Onko teidän mielestä 630 euroa asumiseen liikaa 2 100 euron nettopalkasta?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Erään pankin edustajan mukaan ollaan hyvällä linjalla, kun maksimissaan 30% nettotuloista menee asumiskustannuksiin. Eli tuo on ok jos siltä kantilta ajattelee.
Ohis. Voin olla väärässä mutta veikkaan, että aika monella menee esimerkiksi pk- seudulla huomattavasti enemmän asumiskuluihin kuin "vain" kolmannes nettotuloista. Olkoonkin, etä tilastollisesti samalla seudulla on tilastollisesi korkeimmat tulot.
Siis kenellä on noin pieni palkka 2100??
Mulla menee noin 550€ 900 euron kuukausituloista. Tuohon päälle vielä vesi- ja sähkölasku niin aika iso prosentti menee asumiseen.
Tolla saa jonkun 45 neliön yksiön lähiöstä jyväskylästä, että joo.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ihmisiä?
Onko vuokraa vai lainaa vai vastike?
Kyllä velaton omakotitalo on halpa asua, meillä asumiskulut jaettuna per kk 240€. Tilaa on 180 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nettopalkka 1900 ja vuokra 850. Pääkaupungissa. Hyvin pärjään.
Paljonko nostat asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista yhden ihmisen asuinkuluiksi kuukaudessa.
Tervetuloa tänne Lontooseen missä keskiverto HUONEEN vuokra on yli 800 euroissa...
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkaksi sanoi, sehän on hyvinkin tavanomainen.
Monelle jopa bruttopalkka.
Mulla nettopalkka 1700 € ja vuokra yksiöstä Helsingissä hieman vajaa 700 €. Normaalisti jää kuussa kaiken hurvittelun jälkeen 200-300 € säästöön. Aika niukasti kyllä kulutan, ei ole autoa, muksua tai muita kalliita harrastuksia. Saisi kyllä palkkaa tulla vähän enemmän, joku 2100 käteen olisi mulle ihan luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkaksi sanoi, sehän on hyvinkin tavanomainen.
Monelle jopa bruttopalkka.
Tavallisin kuukausibruttopalkka on n. 2500€,.
30% palkasta on ok. Edellyttäen että tuossa on kaikki asumiskulut (esim. vuokra tai yhtiövastike, lainanhoitokulut + sähkö ym.). 40% maksimissaan saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on "varma" työpaikka, niin voisihan sitä harkita oman asunnon ostoakin. Vastike ja lainanlyhennykset jää luultavasti tuon summan alle. Mutta jos haluat elää huolettomasti, niin minusta tuo on ihan balanssissa ja hyvä tilanne.
Vuoden päästä ainoat "varmat" työpaikat on hautausurakoitsijalla ja terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paljoa asumiseen tuo 630. Ihan normaali vuokra. Jopa pieni, tietenkin riippuen missä asut ja millaisessa asunnossa.
Ja käteen jäävä netto palkka hyvä.
Jos vakituinen työ ja lainaa saa, kannattaisi vakavasti harkita asunnon ostoa.
Höpsis.
Asuntokupla puhkeaa vuoden sisään ja puolet asunnon arvosta on puff pieni lohikäärme vain.
Paitsi stadin arvoalueilla.
Kattokaahan vaan...
Ei ole liikaa, itse asiassa aika vähän.
Itse olen laskenut, että minun pitää käyttää asumiseen 50 % nettotuloista jos meinaan asua omassa velattomassa talossa ennen kuin ikää on 50-v. Sen jälkeen voikin sitten downshiftata ja ottaa vähän rennommin kun asumiskulut laskevat ja on tottunut elämään säästeliäästi.
Nettopalkka 2300e kuussa ja vuokra 52 neliön kaksiosta 620 euroa Helsingissä. Tuttu omistaa asunnon, vuokra on halpa koska meillä on herrasmiessopimus että asun tässä mahdollisimman monta vuotta ja kohtelen asuntoa kuin omaani. Eli käytännössä minä saan halvan, pysyvän asunnon ja kämpän omistaja riskittömän vuokralaisen jonka kanssa ei tule minkäänlaisia ongelmia ja joka asuu pitkään. Jos taloyhtiölle tulee remppoja tms mikä nostaa vastiketta tilapäisesti, siirretään se sitten kohtuumäärissä vuokrasummaan.
Yhä on n. 1800€/kk palkkoja täysillä työtunneilla. Yllättäen mm. kaupan alalla asentajilla.
Erään pankin edustajan mukaan ollaan hyvällä linjalla, kun maksimissaan 30% nettotuloista menee asumiskustannuksiin. Eli tuo on ok jos siltä kantilta ajattelee.