Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko meitä normaaleja naisia enää jäljellä?

Vierailija
20.10.2020 |

Jotka tietävät että sukupuolia on vain kaksi? Eivätkä usko tr*nsuiluun tai muunsukupuolisuuteen? Homouden ymmärrän, kun kyseessä on seksuaalisuus, mutta tämä "sukupuolien moninaisuus" ja "henkinen sukupuoli" hömpä menee yli.

Tuntuu että varsinkin nuoret naiset on aivopesty tähän hommaan

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Eiköhän kaikki jo tiedä, että ihmislajilla esiintyy monenlaisia kromsomipoikkeamia. Lehdissäkin oli juttua terveenä syntyneestä sveitsiläistytöstä, jolla on miehen kromosomit XY.

Äidilläni oli aikoinaan työtoveri, jolla oli naisen kromosomisto tuplana eli XXXX. Miehellä voi olla ylimääräinen Y-kromosomi ja niin edelleen.

Harvakseltaan syntyy myös vauvoja, joilla on sekä tytön että pojan täysin kehittyneet sukupuolielimet.

Joten normaalia ja normaalia? Luonto on leikkisä.

Aika moni ei tedä tai ei ymmärrä tai kenties vain halua ymmärtää, mitä äsken kirjoitit. Onhan se, verraten uusi juttu, että julkisesti saatetaan puhua eri sukupuoliista tarkoittaen muutakin kuin vahvaa (trationalista)  kahtia jakoa  naisiin ja miehiin (,tai mieheen ja naiseen).

Huomattava osa kultuurisammekin on rakenunut niin että siinä toimijoiden on oletettu olevan "vain" jompi kumpi.

- Kultuurin ja tavat nähdä ja hahmottaa ja omaksua uusia asioita vaihtelee, eikä siihen riitä vain se, että vaikkapa tutkimus ja tiede osoittaisi niin tai näin olevan ja olleen mahd. kautta kirjoitetun historian.

Ihan yhtä lailla edeleen keskuudessamme edelleen elää heitä, joiden on täysin mahdotonta ajaella vaikkapa sitä, että maapallo ei olekaan pannukakku, vaan pallon muotoinen. Ja meistäkin, jotka sanomme teitävämme maapollemme olevan pyöreäpallo, niin moni lienee vain omaksunut tämän tiedon ilman että pystyisi sitä itse mitenkään osoittamaan 

Sinkkumies    

Vierailija
22/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Eiköhän kaikki jo tiedä, että ihmislajilla esiintyy monenlaisia kromsomipoikkeamia. Lehdissäkin oli juttua terveenä syntyneestä sveitsiläistytöstä, jolla on miehen kromosomit XY.

Äidilläni oli aikoinaan työtoveri, jolla oli naisen kromosomisto tuplana eli XXXX. Miehellä voi olla ylimääräinen Y-kromosomi ja niin edelleen.

Harvakseltaan syntyy myös vauvoja, joilla on sekä tytön että pojan täysin kehittyneet sukupuolielimet.

Aika moni ei tedä tai ei ymmärrä tai kenties vain halua ymmärtää, mitä äsken kirjoitit. Onhan se, verraten uusi juttu, että julkisesti saatetaan puhua eri sukupuoliista tarkoittaen muutakin kuin vahvaa (trationalista)  kahtia jakoa  naisiin ja miehiin (,tai mieheen ja naiseen).

Huomattava osa kultuurisammekin on rakenunut niin että siinä toimijoiden on oletettu olevan "vain" jompi kumpi.

- Kultuurin ja tavat nähdä ja hahmottaa ja omaksua uusia asioita vaihtelee, eikä siihen riitä vain se, että vaikkapa tutkimus ja tiede osoittaisi niin tai näin olevan ja olleen mahd. kautta kirjoitetun historian.

Ihan yhtä lailla edeleen keskuudessamme edelleen elää heitä, joiden on täysin mahdotonta ajaella vaikkapa sitä, että maapallo ei olekaan pannukakku, vaan pallon muotoinen. Ja meistäkin, jotka sanomme teitävämme maapollemme olevan pyöreäpallo, niin moni lienee vain omaksunut tämän tiedon ilman että pystyisi sitä itse mitenkään osoittamaan 

Sinkkumies    

Mitä höpötät?

Leilakoon esimerkit kuvaavat harvinaisia kromosomipoikkeamia.

Nämä nykyiset, lisääntyvät (ei biologisesti!) sukupuolet ovat ihan henkilöiden pään sisällä eli subjektiivinen käsitys. Miten ihmeessä sukupuoliroolit ovat kaventuneet niin ahtaiksi, että pitää keksiä uusia, lisäsukupuolia, jotta voisi "olla oma itsensä".

Äärimmäistä individualismia ehkä. "En halua lukeutua TUOHON sakkiin, olen erityislaatuinen MINÄ!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä ihmisiä joilla on molempien sukupuolien värkit.

Vierailija
24/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat normaalilla konservatiivisia, niin onhan teitä.

Ei se ole konservatismia, että sukupuolia on jonkun mielestä vain kaksi.

Matti Kyllöstä mukaillakseni: Meillä ammattipiireissä sitä kutsutaan biologiaksi

Vierailija
25/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muka, eli ihan normaalit penis ja emätin? 

Sitten kai se ratkaisee, että mitä on peremmällä. 

Vierailija
26/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Sinkkumies    

Mitä höpötät?

Nämä nykyiset, lisääntyvät (ei biologisesti!) sukupuolet ovat ihan henkilöiden pään sisällä eli subjektiivinen käsitys. Miten ihmeessä sukupuoliroolit ovat kaventuneet niin ahtaiksi, että pitää keksiä uusia, lisäsukupuolia, jotta voisi "olla oma itsensä".

Äärimmäistä individualismia ehkä. "En halua lukeutua TUOHON sakkiin, olen erityislaatuinen MINÄ!"

Mutta ne Leila Kn esimerkit muistuttavat siitä, että sukupuolia voi oieasi olla useampi kuin ne kaksi, jotka on yleisesti haluttu nähdä ja kokea kuin mitään muuta vaihtoehoa ei olisi lainkaan; vähän samaan tapaan kuin ei olisi muita värejä kuin vaikkapa nyt sitten sininen ja punainen. 

Sinkkumies   

Vierailija
27/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Joulutonttukeijulumijääenkelikoirakarhuyksisarvinenhevoslohikäärmejumalatar, usko se!

ÄLÄKÄ LOUKKAA!!!!

Vierailija
28/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että sukupuolia on 2, ja sen lisäksi on häiriöitä.

Mutta nuo 2 sukupuolta sisältävät enemmän kuin mitä niihin stereotyyppisesti mielletään. On älytöntä, että nykyään tarvitaan uusia sukupuolia sen tähden, että naiseksi syntynyt kokee olevansa kotonaan miestenvaatteissa. Miksei nainen voisi olla sellainen? Eli sen sijaan, että kehitetään joka persoonalle oma sukupuoli, laajennetaan niitä ahtaita lokeroita (joita nämä sukupuolien moninaisuudesta toitottavat ylläpitävät) niin, että niihin mahtuu myös muita kuin stereotypioita.

Olen täysin samaa mieltä. Miehet ovat aina määritelleet, millainen naisen tulee olla. Nyt on noussut pinnalle pinnallisten miesten käsitys, että vain ulkoisesti korostetun naisellisen näköinen nainen on nainen. Voi olla vaikka mies, vrt. BB:n Eetu/Ella, kunhan on töröhuulet, pitkä, jatkettu tekoblondi tukka, seksikkäät (alus)vaatteet ym feikkiä - silloin kelpaa naiseksi! Vaikka oisi molo jalkojen välissä.

Minä olen luonteeltani eräjorma-nainen, täysin hetero. Olen aina pitänyt itseäni ehdottomasti naisena, vaikka en sovi yhtään miesten määrittelemään kapeaan stereotypiaan. Samastun usein enemmän miehiin kuin naisiin. Omassa kuvastossani kelpuutan mieheksi monenlaiset pallienhaltijat; yhtä hyvin herkkäsieluiset taiteilijat kuin metsien miehet. En tiedä, ajattelevatko muut naiset yhtä avarasti.

Olen eri mieltä. Minulle ei ole koskaan yksikään mies sanonut, etten olisi nainen, vaikka kiinnostuksenkohteeni ovat miehisiksi miellettyjä (moottoripyörät, autot, videopelit ja metsästys) ja olen ulkonäöltäni aina ollut kaukana ihanteellisesta naisesta. Ja ihan heteronainen olen. En koe, että se ahdas naisen määritelmä on miesten suunnalta tulevaa, tai sitten en vain anna sen tapahtua.

Vierailija
29/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne, joilla on 2 kohtua? Onko ne identtiset kaksoset yhdessä ruumiissa?

Vierailija
30/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että sukupuolia on 2, ja sen lisäksi on häiriöitä.

Mutta nuo 2 sukupuolta sisältävät enemmän kuin mitä niihin stereotyyppisesti mielletään. On älytöntä, että nykyään tarvitaan uusia sukupuolia sen tähden, että naiseksi syntynyt kokee olevansa kotonaan miestenvaatteissa. Miksei nainen voisi olla sellainen? Eli sen sijaan, että kehitetään joka persoonalle oma sukupuoli, laajennetaan niitä ahtaita lokeroita (joita nämä sukupuolien moninaisuudesta toitottavat ylläpitävät) niin, että niihin mahtuu myös muita kuin stereotypioita.

Tuo on muuten ihan totta. Kaikkein ahtaimpia mies- ja nais- (cismies- ja cisnais-) stereotypioita pakottavat nämä "valveutuneet" ja "edistykselliset". Miksi näin?

Vierailija
31/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä intersukupuolisia.

Vierailija
32/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Sinkkumies    

Mitä höpötät?

Kun kerran jo luonto hassuttelee niin, että välillä syntyy vauvoja joilla on molemmat sukupuolielimet, niin miksi ihmisen mieli ja psyyke ei myös saisi olla monimuotoinen?

Ketä haittaa, jos ihminen sano että ei ole mitään sukupuolta? Ketä haittaa, jos ihminen ei koe lainkaan seksuaalista kiinnostusta, vaan on aseksuaali? Ketä sekään haittaa, jos kokee että oma biologinen sukupuoli on ristiriidassa omasta sisäisestä sukupuolesta ja haluaa korjata sukupuolensa?

Ei sukupulen moninaisuus ole poissa keneltäkään perustavikselta, jolle ei ole ollut koskaan ongelma mukautua kulttuurin valtavirrassa olevaan nais- tai mieskäsitykseen?

Vierailija
33/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on todettu, että jollain on kahdenlaiset värkit omassa kehossa. Mutta eipähän ole niitä kolmannenlaisia koskaan ollut, joten eikös tämäkin ole aika selvä lähtökohta sille, että on kaksi sukupuolta ja loput ovat variaatioita, mutaatioita tai häiriöitä tai sekoituksia.

Muun sukupuolisilla tuskin on sitä kolmannen sorttista värkkiä kropassaan, korkeintaan kahdesta tunnetusta jompikumpi tai jotain niiden väliltä.

Vierailija
34/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään ihmetytä, että pieni osa miehistä ja naisista haluaa olla jotain muuta kuin omaa sukupuoltaan. Meillä on ollut pitkään ennen 2010-lukua todella rajoittuneet sukupuoliroolit molemmille sukupuolille, eikä vieläkään mies saa olla herkkä / nainen isokokoinen / kukaan olla tekemättä lapsia, jne. Mielestäni näille rajoitteille on jopa luonnollinen vastine että ihmiset alkavat hyljeksiä niitä kapeita muotteja, mikä näkyy tarpeena keksiä ties minkälaista sukupuolikategoriaa, kun kuva ja käsitys omasta sukupuolesta tulee somen hulluista ulkonäkövaatimuksista, synnytystalkoo-puheista ja seksismistä. Itse en sopinut yläasteella enkä lukiossa 2000-luvun alun kauneusvaatimuksiin ja persoonaltakaan en ollut mikään neiti, joten määrittelin itseni "androgyyniksi". Nykyään ihan tyytyväinen olen olemaan nainen.

Biologisesti sukupuolia on kaksi, ja sitten on harvinaisia kromosomipoikkeamia - se ei valitettavasti ole mielipide, vaan biologinen tosiasia. Mutta jokaiselle pitäisi olla tilaa olla sellainen nainen tai mies kuin on.

Vierailija
35/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lakkaa ihmettelemästä paheksuntaa esim. muunsukupuolisia kohtaan. Olkoon nainen tai mies onnellinen kuulumisesta enemmistöön - ei ole teiltä pois. Turhaan ap kerjää tykkäyksiä ylevillä mielipiteillään.

Nämä muunsukupuolisuushommat saavat valtavasti huomiota osakseen. Onhan kyse marginaalisesta ilmiöstä, ei kaikki voi hyppiä muunsukupuolisuuden pillin mukaa. Pistää niin vihaksi kun taas kohta aamuteeveessä on joku puhumassa omista omituisista ongelmistaan ja kun sitä vielä yliopistossa tutkitaan ihan vakavasti. Tulevan talouslaman ja pula-ajan seurauksena meillä ei enää ole varaa tämmöisiin hömpötyksiin ja hyvinvoinnin ilmavaivoihin.

Vierailija
36/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Sinkkumies    

Mitä höpötät?

Onko siitä sinulle jotain haittaa? Tai yleisestikään ottaen. Kuluttaako se luonnonvaroja kohtuuttomasti? Saastuttaako se? Loukkaako se muiden oikeuksia?

Vierailija
37/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, biologisia sukupuolia on ihmisellä kaksi. Mutta koska kyse on luonnosta, asiat eivät ole aina niin suoraviivaisia. Aivot ovat valtavan monimutkainen elin ja erilaisten sukupuoli-identiteettien taustalla on luonnollisestikin biologiset toiminnot.

Vierailija
38/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lakkaa ihmettelemästä paheksuntaa esim. muunsukupuolisia kohtaan. Olkoon nainen tai mies onnellinen kuulumisesta enemmistöön - ei ole teiltä pois. Turhaan ap kerjää tykkäyksiä ylevillä mielipiteillään.

Nämä muunsukupuolisuushommat saavat valtavasti huomiota osakseen. Onhan kyse marginaalisesta ilmiöstä, ei kaikki voi hyppiä muunsukupuolisuuden pillin mukaa. Pistää niin vihaksi kun taas kohta aamuteeveessä on joku puhumassa omista omituisista ongelmistaan ja kun sitä vielä yliopistossa tutkitaan ihan vakavasti. Tulevan talouslaman ja pula-ajan seurauksena meillä ei enää ole varaa tämmöisiin hömpötyksiin ja hyvinvoinnin ilmavaivoihin.

Vähän samaan tapaan esimerkiksi invalidit ovat marginaalinen ryhmä. Ei minua silti haittaa, jos kaikessa otetaan huomioon esteettömyys ja saavutettavuus.

39/39 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä peremmällä? Sveitsissä on syntynyt tyttö, jolla on miehen krmosomisto. Eli hän on biologisesti mies. Genitaalit vaan on normaalit pikkutytön sukupuolielimet.