Minkä kokoisia osakesalkkuja teillä on lapsilla?
Minulla on nyt 1,5-vuotiaalla osakesalkussa 5000 euroa. Onko tämä paljon vai vähän?
Kommentit (30)
Älä aloittaja lässytä sk*idaa. Jos sinulla/lapsillasi olisi oikeasti osakkeita, et varmaan olisi niin lapsellinen, että niillä pitäisi lähteä pätemään vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä sijoittajat ovat niitä joilta pitäisi lapsilisät poistaa. Ihan naurettavaa että Suomessa jaetaan tarpeetonta rahaa ihmisille jotka voivat vähän isommin "lotota" välttämättömään elämään tarkoitetuilla rahoilla. Kiva käyttää 18v elämästä tuohon ja penikat pistää ne sileeksi.
Lapsilisät on muinaisjäänne, joka pitäisi poistaa kaikilta, kun se Rouva Virtanen ei ole ammatti vaan se Rouva Virtanenkin voi käy töissä. Ihan naurettavaa, että Suomessa jaetaan tarpeetonta rahaa ihmisille jotka on valmiiksi jo heikossa asemassa ja periyttää tämän vielä seuraavillekin sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaatko täällä kehuskelee kuinka sijoittavat lapsilisät. Kaikilla ei ole tällaiseen ylellisyyteen varaa. Suomikin nykyään täynnä näitä rikkaita porsaita. Ällöttävää itsekehua ja kehuskelua. Toivottavasti menetätte kaikki rahanne, olisi teille porsaille ihan oikein.
Terveisin: 100 prosenttinen yksinhuoltajaäiti
Girl power
Aloittajan lapsen osakesalkku on iso.
Olen itse pienituloinen ja osakesalkkuni suunnilleen samassa ajassa on nyt noin 2000 euroa.
Mutta ne, jotka nyt jurnuttavat, että pienituloisemmat eivät voi lapselleen mitään säästää, niin 20 euroa kuussa -säästöt ovat 10-vuotialla lapsella jo reilu 2000 euroa. Se ei tietenkään ole hyvätuloiselle suuri summa, mutta jos ajatellaan pienituloisempaa vanhempaa, niin tuollaiset säästöt voi olla lapselle kuitenkin ihan hyvä summa.
Köyhästä ei sijoittamalla tule rikasta, mutta voi se silti olla hyödyllistä pienituloisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaatko täällä kehuskelee kuinka sijoittavat lapsilisät. Kaikilla ei ole tällaiseen ylellisyyteen varaa. Suomikin nykyään täynnä näitä rikkaita porsaita. Ällöttävää itsekehua ja kehuskelua. Toivottavasti menetätte kaikki rahanne, olisi teille porsaille ihan oikein.
Terveisin: 100 prosenttinen yksinhuoltajaäiti
Ja se on sinulle ihan oikein, kun olet siinä asemassa mihin olet itse itsesi asettanut. Olisiko kannattanut käyttää se aika, jonka käytit matikanvihkoon sydämien piirtelyyn käyttää taululle katsomiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä sijoittajat ovat niitä joilta pitäisi lapsilisät poistaa. Ihan naurettavaa että Suomessa jaetaan tarpeetonta rahaa ihmisille jotka voivat vähän isommin "lotota" välttämättömään elämään tarkoitetuilla rahoilla. Kiva käyttää 18v elämästä tuohon ja penikat pistää ne sileeksi.
Lapsilisät on muinaisjäänne, joka pitäisi poistaa kaikilta, kun se Rouva Virtanen ei ole ammatti vaan se Rouva Virtanenkin voi käy töissä. Ihan naurettavaa, että Suomessa jaetaan tarpeetonta rahaa ihmisille jotka on valmiiksi jo heikossa asemassa ja periyttää tämän vielä seuraavillekin sukupolville.
https://www.ess.fi/paikalliset/591068
Totta! Ä i t i e n turvaksi se on kehitetty samaan aikaan kun Isohaaran voimalaitos rakennettiin > ruoka pöydistä katosi samantien:-(
2 vuotias omistaa jo 80% uusimmasta yrityksestäni, arvolta miljoonan luokkaa. Tällä tavoin vältetään perintöverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Itsellnäni ei, ainakaan toistaiseksi ole lapsia mutta jännää tämä eriarvoisuuden kukoistaminen tällä palstalla. Toiset haluavat verrata lapsiensa osakealkkujen kokoa toiset miettii, miten tai kuinka venyttää centtiä, ettei menisi kulut miinuksen puolelle e. syntyisi velkaa, mahd. vielä nykyisienkin velan lisäksi...
Kummisetä
Jotkut ovat fiksuja ja sijoittavat. Jotkut ovat tyhmiä ja käyttävät rahansa viinaan ja lottoon.
Ja siis onko varaa sijoittaa tuhansia saati satoja tuhansia ei riipu viisaudesta, vaan hyväosaisuudesta. Eipä nuokaan muksut kovin viisaita sijoittajia ole, jos on salkut miinuksilla. Monet ovat tienanneet oikein hyvin jopa koronan aikaan sijoittamalla.
Sijoittaminen on siitä hauska laji, että täytyy olla jokseenkin hyvätuloinen, jotta siitä hyötyy. Jos sulla on varaa pistää sivuun vaikka tonni, niin et ole rikas edes tuplattuasi tai triplattuasi rahat (+ ennen tätä vähävaraisten verovapaata sijoitustiliä sellaisten summien sijoittaminen ei edes kannattanut, koska ne verot), kun taas ihmisen, jolla on varaa pistää sivuun miljoona, ei tarvitse tehdä tuottoa kuin prosentti kuukaudessa tienatakseen kymppitonni. Se on enemmän, kuin keskimääräinen ihminen tienaa kuukaudessa palkkatöillään, eikä prosentin tuotto vaadi minkäänlaista älyä tai edes vaivannäköä. Itseasiassa kun on tarpeeksi rikas, niin voi vaan tallettaa rahansa pankkiin ja elää talletuskoroilla, tehden kuukaudessa enemmän "tuottoa" kuin köyhä voisi ikinä haaveilla sijoittavansa.
Ja sit vielä sellanen juttu, että kaikista köyhimmät, eli ne jotkaa joutuvat hakemaan toimentulotukea, eivät kykene säästämään tai sijoittamaan (ainakaan laillisesti), koska säästöt ja sijoitukset lasketaan omaisuudeksi, joka miinustetaan tuesta.
Mutta joo, olin tyhmä kun en syntynyt rikkaaseen perheeseen tai mennyt rikkaisiin naimisiin, eikä ole siis ylimääräistä rahaa vaikka alkoholia en juo ja lottoa en pelaa, pitikin syntyä ja vielä rakastua.
Mutta joo, en minäKÄÄN syntynnyt rikkaaseen perheeseen, enkä ole niitä naimakauppojakaan tehnyt vaan ottanu itse sitä todellista vastuuta tekemällä esim. opiskeluaikoina kolmea työtä, dyykännyt roskiksia, asunnut kommuunissa ja muutenkin käyttänyt sitä mielikuvitusta ja nyt on sitä ylimääräistä rahaa.
T. yh-äidin tytär
Ja millä sitten lopulta onnistuit saamaan sitä rahaa, et maininnut? Dyykkaamalla et ainakaan, ja jos kykenit kolmesta työstä pistämään säästöön, niin Kelan puoleenkaan ei ole siis onneksi tarvinnut kääntyä. Mutta hei, onnittelut sulle, jos elämässä kävi lopulta taloudellisesti hyvin! Ei siinä ole mitään väärää, mutta älä oleta, että kaikilla on sama mahdollisuus.
Sitten taas kaikilla, jotka syntyivät rikkaaseen perheeseen ja pääsivät osalliseksi perheen varallisuudesta, on se mahdollisuus ihan syntymäoletuksena, ei tarvitse edes työskennellä sen eteen.
Minulle itselleni taas ei ole löytynyt vakituisia töitä ollenkaan vaikka opiskeluni kunnialla suoritin, eikä osa- tai määräaikaisiakaan pariin vuoteen. Meidän paikkakunnalla oli surkea työtilanne jo ennen koronaa. Ja sen jälkeen mieheni sairastui ja tarvitsee nyt apua kotona. Ja olen vielä siitä onnekas, etten ole yh:n lapsi ja meillä on jonkinverran säästöjä, mutta täytyy olla varautunut siihenkin, että sairausloman käsittely myöhästyy tai keskeytyy eikä niitä voi sijoittaa.
Omalla lapsella on viisivuotianaana reilu 5000e. Minäkin olen köyhästä kodista lähtöisin, mutta olen opiskellut itselleni kaksi korkeakoulututkintoa ja pari ammatillista päälle, joten nyt on mahdollisuuksia säästää myös lapselle.