Miten tarkenette olla nyt ulkona?!
Yritän liikkua ulkona.Kävellä pääasiassa. Mutta en tarkene olla siellä kuin max 15-20 minuuttia kerrallaan! Reidet jäätyy!
Olen ylipainoinen enkä ole vielä mistään löytänyt mulle sopivia toppahousuja. Tarvitsisin kokoa 46, D-mitoitus. Kokoa 46 kyllä on, esim. urheilukaupoissa ja marketeissakin, mutta normaalimitoituksella ne on niin pieniä, ettei sovi.
Käytännössä mulla siis jalassa farkut ja puuvillaleggingsit. Ei tarkene -11 pakkasessa olla tuolla kombolla kuin tuon 15-20 minuuttia, vaikka kuinka yrittäisi kävellä ripeästi ja hypellä välillä.
Miten te tarkenette?
Kommentit (59)
Puuvillakalsarit eivät lämmitä yhtikäs mitään :( Villaa tai villa-silkkiseosta (Ruskovillan kalliit, mut hyvät).
Jos mulla on villa-silkkikalsarit ja sopivat villasukat kengissä, tarkenen ihan perustalvivaatetuksessa hyvin tonne -25 asti. Sen jälkeen mummin kelsiturkki pelastaa.
Reisien, peffan ja jalkaterien lämpinä pysyminen on mulla ratkaisu.
Aloittajalle rispektiä. Ihan oikein, ettet anna periksi. Jos sun kuntoilu ei kaadu pakkasiin, ei se kaadu muuhunkaan!
Merinovillakerrasto, tuulipuvun housut, kunnon untuvatakki (tehty hc-off pistelasketteluun), nahkahanskat ja päällä lapaset ja pipo, jalassa uggit. Ei palele -20 C pakkasessa ainakaan tunnin ulkoilun aikana. Lapsella sitten merinovillakerrasto, toinen villakerros ja mini rodinin superlämmin haalari, sukat, villasukat ja huovutetut töppöset ja normi villapipot ja villakypärämyssyt ja rukkaset, ihan oli kädet ja jalat lämpiminä vielä tuon tunnin ulkoilun jälkeenkin.
Itse olen vaellushommissa oppinut, että kyllä ulkona tarkeneminen on lähinnä välineistä kiinni.
12 jatkaa vielä: kun joku vastaaja käytti komboa puuvilla+villakalsarit, niin musta sekin syö villan lämmön pois. Täytyy vaan löytää kutittamatonta villaa, että voi laittaa suoraan iholle. Myös Stockan ja Sokkarin villa-silkit ovat musta olleet suoraan iholle jees.
Mulla on villakalsarit, niillä pärjään aika pitkälle. Omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että mikään ei tee oloa niin kylmäksi kuin (reisi)läski kun se kunnolla jäähtyy. Ei lämpiä suunnilleen koskaan, kun verenkierto niin huonoa selluliitissa.... Ollaan sitkeitä, niin siitäkin eroon päästään!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:22"]
Lähde kehä III ulkopuolelle shoppailemaan. Täällä ei muuta myydäkään kuin isoille naisille vaatteita. Esim. meidän prismassa ei ole ikinä rintsikoitakaan kokoa 75B.
Ja pienet koot on aina loppu tai niitä ei edes tilata.
[/quote]
Mä asun Turussa. Eli visusti kehä III ulkopuolella.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:21"]
kerrospukeutumisella. Välikerrasto, sukat + villasukat, fleecehousut, kuorihousut (ei siis edes topattu), ohut fleecepaita, paksumpi fleecehuppari, Fleecetuubihuivi, kuoritakki,villapipo ja nahkarukkaset. Alkaa tareta eikä liikkuminenkaan oo vaatemäärästä huolimatta kankeaa
[/quote]
No voishan tuota kokeilla.. Sittan vaan tarttis löytää ne tarpeeksi isot kuorihousut. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:16"]
En tarkene vaikka päällä on ihan säänmukaiset vaatteet. Aina on kasvot ihan umpijäässä jo vartin jälkeen. Täällä rannikkolla käy aina ikävä viima mikä ei helpota oloa yhtään.
[/quote]
No mä asun myös rannikolla, itse asiassa ihan rannalla. Puoli tuntia olisi vähintään pakko voida olla päivittäin ulkoilmassa.
ap
[/quote]
Joo, mä asun myös ihan rannalla. Ja tuota viimaa ei pääse karkuun mihinkään (harvassa on ne päivät kun ei tuulisi yhtään). Ei ole saaristoa suojaamassa edes vähäsen.
Ei silti, meillä edes lapset eivät halua olla puolta tuntia kauempaa ulkona juuri tuon takia.
Varmaan pitäisi hommata kommandopipot niin kasvotkin pysyvät lämpiminä.
Ihme vinkumista taas. No miten siellä ulkona tarkenee? Itsekin tiedät vastauksen, pukemalla. Olin tänään yli 4h pihalla, päällä oli: aluskerrasto, fleecekerrasto, säärystimet, 2x kaulahuivi, paksu pipo ja hanskat, hyvät kengät ja ulkoilupuku. Ihan ok tatkenee kun liikkuu. Jos hommaa itsensä lihavaksi ja ei löydä sopivia vaatteita, TEE ASIALLE JOTAIN! Kyllä minäkin joudun taistelemaan syömiseni kanssa, lihon jos syön väärin.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:29"]
Lähde kehä III ulkopuolelle shoppailemaan. Täällä ei muuta myydäkään kuin isoille naisille vaatteita. Esim. meidän prismassa ei ole ikinä rintsikoitakaan kokoa 75B.
[/quote]
ap
[/quote]No kyl teil sitten pitäisi olla. Oletko tarjoustalosta käynyt katsomassa jo tai jostakin vastaavasta?
Tarkenen hyvin 25 asteeseen asti, siitä kylmemmillä ilmoilla alkaa tarvita niin paljon vaatetta, että menee epämukavaksi. Toppavaatteita en ole omistanut sitten lapsuuden - pärjään tuulipuvulla, kun alla on useampi vaatekerros, ennen kaikkea villaa. Kannattaa hankkia pakkasia varten sen verran väljät ulkovaatteet, että alle mahtuu useammat paidat ja kalsarit.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:24"]
Puuvillakalsarit eivät lämmitä yhtikäs mitään :( Villaa tai villa-silkkiseosta (Ruskovillan kalliit, mut hyvät).
Jos mulla on villa-silkkikalsarit ja sopivat villasukat kengissä, tarkenen ihan perustalvivaatetuksessa hyvin tonne -25 asti. Sen jälkeen mummin kelsiturkki pelastaa.
Reisien, peffan ja jalkaterien lämpinä pysyminen on mulla ratkaisu.
Aloittajalle rispektiä. Ihan oikein, ettet anna periksi. Jos sun kuntoilu ei kaadu pakkasiin, ei se kaadu muuhunkaan!
[/quote]
Sapettaa vaan tehdä niitä kävelylenkkejä 15 minuutin pätkissä. :(
Yritän saada kuntoa paremmaksi ja painoa alas. Ruokavaliota olen tässä pikkuhiljaa saanut rukattua. Mutta tämä kuntoilu on ongelma. Olen yrittänyt noita sisäliikuntajumppia, en nauti yhtään. Tykkäisin uida, mutta saan heti jonkin iho- tai korvatulehduksen, kun menen uimahalliin (lisäksi siellä on niin paljon porukkaa, että vedessä ei yleensä voi kuin lilliä, uimaan ei pysty). Mulla on ollut kolme korvatulehdusta nyt parin kuukauden sisään ja lääkäri sanoi, että lopeta nyt se uimahallissa käynti joksikin aikaa...
Tykkäisin kävellä ulkona, pyöräillä ja hiihtääkin. Hiihtämiseen ei ole tarpeeksi lunta, pyöräilyyn on liian kylmä ja liukas. Ja tuo kävelykin on nyt hankalaa.
Mulla ei ollut mitään paino-ongelmia, kun asuin Italiassa. :(
ap
Mulla on sisävaatteiden alla legginsit, sit on normaalit sisävaatteet, toppahousut, villasukat ja untuvatakki.
Pään ympärille olen leuan alta kierittänyt huivin joka suojaa leukaa ja poskia, ja huivin päällä vielä hattu.
Villasormikkaat villakintaiden alla.
Ei välttämättä kaunis näky, mutta on ihana kun ei tartte palella tuolla. Tarkenee niin kauan, kuin jaksaisi vaan olla..=)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:25"]
Merinovillakerrasto, tuulipuvun housut, kunnon untuvatakki (tehty hc-off pistelasketteluun), nahkahanskat ja päällä lapaset ja pipo, jalassa uggit. Ei palele -20 C pakkasessa ainakaan tunnin ulkoilun aikana. Lapsella sitten merinovillakerrasto, toinen villakerros ja mini rodinin superlämmin haalari, sukat, villasukat ja huovutetut töppöset ja normi villapipot ja villakypärämyssyt ja rukkaset, ihan oli kädet ja jalat lämpiminä vielä tuon tunnin ulkoilun jälkeenkin.
Itse olen vaellushommissa oppinut, että kyllä ulkona tarkeneminen on lähinnä välineistä kiinni.
[/quote]
Kuule, niitä kunnon pakkasulkoiluvarusteita ei tehdä meille ylipainoisille. Ostaisin mielelläni hc-lasketteluun tarkoitetut superuntuvahousut ja -takin, kun jossain olisi mulle mahtuvat!!!
No, mulla on joka tapauksessa oikein lämmin takki, Saksasta ostettu, siellä on sentään kokoja. Ja eccon talvikengät, joilla ei tule kylmä edes -30 asteessa. Mutta housut on ongelma.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:27"]
12 jatkaa vielä: kun joku vastaaja käytti komboa puuvilla+villakalsarit, niin musta sekin syö villan lämmön pois. Täytyy vaan löytää kutittamatonta villaa, että voi laittaa suoraan iholle. Myös Stockan ja Sokkarin villa-silkit ovat musta olleet suoraan iholle jees.
[/quote]
Mulla on Sokoksen jotkut kotimaiset villa-silkkialushommelit. Mutta minne ne mahdoin viime vuonna piilottaa... En tosi taida tarjeta eds niillä, jos päällä pelkät farkut. :(
ap
Mulla on villakalsarit, niillä pärjään aika pitkälle. Omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että mikään ei tee oloa niin kylmäksi kuin (reisi)läski kun se kunnolla jäähtyy. Ei lämpiä suunnilleen koskaan, kun verenkierto niin huonoa selluliitissa.... Ollaan sitkeitä, niin siitäkin eroon päästään!
[/quote]
Yritys hyvä kymmenen. Huoh. :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:30"]
Ihme vinkumista taas. No miten siellä ulkona tarkenee? Itsekin tiedät vastauksen, pukemalla. Olin tänään yli 4h pihalla, päällä oli: aluskerrasto, fleecekerrasto, säärystimet, 2x kaulahuivi, paksu pipo ja hanskat, hyvät kengät ja ulkoilupuku. Ihan ok tatkenee kun liikkuu. Jos hommaa itsensä lihavaksi ja ei löydä sopivia vaatteita, TEE ASIALLE JOTAIN! Kyllä minäkin joudun taistelemaan syömiseni kanssa, lihon jos syön väärin.
[/quote]
Minähän YRITÄN TEHDÄ ASIALLE JOTAIN! Mutta se ei paljon mihinkään johda, jos on vangittu sisälle.
Ihmettelen, kun joka paikassa toitotetaan, että ylipainoisten pitäisi liikkua. Mutta kaikki urheilukaupat on täynnä vaatteita pienikokoisille ihmisille. Ja kuntokoulujen tunnitkin on lähinnä tosi hyväkuntoisille. Meille ylipainoisille on ehkä 1-2 tuntia/vko jos sitäkään.
Eli tuntuu siltä, että ei tueta ihmisiä aloittamaan terveellistä elämää käytännössä. Pitäisi ensin olla hoikka ja hyväkuntoinen, vasta sitten voi aloittaa liikunnan.
Eikös Turussa ole enää Lorellaa? Sieltä ostin (Helsingin kaupasta kylläkin) itse pari vuotta sitten toppahousut kokoa 54. Tilaavat myös muista Lorelloista jos ei ole omassa kaupassa jäljellä kokoa, ilman eri maksua. Joku 46 on sen verran pieni koko, että jää usein Lorellassa jäljelle tarjouslaariin. Tarjoustalossakin on ollut välillä toppahousuja kokoon 54 asti, tämän vuoden tilannetta en tiedä.
Elloksellakin paria mallia, topatut sekä kuorihousut:
http://www.ellos.fi/ahkka/ahkka-avra-w-pnt/395128?N=1z13vu9Z1z141poZ1z13yivZ1z141o7&Ns=RankValue5|1&Nao=4
Ei farkuilla tarkene. Paksummat housut (tai ainakin tuulelta suojaavat) ja riittävän monta välikerrosta alle. Reidet palelee herkästi, pitää vaan pysyä reippaassa liikkeessä. Tänään tein tunnin kävelylenkin tuulipuvussa, alla oli 2 välikerrosta ja kaikki lisälämmittimet (kauluri, säärystimet, kypärämyssy). Pakkasta oli -19, täällä sisämaassa ei tuulesta ole haittaa. Naamaa palelsi, muuten oli ihan hyvä. Paikallaan en olisi tarennut seisoa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 16:31"]
[/quote]
ap
[/quote]No kyl teil sitten pitäisi olla. Oletko tarjoustalosta käynyt katsomassa jo tai jostakin vastaavasta?
[/quote]
No eipä ole tullut mieleen, kun en niissä juuri käy. Täytyy vilkaista. Cittarista yritin katsoa, isoja kokoja oli vaan jossain todella huonolaatuisissa toppahousuissa, jotka tuntui paljon kylmemmiltä kuin ne kunnolliset - joista sitten taas koko 46:kin olin liian pieni.
Ja niissä halvoissa isoissa toppahousuissa oli sitten varmaan ollut koko 46. 44 oli liian pieni ja 50 aivan liian iso. Mutta 46 ei ollut jäljellä.
Vaikka olen lihava, niin miksi mun täytyisi tyytyä joihinkin tosi rupukankaasta tehtyihin toppahousuihin, joissa saumat jo kaupassa purkaantuu? Miksei vaikak niitä Minea Blomqvist-toppahousuja, jotka tuntui hyvälaatuisilta, tehdä isommissa kokoluokissa?
Urheilukaupassa ne vaatteet oli pääsääntöisesti liian pieniä jopa mun siskolle, joka on kooltaan 58kg/165 cm. Ihmettelen vaan, kenelle ne urheilukaupan vaatteet tehdään?