JES! Työttömien kakarat eivät saa enää aamupalaa!
Siis päiväkodeissa. Kerrankin jotain järkevää. Työttömät äidit ja isät ruokkikoot lapsensa kotona.
Kommentit (105)
Mulla lapset olivat puolipäiväisenä sen ajan kun olin työtön ja kaikki pitemmät ajat kotona, mutta kutienkin päiväkotipaikka pysyi. Isompi oli erityispaikalla, eikä siihen katsota vanhempien tilannetta kuin rajatapauksessa, eli jos kaikille halukkaille ei paikkoja ole. Pienemmälle suositeltiin hoitopaikkaa samalla. Meillä aina niin, että isä vei 7 kun meni itse töihin ja minä hain puolilta päivin ruuan jälkeen pois. Sain töitä kun oli hoitopaikka valmiina. Sitä ennen pääsin helposti kurssille, mikä alkoi nopealla aikataululla. Onneksi silloin sai hoitopaikan muutettua kokoaikaiseksi ihan sillä, että ilmoitti, että ensi viikolla on sitten töitä. Nopein oli tosiaan että keskiviikko haastattelu, seuraavana maanantaina töihin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:27"]
Uskokaaa jo ettei ne työttömät vie lapsiaaan aaamupalalle päiväkotiin. Ihan oikeastiko luulette heidän heräävän 7.00.
[/quote]
vievät, minunkin ryhmässä jokainen lapsi jonka molemmat tai toinen vanhempi on kotona, on tasan tarkkaan hoidossa viimeistään klo 8. Meillä hoitoaika on em. tapauksissa 8-15. Ihan hyvä että rajoitetaan. 7 tunnissa saa virikettä ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]Työttömyys ei aina ole oma valinta.
[/quote]
MIKSI työttömän lapsi on päiväkodissa?!?!
[/quote]
Esim. siksi, että työtön on työvoimakoulutuksessa/ harjoittelussa, suunnittelee yritystoimintaa tai opiskelee omaehtoisia opintoja päätoimisesti (mikä on nykyään mahdollista)! Itselläni juuri tällainen tilanne, eli opiskelen AMK-tutkintoa työttömänä.
Lisäksi työtön voi tehdä sijaisuuksia yms. pätkäTÖITÄ, ja ne voivat tulla vaikka päivän varoitusajalla (esim. sairaslomasijaisuudet). Miten voi tehdä sijaisuuksia, jos lapsille ei ole hoitopaikkoja valmiina? Vai olisiko parempi jättäytyä suosiolla kotiin makailemaan pitkäaikaistyötömäksi? Kuka haluaa lapsensa heittopusseiksi vaihtuviin hoitopaikkoihin? Hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa kunnassa. Lisäksi soveltuvuuskokeiden ja haastatteluiden ajaksi hoitopaikat ovat kyllä tarpeen.
[/quote]
No kuinkahan moni työtön tällaista toimintaa harjoittaa..
[/quote]
Heh, no kuule esim. pätkätöitä tekee meistä suomalaisista naisista moni! Tuleeko yllätyksenä?
Jos oikein harmaita aivosolujasi pinnistät, niin tajuat varmaan, että se pätkätyöläinen on TYÖTÖN silloin kun töitä ei ole. Ja seuraavaan työpätkään voi mennä lyhyt tai pitkä aika, etukäteen ei tiedä. Kivahan se olisi jos olisi vakituinen työsuhde, mutta pätkiin on toistaiseksi tyytyminen.
[/quote]
Pätkätöiden yleisyydestä:
http://www.uralehti.fi/artikkelit/p-tk-ty-l-inen-kuin-jatkuvalla-koeajalla
"Viidesosa työsuhteista Suomessa on pätkätöitä. Euroopan ykkösiä olemme pätkätöiden vastentahtoisuuden määrässä sekä julkisen sektorin osuudessa."
Sellainen pointti vielä, että jokaikinen työttömänä yhtään pidempään oleva joutuu ns. työllistämistoimenpiteisiin, joita ovat:
työvoimakoulutus
omaehtoinen opiskelu
työnhakuvalmennus ja uravalmennus
työ- ja koulutuskokeilu
maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu ja
kuntouttava työtoiminta.
Osa menee näihin vapaaehtoisesti, osa vastentahtoisesti. Itselleni mahdollisuus omaehtoiseen opiskeluun oli aivan "lottovoitto", jos ajattelee, että vaihtoehtona olisi ollut opintotuki. Omassa koulutusohjelmassani opiskelee jo useampi kymmenen omaehtoista opiskelijaa, ja määrä on koko ajan kasvussa.
Ja kyllä, on todella iso joukko työttömiä, jotka ihan oikeasti hakevat töitä! Se, että tätä epäilet, kertoo enemmän sinusta itsestäsi ja omasta lähipiiristäsi. Itse en tunne henkilökohtaisesti yhtään työhalutonta työtöntä (ja juu, uskon kyllä, että heitäkin on olemassa).
"Viidesosa työsuhteista Suomessa on pätkätöitä. Euroopan ykkösiä olemme pätkätöiden vastentahtoisuuden määrässä sekä julkisen sektorin osuudessa."
Sellainen pointti vielä, että jokaikinen työttömänä yhtään pidempään oleva joutuu ns. työllistämistoimenpiteisiin, joita ovat: työvoimakoulutus, omaehtoinen opiskelu, työnhakuvalmennus ja uravalmennus, työ- ja koulutuskokeilu, maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu ja kuntouttava työtoiminta.
Osa menee näihin vapaaehtoisesti, osa vastentahtoisesti. Itselleni mahdollisuus omaehtoiseen opiskeluun oli aivan "lottovoitto", jos ajattelee, että vaihtoehtona olisi ollut opintotuki. Omassa koulutusohjelmassani opiskelee jo useampi kymmenen omaehtoista opiskelijaa, ja määrä on koko ajan kasvussa.
Ja kyllä, on todella iso joukko työttömiä, jotka ihan oikeasti hakevat töitä! Se, että tätä epäilet, kertoo enemmän sinusta itsestäsi ja omasta lähipiiristäsi. Itse en tunne henkilökohtaisesti yhtään työhalutonta työtöntä (ja juu, uskon kyllä, että heitäkin on olemassa).
Mä tunsin kerran yhden työttömän joka väitti olevansa lusmu. Mitä nyt välillä kävi tuuraamssa bussikuskeja (omasi D-kortin), teki kiinteistöhommia ja mitä milloinkin aina joku sattui pyytämään. joka tuntee vain lusmuja työttömiä, niin se kertoo tosiaan hänestä itsestään. Aika taliaivo, jos ei tajua, että työelämässä on pilvin meitä, jotka olemme joskus olleet työttömiä ja menneet töihin kun olemme päässeet. Itse olen nyt ollut kolme vuotta ollut työelämäss, ensin pienipalkkaisesa määräaikaisessa ja nyt on parempipalkkainen toistaikseksi voimassa oleva. Mulla ei ole enää hoitoa tarvitsevia lapsia, mutta tietää sen tilanteen kun itse on saanut töitä useammankin kerran aika nopealla aikatualulla.
Olen työtön ja työkokeilussa. Lapseni ovat päiväkodissa 7h/päivä. Jos minä sekä veisin että toisin heidät, pk-päivä olisi 8h.
Tunteeko joku työttömän, joka ei halua työllistyä, tai joka makaa kotona punkassa? Minä en ole koskaan törmännyt sellaiseen.
Miten ihmeessä työttömillä ei olisi varaa pariin kaurahiutalepakettiin kuussa? Kyllä, olen itsekin elänyt sillä peruspäivärahalla aikonaan (kävin työharjoittelussa, en lojunut kotona) ja tiedän hyvin mihin se riittää. Saati ansiosidonnainen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:07"]Miten ihmeessä työttömillä ei olisi varaa pariin kaurahiutalepakettiin kuussa? Kyllä, olen itsekin elänyt sillä peruspäivärahalla aikonaan (kävin työharjoittelussa, en lojunut kotona) ja tiedän hyvin mihin se riittää. Saati ansiosidonnainen.
[/quote]
Mutta kyse on myös tuosta hölmöstä kellonaikarajoituksesta. Harvoin sinne työkokeiluunkaan kymmeneksi mennään.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:07"]Miten ihmeessä työttömillä ei olisi varaa pariin kaurahiutalepakettiin kuussa? Kyllä, olen itsekin elänyt sillä peruspäivärahalla aikonaan (kävin työharjoittelussa, en lojunut kotona) ja tiedän hyvin mihin se riittää. Saati ansiosidonnainen.
[/quote]
Aivan..eiköhän liene työttömän ansiot tukineen enemmän kuin monen pienipalkkaisen palkka. Minä saan käteen 1800e kokopäivätyöstä. Tästä kun vähentää vuokrat, lainat, laskut, bensakulut ja muut maksut, voi vain haaveilla, että kulutettavaksi jäisi edes toimeentulotuen perusosan verran. Ei naurata!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 21:07"]Miten ihmeessä työttömillä ei olisi varaa pariin kaurahiutalepakettiin kuussa? Kyllä, olen itsekin elänyt sillä peruspäivärahalla aikonaan (kävin työharjoittelussa, en lojunut kotona) ja tiedän hyvin mihin se riittää. Saati ansiosidonnainen.
[/quote]
Aivan..eiköhän liene työttömän ansiot tukineen enemmän kuin monen pienipalkkaisen palkka. Minä saan käteen 1800e kokopäivätyöstä. Tästä kun vähentää vuokrat, lainat, laskut, bensakulut ja muut maksut, voi vain haaveilla, että kulutettavaksi jäisi edes toimeentulotuen perusosan verran. Ei naurata!
[/quote]
Toimeentulotuen kriteerit ovat samat riippumatta siitä käykö töissä vai ei. Sinullakin on oikeus tt-tukeen, jos tulot liian pienet. Työtön ei muuten useinkaan saa mitään muuta tukea kuin päivärahan, ja ne muut (=tarveharkintaiset) tuet on tarkoitettu kaikille, kriteerit samat.
Jos joku taas saa suurta ansiosidonnaista, se on toinen juttu. Silloin suurista tuloista on maksettu paljon verojakin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]Työttömyys ei aina ole oma valinta.
[/quote]
[/quote]
Esim. siksi, että työtön on työvoimakoulutuksessa/ harjoittelussa, suunnittelee yritystoimintaa tai opiskelee omaehtoisia opintoja päätoimisesti (mikä on nykyään mahdollista)! Itselläni juuri tällainen tilanne, eli opiskelen AMK-tutkintoa työttömänä.
Lisäksi työtön voi tehdä sijaisuuksia yms. pätkäTÖITÄ, ja ne voivat tulla vaikka päivän varoitusajalla (esim. sairaslomasijaisuudet). Miten voi tehdä sijaisuuksia, jos lapsille ei ole hoitopaikkoja valmiina? Vai olisiko parempi jättäytyä suosiolla kotiin makailemaan pitkäaikaistyötömäksi? Kuka haluaa lapsensa heittopusseiksi vaihtuviin hoitopaikkoihin? Hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa kunnassa. Lisäksi soveltuvuuskokeiden ja haastatteluiden ajaksi hoitopaikat ovat kyllä tarpeen.
[/quote]
[/quote]
Heh, no kuule esim. pätkätöitä tekee meistä suomalaisista naisista moni! Tuleeko yllätyksenä?
Jos oikein harmaita aivosolujasi pinnistät, niin tajuat varmaan, että se pätkätyöläinen on TYÖTÖN silloin kun töitä ei ole. Ja seuraavaan työpätkään voi mennä lyhyt tai pitkä aika, etukäteen ei tiedä. Kivahan se olisi jos olisi vakituinen työsuhde, mutta pätkiin on toistaiseksi tyytyminen.
[/quote]
"Viidesosa työsuhteista Suomessa on pätkätöitä. Euroopan ykkösiä olemme pätkätöiden vastentahtoisuuden määrässä sekä julkisen sektorin osuudessa." Sellainen pointti vielä, että jokaikinen työttömänä yhtään pidempään oleva joutuu ns. työllistämistoimenpiteisiin, joita ovat: työvoimakoulutus omaehtoinen opiskelu työnhakuvalmennus ja uravalmennus työ- ja koulutuskokeilu maahanmuuttajan omaehtoinen opiskelu ja kuntouttava työtoiminta.
[/quote]
En ole kukaan aikaisemmista kommentoijista. Jätit sitten osatotuuden kertomatta. Noista pätkätöistä suurin osa on opiskelijoiden tekemiä (lukee myös linkittämässäsi artikkelissa), jotka eivät ole koskaan töiden ja opiskelun ohella työttömänä. Kyllä, pätkätöitä tehdään paljon, mutta turha vääristellä totuutta.
Pätkätöiden määrä suuruus johtuu niistä kymmenistä tuhansista nuorista, jotka joka kesä raahautuvat koulun penkiltä töihin ja palaavat koulun penkille töiden loputtua.
Työttömyys ei aina ole oma valinta.
Aamupalattomuuden soisi näkyvän laskussa!
T Työläisäiti jonka lapset syövät aina aamupalansa kotona
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]
[/quote]
Ei tietenkään. Mutta miksi työttömän vanhemman lapsen pitää tulla päiväkotiin jo ennen aamupalaa?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]
[/quote]Mut se on oma valinta vietkö ne pentus tarhaan vai pidätkö kotona!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:26"]
Siis päiväkodeissa. Kerrankin jotain järkevää. Työttömät äidit ja isät ruokkikoot lapsensa kotona.
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014012217958807_pr.shtml
[/quote]
No, mun puolesta saisi jatkossakin saada aamupalan jos haluaa (lämmitetään sitten tms) jos tää nyt on todellakin tuosta aamupalasta kiinni. Meillä ainakin aamupala päiväkodissa on pääasiassa puuroa, mikä on erittäin edullista!
Mutta pointtihan tuossa on kuitenkin se että työttömien lapsia rajoitetaan ettei lasten tarvitse viettää pitkää päivää päiväkodissa kun vanhemmat loisivat kotona!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:26"]
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014012217958807_pr.shtml
[/quote]
No, mun puolesta saisi jatkossakin saada aamupalan jos haluaa (lämmitetään sitten tms) jos tää nyt on todellakin tuosta aamupalasta kiinni. Meillä ainakin aamupala päiväkodissa on pääasiassa puuroa, mikä on erittäin edullista!
Mutta pointtihan tuossa on kuitenkin se että työttömien lapsia rajoitetaan ettei lasten tarvitse viettää pitkää päivää päiväkodissa kun vanhemmat loisivat kotona!
[/quote]
Näinpä.
Monelta tuntuu menevän uutisen pointti ihan ohi kun nillittävät yhden aamupalan perään.
terv. yksi työtön (jonka lapsi on ihan kotihoidossa)
Kannattaisko ap:n laittaa ne lapset vuorokauden ympäri auki olevaan päiväkotiin tai vaikka antaa kokonaan adoptioon, jos se niiden kanssa oleminen ja ruokkiminen on niin raskasta?
Miksi työttömillä ylipäätään on mahdollisuus täysipäiväiseen hoitopaikkaan? Virikelapsille riittäisi se 4-6h päivässä. Siinä ajassa ehtii vanhempikin hakea niitä töitä.
Ei ole kovin hyvä idea poistaa työttömien lapsilta päiväkodin tarjoamia aterioita. Työttömänä talous voi olla tosi tiukalla ja lapset ei välttämättä saa tarpeeksi monipuolista ruokaa kotona. Tähän asiaan tietysti varmaan tullaan sikäli puuttumaan, että tarveharkintaisesti voidaan tuoda lapsi jo aamupalallekin eli säästöjä ei tästä tule.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]