Teini ei halua luistella,koska luistimet sattuvat jalkoihin
Mitä tässä pitäisi tehdä? Vaivasenluu leveän lestin lisäksi on tuonut myös muita kenkäongelmia,mutta liikuntanumero kuulemma nyt laskee,jos teini ei luistele.Teinillä on hokkarit,eli leveimmät luistimet on mitä löytyy,mutta jalka tulehtuu helposti jos siinä pitää puristavia kenkiä,tai tässä tapauksessa luistimia.Opettaja vaatii lääkärintodistuksen,vaikka on itse nähnyt jalan.Mitä tekisitte? Haluaisin toisaalta pakottaa teinin jäälle edes hetkeksi,mutta sitten se jalka tulee kipeäksi.
Kommentit (28)
Mulla oli teininä ihan sama juttu. Vihasin luistelua siks että luistimet ei istunu sitte yhtään ja tuntu ettei tue nilkkaa yhtään.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:33"]
Nykyään ei muuten saa. Jos jokin osa-alue on täysin suorittamatta, ei pääse läpi. Kyllä se ap:n teini voi yhden kerran vetäistä luistimet jalkaan ja näyttää että pystyssä pysyy, tuskinpa jalka siitä kuolioon menee. Muuten osaaminen täytyy näyttää kesäkuussa ehtolaiskuulustelupäivänä jossain jäähallissa.
[/quote]
En usko tuohon. Jotain yksittäistä liikuntalajia ei välttämättä ole montaa kertaa. Ne voi joutua olemaan pois vaikka sairauden takia. Ei missään muussakaan oppiaineessa vaadita kaikkien osa-alueiden hallintaa.
[/quote]
Joka kevät joudun paimentamaan joitakin oppilaitani, että kevättodistusta ei tipu, ennen kuin on näyttänyt liikunnanopettajalle, että osaa uida. Heillä kun on aina ollut menkat ihan juuri silloin, kun on ollut uintia koulussa... Tämmöiset on säännöt tänä päivänä. Kaikki osa-alueet pitää tehdä edes jotenkuten, ellei ole lääkärin kieltolappua olemassa.
Luokaltaan ei pääse jos ei osaa uida tai luistella??? En usko, sen kyllä uskon että ope vaatii luistimet jalkaan ja jäälle tai uikkareissa altaaseen. Mutta jos ei osaa, niin ei noita taitoja koulussa voida niin kauaa jankata että kaikki haluttomat ehtisivät oppimaan.
Ymmärrystä sekä opettajaa että teiniä kohtaan.
Hanki lääkärintodistus. Opettaja ei sitä ilkeyttään vaadi vaan tarvitsee todistuksen jo ihan koulun sääntöjen vuoksi. Se, että hän pyytää todistusta, ei tarkoita sitä, että hän vaivaa epäilisi. On vain hänen työtään pyytää todistus ennen kuin voi vapautuksen myöntää. On myös teinin etu, että hänen jalkansa tutkitaan lääkärissä.
Älä pakota teiniä luistimille! Itselläni on jaloissa rakennevikoja ja lapsena kukaan ei uskonut vaan pakotettiin luistimille vaikka oikeasti teki kipeää. Jäi aika ikävä fiilis siitä. Nyt myöhemmin ihmettelen, miksi kukaan ei uskonut vaikka kipu varmasti näkyi ulospäinkin. Mitään muuta koululiikuntaa en vältellyt ja olin ihan tunnollinen koululainen.
Ja tosiaan, ei se opettajaa auta, että hän on jalan nähnyt. Hänellä tuskin on lääketieteen tai fysioterapian osaamista, jotta voisi arvioida, pystyykö jalalla luistelemaan vai ei.
T:nro 26
Mahdollista on myös, että se sattuminen on pään sisällä. syynä se, kun pitäisi laittaa kypärä päähän, eihän niin voi tehdä, apya, tosi noloa! Niin parempi, kun sanoo äiteelle, että jalat tulee kipeeksi. Eihän mun oo pakko luistella, eihän?
Mulla myös kammo luistelua kohtaan tullut jo ala-asteelta kun luistelutunnit oli täyttä tuskaa heti ensimmäisen parin minuutin luistinten päällä seisoskelun jälkeen. Jalkoja aivan poltti todella paljon. Sitten 6.-luokan en ole luistimia jalkaani laittanut ja tuskin tulen laittamaankaan, niin paha maku on tuosta jäänyt suuhun. Hokkarit olisi varmaan auttaneet, tai käynti lääkärillä niin olisin saanut vapautuksen. Äidille kerroin ongelmastani mutta en tiedä ottiko koskaan tosissaan, väkisin sitten kestin sen tuskan vuodesta toiseen kun ei ollut vaihtoehtoja. Noin nuorena kun en opettajalle uskaltanut sanoa eikä varmasti olisi korviaan lotkauttanut vaikka olisinkin.
Yläasteella olin luistelutunneilla joko jäällä kengät jalassa tai tein jotain muuta, usein luistimettomat saivat lähteä lenkille. Liikunnan numero oli 7.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:33"]
Nykyään ei muuten saa. Jos jokin osa-alue on täysin suorittamatta, ei pääse läpi. Kyllä se ap:n teini voi yhden kerran vetäistä luistimet jalkaan ja näyttää että pystyssä pysyy, tuskinpa jalka siitä kuolioon menee. Muuten osaaminen täytyy näyttää kesäkuussa ehtolaiskuulustelupäivänä jossain jäähallissa.
[/quote]
En usko tuohon. Jotain yksittäistä liikuntalajia ei välttämättä ole montaa kertaa. Ne voi joutua olemaan pois vaikka sairauden takia. Ei missään muussakaan oppiaineessa vaadita kaikkien osa-alueiden hallintaa.