Kuinka kauan kotoa muuttaneen lapsen huonetta pitää säästää?
Elokuussa pois muuttanut ei ole vielä kertaakaan käynyt ja varmaan tulee vasta jouluksi. Voisiko tässä vaiheessa jo ottaa huoneen muuhun käyttöön?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Ei me olla lapsen huonetta purkamassa. Se on hänen, käy milloin käy. Joskus harvemmin, joskus useammin. Lapsuudenkodin avaimenkin saa pitää ja tulla sillä sisään vaikka keskellä yötä jos tulee sellainen tilanne. Itse saa toki viedä tavaroitaan omaan kotiinsa, ja saatetaan kyllä majoittaa vieraita hänen huoneessaan.
Vastaa nyt vielä, että miksei muuttaja vie omia tavaroitaan uuteen kotiin?
En ole tuo sama, mutta vastaan omasta puolestani. Pikku yksiöön tai ehkä vain pieneen asuntolahuoneeseen ei ole järkeä viedä kuin välttämättömät. Kaikkea ei-välttämätöntä tavaraa ei myöskään ole järkeä roudata kaatikselle, jos niitä on tilaa säilyttää.
Anoppini (n. 60 v) huone lapsuudenkodissa on ennallaan. Talo lahoaa ympäriltä ja isomummo ei jaksa enää kiivetä yläkertaan kuin pari kertaa kuussa imuroimaan ja pyyhkimään pölyt, mutta kaiken pitää olla niin kuin ennen. Yläkerrassa on "lasten" huoneet ja makuuhuone, josta isovaari aikanaan lähti sairauskohtauksen saatuaan viimeiselle matkalleen. Alakerrassa on sali ja ruokailuhuone, joita käytetään vain kun tulee vieraita. Arkeaan mummeli elää keittiössä ja tv-huoneessa. Kaikki tietää, että mummeli nukkuu tv-huoneen sohvalla, kun ei tosiaan polvet kestä ykäkertaan enää kiipeämistä, mutta mummeli ei tätä kellekään suostu myöntämään. Vuosikaudet ollaan puhuttu, että olisiko hyvä muuttaa vaikka johonkin rivitaloon, jossa olisi vähemmän siivoamista ja piahtöitä, mutta ei, hän haluaa pysyä siellä missä muistotkin on. Korjaustöihin ei halua käyttää rahaa, pihaakaan ei ole jaksanut hoitaa useampaan vuoteen. Lapset ja lapsenlapset on nostaneet kädet pystyyn, maatukoon mummeli museoonsa.
Muutin naapurikuntaan ja samana viikonloppuna oli väliseinä huoneestani purettu. En edes tajunnut, että siitä voisi suuttua, sillä koti on vanhempien ja he jotenkin näkivät, että mun parisuhde kestää enkä ole takaisin tulossa. Siitä on nyt 10 vuotta ja vanhemmat nauttivat suuresta makuuhuoneestaan. En ymmärrä museointia, turhaa tilaa siivottavaksi ja lämmitettäväksi... Sisareni huone koki saman kohtalon, nyt on iso tupakeittiö mummolassa. Veljen huone vapautui viimeisenä, siitä tehtiin ensimmäiselle lapsenlapselle leikkihuone. Ja ihan kotoinen olo tulee, kun siellä käyn, vaikkei mulla ole enää omaa huonetta siellä. En varmaan edes kävisi koko kopperossa...
Me puhuttiin jo ennen muuttoa, että huoneesta tehdään vierashuone. Nuorella on siellä kaappitilaa niille tavaroille mitkä haluaa säästää. Hankittiin leveämpi sänky niin mahtuu pariskuntakin nukkumaan. Nuori tietää, että hän on aina tervetullut käymään tai pidemmäksi aikaa ja hänellä on etuoikeus huoneeseen.
Miksi sitä pitää säästää?? Jos huoneelle on muuta käyttöä, ottakaa käyttöön. Lapsi on muuttanut aikuisuuteen ja pitää omaa kotia. Lapsuuden kotiin saa kyllä tulla, mutta "huoneita ei säästellä".
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodin vanha huone on ennallaan. Ollut jo 15 vuotta <3
Aion pitää saman kaavan omilla lapsillani sitten aikanaan.
Tässä on kyllä jo pahimmanpuoleista patologista eroahdistusta...
Meillä meni huonejako uusiksi heti esikoisen muutettua omilleen. Pienin mh on nyt vierashuone, jossa hän yöpyy käydessään (ja käy vieläpä aika usein, koska hänellä on työ- ja harrastuskuvioita täällä vanhoilla kotihuudeilla).
Meillä on pientä painetta tilajärjestelyihin olemassa koko ajan, joten kyllä huonekuvioita taas pyöräytetään uusiksi, kun keskimmäinenkin tenava lähtee opiskelemaan.
Jokaiselle kuitenkin aina löytyy petipaikka talosta ja takaisinkin saa muuttaa, jos kaikki ei suju suunnitellusti.
Häh 😂 kyllä minä muuttaessa otin kaikki kamppeet mukaan.
Ensimmäinen lapsi kun muuttaa kotoa, niin ottaa mukaansa tarvitsemansa ja loput siivotaan yhdessä samalla kertaa pois huoneesta. Mikäli muuttaa kauemmas, niin voi harkita vierassängyn säästämistä. Toinenkin kun muuttaa, niin muutan itse pienempään kotiin.
Lapset ovat oppineet noin 5 vuotiaasta siivoamaan huonettaan kertyneistä asioista. Millä ei leiki, mikä on rikki tai mitä ei tarvitse? Asiasta riippuen roskiin, kierrätykseen, lahjoituksena tai myyntiin.