Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!

Vierailija
20.10.2020 |

Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.

Kommentit (1895)

Vierailija
1121/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope, rankka työ ja heikko palkka.

Hahhah mitä potaskaa. Minimaalinen opetusvelvollisuustuntien määrä, pitkät lomat, hyvä palkka, helppo työ niistä koostuu open työ.

Entäs ne oppilaat ja niiden vanhemmat? Onko ne kivoja, opinhaluisia ja yhteistyökykyisiä? Ai ei? No sitten sitä työtä piisaakiin ihan molemmille käsille. 

Vierailija
1122/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajahan on just hyvä ammatti omalla tavallaan. Olen itse sairaanhoitaja myös.

Töitä on tosi erilaisia, ei ole mikään pakko lähteä hoivakoteihin tai osastoille tekemään perushoitoa. Varsinkin isoissa kaupungeissa tuntuu olevan todella paljon valinnanvaraa, löytyy kaikkea siististä päivätyöstä 3- vuorotyöhön. Nykyään on myös lisääntyvässä määrin etätyötä ja puhelintyötä jossa ei välttämättä kohdata asiakkaita ollenkaan.

Nytkin esim. Lomautetut lentoemännät jotka omaavat hoitoalan tutkinnon, ovat saaneet töitä alalta eikä tarvi potea taloudellista epävarmuutta. Voivat rauhassa tehdä hoitoalan hommia ja odottaa pääsyä takaisin lentotyöhön. Tämä nyt yhtenä esimerkkinä.

En itsekään aio olla koko elämääni hoitoalalla vaan haluan kokeilla muutakin alaa, mutta sh-tutkinto taustalla tuo paljon varmuutta. Ei tarvitse todellakaan pelätä samalla tavalla lomautuksia yms, töitä löytyy aina Suomessa ja myös ulkomailla.

Työkavereita tällä alalla on kyllä ollut aivan mahtavia. Varmasti löytyy niitä inhottaviakin ihmisiä, mutta niitä on ihan oikeasti joka paikassa. Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella, minulla löytyy kokemusta muistakin aloista eikä ne työkaverit siellä yhtään ns. "Parempia" ole kuin hoitoalallakaan. Samat ongelmat ne on melkeen joka alalla, pitää vaan löytää hyvä työpaikka. Minäkin olen ollut hyvissä ja huonoissa työpaikoissa, samalta alalta löytyy työpaikkoja laidasta laitaan. Ei kannata jäädä huonoon työpaikkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2301 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailuala. Ei töitä.

Ihan niinkuin turistien laumanjohtajana toimimiseen tarvittaisiin jotain tutkintoa. Ei millään pahalla, mutta tyhmempikin pystyy tekemään tuota työtä ilman koulutusta.

Komppaan, että alalla ei Suomessa juuri ole töitä, mutta alan ammattilaisena huomautan, että alan työt on paljon muutakin ku "turistien laumanjohtajana" toimimista. Kukahan niitä matkoja järjestää? Kuka reitittää ja aikatauluttaa ja tekee varaukset? Kuka viestittelee eri matkanjärjestäjien ja asiakkaiden välillä?

Itse olen työskennellyt matkatoimistossa kannustematkailun puolella eli järjestellyt yritysten henkilöasiakkaiden palkintomatkoja (eli jos voitit matkan vaikka karkkipussista niin joku järjesti sen), hoitanut kansainvälisen tietotekniikkayrityksen yritysasiakkaiden ryhmämatkoja joissa kokoustellaan ja tutustutaan tehtaisiin ja tehdään kaikkea kivaa asiakkaille jotta he olisivat asiakkaita jatkossakin, järjestänyt messuja ja tapahtumia, järjestänyt palkintogaaloja illallisineen jne.

Tapahtumajärjestäjän työ on todella vaativaa ja stressaavaa.

Vierailija
1124/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliittinen historia - pelkästään Turkuun otetaan yli 40 opiskelijaa vuosittan. Mitä työtä teet jos valmistut täältä? Suurin osa heistä on niitä haahuilijoita jotka koko elämänsä ajan opiskelevat aina lisää, haalivat titteleitä joita kukaan ei edes ymmärrä ja tekevät jotain hanttihommia. Ne muutamat, jotka eivät kuulu tuohon suurimpaan osaan, ovat poikkeuksia esim. Markku Jokisipilä. Mutta kun kaikista ei voi tulla jokisipilöitä. Poliitikoksi ei myöskään voi opiskella.

Vai ajatteleeko joku, että sellainen on hyvä poliitikko joka on opiskellut poliittista historiaa? 

Samaan kategoriaan menee taidehistoria, sukupuolentutkimus ja folkloristiikka.

Tuntemani valtiotieteilijät ovat päätyneet lähes poikkeuksetta hyviin hommiin ja mukaan mahtuu myös muutama poliittista historiaa opiskellut. Päätyvät ulkoministeriöön, virkamiehiksi, pankkiireiksi, konsulteiksi jne. Aika rajattomat mahdollisuudet. Ja yleensä siinä kannattaa opiskella jotain järkevää ohessa. Yksi opiskeli valtio-opin ohella sivuaineina rahoitusta ja venäjää ja päätyi energia-alalle.

Vierailija
1125/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta-ala. Umpi surkea palkka.

Palomies. Umpisurkea palkka ja vaarallinen.

Vierailija
1126/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän lisäisin vielä poliisin. Tärkeä ja vaarallinen työ, surkea palkka.

Vierailija
1127/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja. Työstä ei missään alueella ja mitenkään pääse eroon kuin vasta sitten kun selkä on siinä kunnossa, että infernaaliset hermo- ja iskiassäryt ovat läsnä joka ikinen sekunti. Siinä vaiheessa ei kyllä tehdä enää mitään muutakaan työtä, vaan joudutaan sairaseläkkeelle. Työvoimatoimistolle selkävaivat eivät ole peruste olla ottamatta kyseistä työtä vastaan. Etenkään jos on erehtynyt kouluttautumaan lähihoitajaksi. Ja jos ei ole kouluttautunut lähihoitajaksi, niin työkkäri kyllä siihen koulutukseen karenssin uhalla kaikenlaisia työllistymisvaikeuksisia yksilöitä ohjaa. Kiinnostipa ala tai ei ja olipa selkä alunalkuisinkaan kunnossa tai ei.

Vierailija
1128/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologi. Ei töitä.

Vierailija
1129/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläintenhoitaja. Superhuono palkka, vaikka eläimistä tykkäisikin.

Saanko kysyä palkan suuruutta?  ja minkä eläimen hoidosta?

Vierailija
1130/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ihmiset valittavat siitä ammatista missä itse työskentelevät? Olitteko todellakin niin nuijia että ette ottaneet selvää minkälaiseen ammattiin opiskelette?

Vierailija
1131/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläintenhoitaja. Superhuono palkka, vaikka eläimistä tykkäisikin.

Saanko kysyä palkan suuruutta?  ja minkä eläimen hoidosta?

Nyhtökaura lounas arkipäivisin ja työsuhdepotkukelkka. Vesinokkaeläimen.

Vierailija
1132/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän lisäisin vielä poliisin. Tärkeä ja vaarallinen työ, surkea palkka.

Hulluja väkivaltaisia taltutettavia, kusta, paskaa ja oksennusta.

Vierailija
1133/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusinsinööri. Stressaa kun rahaa tulee niin paljon ettei keksi mihin sen kaiken työntäisi.

Vierailija
1134/1895 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-apulainen YAMK

Vierailija
1135/1895 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielten kääntäjä. Kääntäminen hoidetaan jo nyt pitkälti koneellisesti ja tulevaisuudessa kokonaan tekoälyn jatkuvasti parantuessa.

Tekoälyä voidaan käyttää apuna mutta siltä puuttuu se jokin.

Vierailija
1136/1895 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen: miksi te menette hoitoalalle kun se on varsin hyvin tiedossa, että palkka on huono ja työ raskasta eikä se tule koskaan miksikään muuksi muuttumaankaan? Miksi ette jo alun perin hae muualle? 

Vierailija
1137/1895 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin katsomaan montako kertaa sosiaaliala mainitaan, mutta en jaksanutkaan lukea ketjua kokonaan. Mitähän kannattaisi opiskella, jos ei osaa yhtään matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa? Oon vasta aikuisiällä alkanut ajatella, et liekö mulla joku hahmotushäiriö, kun matematiikka oli alusta saakka sellasta takkuamista, etten tajua. Tukiopetuskaan ei auttanut.

No sitä sosiaalialaa. Joo tulkaa kertomaan mullekin aloja kun tuntuu, että jos matikka, fysiikka, kemia ei luonnistu ajaudut väistämättä sosiaalialalle.

Ehkä joku kuljetusala? Bussikuski, rekkakuski?

Sosionomilla ja esim. tradenomilla on nykyään sama pääsykoe, matikan osuus 45 min, olisko ollut 15 tehtävää pelkkää matikkaa. Että ei toi nyt ihan pidä paikkansa että ei tarvisi osata.

Missä on, missä ei. Meillä oli pääsykokeena kurssi, joka piti tehdä. Ei matikkaa pakollisena kurssina, lääkelalaskut valinnaisena. Ymmärrän kyllä että niitä monessa paikassa tarvitsee.

Opiskelujen alkaessa oli kyllä matikan lähtötasotesti ja jos sitä ei päässyt läpi (eli noin puolet luokasta), piti mennä tukiopetukseen. Tukiopetus oli etänä ja opettaja lähinnä laski tehtävät ja me kopioitiin ne vihkoihimme. 

Vierailija
1138/1895 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: miksi te menette hoitoalalle kun se on varsin hyvin tiedossa, että palkka on huono ja työ raskasta eikä se tule koskaan miksikään muuksi muuttumaankaan? Miksi ette jo alun perin hae muualle? 

Minä menin kaupan alalta. Siellä on vielä paljon huonompi palkka mutta jostain syystä he eivät puhu siitä mitään.

Ajattelin että jos pärjään kaupassa asiakkaiden kanssa hyvin ja saan hyvää palautetta, miksi en yhtälailla pärjäisi hoitoalalla. No siellä hoitoalalla oli töissä mm ne jotka eivät kaupan alalle työllistyneet eikä oikein muuallekaan. Siinä sitten tein niidenkin työt sillä paremmalla palkalla ja ne vähätöisemmät eivät niinkään. Usein viettivät mielummin saikkupäivää ja vähäsen paremmalla palkalla kuin minä koska ikälisät ja tehtäväkohtaiset. Maaseudulla muualle työllistyminen sitäpaitsi tuntui arveluttavalta. Mutta eipä siinä, mun puolestani saat hoitaa itse vanhuksesi. Niinhän hekin hoitivat sinut. Ikävä jos luulit että vain kehitysmaissa lapset huolehtivat vanhuksistaan. Olisi tosiaan oikein että lapset vastuutettaisiin. Vain sillä tavoin hoitoalan arvostus kasvaisi. Ja panostettaisiin laatuun.

Vierailija
1139/1895 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen poikkeus tähän hoitoalan perusteluun kuin suuhygienisti. Tää on ihan mukavan lepposaa jos on järjestelmällinen ja osaa rytmittää päivänsä niin ettei jää aikataulussa jälkeen. Palkkakin kyllä mun mielestä todella ok vastuuseen nähden, vaikka tästäkin maristaan. Ja perus ma-pe 8-16 duunia, lämmin suositus.

Mutta paskoja aloja, hmm. Myyntityön, oikeestaan minkä tahansa missä provikka määrittää, olen nähnyt imevän ystävieni sieluja itseensä jättäen jälkeen tyhjän kuoren. 

Paljon suuhygienistiy tienaa suunnilleen?

Minun aloittelijan palkka kaupungilla oli 2700e. Tämä toki vaihtelee. En tiedä onko tämä joillekin vähän, olen siis lähtöisin ravintola-alan pohjasakasta 10e/tunti palkalta, eli kaikki kakkoselta alkava kuulostaa aina ihan hullulta summalta. Työ on tähän nähden mielestäni melko letkeää, aina voi nojautua hammaslääkäreihin jos jotain ei tiedä. Ei ole musertavaa, vapaa-ajallakin stressaavaa vastuuta vaikka potilastapaukset jäävätkin välillä vapaa-ajalle pyörimään mieleen.

Riippuu tosi paljon missä olet duunissa. Pk-seudulla palkka on 2500-2600e mikä on vähän alueen vuokratasoon. Lisäksi meidät hukutetaan töihin, hammaskiven poistoja tehdään 30min ajoilla pahimmillaan 12 päivässä. Yksi 20min tauko päivän aikana ja silloinkin on tehtävä iltapäivän tarjottimet ja hoidettava välinehuoltoa. Duunia tehdään käytännössä tauotta ja välillä minun on pakko pysähtyä hengittämään syvään kun huomaan sydämen hakkaavan niin paljon että meinaa taju lähteä. Työolot ovat siis aivan surkeat enkä tunne ketään pk-seudulla työskentelevää joka tykkäisi tästä duunista. Duuni on myös hyvin raskasta niskalle ja käsille ja kaikki 10v työtä tehneet ovat käyneet käsileikkauksissa. Katkeruutta aiheittaa myös se, että teemme osittain samoja toimenpiteitä ja hoidamme samoja asiakkaita hammaslääkärin kanssa joka saa toimenpidepalkkioiden ansiosta jopa kolme kertaa enemmän tuohta kuin suuhygienisti. Siihen päälle vielä tulospalkkiot. Kaikki siksi että heillä on 2v pidempi koulutus. On myös julkinen salaisuus, että tämä duuni on käsityötä joka opitaan käytännön työtä tekemällä ja itse olen työssäni niin hyvä, että hammaslääkärit ovat ulkoistaneet minulle päätöksiä hampaiden poistoista yms. Heille maksetaan moninkertaisesti palkkaa, joten kauhean imarreltu tästä en ole. Ja kun se pyörätuolissa istuva saapuu hammaslääkärille, saa hammaslääkäri siitä vaikean potilaan toimenpidekoodit vaikka hammashoitaja on auttamassa, suuhygienisti on yksin eikä saa mitään.

Meidän luokasta on kolmannes jo siirtynyt muihin hommiin ja suuri osa, kuten minä, siirtymässä. Tosin sanottakoon, että ne muutamat jotka ovat maakunnissa töissä ja tekevät 6 aikuispotilasta päivässä ovat pitäneet työstään. Mutta pk-seudulla työtahti, -olot ja arvostus on sitä luokkaa etten suosittelisi pahimmalle vastustajallenikaan.

Pk-seudulla kaikki hukkuvat töihin kunnallisella puolella, myös hammaslääkärit. Tämä on ihan tunnettu juttu ympäri Suomen, ei kovin houkutteleva työnantaja. Mutta tuo on kyllä täysin puppua että shg arvioisi poistettavia hampaita. Meillä shg ei erota aftaa fistelistä joten ei ole kyllä pätevä arvioimaan tällaisia asioita. Tai teillä hammaslääkäreiden täytyy olla todella toistaistoista sakkia.

Vierailija
1140/1895 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele hammaslääkäriksi,

saa kyykyttää potilaita ja työparia. Palkka hyvä ja edutkin menettelee.

Työpaikan saa valita, treffimarkkinoilla menekki superhyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä