*** EX-HAAHUT - VIIKKO 30 ***
Kommentit (68)
että toivottavasti pääset, Titi, pian sinne ultraan, niin saisit vähän helpotusta oloosi. Pidän sulle kovasti peukkuja, että kaikki olisi ultrassa hyvin ja raskaus jatkuisi onnellisesti!!!
Ja toivottavasti Maaliksella loppuisi nyt ne tuhrut ja kaikki menisi jatkossakin hyvin. Olikos sinulla ultraan meno suunnitteilla? Sorry, jos olet jo asiasta kertonut, lahopää ei muista.
neronja
Tulin vaan tänne lohduttelemaan maalista ja titiä ainakin että meillä oli tossa jokunen kuukausi sitten yhtä kova " tuhrubuumi" täällä exissä kun nyt on pt-buumi! Eli se tuhruili oli enemmän sääntö kuin poikkeus ja täällä sitä vaan ollaan porukka kasassa :-)
Titille jaksuja ultran odotteluun! " Hyvät" on ainakin oireet ;-)
Hannelen puolesta olen iloinen että mies niin ihanasti mukana- hymy nousi huulille viestiä lukiessa :-)))
ON: en muista kirjotinko tänne vai yahoolle, että pesin eilen ja toissapäivänä matot- no tänään sit siivottiin- mies imuroi ja minä pyyhkäsin pölyt+luuttusin. Sitten onkin iskias vihoitellut ja liitoskivut vaivanneet sen jälkeen- eli otetaanpa rauhallisesti tuumasin ja menin vattupusikkoon joka meidän pihasta alkaa- heh heh.. No, enpä kauan jaksanut poimia ja kun kaikki meni parempiin suihin (esikko) niin sitten kävelin alakertaanja otin pakastimesta viimekesäisiä marjoja ja tein muropohja-rahka-kuningatar piirakan. Nami nami, on ne marjat vaan hyviä! Nyt vähän pelottaa että on tässä kahdessa viikossa tullut yhtä paljon painoa kuin viimeksi koko kuukauden aikana :( No- neuvola torstaina ja jospa vihdoinkin olis tämäkin baby rt:ssä *toiveajattelee*..
Hyvää viikkoa edelleenkin :)
peebee 31+4
ja voi että tuntuu ihanalle olla kotona!!jeah.
Missäs ne sartsun polikuulumiset viipyy,häh?????
Jaahas,täällä tarvitaan taas tuhrunpoisto siivousta,voihan vihne,hus pois pois pois tuhmat tuhrut ja ikävät kolotukset!!!!
Kaikkien nappulat tuntuu voivan ihan hyvin,great.Mulle vaan iski kauhee malttamattomuus ny päälle kun tuol yhel syyskuulaisten palstalla syntyi 32 viikkonen vaavi.
Tuliaisiksi lomareissulta tuli herrrrrvottomat säkilliset vaaleenpunasta vaatetta,voi nami.ja sit kun Pikkarainen oliskin poika,voihan HYVÄ VITSI ;)
sain 2005 pakkauksen makuupussinkin kun sitä niin kovasti ihailin,heh,oompa mä röyhkee.
Mutta nyt OMAAN SAUNAAN ihqudaa,ja selllasta...
Femmis ja Pikkarainen 33+0 ja pikku nasu huomenna tasan 2veeeeeeeeeee(illalla herkistellään muisteloissa siis taas)
ei kummempia kuulumisia. kummempia raskausoireita ei oo ja liikkeetkään ei viel tunnu ni on taas epätodellinen olo et onko tota tosiaan raskaana.
mustikassa kävin, mut voi ku ne on pieniä. Pitäs löytää paikka mis on hieman kosteampaa ku keskellä korpimettää on niin kuivaa et ei oo mustikoita ja ne jotka on on pieniä.
nippula rv15+4
...että Titi täällä halkaisee kohta ittensä tällä puputtamisella. MULLA ON NÄLKÄ IHAN KAIKEN AIKAA!!! =P Piti lähteä kylästäkin aikaisemmin (nyin ukkoa hihasta ja kuiskasin korvaan, että pakko päästä kotiin) kun on niin kauhea nälkä taas ja alkaa olla heikko olo. Hapankorput ja " reikäjuusto" ja Valion greippimehu johon sekoitettu vichyä, on sitten kertakaikkisen loistava yhdistelmä. Mies melki yrjös kun maisto niitä mun litkuja ja mä vaan vakuuttelin, että kun tää on niiiiiiiiiiiiiiin mahdottoman hyvää. Mulla on massu jo tosi turvoksissa ja se on varmaan ihan vaan pelkästä tästä syömisestä. Toisaalta en voi olla syömättä kun tulee muuten niin kauheen paha olo. On tää hassua. =)
Nyt pitää mennä nukkumaan, koska jos en nyt kömmi sänkyyn, niin mähän olen seuraavaks TAAS tuola jääkaapilla. =D
Kauniita unia. Huomiseen..... kroooooooooooooh pyyyyyyyyh, kroooooooooooooh pyyyyyyyyyh ja unimaiskutuksia. =)
titi75
Ensinnäkin Femmikselle tervetuloa takaisin!
Peebee ja nippula kirjoitti noista marjastusjutuista. Mustikat on tosiaan paikoitellen pieniä. Niitä olisi tosi paljon, mutta kuivuus on kovasti verottanut kokoa. Sitten jos löytyy kosteampaa maastoa, niin ovat ihan ok kokoisia. Meillä tosiaan mies saa pojan kanssa hoidella nuo mustikat. Miehen kanssa yhdessä sit siivotaan. Vattutilannetta olen yrittänyt noista ihan lähipuskista tarkkailla ja aamupäivällä tulin jo vakuuttuneeksi siitä, että eipä tarvii tänä kesänä vattujen perässä juosta, kun ovat niin pieniä. No, nyt illalla kävin vielä vähän toisesta kohtaa katselemassa ja huomasin, että vatut onkin jo ihan kypsiä ja toisin paikoin niitä on paljon ja mikä tärkeintä, ovat ihan hyvänkokoisia. Sit kävinkin miehen kotiuduttua tuossa isommalla hakkuuaukulla kävelemässä ja huomasin, että parin metrin sisään mahtui sekä aivan kuivuneita vattupuskia, että sitten tosi marjaisia puskia, joissa isoja vattuja. Laatu näkyy siis vaihtelevan todella suuresti jo ihan pienellä alueella. Mutta ei kai se auta kuin lähteä huomenna sankon kanssa liikenteeseen (tai siis tänään). Mitään suurta määrää en kuvittelekaan saavani, mutta kuhan nyt jotain. Selkä tuli kyllä aika kipeäksi tuon tämän iltaisen kävelyn ja puskissa kyykkimisen jälkeen, joten oman voinnin mukaan siis.
Nippulallakin jo kivasti viikkoja kasassa. Toivottavasti alkaisi liikkeet pian tuntua, niin saisit aina helposti mielenrauhan!
neronja rv 34+3
Kiva, että ruoka maistuu ;-). Ja kyllä se masu tosiaan ihan raskaudenkin takia alkaa varsin varhain pömpöttää. Aluksi se vaan on sellaista turvotusta, joka sitten tasaantuu ja sit alkaakin se ihan oikea masun kasvu :-).
neronja
mukava lukea teidän positiivisia ajatuksia ja mustikanpoimimisia. itsen täällä työpaikalla vaan itken kun henkisesti on ihan kasassa. vuoto on vaan yltyny ja nyt yritän saada lähetettä ultraan ja jos vihdoin viimein sitten alettais tutkia mistä nää johtuu. mutta kesäistä päivän jatkoa teille.
Aika oikeassa olit. Sen limaklöntin jälkeen alavatsan kivut jatkuivat ja illalla tuli jo vähän verta siteeseenkin. Tänä aamuna kun heräsin, niin nyt vasta olikin tosi kipeä alavatsa. Vessaan kun menin, niin verta oli tullut jonkin verran lisää. Tuolla vessareissulla tuli sitten pieniä klönttejäkin (sori kuvaus).
Yleensä menkkakipuja on hellittänyt hieman se, että painun kumaraan. Nyt vain sattuu entistä enemmän ja hohtaa sitten myös selän puolelle ja sitten on sekin jumissa.
Soitin äsken lääkärille ja ihme ja kumma sain ajan... aiemmin vaikka yritin pelkkien menkkojen myöhästymisten takia, niin en saanut. Kait näitten kovien kipujen takia sitten sinne pääsenkin... huoh..
Hyvää jatkoa sulle ja tietysti kaikille muillekin!! =)
Voi Maalis :( Toivottavasti pääset sinne ultraan pian ja saat varmuuden miten asiat on (toivotaan kuitenkin,että hyvin ja vuoto olis vaan jotain vaaratonta)
Titi:ei liikaa kannata miettiä " ylensyömistä" .Jos syöpöttely helpottaa olo,niin anna mennä ;)
Jotain muutakin piti kai sanoa,mutta hukkasin ajatuksen,kun kuopus heitti raivarin päälle...kauhee uhmis sillä.
Mutta niinkuin yahoolle jo illalla naputtelin,polilta pelkkiä hyviä kuulumisia =) Nassikka on kuin onkin oikein päin,vaikka noista liikkeistä vois päätellä välillä muutakin.Mutta uskottava se nyt sitten on kun kerran nyt on todistettu ;) Painoarviokin oli hyvä,oli tosin pudonnut alle keskikäyrän sieltä sen yläpuolelta,mutta ite luotan enemmän tähän 2300g arvioon.Ja tällä vauhdilla vauva on laskettuna aikana ihan just sopivan kokoinen :) Kohdun suu oli sormelle auki ja pehmeää kanavaa pari senttiä jäljellä,eli ei tarvii nyt sitäkään miettiä,että tää nyt ihan tällä viikolla vielä syntyis.Mutta musta oli ihan kiva,että hiukan on kuitenkin kypsynyt,kun ei tässä kuitenkaan niiiin montaa viikkoa enää ole.Silloin rv 29+6 oli kiinni ja kiinteä,3 cm kanavaa,32+1 kaksi senttiä kanavaa ja suljettu,ja nyt tosiaan pehmennyt ja inasen auennut.Ihan hyvä tahti musta :)
Nyt on kyllä sormet ihan sikakipeet,lipaston kokoaminen oli aika urakka.Viidessätoista laatikossa jo pelkästään aika monta ruuvia väännettävänä...ja kun mulla vielä paha tapa,et luen ohjeet vasta kun muu ei auta,niin osa hommista tehtiin kahteen kertaan ;) Liitoksetkin ärtyi aikalailla siitä lattiatasossa istumisesta.Mutta nyt on lipasto kasassa :)
Sari
Ensinnäkin Maalikselle, todella ikävää, että vuoto yltyi :-(((. Toivottavasti saat ajan lääkärille ja toivotaan, että siellä pieni vauvanalku vielä olisi kyydissä mukana. Mutta jos käy huonosti, niin toivottavasti alkavat tutkia (tosin nyt en yhtään muista, millainen taustasi olikaan, mutta taisit itsekin toivoa tutkimusten aloittamista). Voimia sinulle epätietoisuuteen!!!
Katri, onneksi sait nyt kuitenkin ajan lääkärille. Toivottavasti saisit lähetteen polille ja pääsisit jo joihinkin perustutkimuksiin, kun eikös teillä ole jo kuitenkin useamman vuoden vauvayritys takana? Ja kyllä noihin mielettömän pitkiin kiertoihin pitäisi joku selitys löytyä. Tsemppiä sinulle!!!
Sartsu, hienoa, että sait iloisia uutisia ultrassa! Voi onnellista kun sulla on jo jotain siellä kohdunsuulla tapahtunut. Ite oon vaan miettinyt, että mulla menee varmaan taas ties kuinka paljon yli ja " parhaimmassa" tapauksessa taas käynnistellään. Mulla kun oli sitä kanavaakin vielä yli 3 cm jäljellä. Ei mulla ole kyllä edes kipeitä supistuksia ollut. Siis eipä juurikaan supistele ollenkaan, joten eipä siellä kohdunsuullakaan voi tapahtua mitään kypsymistä. Taisitkin koota oikein mahtavan kokoisen lipaston (jos käsitin tuon laatikostoasian oikein ;-). Meillä oli ennen vaatehuone ja se oli tosi kätevä, mutta sitten kun tuosta autotallista tehtiin lastenhuone, niin vaatehuoneen seinä piti purkaa ja siitä tuli käytävä tuonne lastenhuoneeseen. Olen kurkkuani myöten täynnä tuota meidän vaatekaappia (siis sisältää minun ja mieheni vaatteet). Aivan onneton! Välillä aina mietinkin, että mihin me saatais tänne uusi vaatehuone. Voi kun mies olis tätä taloa rakentaessaan tajunnut, että hänestä tulee vielä suurperheellinen...
ON: Kylläpä selkä tosiaan kipeytyi eilisiltaisesta vattujenkatselulenkistä (+ keräsin n. litran). Näin istuessa ei tiedä mitään, mutta aamulla kun heräsin ja makasin vielä sängyssä, niin selkään jomotti. Sama juttu kun seison ja kävelen :-/. Eli mitään suurta keruu-urakkaa en aio kyllä ottaa. Kävin minä kyllä jo n. litran taas keräämässä tuossa ihan lähellä, mutta ei pääse nyt sankkotolkulla kantamaan kuten viime kesänä. Mutta pienikin määrä on jo ihan kiva. Ja yksi positiivinen pointti myös se, että tulee hyötyliikuntaa. Mulla on tuo liikuntapuoli ollut kyllä tosi vähissä ja painoa onkin tullut lähemmäs 15 kg...
Tuosta tulikin mieleen, että eilen kun kerroin äidilleni ultrassa käynnistä, niin äiti kysyi, että sanoiko lääkäri mitään ylipainosta??? Sanoin kai jotain, että voiko sitä nyt raskausaikana puhua ylipainosta. Menin hieman ymmälleni tuosta kommentista. Kysyin, että no näytänkö minä sitten erityisen lihoneelta. Kieltävän vastauksen se siihen antoi, mutta edelleen hieman ihmettelen tuota kysymystä ;-).
Jostain syystä nyt tuntuu, että mulla on joka päivä lievää turvotusta. Nytkin sormet tuntuu vähän paksuilta, vaikka ei ne tavallista kummemmilta näytä. Eilen illalla sama juttu. Viileämpää päivää tänne luvattiin ja aamusta siltä tuntuikin, mutta kyllä tuolla puskassa ainakin tuli kuuma.
No joo, tässäpä tätä juttua taas tulikin. Täytyy ruveta hommailemaan.
neronja rv 34+3
Lääkäristä tulin jokin aika sitten. Lääkäri paineli vatsaa eri kohdista, kyseli yleensäkin mun kierrosta ja sitten laittoi labraan lähetteen. Hormonikokeita ja kilpirauhaskokeet otettu. Tais siinä ainakin 10 putkiloa verta lähteä... Tulokset voin myöhemmin kysellä.
Niin, kyselit vielä meidän yrityksistä, niin onhan sitä aikaa kulunu, vaikka pieniä yrityspausseja onkin aina välillä ollut. Aloiteltiin helmikuussa 2003.
Tosta mun kierrosta se lääkäri vain sanoi, että kun ei ole monia perättäisiä yli kp 50:n meneviä, niin ei tehdä mitään vielä. Mutta jos näitä taukoja alkaa tulla, niin sitten uudelleen lääkäriin ja katotaan mitä tehdään. Tuota kp 50:tä tuntui pitävän siis joka kertaisena rajana. Ei siinä valittelut ja muut auttaneet mitään. Eli mennään kuten ennenkin, paitsi jollei kokeista jotain löydy.
Neronja:toi tilanpuute on kyllä ikuinen ongelma.Meillä tässä asunnossa vallankin,on meinaan varsinainen suunnittelun kukkanen.Yläkerrassa tilaa olis vaikka kuinka,meillä on esim kolme vaatehuonetta plus yhdessä makarissa yks seinällinen kaappeja kattoon saakka korkeina :) Ja muutenkin olis tilaa vaikka millasiin hylly/kaappisysteemeihin.Mutta alakerrassa ei kertakaikkiaan saa oikein mitenkään järkevästi mitään minnekään :-/ Eteinen on aivan pyllystä,pieni ja ahdas ja suurimmaksi osaksi vielä rappujen alla,eli matalaa tilaa.Siksi oon sinne haaveillut tollasta apteekkarin lipastoa mikä nyt haettiinkin(tosiaan 9 isompaa laatikkoa ja 6 pienempää).Siihen saa pipot ja tumput poikineen piiloon ja päälle saa vielä monta koriakin :) Helpottaa kummasti vallankin talvella kun sitä rompetta meillä riittää...
Sari
Pitkästä aikaa taidan tällä puolella kirjoitella, uusia on ainakin ilmaantunut Lizie ja Maalis, vaikka sulla Maalis taisikin olla ikävää vuotoa :( TITI: kuulostaa hyvältä toi syömisvimma ja hienoa, että se vuoto on vähentynyt (loppunut?). Toivottavasti kuulet pian ultrassa hyviä uutisia! KATRILLE myös tsemppiä, mulle tuli muuten myös heti mieleen ovulaatio niistä sun oireista. Hyvä että pääsit heti lääkärille juttelemaan mahd. kiertohäiriöistä!
Onnitteluja hyvistä ultrauutisista niin Neronjalle kuin Sartsullekin. Olen taas vihreänä kateudesta, kun itse olen ollut viimeksi ultrassa rv18. Tänään oli kuiteskin viimeinen NEUVOLALÄÄKÄRI. Eipä siitä tosin paljoa kostunut, tosi varovaisesti se tutki kohdunsuun tilanteen, ei tehnyt mitään tunnusteluja tarjonnasta tai koosta eikä puhettakaan synnytystavasta. Outoa, mutta ehkä toissynnyttäjillä moiset asiat on sivuseikka?! Ja sekin tuli sitten selväksi, että saatanpa päästä/joutua odottelemaan vaikka syyskuulle synnytyksen käynnistymistä, kun paikat oli vielä tiiviisti kiinni ja kaulaa 2,5 senttiä. Ei siis ne paineentunteet ja kymmenet supistukset ole saaneet mitään aikaiseksi, mitä vähän ounastelinkin. Toisaalta, esikoinen syntyi vrk sen jälkeen, kun kätilö tutki ja ilmoitti, että paikat on kiinni. Eipä tässä vielä kiire olekaan, vaikka viikon päästä Onni on jo täysaikainen (eli 37 vkoa täynnä!).
Raskaus etenee siis mallikkaasti, painoa on tullut yhteensä vain reilu 7 kg eli enemmänkin saisin syödä. Paineet hyvät ja hemppa alkaa olla jo lähtölukemissa, vaikka onhan sitä rautaa popsittukin.
Muutenkin olen saanut liki kaikki valmistelut tehtyä, viimeksi eilen pesin pienet villavaatteet ja ed. päivänä sain sukulaiselta lähetyksen pienenpienistä (50-56senttisistä) vaatteista, jotka ehdin jo pestä ja silittää. Turvakaukalo ja itkuhälytin ovat tärkeimpänä ostoslistalla, samoin pitää hommata pikkututteja ja tsekata varmuudeksi tuttipullotilanne.
Ettäpä semmoista tänne. Kohta pitää laittaa tytsä unille, tuolla se leikkii yksin muumihahmoillaan. Eilen olikin pahemman luokan raivarit, uhmakas neiti itki tunnin ennen päikkäreitä. Kivakiva, jos uhma vielä pahenee eikä hellitä ennen vauvan syntymää :(
En ehtinyt kunnolla lukea koko pinoa, joten kommentointi jäi vähiin. Tuulista viikon jatkoa kaikille!
Kerttukasperi ja Onni rv 36+1
Kerttukasperi vaikuttaa jo odottavan synnytystä ja vauvan tuloa niin rauhallisin mielin ja lähes kaikki asiat valmiina :-). Mulla oli taas eilen sellainen tunne, etten ole vielä ollenkaan valmis vauvan tuloon ja onneksi se nyt ei ihan vielä olekaan tulossa. Ei tosiaan ole henkisesti vielä ollenkaan valmis olo ja välillä kun huushollikin on aivan sekaisin (jos on marjojen keruuta ja siivousta, niin huusholli on silloin aivan hyrskyn myrskyn), niin tuntuu, että miten tänne vois vauva tulla, kun kaikki paikat rempallaan. Suhteellisen huoleton mieleni vauvan tulon suhteen johtuu varmaan siitä, että olen jo aika tavalla valmistautunut siihen, että synnytys menee pari viikkoa yli la:n ollen siis vasta syyskuun puolessa välissä. Jospa elokuun aikana saisin sekä kodin että henkisen oloni valmiiksi vauvan tuloon ;-).
Sartsu, on se kuitenkin todella hyvä, että teillä on yläkerrassa säilytystilaa. Mies mulle joskus puhui, että voidaanhan me varastoon tehdä lisää vaatteiden säilytystilaa, mutta eihän se ole yhtään sama asia kuin että säilyttäis asuintiloissa. Varastossa tarttuu kuitenkin sellainen ikävä haju vaatteisiin :-/.
ON: Lähdin puolilta päivin vattuja keräämään ja kun jonkun aikaa olin siellä ollut, niin yhtäkkiä huomasin iäkkäämmän naisen lähestyvän minua tuikea ilme kasvoillaan. Nainen sanoi, että " tämä on kyllä minun maatani ja haluaisin itse kerätä vatut omalta maaltani" . Sanoin, että " jaa, minä kun olen luullut, että marjastus kuuluu jokamiehenoikeuksiin" . Nainen sitten poiskävellessään siihen vastasi, että " jaa, mikähän oikeus se sitten lie sekin, ettei tuota tietä pitkin saa kulkea" . Eli viittasi meidän talon ohi kulkevaan tiehen. Tämän naisen sisko kulkee perheineen aivan meidän pihan editse mökilleen. Samaan sukuun kuuluvilla (kuten siis tällä naisellakin) on tontit em. mökin meistä katsottuna kauemmalla puolella. Heidänkin olisi pitänyt saada kulkulupa tästä meidän talon editse (tää on tosin jo monta vuotta vanhaa asiaa). Me ja mieheni vanhemmat emme halunneet antaa lupaa, koska meillä on pieniä lapsia ja liikenne olisi kesäisin lisääntynyt paljon. Lisäksi yksi toinen maanomistaja alkoi jo vaatia, että tie pitäisi siirtää vielä lähemmäs meidän pihaa eli pois heidän maaltaan. Luojan kiitos, tieasia pysyi ennallaan ja nämä jotka eivät saaneet kulkulupaa, pääsevät omille tonteilleen toista tietä pitkin, joka vieläpä kulkee heidän sukuunsa kuuluvan talon pihan kautta. Ei kai heillä pitäisi olla valittamista, kun on kuitenkin hyvä tie, jota pitkin kulkea. Mutta vaikuttaa siltä, että asia on kuitenkin hampaankoloon jostain syystä jäänyt. Nainen käveli sitten vielä poiskin siitä minun ohitseni ja sanoin hänelle, että mitenkähän paljon olisi viime kesänäkin karissut vattuja maahan, jos en minä olisi kulkenut keräämässä. Siihen nainen vastasi jo ihan normaalilla äänellä ja sanoi, että viime kesänä olikin niin paljon vattuja. Mutta en kyllä viime kesänäkään nähnyt ko. naista ja hänen siskoaan kuin yhden ainoan kerran kyseisillä vattumailla. Kai niitten marjojen pitäis sitten antaa karista hukkaan...???!
Sellainen tarina siis se. En tosiaan lähtenyt sen naisen komennuksesta pois, vaan jatkoin keräämistä. Nyt vaan on tietysti sellainen olo, ettei paljon tee mieli sinne uudestaan mennä. Ko. naisen siskon mieskin (siis jotka ajaa meidän talon editse) on sellainen, että häätää kyllä kaikki marjastajat pois (mökkinaapurinkin oli häätänyt), jos lähellekään heidän mökkiään tulevat. En tiedä, mikä hänellä sitten on se metrimäärä, joka pitäis olla väliä. Viime kesänäkin pelkäsin aina, että se mies tulee ajamaan minut pois sieltä metsäaukulta. Oli aina vähän sellainen syyllinen olo, kun vattuja sieltä keräsin ja toivoinkin, ettei kukaan minua näe ;-). Liekö tämä enemmän sellainen kainuulaiseen luonteeseen liittyvä piirre, siis että jokamiehenoikeudet ei aina ihan pädekään?
Mulla on broilerin koipia uunissa, joten täytyypä lähteä katsomaan. Sen olen muuten nyt huomannut, että vaavin liikkeet tuntuu erilaisilta kuin silloin kun oli poikittain. Eli kyllä se just sillion ennen ultraa kääntyi, varmaan edellisenä yönä ;-). Ja jotenkin tuntuu, ettei masu enää niin roikukaan painavana.
neronja rv 34+3
Neronja: No olipas sulla omituinen vatunkeruupäivä. Ilmeisesti tosiaan oli sille naapurin tätille jotain hampaankoloon jäänyt. Onneksi pidit pintasi. Kyllä se jokamiehenoikeus kaikilla meillä on, joten älähän kanna huonoa omaatuntoa. Eiköhän niitä marjoja sieltä kaikille riitä. Jotkut ihmiset vaan haluavat tehdä hallaa ja olla ilkeitä. Kurjaa. =( Toivottavasti sait kuitenkin paljon vattuja kerätyksi. =) Toivottavasti selkäsi voi jo paremmin¿
Kerttukasperi: Sulla tosiaan näyttää jo niin hyvin olevan reilassa nuo vauvantuloa edeltävät toimet, että nyyttihän voisi tulla vaikka heti. No jos vielä muutaman viikon maltat odottaa. =) Juu vuotoa tuli viimeksi la yksi pieni tippa¿.sitä väriltään vp:sta. Toivotaan, että se nyt on vaan noitten limakalvojen tihkuttelusta johtuvaa, eikä enteili mitään pahaa. *skarppaa täällä itte itteensä* =)
Sartsu: Hienoa, nyt mahtuu lapaset ja tumput riviin sinne uuteen lipastoon. =)
Oma turvonnut napa: =) Hassua, napakorun ympäriltä navan ja vatsanseutu on ¿pullistunut¿. Tai siis näkee selvästi, että sitä turvottaa kovasti. Mun paras kaveri avokkinsa tyttärensä kanssa (meidän kummityttö) ovat tulossa tänään saunomaan ja grillailemaan. Nyt mietin tässä strategiaa, että miten vielä piilottelen tätä raskausasiaa. Kahdesta ekasta kerroin heti, mut nyt ei olla kerrottu kellekkään, kun pelottaa niin kovin, että vieläkin menee vikaan. Ostin tuonne Kopperin alkoholitonta ompposiideriä pari tölkkiä ja sitten mulla on tuossa sitä Nikolain alkoholitonta olutta pari tölkkiä. Saunassa voisin sellaisen alkoholittoman oluen juoda ja ystävä ei varmaan siihen tölkkiin kiinnitä huomiota kun ei itse olutta juo. Mutta omana raskausaikanaan hän joi itse tuota Kopperin alkoholitonta tölkistä meillä kun olivat saunomassa ja siitä tölkistähän suoraan loistaa tuo teksti ¿ALKOHOLITON¿, joten sen varmaan huomaisi heti. Mun pitänee juoda se olut sielä saunassa ja heittää se tyhjä tölkki heti keittiön alakaappiin sen jälkeen pois näkösältä ja sitten kun illan aikana juon sitä sidukkaa, niin taidan kaataa hämyksi sen sidukan siitä tölkistä pitkään lasiin (yleenstä tykkään juoda tölkistä suoraan), mutta sanon nyt vaan, että kun haluan siitä kylmempää ja lasiin voi lisätä jäitä. Saapi nähdä miten huijaus onnistuu. Kyllähän toi vatta pömpöttää, mutta voin aina heitttää, että on se puolivälin aika kierrosta, että maha on sillon aina niin turvoksissa, niin kun se oikeesti oliskin. Eipä tuosta massusta muuten vielä turvotuksen lisäksi mitään näy. En tiedä loukkaantuuko kaveri verisesti kun/jos tilanne etenee hyvin ja sit vasta myöhemmin kerrotaan tilanteesta, kun on varmaan olettanut että kertoisin sille heti kyllä jos raskautuisin tän kolmannen kerran. No ehkä hänkin ymmärtää tän meidän hankalan tilanteen, että kun kaikki ei ole tähänkään asti ihan oppikirjojen mukaan mennyt, niin sitä on tullut vähän varovaisemmaksi. Ihmeen helppoa ollut nyt olla kertomatta tästä. Ihmettelen oikein. =)
Ja nyt tekemään mustikkarahkaa valmiiksi jääkaappiin odottamaan vieraita. Ja nam¿pääsee itekkin taas pian syömään. =D
Turvonnut Titi (rv 6+5)
Ymmärtääkseni painoarvio tehdään useiden eri mittojen perusteella. Siihen vaikuttavat ainakin reisiluun mitta, vatsan/keskikropan ympärysmitta jne. En olisi niin huolestunut siitä reisiluun mitasta, sillä jo millin heitto voi heittää arviota suuntaan taikka toiseen aika paljonkin. Jostain muistan lukeneeni, että painoarvio voi heittää reilut 500 g suuntaan taikka toiseen. On niin kiinni vauvan asennosta, näkyvyydestä ja mittaajasta, millaisia arvioita saadaan.
masunasu rv33+5, jonka maha heiluu taas puolelta toiselle ;-), kunhan vaan pikkuinen malttaisi pysytellä rt:ssa.
En ole oikeastaan ollutkaan hirveän huolestunut siitä reisiluun mitasta. Mies vaan illalla ilmaisi omia mietteitään (siis kysyi multa, että voiko se tarkoittaa lyhytkasvuista lasta, itse en ollut tuota edes ajatellut), joten ajattelin sitten tänään, että kysynpä tällä palstalla asiasta ihan omalla kysymyksellä. Hyvin rohkaisevia vastauksiahan tuohon tuli. Raajatkin voi näköjään kasvaa omaa tahtiaan ja silti kaikki ok.
Meidän kuopus oli pienenä vähän pitkäselkäinen, siis jalat suhteessa selkään vähän lyhyet, mutta jossain vaiheessa mitat on tasoittuneet ja minusta on tänä päivänä hyvin sopusuhtaisen näköinen tyttö. Ja tänään just miehellekin sanoin, että onhan tuota paljon vakavempiakin asioita kuin lyhytkasvuisuus (vaikken sitä nyt siis millään tavalla epäilekään meidän vaavilla). Ja varmasti lyhytkasvuinen vauva olis vähintäänkin yhtä rakas kuin kaikki meidän muutkin lapset :-).
... Tein vielä Googlella hakuja ja useammassa kohti oli lueteltu epmuodostumia, jotka havaittaisiin jo rakenneultrassa ja lyhyt reisiluu oli niiden joukossa. Meidän vaavillahan oli rak.ultrassa kaikki ok ja rv27:kin kävin ultrassa ja silloinkin oli ok. Ja itse asiassa nytkin lääkäri ei ollut ollenkaan huolestunut tuosta reisiluuasiasta, mutta minua se tietysti jäi vaivaamaan ja lääkäriltä siitä kysyin. Muutenhan lääkäri ei olis puhunut siitä mitään sen kummempaa ja eikä kyllä nytkään muuta kuin vitsaili vaan siitä persjalkaisuudesta. Täytyy nyt unohtaa koko asia. Heti kun googlella alkaa hakea juttuja, niin rupeaakin huolestumaan riippuen mitä aina milläkin sivulla sanotaan ;-).
Voi ei, kello on taas jo noin paljon...
neronja rv 34+5
P.S. Meillä onkin 10-vuotis hääpäivä tänään :-).
Epähuomiossa meninkin jo päivissä edelle eli nyt kun on torstai, niin rv:t on 34+4. Ja hääpäiväkin siis tänään torstaina. Käydään varmaan kahdestaan jossain syömässä :-).
neronja
Hannelelta oli paljon juttua ;-). Ensinnäkin tuosta verenpaineesta. En tosiaan tiedä, oliko lääkärin huolenaihe se, että verenpaine olisi matala vai se, että jos se loppuraskautta kohti nousee. Olen luullut, että mulla on matalat paineet, mutta sitten olen huomannut, että tosi monilla raskaana olevilla on aivan _älyttömän_ matalat paineet, joten olen ajatellut, että nuo omani ovat ihan normaalit.
Rautatabletit olen kyllä ottanut niin, että jää pitempi väli maitotuotteisiin. Iltaisin otan just ennen nukkumaanmenoa ja aamulla saatan ottaa jo aamuöisellä (tai no about klo 05) vessareissulla, niin tiedän ainakin, että jää tosiaankin väliä maitotuotteisiin ja kahviin. Ihme ja kumma vaan, ettei tuo hb ole noussut. Nyt mulla nuo Obsidanit loppui, joten otin kaapissa olleet Retaferit käyttöön. Lääkäri piti kyllä tuota 109 arvoa ihan hyvänä, siis raskaana olevalle. Ja eräälle tukostaipumuksen takia piikittävälle oli sanottu (siis joku muu lääkäri), että sitten vasta pitää aloittaa lisärauta, jos hb menee alle 100.
Sitten tuosta reaktiostani toisten plussa-/vauvauutisiin. Se reaktioni on todellakin vain hyvin hetkellinen. Tavallaan vain välähdyksen omainen. Aivot alkaa välittömästi prosessoida uutista ja nopeasti se " apua" -tunne menee ohi ja asiaan pystyy suhtautumaan täysin normaalisti. Siis jotenkin siinä sen lyhyen hetken aikana täytyy saada itsensä vakuuttuneeksi, että mulla ja vaavilla on tällä hetkellä kaikki hyvin ja parhaiten se käy niin, kun oma pikkuinen masussa liikahtaa. Aika hassua, mutta näin vaan on :-).
Kiva oli lukea sinun onnellisista tuntemuksistasi, Hannele. Tulee itsekin hyvälle mielelle :-).
Katri kyseli kommenttia. Mulla tuli mieleen, että entäpä jos sulla on jäänyt parit menkat väliin ja sulla olis nyt ovis käsillä. Mulla on joskus oviksen aikaan tullut verensekaista limaa ja kun sulla niitä nippailujakin on. Tai sit vois olla, että menkat olis vihdoinkin alkamassa. Nuo oireesi tietysti ovat aika käsittämättömät, jos plussasta ei ole kyse, mutta toisaalta, teillähän oli ne tuplakumit käytössä. Minusta sinun kannattaisi käydä yksityisellä lääkärillä tai ainakin yrittää saada lähete polille. Siis kun sulla on jo kaksi kertaa käynyt niin, että saat plussan tooodella myöhään ja sitten kun menet ultraan, kohtu onkin tyhjä. Itse en varmaan jaksaisi kovin pitkään tuota omassa päässäni pohtia, vaan haluaisin asiantuntevalta lääkäriltä selityksen asiaan. Tai ainakin tutkimukset käyntiin. Ajattelin vain sitä, että kun sullakin kuitenkin biologinen kello pikku hiljaa eteenpäin raksuttaa ja jos vielä monta kertaa joudut kokemaan tätä, että menkat on myöhässä useamman kuukauden ja kaikenlaista hämminkiä on, niin siinä aika äkkiä vuosi jos toinenkin vierähtää. Toivottavasti en ollut liian suorasanainen tai masentava.
Kiva päästä lukemaan Sartsun polikuulumisia piakkoin. Niitä odotellessa
neronja rv 34+2