Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kuluja auton pitämisestä tulee?

Vierailija
20.10.2020 |

Haluaisin ostaa auton, mutta en tiedä kannattaako. Mitä maksuja on maksettava?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa te autolliset ihan euroina noita summia mitä menee esim. vuodessa?

Terkuin toinen joka harkitsee auton hankintaa

Esim nettiauto.comissa tosi monissa autoissa on mainittu suoraan veron määrä vuodessa. Lisäksi vakuutusyhtiöiden sivuilla on laskureita.

Mun ajoneuvovero on 580e/v koska ajan dieselillä. Bensa-autoissa tämä on helposti alle puolet tästä.

Polttoainetta menee keskimäärin 5,2l/100 km, ajan n. 15 000 km vuodessa mikä tekee n. 975 e/v.

Pakollinen liikennevakuutus taitaa olla jotain 230 euroa mutta tähän vaikuttaa mm. asuinkunta ja vakuutushistoria, mulla taitaa olla jo aika täydet bonukset.

Olen joutunut vuoden sisällä uusimaan molemmat rengaskerrat, olen ostanut kohtuuhintaiset 360 euron sarjat sekä kesään että talveen. Näillä oletan ajavani ehkä 4-5 vuotta.

Kerran meni tällä autolla n. 300 euroa jarruremppaan.

Vierailija
22/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kallista auton pitäminen, jos on vanhempi auto mikä pitää katsastaa ja korjata joka vuosi, jos et itse osaa tehdä mitään, jos pesetät autopesussa jne. Uusi auto aika huoleton alkuun, mutta huollot takuuhuollossa kalliita nekin.

Uusi auto ei kauan pysy uutena. Hinta putoaa reippaasti joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vm 2010 dieselauto. Vakuutus 635 €/vuosi, ajoneuvovero 957 €/vuosi (eli nämä yhteensä 132 €/kk). Polttoaine noin 100€/kk. Isoja korjauksia ei onneksi ole ollut, perus öljynvaihtohuolto noin 200 €/kerta.

Sitten renkaat, niitä on niin paljon eri hintaisia ja niitähän ei joka vuosi tarvitse uusia. Katsastus taisi maksaa 79€.

Vierailija
24/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim nettiauto.comissa tosi monissa autoissa on mainittu suoraan veron määrä vuodessa. Lisäksi vakuutusyhtiöiden sivuilla on laskureita.

Mun ajoneuvovero on 580e/v koska ajan dieselillä. Bensa-autoissa tämä on helposti alle puolet tästä.

Polttoainetta menee keskimäärin 5,2l/100 km, ajan n. 15 000 km vuodessa mikä tekee n. 975 e/v.

Pakollinen liikennevakuutus taitaa olla jotain 230 euroa mutta tähän vaikuttaa mm. asuinkunta ja vakuutushistoria, mulla taitaa olla jo aika täydet bonukset.

Olen joutunut vuoden sisällä uusimaan molemmat rengaskerrat, olen ostanut kohtuuhintaiset 360 euron sarjat sekä kesään että talveen. Näillä oletan ajavani ehkä 4-5 vuotta.

Olisikohan lähempänä 1000e kuitenkin tuo liikennevakuutus.

Vierailija
25/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan:

kiinteät

- Kasko lasivakuutuksella n. 800 e/vuosi

- ajoneuvovero n. 400 e/vuosi

- määräaikaishuolto + katsastus n. 400 e/vuosi

- pysäköinti (asukaspysäköinti) n. 280 e/vuosi

- renkaanvaihto ja rengashotelli n. 150 e/vuosi

muuttuvat

- bensaa noin 130 e/kk

- uusi rengassetti 600-800 e, ostan joka toinen vuosi priimat renkaat

- kuluvat osat, korjaukset, kolhut jne. vaihteleva summa (viime vuonna meni korjaukuluihin pitkälle yli tonni kun autosta hajosi vähän suuritöisempi juttu + joku kolhi autoani kadunvarressa ja jouduin maksamaan peltityöstä vakuutuksen omavastuun)

Vierailija
26/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan lähempänä 1000e kuitenkin tuo liikennevakuutus.

Ei ole, Kasko liikennevakuutuksella on lähes tonnin mutta pakollinen liikennevakuutus on satasia. 

-eri

Vierailija
27/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero voi vaihdella karkeasti välillä 100-1000e vuosi. Vakuutukset voivat vaihdella 200-2000e vuosi. Korjauskulut välillä 0-5000e vuosi. Jne. Ei kenenkään yksittäistapauksen luvut auta mitään, kun kaikki riippuu autosta, sen iästä, mallista, ja ajomääristä. Sekä tuurista...

Apn pitää arvioida omat ajomäärät ja laskea vero sekä vakuutusmaksut nettilaskureilla, se antaa paljon tarkemman arvion.

Vierailija
28/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kallista auton pitäminen, jos on vanhempi auto mikä pitää katsastaa ja korjata joka vuosi, jos et itse osaa tehdä mitään, jos pesetät autopesussa jne. Uusi auto aika huoleton alkuun, mutta huollot takuuhuollossa kalliita nekin.

Uuden auton hinta laskee niin nopeasti, että uusi auto tulee moninverroin vanhaa kalliimmaksi. Järkevintä on ostaa korkeintaa parin tonnin bensa-Toyota. Sitä halvemmalla ei autoilusta selviä.

Vierailija
29/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan:

kiinteät

- Kasko lasivakuutuksella n. 800 e/vuosi

- ajoneuvovero n. 400 e/vuosi

- määräaikaishuolto + katsastus n. 400 e/vuosi

- pysäköinti (asukaspysäköinti) n. 280 e/vuosi

- renkaanvaihto ja rengashotelli n. 150 e/vuosi

muuttuvat

- bensaa noin 130 e/kk

- uusi rengassetti 600-800 e, ostan joka toinen vuosi priimat renkaat

- kuluvat osat, korjaukset, kolhut jne. vaihteleva summa (viime vuonna meni korjaukuluihin pitkälle yli tonni kun autosta hajosi vähän suuritöisempi juttu + joku kolhi autoani kadunvarressa ja jouduin maksamaan peltityöstä vakuutuksen omavastuun)

Onko sulla tuossa Kaskossa 80% bonukset? Eli maksat oikeasta hinnasta vain 20% ?

-Sinkkiş

Vierailija
30/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tarkkaan tietää, mitä kustantaa, niin hanki leasing-auto. Beelystä saa käytettynäkin, ei ole niin kalliita kuin uudet liisarit. Maksat kk-summan ja siihen sisältyy lähes kaikki. Eikä tarvii huolehtia arvon alenemisista.

Vierailija
31/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu autosta. Yleisiin, vanhoihin ja edullisempiin malleihin saa helpommin ja edullisemmin varaosia kuin harvinaisempiin ja kalliimpiin malleihin. Esim. Mersun, Audin ja Bemarin varaosat kustantaa moninkertaisesti Volkkariin tai Ooppeliin verrattuna. Joissain autoissa huoltaminen on myös konstikasta kökön suunnittelun takia tai huollossa saa rampata jatkuvasti. Esim. sukulaisen Citroenissa lamppu oli niin hankalassa paikassa, että siinä joutui purkamaan muuta pois tieltä ja huollossa olisi kustantanut lähemmäs satasen se lampun vaihto.

Kannattaa kysellä autoja ruuvaavilta tutuilta, mitkä merkit ja mallit ois järkevästi huollettavissa ja suht. toimintavarmoja. Tästä löytyy toki mielipiteitä niin paljon kuin on autoilijoitakin. Itse olen suosinut saksalaisia ja japanilaisia merkkejä. Toimintavarmuuden lisäksi myös kulutus tehoon nähden tuntunut sopivalta.

Suosittelen myös lämpimästi manuaalivaihteista, koska automaattivaihteiston huoltaminen on kallista. (Itse koen myös ajamisen turvallisemmaksi, kun voin itse kontrolloida, millä vaihteella auto ajaa, mm. moottorijarrutuksen kanssa.)

Auton kulut polttoaineen lisäksi:

- öljy ja öljynvaihdot

- lamppujen vaihto, kun lakkaavat palamasta

- lasinpesuneste, menee eritoten talvella ja kurakelillä

- jäähdytysneste, harvemmin joutuu täyttämään

- katsastus kerran vuodessa

- renkaanvaihto 2xvuosi, uusien renkaiden hankinta esim. 2-4 vuoden välein

- yleisimpiä remppoja jakohihnan vaihto, jarruremontti, kytkinremontti, kun vanhempiin autoihin mennään

+ muita juttuja, mitä ei nyt tässä tullut äkkiseltään mieleen

Vierailija
32/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin viime vuoden lopussa auton 800 euroa.

Verot 230 vuosi.

Vakuutus 170 (80 bonukset).

Alla olivat kuluneet nastarenkaat, nypin nastat pois ja ajelin niillä kesän.

Muutama viikko sitten käytin katsastuksessa (katsastun uusintanäyttöineen 100 euroa), sekä uudet raidentangonpäät (20 euroa).

Vuoden mittaan olen uusin autoon nokka-akselin asentotunnistimen (40 euroa), sekä vaihtanut öljyt ja suodattimen (40 egee).

Ostin juuri käytetyt nastarenkaat vanteineen 60 euroa ja näillä mennään tuleva talvi :-)

Vierailija
33/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin vielä yllä mainittuihin arvon alenemisen. Sellainen 10-15% hankintahinnasta sulaa vuosittain. Omassa autossani on mennyt vähän enemmän, kuukausitasolla se on ollut 160 euroa ostamisesta tähän päivään.

Tai ostaa sen tonnin auton niin arvonalenemasta ei tarvi huolehtia.

Vierailija
34/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdat kerran vuodessa, jollei muuta sanottu. Käytetty auto. Muutaman vuoden (?5 - ?8) vanhaan autoon ei pidä tehdä enää huoltoja.

vakuutukset (vähintään pakollinen liikennevakuutus)

200 - 800

ajoneuvovero

?100 - ?300

((((käyttövoimavero (jos muu kuin bensiini)))))

renkaat 160 5 vuodessa, ja talvirenkaat 160 5 vuodessa

(huollot/)korjaukset (joskus tietysti sattuu, ettei korjauksia tapahdu)

200 - 400

katsastus

70

polttoaine

ainakin 80 euroa kuussa

tuulilasinpesuneste

ehkä 10 vuodessa

tuulilasinpyyhkimet

20 ?3 vuodessa

(renkaiden vaihto 20 euroa 2 kertaa vuodessa)

öljynvaihto: öljy 10 - 40(, ja vaihto 20,) kerran 2 vuodessa

Vierailija
35/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot 230 vuosi.

Muutama viikko sitten käytin katsastuksessa (katsastun uusintanäyttöineen 100 euroa), sekä uudet raidentangonpäät (20 euroa).

Vuoden mittaan olen uusin autoon nokka-akselin asentotunnistimen (40 euroa), sekä vaihtanut öljyt ja suodattimen (40 egee).

Ostin juuri käytetyt nastarenkaat vanteineen 60 euroa ja näillä mennään tuleva talvi :-)

Jos tuli uusintanäyttö, niin sulla oli vähintään 3 vikaa. Ei pelkkä raidentangon päät kata sitä.

-Sinkkiş

Vierailija
36/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä jonkun tarvii nekin vaihtaa ne raidentangon päät, ellei ap osaa itse tehdä hommia/omista työkaluja.

Siinä palaa äkkiä muutama satanen työpalkkoihin.

-Sinkkiş

Vierailija
37/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot 230 vuosi.

Jos tuli uusintanäyttö, niin sulla oli vähintään 3 vikaa. Ei pelkkä raidentangon päät kata sitä.

-Sinkkiş

Raidetangonpään väljyys on hylkyperuste.

Vierailija
38/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusmaksut ja verot. Tietysti mahdolliset korjauskulut , jotka voivat olla todella kalliita.

Kannattaa ottaa mies (tai nainen), joka tekee huollot korjaa viat kuntoon, wink wink ;)

M38

Vierailija
39/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit on vakuutettu. Vastauksia ei näihin 10 wuotta wanhoihin ketjuihin kuulu ;)

-Sinkkiş

Vierailija
40/101 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot 230 vuosi.

-Sinkkiş

Raidetangonpään väljyys on hylkyperuste.

No pohdin just sitä. Kaippa se jossain kohtaa voi vaaralliseksi muuttua, jos on tangot irti ;)

-Sinkkiş

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi