JES! Työttömien kakarat eivät saa enää aamupalaa!
Siis päiväkodeissa. Kerrankin jotain järkevää. Työttömät äidit ja isät ruokkikoot lapsensa kotona.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]Työttömyys ei aina ole oma valinta.
[/quote]
MIKSI työttömän lapsi on päiväkodissa?!?!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]
Työttömyys ei aina ole oma valinta.
[/quote]
Mutta se on oma valinta, että hoitaako työtön lapsensa itse vai kärrääkö yhteiskunnan elätettäväksi. Siinä sitä maksua onkin. Ensin tyttömyysturva ja sitten superkallis päivähoito ILMAISEKSI.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:42"]
Ei ole kovin hyvä idea poistaa työttömien lapsilta päiväkodin tarjoamia aterioita. Työttömänä talous voi olla tosi tiukalla ja lapset ei välttämättä saa tarpeeksi monipuolista ruokaa kotona. Tähän asiaan tietysti varmaan tullaan sikäli puuttumaan, että tarveharkintaisesti voidaan tuoda lapsi jo aamupalallekin eli säästöjä ei tästä tule.
[/quote]
Tämä minullakin tuli mieleen.
Se aamupala voi olla työttömän lapselle hyvinkin tärkeä, sillä perheen talous voi olla niin tiukalla että ruoasta joudutaan säästämään turhankin paljon.
Itse laitoin omille lapsille aamupalat kotona ennen päiväkotiin viemistä, sillä päiväkoti oli toisella puolella kaupunkia ja matkaan meni aamuruuhkassa yli puoli tuntia. Silti soisin työttömien lapsille aamupalan päiväkodissa.
[/quote]
Miksi ne lapset ylipäätään on hoidossa? Jos eivät olisi, ei tarvitsisi maksaa päivähoito maksuja vaan voisi laittaa ne rahat siihen ruokaan...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]
Työttömyys ei aina ole oma valinta.
[/quote]
Mutta se on oma valinta, että hoitaako työtön lapsensa itse vai kärrääkö yhteiskunnan elätettäväksi. Siinä sitä maksua onkin. Ensin tyttömyysturva ja sitten superkallis päivähoito ILMAISEKSI.
[/quote]
Jos siellä päiväkodissa niitä työttömien lapsia on, niin eiköhän siihen yleensä ole joku hyvä syy. Ja entäs jos niitä töitä sattuukin löytymään ja heti pitää aloittaa, mitäs niille muksuille sitten tehdään? Se on niin helppo huudella, kun ei tunne ihmisiä ja tilanteita.
Olen työtön ja maksan täyden hoitomaksun kahdesta lapsesta. Näin varmaan suurin osa työttömistä, joiden perheesä toisella vanhemmalla on työpaikka. Lapseni eivät saaneet aamupalaa silloinkaan tarhassa, kun olin töissä. Yleensä söimme aamiaisen kotona tuolloinkin. On pakko pitää kahta kokopäiväistä paikkaa, koska kutsu töihin sijaiseksi saattaa tulla milloin vain. Näin vastavalmistuneella opettajalla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:00"]
Aamupalaksi hoitoon ja lounaan jälkeen kotiin. Riittää hyvin!
[/quote]
Ihanan lapsiystävällistä! Ajattele tuota lapsen kautta: ollaan ulkona, mennään syömään, taas pukemaan ja kohti kotia kun muut menee nukkumaan. Miksi tuo hoitolapsi ei voisi nukkua? Puolipäiväselle kuuluu kaksi ruokaa hoitopäivän aikana, välipala jää pois jos on osa-aikainen ja nyt tarjotaan lapselle vain ruoka? Noloa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:27"]Työttömyys ei aina ole oma valinta.
[/quote]
[/quote]
Esim. siksi, että työtön on työvoimakoulutuksessa/ harjoittelussa, suunnittelee yritystoimintaa tai opiskelee omaehtoisia opintoja päätoimisesti (mikä on nykyään mahdollista)! Itselläni juuri tällainen tilanne, eli opiskelen AMK-tutkintoa työttömänä.
Lisäksi työtön voi tehdä sijaisuuksia yms. pätkäTÖITÄ, ja ne voivat tulla vaikka päivän varoitusajalla (esim. sairaslomasijaisuudet). Miten voi tehdä sijaisuuksia, jos lapsille ei ole hoitopaikkoja valmiina? Vai olisiko parempi jättäytyä suosiolla kotiin makailemaan pitkäaikaistyötömäksi? Kuka haluaa lapsensa heittopusseiksi vaihtuviin hoitopaikkoihin? Hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa kunnassa. Lisäksi soveltuvuuskokeiden ja haastatteluiden ajaksi hoitopaikat ovat kyllä tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:42"]
Hei te kaikki joiden mielestä työttömien lapset joutuvat jotenkin huonompaan asemaan kun eivät saa päiväkodissa ruokaa, niin pitääkö teidän mielestänne valtion kustantaa sekä työttömän vanhemmat työttömyyskorvaus/asumistuet yms. etuudet ja sen päälle maksaa myös lastenne (jotka ovat ilmaisessa hoidossa vaikka te olette kotona) ruokailu?
Missä on työttömien oma panostus lasten hyvinvointiin? Eikö vanhempien tarvitse tehdä mitään, kun sosiaalitoimi maksaa vaatteet yms. ja ainoa mikä jää maksettavaksi itselle, on lasten syöminen kotona. Ja tosiaan päiväkoti-ikäisen lapsen ruokaan kuluukin varmaan aivan kauheasti rahaa, eikö niin?
Olen itse ollut työttömänä yh:na ja älysin sentään hävetä sitä niin paljon, että menin koulunpenkille takaisin. En yksinkertaisesti kehdannut loisia. Jos nykyisin ihmiset tuntisivat edes hivenen nöyryyttä ja arvostusta Suomen hyvinvointivaltiota kohtaan, meillä ei olisi näitä päämäärättömiä loisijoita jotka kuvittelevat että heillä on vain etuuksia, eikä lainkaan velvollisuuksia.
NOLOTTAA TEIDÄN JA LASTENNE PUOLESTA, KUPPARIT!!!
[/quote]
Täällä yksi entinen "kuppari", joka työttömyysaikanaan meni työvoimakoulutukseen pohtimaan/ suunnittelemaan yritystoimintaa, sen jälkeen jatkoi yritystoiminnan ideointia ja ravasi työvoimaviranomaisia tapaamassa, uusyrittäjäkeskuksessa jne. ja joka sen yrityksen lopulta perustikin. Jos lapsia ei olisi saanut mihinkään hoitoon, olisin mahdollisesti edelleenkin työtön enkä yrittäjä!
Työttömiä ja tilanteita on erilaisia, ja se kannattaisi pitää mielessään.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:42"]
Hei te kaikki joiden mielestä työttömien lapset joutuvat jotenkin huonompaan asemaan kun eivät saa päiväkodissa ruokaa, niin pitääkö teidän mielestänne valtion kustantaa sekä työttömän vanhemmat työttömyyskorvaus/asumistuet yms. etuudet ja sen päälle maksaa myös lastenne (jotka ovat ilmaisessa hoidossa vaikka te olette kotona) ruokailu?
Missä on työttömien oma panostus lasten hyvinvointiin? Eikö vanhempien tarvitse tehdä mitään, kun sosiaalitoimi maksaa vaatteet yms. ja ainoa mikä jää maksettavaksi itselle, on lasten syöminen kotona. Ja tosiaan päiväkoti-ikäisen lapsen ruokaan kuluukin varmaan aivan kauheasti rahaa, eikö niin?
Olen itse ollut työttömänä yh:na ja älysin sentään hävetä sitä niin paljon, että menin koulunpenkille takaisin. En yksinkertaisesti kehdannut loisia. Jos nykyisin ihmiset tuntisivat edes hivenen nöyryyttä ja arvostusta Suomen hyvinvointivaltiota kohtaan, meillä ei olisi näitä päämäärättömiä loisijoita jotka kuvittelevat että heillä on vain etuuksia, eikä lainkaan velvollisuuksia.
NOLOTTAA TEIDÄN JA LASTENNE PUOLESTA, KUPPARIT!!!
[/quote]
Ovatko kaikki työttömät tällaisia mielestäsi?? Nekin sadat Nokialta ym. firmoista pois potkitut koulutetut ihmiset, jotka eivät saa mitään asumistukia, puhumattakaan sossun tuista, ja jotka tekevät kaikkensa työllistyäkseen uudelleen? Vaikeaa siinä on todella panostaa työnhakuun, opiskeluun tai oman firman ideointiin, jos edes osapäiväisesti ei saisi lapsia hoitoon. On se nyt prkl, jos yt:eiden jälkeen muuttuu muka joksikin työhaluttomaksi ali-ihmiseksi. Hävettää, että jotkut ovat niin i***ja, että tuollaista suustaan päästävät.
Eikö päivähoito pitäisi olla perheen tarpeiden mukaista? Itse olin työtön viimeksi, kun minulla ei vielä ollut lapsia. Työttömänä olin jo klo 9.00 virastoissa ja tein pitkää päivää työnhakijana. Lastenhoitoa olisin varmaan tarvinnut 3 täyttäpäivää viikossa kuin 5 osapäivää. Matkoihin menee helposti tunti suuntaansa ja siihen kaikki asiat päälle. Pitkäaikaistyötön, joka pitää täydet tunnit ja viikot lapsen hoidossa, niin ehkä se on kuitenkin lapselle paras ratkaisu. Hakisin yksilöllisiä ratkaisuja. Ärsyttää tuollaiset jihuu huudot asioissa, jotka koskevat toisia eikä itseä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:17"]
Olen työtön ja maksan täyden hoitomaksun kahdesta lapsesta. Näin varmaan suurin osa työttömistä, joiden perheesä toisella vanhemmalla on työpaikka. Lapseni eivät saaneet aamupalaa silloinkaan tarhassa, kun olin töissä. Yleensä söimme aamiaisen kotona tuolloinkin. On pakko pitää kahta kokopäiväistä paikkaa, koska kutsu töihin sijaiseksi saattaa tulla milloin vain. Näin vastavalmistuneella opettajalla.
[/quote]
Onneksi et ole työtön yksinhuoltaja,sillä silloin joutuisit pitämään lapsesi ilmaiseksi päivähoidossa.
Tämä ketju kyllä kertoo jotain olennaista siitä henkisestä pahoinvoinnista, mikä tätä maata tällä hetkellä vaivaa. Tehdään lyhytnäköisiä säästöpäätöksiä, joiden todellinen hyöty on kosmeettinen ja poliittinen, mutta jonka vaikutukset näkyvät jollain toisella sektorilla kasvavina menoina muutaman vuoden sisällä. (sosiaalitoimen lastensuojelu, mielenterveyspalvelut, julkinen terveydenhuolto). Tarhan aamupuuro on pieni kuluerä verrattuna esimerkiksi siihen, mitä koituu lapsen huostaanotosta.
Ikävä vaikutus tällaisilla tempauksilla on vielä se, että tämä on omiaan jakamaan kansalaisia eri leireihin, lisäämään eripuraa ja itsekkyyttä, lasten eriarvoistumista, ihmisten stigmatisointia, mielenterveysongelmia.
Köyhien lapsiperheiden asemaa ollaan aina nokkimassa, vaikka vain hiljan koettiin oikea surun vuosi lukuisine perhesurmineen ja tragedioineen.
Maalla on pöhöttynyt poliittinen eliitti, joka on täysin vieraantunut ihmisten arkielämästä ja täysin välipitämätön, kun köyhimmiltä lapsilta viedään kirjaimellisesti leipä kädestä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:26"]
Siis päiväkodeissa. Kerrankin jotain järkevää. Työttömät äidit ja isät ruokkikoot lapsensa kotona.
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014012217958807_pr.shtml
[/quote] Niin se tulee sitten menemaan, etta kun olet itse siina tilanteessa tulet katumaan noita sanojasi. Tyoton tai tyollinen vie lapset tarhaan jotta lapsi saisi kivan paivan ikaistensa seurassa. oppii paljon tarkeeta tarhassa. Oletko ajatellut etta silla tyottomalla aidilla tai isalla voi olla vaikeuksia syottaa lapsensa kotona? Meillapain "koyhimmat" perheet saavat lapsen mukana repullisen ruokaa perjantaina kotiin viikonlopuksi. Moni koyhempi perhe luottaa kouluruokiin, arkea helpottamaan. Emme itse ole koyhia, mutta jos meidan verot viela nousee ko. asian takia, mielellani maksan!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:08"]
[/quote]
[/quote]
Esim. siksi, että työtön on työvoimakoulutuksessa/ harjoittelussa, suunnittelee yritystoimintaa tai opiskelee omaehtoisia opintoja päätoimisesti (mikä on nykyään mahdollista)! Itselläni juuri tällainen tilanne, eli opiskelen AMK-tutkintoa työttömänä.
Lisäksi työtön voi tehdä sijaisuuksia yms. pätkäTÖITÄ, ja ne voivat tulla vaikka päivän varoitusajalla (esim. sairaslomasijaisuudet). Miten voi tehdä sijaisuuksia, jos lapsille ei ole hoitopaikkoja valmiina? Vai olisiko parempi jättäytyä suosiolla kotiin makailemaan pitkäaikaistyötömäksi? Kuka haluaa lapsensa heittopusseiksi vaihtuviin hoitopaikkoihin? Hoitopaikkatakuuta ei edelleenkään ole monessa kunnassa. Lisäksi soveltuvuuskokeiden ja haastatteluiden ajaksi hoitopaikat ovat kyllä tarpeen.
[/quote]
No kuinkahan moni työtön tällaista toimintaa harjoittaa..
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:26"]
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014012217958807_pr.shtml
[/quote] Niin se tulee sitten menemaan, etta kun olet itse siina tilanteessa tulet katumaan noita sanojasi. Tyoton tai tyollinen vie lapset tarhaan jotta lapsi saisi kivan paivan ikaistensa seurassa. oppii paljon tarkeeta tarhassa. Oletko ajatellut etta silla tyottomalla aidilla tai isalla voi olla vaikeuksia syottaa lapsensa kotona? Meillapain "koyhimmat" perheet saavat lapsen mukana repullisen ruokaa perjantaina kotiin viikonlopuksi. Moni koyhempi perhe luottaa kouluruokiin, arkea helpottamaan. Emme itse ole koyhia, mutta jos meidan verot viela nousee ko. asian takia, mielellani maksan!
[/quote]
Ehkä tällaisessa tilanteessa olisi syytä miettiä, onko lasten etu asua vanhemmilla, jotka eivät kykene edes ruokkimaan lasta. Tuskin vaatettaminen tms. on sen paremmalla tolalla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 17:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kuinkahan moni työtön tällaista toimintaa harjoittaa..
[/quote]
Ainakin tuntemistani korkeasti koulutetuista työttömistä moni! Ja siis itse lukeudun näihin myös.
Lukuja varmasti löytyy siitä, kuinka moni työtön on ns. aktivointitoimenpiteiden, kurssien ja omaehtoisen opiskelun piirissä.
Ja pätkätöitä tehdään _paljon_ naisvaltaisilla aloilla. Ei kai se sinulle yllätyksenä tule? Silloin kun ei ole töitä, ollaan - yllätys, yllätys - työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:39"]
Minä vien lapseni kahdeksaksi hoitoon (juuri aamupalalle). Ja haen 15.30 juuri välipala syöty ja ulkoilut ulkoiltu. :)
Maksan hoidosta 0 euroa.
Päiväkodin henkilökunta luulee, että käyn töissä :D
[/quote]
Tuskin tämä totta on, mutta jos ois, niin kiitos kaunis lisääntymisestäsi. Sitä tulee koko yhteiskunta hyötymään tulevaisuudessa. Lapsitasihan tulee kunnon työtätekeviä ja veroja maksavia kansalaisia. Näinhän se menisi? EIKÖ? Köyhyys ja reppanuus periytyy. Teitpä hyvän työn, josta on siis iloa koko kansakunnalle!
aamupiirit alkaa monessa päiväkodissa 8.30 . Voihan sen sopia niinkin että tulee päiväkotiin esim 8.15 ja pääsee pois 14.15 jolloin lapsi voi syödä aamupalan että välipalan. Kaikista näistä voi sopia päiväkodinjohtajan kanssa tai sitten suoraan päällikkötasoa olevan kanssa. Sitten on ne jotka on päiväkodissa koska kotona vauva.
Perheessämme oli hetki sitten työtön. Johan oli työkkärin touhut muuttunu. Alvariinsa
piti käydä oman virkailijan luona, osallistua erilaisiin päiväkursseihin ja infoihin.
Olen pk:ssa töissä ja ymmärrän, ettei työtön välttämättä laiskottele kotona.
7-17 lapsen ei kuitenkaan tarvitse olla hoidossa, vähempi riittää.
Ne perheet joissa olla hoitovapaalla pärjäävät vielä lyhyemmillä päivillä.
Jos esim. äiti on vauvan kanssa kotona niin isän ei tarvitse tuoda sitä esikoista 7.30 hoitoon ja hakea 16.30 työmatkoillaan. Äiti voi hilata itsensä sinne päiväkodin suuntaan ja lyhentää lapsensa päivää.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:58"]
Niin että kaikki 300 000-500 000 työtöntä ovat aivan ehdottomasti niitä häpeilemättömiä pummeja, joilla ei ole mitään intressejä elämän suhteen ja ovat juuri niitä ihmisiä, jotka eivät missään nimessä voisi herätä kello 7 aamulla?
Ja tätä ainaista työttömien haukkumista...miten monelta av-mammalta on jäänyt koulutus peruskouluun, kun edes yksinkertaista laskutehtävää ei osaa tehdä? Monta sataa tuhatta työtöntä ja muutama kymmentuhat työpaikkaa, raksuttaako aivossa yhtään, että mikä tässä yhtälössä mättää? Soiko kellot? En yhtään ihmettele sitä, miksi lassukoiden mielestä naiset ovat yksinkertaisia...
[/quote]
Naisvaltaiset alat kuten hoitoala, kaupallinen ala, opettajat, siivoojat ovat nykyään ainoita aloja, joissa työttömyys on pysynyt vähäisenä.
Tämä aiheuttaa sen, että naisille syntyy harhakuvitelma, että työtä löytyy, kunhan hakee.
Miesten aloilla asia ei olekaan näin.