Kuinka kauan kotoa muuttaneen lapsen huonetta pitää säästää?
Elokuussa pois muuttanut ei ole vielä kertaakaan käynyt ja varmaan tulee vasta jouluksi. Voisiko tässä vaiheessa jo ottaa huoneen muuhun käyttöön?
Kommentit (49)
Älä järkytä lasta. Vuosi muutosta ok ellei tarvita muille sisaruksille huonetta.
Älä ainakaan ennen joulua ja voihan se tulla kesäksi kotiin opinnoista?
Itse olen ajatellut, että pitäisin kyllä lasten huoneet tavallaan "heidän" huoneinaan, mutta voin toiseen laittaa tietokoneeni kirjoituspöydälle ja tehdä töitä siinä, ja voin toisen huoneessa vaikka jumpata. Mutta minusta on kiva ajatus, että lapsilla on omat huoneet luonani, kun ovat aikuisia. Ehkä sitten tykkäävät tulla useammin käymään, kun vanha tuttu huone odottaa.
Niin ja omani eivät ole vielä läheskään aikuisia, mutta näin olen ajatellut.
Mun lapsi muutti kesällä pois ja ajattelin huoneen säilyvän sellaisenaan hamaan tulevaisuuteen. Emme tarvitse sitä mihinkään erityiseen. Siksi näin.
Meillä nuoremmat lapset huolehti vanhimman lapsen kanssa sopimisen huonejaosta saman tien, kun vanhin vuokrasi opiskelija-asunnon. Iso osa kalustuksesta lähti mukaan. Vanhin majoittuu nykyään lomillaan vierashuoneeseen.
Purin pojan itse rakentamansa kirjahyllyn samana päivänä,kun muutti pois kotoa.Mukavasti rämähteli kappaleiksi,jumalauta! Kannoin muutakin sälää kuten seinillä riippuneita bändijulisteita,muistoesineitä lapsuuden rakkaita leluja jne peräkärryyn ja kippasin kaatikselle. Sanoi tulevansa jouluna käymään. Siinäpä tulee. Mitään mausoleumia ei huoneesta tehdä.Kyllä jämpti o näin!
no meillä on tilaa yllin kyllin, huoneet säilyy kaikilla.
Meillä on tilaa, mutta on hölmöä pitää huoneita tyhjillään jatkuvasti. Yhdestä lastenhuoneesta tuli minulle työhuone, toisesta tuli miehelle työhuone ja kolmannesta tehtiin vierashuone.
Miksei lapset ota omia tavaroitaan mukaan muuttaessa? Silloin ratkeaa kerralla moni ongelma: huone tyhjenee ja tavarat ei jää teille säilöön, vaan lapsi heittää ne pois mitä ei halua.
Sitten siitä huoneesta voi sisustaa vierashuoneen, jossa lapsi voi yöpyä.
Mun lapsuudenkodin vanha huone on ennallaan. Ollut jo 15 vuotta <3
Aion pitää saman kaavan omilla lapsillani sitten aikanaan.
Meillä opiskelijapoika saa pitää huoneensa niin pitkään kuin haluaa. Mukavaa, kun tulee käymään viikonloppuina ja lomilla ja saa olla omassa huoneessaan ihan rauhassa.
Lapsi vie romunsa pois, loput varastoon. Huoneesta vierashuone/työhuone. Lapsi voi käydessään yöpyä siellä. Toki lapselle siitä sanoo ensin. Museota 2000-luvusta ei tarvitse pitää.
Mun kotitalo myytiin kun muutin pois, uudessa talossa oli hyvä vierashuone. Kamani vein pois ja varastoon. Ei ollut äidin ja isän homma käydä tavaroitani läpi.
Ei me olla lapsen huonetta purkamassa. Se on hänen, käy milloin käy. Joskus harvemmin, joskus useammin. Lapsuudenkodin avaimenkin saa pitää ja tulla sillä sisään vaikka keskellä yötä jos tulee sellainen tilanne. Itse saa toki viedä tavaroitaan omaan kotiinsa, ja saatetaan kyllä majoittaa vieraita hänen huoneessaan.
kirjoitti:
Ei me olla lapsen huonetta purkamassa. Se on hänen, käy milloin käy. Joskus harvemmin, joskus useammin. Lapsuudenkodin avaimenkin saa pitää ja tulla sillä sisään vaikka keskellä yötä jos tulee sellainen tilanne. Itse saa toki viedä tavaroitaan omaan kotiinsa, ja saatetaan kyllä majoittaa vieraita hänen huoneessaan.
Vastaa nyt vielä, että miksei muuttaja vie omia tavaroitaan uuteen kotiin?
Lapsen mielestä huonetta pitää säilyttää seuraavat 60 vuotta, että siellä voi yöpyä joskus ja se pitää museoida. Ehkä voit silti keskustella hänen kanssaan muista vaihtoehdoista ja tavaroista.
Lapsuudenkodissani meni 40 vuotta ennen kuin huoneeni "purettiin" eli siihen asti se oli kutakuinkin kuin siinä asuessani. Henkilökohtaiset tavarat olin aikaa sitten vienyt mukanani, mutta kirjoituspöytä, vuode jne. olivat valmiina, kun kävin kotona.
Sama taitaa tapahtua omien lasten kanssa. Huoneilleen ei ole erityistä käyttöä, ei ole tarvetta tehdä treenihuonetta tms., joten miksi ryhtyä kantamaan tavaroita kaatopaikalle vain siksi, että mä voin.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vastaa nyt vielä, että miksei muuttaja vie omia tavaroitaan uuteen kotiin?
No meillä lapsen huoneessa on 17 m2. Hänen opiskelijasolussaan ehkä 9 + yhteistä tilaa (arvio).
Meillä ei myöskään ole akuuttia tarvetta saada noita neliöitä johonkin muuhun käyttöön. Ja jos olisikin, pitäisi se lapsi sijoittaa johonkin nukkumaan esim juurikin lomilla kun käy. Lomatkin ovat kestäneet tähän mennessä jopa 4 kk kun on tullut toiselta puolelta Suomea tänne kesätöihin.
Lapsella on myös paljon tavaraa joita haluaa ehkå joskus käyttää ja myös paljon sellaista joita tietää että joskus käyttää, mutta siellä solussaan ei tarvitse. Olisi naurettavaa vuokrata jotain ulkopuolista varastotilaa näille tavaroille kun meillä on täällä paikka jossa tavarat voivat olla.
Esikoinen alkoi tyhjentää huonettaan siinä vaiheessa kun amk-opinnot olivat loppu ja osti oman asunnon paikkakunnalta, jossa kuvitteli asuvansa pitkään (ja asuukin nyt 5 vuoden päästä). Kuopus pitäköön tavaroitaan täällå niin pitkään kuin haluaa.
Miksi pitää säilyttää? Toki on tervetullut koska vaan mutta ei se tarkota että kaikki on niin kun ennen, elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan ennen joulua ja voihan se tulla kesäksi kotiin opinnoista?
Kyllä siellä voi vaikkapa silittää pyykkiä, ei pidä koskea mihinkään. Meillä olleet ainakin 15 vuotta:-D
Mun mielestä tästä asiasta jutellaan sen lapsen kanssa. Pitäähän sitä nyt yhdessä päättää, mitä niille tavaroille tehdään.