Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Sähköasentaja. Kyllä nyt jokainen osaa pienet korkeajännitekytkennät itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Datanomi. Pelkällä toisen asteen koulutuksella ei pääse koodaustöihin, vaan pitää olla IT-insinööri. Kannattaa mieluummin opiskella tietotekniikkaa ammattikorkeakoulussa.
Hyvä koodari pääsee pelkällä datanomin tutkinnolla, huono ei amk-tutkinnollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Datanomi. Pelkällä toisen asteen koulutuksella ei pääse koodaustöihin, vaan pitää olla IT-insinööri. Kannattaa mieluummin opiskella tietotekniikkaa ammattikorkeakoulussa.
Hyvä koodari pääsee pelkällä datanomin tutkinnolla, huono ei amk-tutkinnollakaan.
Hyvä koodari voi päästä hyviin töihin jopa ilman mitään tutkintoa. Osaaminen on ratkaisevaa.
Teollinen muotoilu, taideteoll korkealeikkikoulu jos ex-reksi sotamaa lapsineen (!) teki turhasta ylikoulutuksesta koko perheen miljardibisneksen meidän rahoilla. Koska töitä ei ole ja vihreästi teollisuus täältä hävitetään kaukomaihin joiden muotoilijat kävivät -90-2000-luvuilla hakemassa sieltä ilmaisen koulutuksen. Joka muualla maksaisi 100 000 usd. Meitä vajaatyöllistettyjä on tuhat. JA kokoajan koulutetaan lisää.
Kompostitarkastaja. Voi tippua vanhaan pihakaivoon.
Sairaanhoitajat valittaa ihan turhaa! Itse olen joutunut ikävä kyllä olemaan pitkiä sairaala jaksoja osastolla. Sielä ne toimistossa istuuvat ja juoruuvat, jos soitat kelloa niin tympeenä tullaan huoneeseen. Ainoa paikka missä missä hoitajilla liikaa töitä on terkkareiden vuodeosastot sairaalat on lepokoteja ja tämän sanoi minulle husin hoitaja itse!! Ja silmät kun on niin näin mitä touhu on. Tietenkin joskus kiire mutta yleensä ei. Kaupassa on paljon raskaampaa työ!
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja... Sairaat työyhteisöt, raskas työ, huono palkka. Vaihtamassa alaa.
Komppaan varsinkin kohtaa sairaat työyhteisöt. Tosin näin on kaikkialla siellä, missä työyksikössä on useampi kuin 1.hlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja... Sairaat työyhteisöt, raskas työ, huono palkka. Vaihtamassa alaa.
Komppaan varsinkin kohtaa sairaat työyhteisöt. Tosin näin on kaikkialla siellä, missä työyksikössä on useampi kuin 1.hlö.
Korjaan: 1 hlö.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Kosmetologi (ja kampaaja), koulutetaan aivan liikaa ja suurin osa ei pääse oman alan töihin. Muutenkin altis ala talouden heittelyille, kosmetologin käynneistä karsitaan usein ensimmäisenä talouden heikentyessä.
Eivätkö ole kaikki yrittäjiä joka tapauksessa? Ns vuokratuolilla yrittäjinä tai oma liike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tai opo
Rankka duuni, hälyä ja melua päivät pitkät ja suunnittelet tai teet kuinka hyvin tahansa niin saat vain osaksi myötähäpeää et koskaan kiitosta . Ketään ei kiinnosta mitä puhut, ainoastaan milloin lopetat puhumisen.Ei pidä paikkaansa.
Itse olen eliittilukion opo ja tykkään työstäni. Palkka noin 60.000 e/v. Kohta alkaa pitkä kesäloma.
Oikeasti, opon palkka 60 000 e? Vaikea uskoa.
Mikä ihana ketju. Kertoo että millään alalla ei löydy töitä, ja jos saat töitä niin palkka on lähestulkoon olematon. Onnea nyt kuitenkin kaikille tätäkin keskustelua lukeville tulevaan työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa heti alusta alkaen tiedostaa, että pitää olla nuori saadakseen sen eka työpaikan, eikä sekään riitä: on oltava hyviä tuttuja alalla jo ennestään. Datanomi oppii ehkä pitämään huolta kodin tietokoneista, se ei pitkälle riitä. Kannattaa jo aluksi päättää, tuleeko päääsuuntaukseksi ohjalmointi, valmiit ohjelmat vai tietokonealan rautapuoli. Minkä suunnan valitseekaan, kannattaa olla vähän perillä muistakin osa-alueista. Ohjelmoijan kannattaa pysyä erossa C risukasasta, jos vähänkin itseään arvostaa. Sekun on "ohjelmointikieli", joka salliit koodin virheet. Vain mikkihiiren talossa voidaan keksiä jotain niin typerää. Se on vähän kuin oikeudessa hyväksyttäisiin syyte ja tuomittaisiin Kalle, vaikka oikeastaan tarkoitettiin Jussi. Lopuksi, ei sekääm ala ole huippupalkkainen, jos et etene urallasi vikkelään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tai opo
Rankka duuni, hälyä ja melua päivät pitkät ja suunnittelet tai teet kuinka hyvin tahansa niin saat vain osaksi myötähäpeää et koskaan kiitosta . Ketään ei kiinnosta mitä puhut, ainoastaan milloin lopetat puhumisen.Ei pidä paikkaansa.
Itse olen eliittilukion opo ja tykkään työstäni. Palkka noin 60.000 e/v. Kohta alkaa pitkä kesäloma.Oikeasti, opon palkka 60 000 e? Vaikea uskoa.
Ilman ikälisiä aloittelevan opon palkka 3800 kk, eli yli 45000 e saa vuodessa lomarahojen kera. Kun ikälisiä tulee pääsee yli 50000 e , miks ei aika lähelle 60000 tai yli, jos kaikki ikälisät ja lisäksi jokin erityistehtävä.
Mihinkään yksityisen sektorin ammattiin ei kannata kouluttautua. Siellä maksetaan palkkaa tehdyn työpanoksen mukaan, lomat ovat lyhyitä (vain 5 viikkoa) ja sairaslomia kytätään tarkasti.
Näistä syistä vaihdoin aikoinaan julkiselle sektorille. Palkkaa maksetaan koulutuksen mukaan, teit töitä tai et. Virasta potkitaan pois vain, jos teet virkavirheen. Jos et tee mitään, et voi tehdä virkavirhettä, Saikulla saa olla tietty ajanjakso vain soittamalla terkkarille. Syy on hänelle helppo keksiä eikä hän voi ilmoittaa siitä eteenpäin. Se on laitonta. Ja masennus on niin yleistä, että siihen voi aina vedota. Muutamana kesänä masennuslomalla lähdin työtoverin kanssa pyöräilemään Hollantiin. Tällaisen keikan eri maihin olimme tehneet sairauslomalla monesti. Jos pomo toi töitä, minuun iski masennus ja lähdin lääkäriin. Aina olen saanut saikkua, kun näin on käynyt. Ja jun olet kerran päässyt kuntoutukseen lomakeskukseen, sinne pääsee aina halutessaan. Siellä minä vietin riettaita kuntoutusjaksoja. Yksityisen sektorin keskimääräiset sairaslomat ovat 5-8 päivää vuodessa, meillä julkisella 15-25 päivää, ja voin vakuuttaa, ettei kaikkia niitä päiviä sängyssä podeta. Suomen sairaslomista ei ole virallista tilastoa mistään saatavissa.
Lomaa minulla oli 15 vuoden jälkeen 38 päivää vuodessa. Repikää siitä, yksityisellä työtä raatavat!
Jos et halua raataa niska limassa, lähde julkiselle sektorille. Töitä ei tarvitse tehdä, jos et halua. Helsingin Sanomien mukaan julkisella sektorilla on jopa ongelma, kun ihmiset masentuvat siitä, kun työtä ei ole, mitä tehdä. Hullua, sillä meitä oli paljon, jotka välttelimme työntekoa siinä hyvin onnistuen ilman masennusta.
Pääsin juuri eläkkeelle eikä minua vaivaa se, ettei tarvitse tehdä mitään. Olen harjoitellut sitä jo vuosikymmeniä.
Kansanedustaja. Valitaan vaalilla, ei koulutusvaatimuksia.
tm kirjoitti:
Teollinen muotoilu, taideteoll korkealeikkikoulu jos ex-reksi sotamaa lapsineen (!) teki turhasta ylikoulutuksesta koko perheen miljardibisneksen meidän rahoilla. Koska töitä ei ole ja vihreästi teollisuus täältä hävitetään kaukomaihin joiden muotoilijat kävivät -90-2000-luvuilla hakemassa sieltä ilmaisen koulutuksen. Joka muualla maksaisi 100 000 usd. Meitä vajaatyöllistettyjä on tuhat. JA kokoajan koulutetaan lisää.
Valmistuin teolliseksi muotoilijaksi 1985. Ammatissa toimin Suomessa n. 10 vuotta. Senjälkeen muissa hommissa eläkkeelle asti. Hukkaan meni sekin koulutus.
Miksihän jokaiseen ammattiin vaaditaan nykyisin useamman vuoden koulutus, vähän tietysti ammatista riippuu ja opiskelijan alkutasosta ainakin noilla peruskoulu ja yo-pohjaisilla vaihtoehdoilla?
Käytäntö opettaa kuitenkin sen homman ja selvittää myös, että onko henkilöstä sen työntekijäksi?
Hoitoala on nyt hottia, niin vaikka sen otan esimerkkinä. Sinne mennään koulutukseen ja työtä on, mainostetaan ja onhan sitä. Sitten kuitenkin alkaa aina se sama valitusvirsi työn raskaudesta jne. Jos olisi enemmän työharjoittelua opiskeluaikaan, niin huomaisi, että en tätä kyllä jaksakaan.. No joo ja loput sitten johonkin muuhun..
Ala, joka ei oikeasti kiinnosta. Moniko oikeasti on kiinnostunut opiskelemaan valtio-tai oikeustiedettä tai lukemaan DI:ksi?
Ainakaan merkonomiksi ei kannata opiskella nykyään. Heidän työt vie tradenomi tai kauppatieteiden maisteri. Vaikka toki niihin merkonomin hommiin riittäisi merkonomin tiedot ja taidot.
Opettajaksi ei, ei, ei. Raaka ammatti, lapset voivat niin huonosti ja osa on myös väkivaltaisia aikuisiakin kohtaan. Rankka ammatti on opettaja, valtava työmäärä. Vaikka kesäloma on kivan pituinen. Opettajan työ on niin raskasta henkisesti, että ensimmäinen lomakuukausi menee toipumiseen.