Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ehkä sittenkään halua lapsia?

Vierailija
22.01.2014 |

Aikaisemmin olen pitänyt itsestään selvänä, että lapsia hankitaan tavalla tai toisella. Olemme jopa mieheni kanssa leikkimielisesti päättäneet, että jos ei luonnollisella tavalla tule, niin sitten adoptoidaan. Olen nyt hieman vajaa 30v. ja tyytyväisesti naimisissa, asiat kunnossa. Ja nyt, kun sitä lasta voisi ihan konkreettisesti alkaa yrittää - ei yhtäkkiä kiinnostakaan koko homma. Tai ainakin haluaisin lykätä vielä. Mietin minne kaikkialle haluaisin matkustaa ennen lapsia, mitä kaikkea tehdä ja kokea. Lapsiasia kuitenkin tuntuu sellaiselta "välttämätön paha" asialta, ja tunnen jopa velvollisuutta lisääntyä. Pelkään ehkä, että katuisin myöhemmin ellen lasta tekisi... Toisaalta samalla tuntuu, että se 18-vuotta mitä sitä lasta juridisesti kasvattaa on aika pitkä aika. Sen aikana ei lähdetä puoleksi vuodeksi Intiaan tai Etelä-Amerikkaan (ei ainakaan silloin, kun lapsi menee kouluun).

Sitten vielä ne kaikki kauhukuvat lapsiperhearjesta (mitä täälläkin viljellään): parisuhde kärsii, seksielämä loppuu, elämästä nauttiminen hankaloituu jne. Kannattaako lapsen hankkiminen ihan oikeasti? Varsinkin jos tärkeitä prioriteetteja on vapaus, elämän syvästi kokeminen, seikkailut, hetkessä eläminen ja ilo? Miten te, entiset (tai nykyiset) seikkailijaluonteet olette sopeutuneet vanhemmuuteen?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:39"]

Kannattaako lapsen hankkiminen ihan oikeasti? Varsinkin jos tärkeitä prioriteetteja on vapaus, elämän syvästi kokeminen, seikkailut, hetkessä eläminen ja ilo? Miten te, entiset (tai nykyiset) seikkailijaluonteet olette sopeutuneet vanhemmuuteen?

[/quote]

Rehellinen mielipide? Kyllä kannattaa! Etenkin, jos prioriteetteja on syvästi kokeminen, seikkailut, hetkessä eläminen ja ilo! Kaikki nämä lisääntyy ja vahvistuu! Vapaus tietty rajoittuu ainakin hieman, mutta ei se tunnu niin rajoittavala, kuin etukäteen voisi luulla.

Seikkailija luonne keksii seikkailuja lapsenkin kanssa - ja kokee seikkailut voimakkaampina! Lasten kanssa voi matkustella ja jopa muuttaa ulkomaille. Tunnen myös yhden perheen, joka muutti kolmen lapsen kanssa sinne Intiaa, joskin helpompia maitakin varmasti löytyy. Koululainenkin voi käydä ulkomailla koulua. Ei nyt joka vuosi voi uuteen maahan muuttaa, mutta kyllä yksittäisistä muutoista ja ulkomaan kokemuksista lapsetkin oppii ja hyötyy paljon. 

Hyvä parisuhde ei kariudu lapsiin, syvenee vain. Huonoa tai rakoilevaa parisuhdetta ei voi lapsella korjata. Hieman panostamista parisuhde vaatii, mutta niin pitkä parisuhde vaatii ilman lapsiakin. 

Jos haluat lapsia, niin älä pelästy muiden kauhutarinoita, vaan uskalla olla vanhempi omalla tavallasi. On ihan normaalia empiä, vaikka sisimmissään tietääkin haluavansa lapsia. Mä luulen, että kaikkia vähän pelottaa, kun ruvetaan tietoisesti yrittämään ensimmäistä. Mutta ei elämässä mitään saa, jos ei uskalla ottaa myös riskiä. Ja tämä riski kannattaa;)

Vierailija
22/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten käy kuin tutulleni, joka sai peräjälkeen kaksi erityislasta. Hän joutui luopumaan käytännössä kokonaan omasta elämästään ( ei ollut mikään äitityyppi) ja ryhtymään loppuelämäkseen omaishoitajaksi 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan tee päätöstä sen mukaan mitä täällä palstalla olet lukenut lapsiperheen arjesta. Itsekin olen alkanut muutta mieltäni, vaikka olen selvästi äiti-tyyppi.

Vierailija
24/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin olen pitänyt itsestään selvänä, että lapsia hankitaan tavalla tai toisella. Olemme jopa mieheni kanssa leikkimielisesti päättäneet, että jos ei luonnollisella tavalla tule, niin sitten adoptoidaan. Olen nyt hieman vajaa 30v. ja tyytyväisesti naimisissa, asiat kunnossa. Ja nyt, kun sitä lasta voisi ihan konkreettisesti alkaa yrittää - ei yhtäkkiä kiinnostakaan koko homma. Tai ainakin haluaisin lykätä vielä. Mietin minne kaikkialle haluaisin matkustaa ennen lapsia, mitä kaikkea tehdä ja kokea. Lapsiasia kuitenkin tuntuu sellaiselta "välttämätön paha" asialta, ja tunnen jopa velvollisuutta lisääntyä. Pelkään ehkä, että katuisin myöhemmin ellen lasta tekisi... Toisaalta samalla tuntuu, että se 18-vuotta mitä sitä lasta juridisesti kasvattaa on aika pitkä aika. Sen aikana ei lähdetä puoleksi vuodeksi Intiaan tai Etelä-Amerikkaan (ei ainakaan silloin, kun lapsi menee kouluun).

Sitten vielä ne kaikki kauhukuvat lapsiperhearjesta (mitä täälläkin viljellään): parisuhde kärsii, seksielämä loppuu, elämästä nauttiminen hankaloituu jne. Kannattaako lapsen hankkiminen ihan oikeasti? Varsinkin jos tärkeitä prioriteetteja on vapaus, elämän syvästi kokeminen, seikkailut, hetkessä eläminen ja ilo? Miten te, entiset (tai nykyiset) seikkailijaluonteet olette sopeutuneet vanhemmuuteen?

[/quote]

Pakko ihan vaan nopeasti kommentoida:

Ihan mihin vaan voi mennä käytännössä minkä ikäisten lasten kanssa vaan.

ystäväni meni omien ja sijaislasten kanssa asumaan pariksi vuotta yhteen Etelä-Amerikan valtioon, lapsia yhteen 6kpl

Monet ystävistäni ovat asuneet eri euroopan maissa ja yksi perhe muutti juuri Uuteen Seelantiin, ihan vaan seikkailumielessä.Näillä viimeksi mainituilla 2 lasta.

Lapsi kyllä sopeutuu vanhempiensa elämäntyyliin.

Vierailija
25/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pakko ihan vaan nopeasti kommentoida:

Ihan mihin vaan voi mennä käytännössä minkä ikäisten lasten kanssa vaan.

ystäväni meni omien ja sijaislasten kanssa asumaan pariksi vuotta yhteen Etelä-Amerikan valtioon, lapsia yhteen 6kpl

Monet ystävistäni ovat asuneet eri euroopan maissa ja yksi perhe muutti juuri Uuteen Seelantiin, ihan vaan seikkailumielessä.Näillä viimeksi mainituilla 2 lasta.

Lapsi kyllä sopeutuu vanhempiensa elämäntyyliin.

Vierailija
26/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole varma niin älä tee.

Vierailija
27/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aikaisemmin mainittu omaishoitajaksi päätynyt, ei ainakaan pysty lastensa kanssa matkustamaan mihinkään, kun eivät pystyneet edes asumaan kotipaikkakunnallaan. Heidän piti muuttaa pääkaupunkiseudulle, koska lasten jatkuvat hoidot eivät järjestyneet lähempänä.

Vierailija
28/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oltava rehellinen itselleen ja kumppanilleen. Jos ei vauva-arki kiinnosta, niin jätä lapset tekemättä. Hienoa, että tunnistat fiilikset ajoissa ja voit vielä vaikuttaa asiaan.

Vierailija
29/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:38"]

[/quote]

Voiko mistään asiasta olla täysin varma, vai oonko mä vaan sellainen ihminen, että mietin aina kaikkia asioita monelta kantilta. Multa ainakin olisi jäänyt moni asia tekemättä, jos olisin tehnyt vain ne asiat, joista olen ollut täysin varma. En olisi lähtenyt vaihtoon, en opiskelemaan juuri sitä alaa, jota opiskelin, en asumaan ulkomaille, en olisi muuttanut toiselle puolelle Suomea, en olisi tehnyt lapsia.

Toisaalta sekään, että on täysin varma jostain, ei takaa sitä, että kys. asia tekee onnelliseksi.

Vierailija
30/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:45"]

On oltava rehellinen itselleen ja kumppanilleen. Jos ei vauva-arki kiinnosta, niin jätä lapset tekemättä. Hienoa, että tunnistat fiilikset ajoissa ja voit vielä vaikuttaa asiaan.

[/quote]

Mites kauan se vauva-arki nyt kestääkään... vuoden?

Vierailija
31/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:45"]

[/quote]

Mites kauan se vauva-arki nyt kestääkään... vuoden?

[/quote]

Saivartelija. Sanotaan sitten näin, mikäli lapsikatras ja perheen pyöritys ei kiinnosta, jätä lapset tekemättä.

Tuliko nyt hyvä mieli? Onko parempi?

21

Vierailija
32/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Voiko mistään asiasta olla täysin varma, vai oonko mä vaan sellainen ihminen, että mietin aina kaikkia asioita monelta kantilta. Multa ainakin olisi jäänyt moni asia tekemättä, jos olisin tehnyt vain ne asiat, joista olen ollut täysin varma. En olisi lähtenyt vaihtoon, en opiskelemaan juuri sitä alaa, jota opiskelin, en asumaan ulkomaille, en olisi muuttanut toiselle puolelle Suomea, en olisi tehnyt lapsia.

Toisaalta sekään, että on täysin varma jostain, ei takaa sitä, että kys. asia tekee onnelliseksi.

[/quote]

Varmuus tässä tapauksessa syntyy halusta. Että tietää, että todella haluaa lasta. Varmuus tässä asiassa on huomattavasti tärkeämpää kuin luettelemissasi asioissa, jotka kaikki ovat peruutettavissa tai muutettavissa. Lasta ei voi perua. Lasta ei voi kokeilla. Lapsesta on vastuussa; on vastuussa toisesta ihmisestä, hänen fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Vastuu on ikuinen. 

Siksi ei kannata tehdä lasta jos sitä varmuutta ei itsestään löydä. 

Vierailija
33/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut varsinaista vauva-kuumetta. Halusin kokea vanhemmuuden ja olen aina tykännyt lapsista. Sitten kun tapasin Sen Oikean, niin olinkin jo raskaana :). Nyt lapsia on kolme (14v, 13v ja 8v) ja ekäi kaduta yhtään!!

En koe että olisin luopunut jostain lasten takia, sitäpaitsi perheenäkin pystyy tekemään kaikenlaista. Ja lapset kasvaa! Kaikille ei siis välttämättä tule vauva-kuumetta, en ole muutenkaan mikään perinteinen äitityyppi;).

Ei kannata liikaa miettiä, jos haluaa lapsen niin pitää heittäytyä. 

Vierailija
34/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

Varmuus tässä tapauksessa syntyy halusta. Että tietää, että todella haluaa lasta. Varmuus tässä asiassa on huomattavasti tärkeämpää kuin luettelemissasi asioissa, jotka kaikki ovat peruutettavissa tai muutettavissa. Lasta ei voi perua. Lasta ei voi kokeilla. Lapsesta on vastuussa; on vastuussa toisesta ihmisestä, hänen fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Vastuu on ikuinen. 

[/quote]

En ole samaa mieltä ainakaan omalta kohdaltani. Vaikka olen läheltä seurannut ystävien lapsiperhe-elämää, kyllä minua arvelutti kovasti se, onko se minun juttuni. Lapsen saamiseen liittyi hyvin ristiriitaisia tunteita, koska siinä siirrytään ihan tuntemattomalle maalle. Ihan samat ristiriitaiset tunteet ovat läsnä nyt, kun odotan toista lasta.

Mä en ole sellainen ihminen, että voin ottaa suuren muutoksen elämässäni vastaan ilman epäilyjä. Ehkä jotkut sitten ovat. Olen kuitenkin aina ajatellut, että pitää sysätä itseään eteenpäin, muuten muutosta ei tapahdu. Ja voihan sitä lapsettomuuttakin päätyä katumaan, onhan sekin - ainakin naisen kohdalla - tila, joka on jossain vaiheessa peruuttamaton.

Vierailija
35/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole samaa mieltä ainakaan omalta kohdaltani. Vaikka olen läheltä seurannut ystävien lapsiperhe-elämää, kyllä minua arvelutti kovasti se, onko se minun juttuni. Lapsen saamiseen liittyi hyvin ristiriitaisia tunteita, koska siinä siirrytään ihan tuntemattomalle maalle. Ihan samat ristiriitaiset tunteet ovat läsnä nyt, kun odotan toista lasta.

Mä en ole sellainen ihminen, että voin ottaa suuren muutoksen elämässäni vastaan ilman epäilyjä. Ehkä jotkut sitten ovat. Olen kuitenkin aina ajatellut, että pitää sysätä itseään eteenpäin, muuten muutosta ei tapahdu. Ja voihan sitä lapsettomuuttakin päätyä katumaan, onhan sekin - ainakin naisen kohdalla - tila, joka on jossain vaiheessa peruuttamaton.

[/quote]

Halusit kuitenkin lasta niin paljon että ryhdyit siihen epävarmuudesta huolimatta. 

Vierailija
36/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" vaan se on myös synnytys from hell, vuosikausien unettomia öitä ja kireitä välejä, bye bye seksielämä, kumpi nousee, no vittu minä nousin viimeksi! Anna mutsi rahaa, meillä on luokkaretki, ootko vetänyt röökiä vai mikä täällä haisee? ÄLÄKÄ PAUKUTTELE OVIA! Ysiltä kotiin, mikset vastaa puhelimeen, paljonko tällä kertaa tarttet?" JUURI NÄIN!

Vierailija
37/37 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Halusit kuitenkin lasta niin paljon että ryhdyit siihen epävarmuudesta huolimatta. 

[/quote]

Halusin jossain vaiheessa, mutta sitten aloin kyllä tosi paljon epäillä. Ensimmäisen lapsen yrityksessä kesti tosi kauan, ja siinä alkoi tulla tosi paljon niitä kielteisiä tunteita. En oikeastaan ollut kauhean iloinen, kun huomasin olevani raskaana.

Mä en muuten ollut yksin tekemässä päätöstä lasten hankkimisesta. Mies oli selvästi varmempi siitä, että haluaa lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä