Selvisi että 12-vuotias on kyläillessään heitellyt ilkeitä kommentteja
Olen niin pettynyt tyttäreeni. Hän on perheemme kolmas lapsi ja vanhemmat sisarukset ovat aina osanneet käyttäytyä, olleet kilttejä ja reippaita.
Nyt selvisi, että 12-vuotiaani oli ollut täysi-ikäisen serkkunsa ja tämän kavereiden luona (tyttöjä kaikki) kylässä. He olivat katselleet valokuvia ja 12-vuotiaani oli kommentoinut ilkeästi näitä kuvia, ulkonäköä jne. Serkkunsa ja hänen kavereidensa mukaan oli ollut noloa ja epämukavaa. Miksi eivät tyttärelleni tuolloin sanoneet asiasta, en tiedä.
Sanoiko tyttäreni näitä ilkeitä juttuja vaikuttaakseen coolilta isompien tyttöjen seurassa, vai mistä on kyse. Nyt olen jutellut hänen kanssaan. Tytär on katuva ja surullinen. Niin minäkin. En olisi ikinä uskonut hänen olevan ilkeä. Tunnen, että olemme mieheni kanssa täysin epäonnistuneet tämän kuopuksen kasvatuksessa.
Kommentit (44)
Kuopukset ovat tuollaisia, ilkeitä itsekkäitä paskoja!
Miten sinä edes tiedät, mitä tyttö on puhunut? Jos serkku on vieläpä läheinen tytölle, sitä suuremmalla syyllä hänen pitää sanoa tytölle itselleen tämän käytöksestä eikä kannella vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siellä serkun luona, arki-iltana, nyt sattui olemaan myös pari serkun kaverin käymässä. Vieläkään mulle ei aukea mikä tässä nyt niin ihmeellistä on, jos tavataan eri-ikäisiä ihmisiä..?
Ap
Mietipäs kouluaikojasi miten silloin kaveriporukoissa ollaan käyttäydytty.
Aina pitää esittää siistimpää, kuin itse oikeasti on. Aika useasti ilkeilyllä.
Tyttäresi on voinut myös luullut olevansa siistimpi tyyppi, kun ilkeilee.
Miksi sinun Ap pitää mielesi tästä pahoittaa?
Ymmärrystä kehiin.
Eiköhän tyttö saanut jo opetuksen. Miksi haluat vielä pahoittaa lisää hänen mieltään? Jos tuollaisesta asiasta iskee noin järkyttävä pettymys lapseen, ei ole mielestäni normaalia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tyttö saanut jo opetuksen. Miksi haluat vielä pahoittaa lisää hänen mieltään? Jos tuollaisesta asiasta iskee noin järkyttävä pettymys lapseen, ei ole mielestäni normaalia ollenkaan.
Näin juuri. Onko äidillä joku tarve esittää sukulaisille täydellistä ja nyt ei kestä, kun keskenkasvuinen esiteini toimii kuten keskenkasvuinen esiteini. Sen sijaan hän ei mieti, toimiko aikuinen serkku tässä tyylipuhtaasti.
Äidin pitäisi tässä olla aikuinen ja säilyttää suhteellisuudentaju. Ei vihoittelua ja passiivis-aggressiivista niskojen nakkelua. Asia on käsitelty, eteenpäin!
Tarpeettoman ison numeron olet tehnyt tästä lapsellesi.
No voi jeesusmaria miten järkyttävää, miten te nyt tästä eteenpäin>>>>>
Noin vähäpätöisen asian voit unohtaa samoin tein.
Mitä se oli sii sanonut? Se on hyvin oleellinen tieto.tässä.
Tyttö on yrittänyt ylentää itsensä alentamalla muita. Hyvä merkkihän se on, jos nyt puhuttelun jälkeen hänellä on paha mieli. Ehkä ymmärsi tehneensä väärin eikä tee sitä toiste.
En kyllä ymmärrä joidenkin kommentteja, että miksi 12-vuotias on 18-vuotiaan serkkunsa luona viettämässä iltaa. Miten se ikä siihen vaikuttaa? Eikö saisi olla samassa tilassa, jos olisivat esim. sisarukset, kun toinen olisi jo 18? Eipä ole koskaan tullut mieleeni kieltää omaa lastani (8) viettämästä aikaa serkkujensa (15, 18, 22) kanssa, kun nämä ovat vieläpä itse pyytäneet, voisiko lapseni tulla heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tytär istuu surullisena huoneessaan, minä masentuneena sohvalla. Kyllä tulikin kiva tunnelma meidän illanviettoon. Ja ei, ei tosiaan edes kiinnosta tehdä tyttären kanssa mitään.
Ap
Mitä ihmettä? Juttele sen lapsesi kanssa ja tehkää jotain kivaa sen jälkeen kun asia on käsitelty. Hän on vasta 12 ja todennäköisesti isompien tyttöjen seura on jännittänyt.
Miksi pitäisi tehdä jotain kivaa, kun on pettynyt lapseensa? En minä ainakaan tee vaan teen selväksi, että lapsi teki väärin ja minä olen pettynyt häneen enkä jaksa just nyt keskustella vaan ensin rauhoitutaan. Jotain kivaa voidaan tehdä sitten kun asia on käsitelty JA lapsi kotiarestinsa suorittanut.
Mitä tyttäresi sanoi tilanteesta? Mitkä oli hänen fiilikset, miksi ilkeili?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se oli sii sanonut? Se on hyvin oleellinen tieto.tässä.
Samaa mieltä, kenen ulkonäköä oli kommentoinut? Jospa nuo isot tytöt puhuivat samaan tyyliin, ja tyttäresi oli pelissä mukana. En kyllä arvosta tuon serkunkaan touhua.
Älä nolaa lastasi enempää.
Äiti hyvä. Sinä olet aikuinen, joten auta lastasi.
On jo tullut selväksi, että huonosti meni yksi juttu. Mitä siitä seuraa? - Se, ettei tyttösi tee samaa mokaa uudelleen. Lohduta siis ja auta unohtamaan pahan mielen.
Jos serkku on pyhimys, niin tyttösi alkaa pikku hiljaa asettaa hänet oikeisiin raameihin. Kunnon pyhimys ei pahoita lapsen mieltä. Uudestaan niitä kissanpentuja katsomaan, menkää yhdessä, ettei kynnys nouse liian korkeaksi.
12-vuotias on vielä kypsymätön ja helposti manipuloitavissa, lapsi vasta. Harkintakyky voi pettää ja ymmärrys monen asian suhteen voi olla vielä puutteellista. Lapsi ottaa mallia muista, ja monesti yrittää olla coolimpi ja aikuisempi kuin onkaan, varsinkin isompien lasten silmissä.
Sen sijaan että makaat sohvalla säälimässä itseäsi ja uhriutumassa, kannattaisi rauhallisesti ja rakentavasti jutella asiasta tytön kanssa. Kysyä miksi sanoi sellaisia asioita, ja ymmärtääkö miksi se on sopimatonta. Nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä sitä kasvatustyötä.
Ja sinun vanhempana on oltava kypsä aikuinen. Otat tämän nyt suhteettoman raskaasti.
Älä ikinä kosta lapselle mitään, se ei ole hyvää vanhemmuutta eikä kasvatusta. Tuollainen ”no ei todellakaan kiinnosta tehdä tytön kanssa mitään ja olen pettynyt häneen” on lapsellista sinulta.
Lapselle voi ja pitää sanoa, että on pettynyt hänen käytökseensä, ei häneen ihmisenä.
Tuo on sitä paitsi pieni moka elämässä, ja lapsi luultavasti ottaa nyt opiksensa.
Lopeta sinä se drama queenina oleminen.
Turha tuohon on jäädä makaamaan. Eiköhän se ollut sitä, että pyritään näyttämään coolilta, muttei ihan onnistunutkaan.
Itse olisin halunnut, että serkku olisi puuttunut kielen käyttöön. Se sana olisi mennyt paremmin perille, harva teini enää vanhempiaan kuuntelee. Tietenkin tässä tapauksessa, kun viesti tuli sieltäpäin.
Sanot sille serkulle, että seuraavalla kerralla puuttuu itse. Silleen fiksusti tietenkin, eikä toruen ja komentaen. Se ei ole serkun tehtävä.
18-vuotiaalla on myös vastuunsa näissä asioassa kenen vaan lapsen edessä. Kaikki me kasvatamme, kun liikumme ihmisten ilmoilla.
Ota huomioon, ettei lapsesi ole sinä.
Te näette maailman ihan eri silmin.