Miksi lapsettoman/perheettömän
pitäisi saada pitää talviloma juuri koulujen lomaviikolla?
Viitaten nyt tuohon ketjuun, jossa ollaan niin saatanan äimistyneitä, kun ei just sillä samalla viikolla saisi sitä omaa talvilomaa pitää, mikä perheellisille olisi se ainoa mahdollisuus olla lasten kanssa. Monilla myös tosi hankala pienten koululaisten kanssa järjestää heille ketään hoitajaa.
Joo, tiedän, ei ole lapsettomien ongelma toisten lastenhoitoasiat. Kysynkin nyt MIKSI on niin äärimmäisen tärkeää saada viettää se hiihtolomaviikko just silloin?Oletteko vaan kusipäitä? Koska hirveän vaikea on keksiä mitään muuta syytä, kun kaikki lomakeskukset on tuolloin täynnä niitä hirveitä kakaroita, kaikki reissut maksaa enemmän jne. jne.
Kertokaas nyt.
PS. mulla ei ole ikinä ollut ongelmia lomien pitämisten suhteen, ei ennen lapsia eikä lasten jälkeen. Kiinnostaa vaan.
Kommentit (25)
Meidän tiimissä on yks niin itsekäs akka ettei toista ole nähty. Tämä tekee työvuorolistat ja sen kyllä näkee. Itselle ottaa aina aamuvuoron eikä suostu vaihtamaan millään vaikka jollain olis oikeeta asiaakin. Hänellä on 4 alle 10 v lasta ja isä ei ole ikinä lasten ollessa sairaana kotona, ei yhtään ainoaa päivää ole ollut
Ikävä kyllä tää tyyppi on tiimivastaava ja saa paljon päättää asioista.
Pari v sitten tuli tiimiin uusi työntekijä joka ei suostunut kaikkiin järjestelyihin, pääluottamusmies kävi ja nyt lomat menee jonotusperiaatteella, ekana vuonna kesäkuu, tokana heinä jne. 2 on kesäkuussa, 4 heinä ja 2 elokuussa.
Ja talvilomissa on vuoronumero : tänä vuonna sinä saat päättää minkä viikon otat, toinrn tokana, kolmas kolmantena ja nyt tää yks mamma ei ole saanut kertaakaan pitää talvilomaa hiihtoloman aikana. 2 kollegaa ottaa vaikka piruuttaan sen. Sanovat jos vähän ajattelisit tiimiä joskus mutta ei, ei ikinä. Aina mikä itselle on paras.
Itse olen aina saanut joulun vapaaksi koska joustan muissa asioissa ja mm en ikinä halua heinäkuussa lomaa.
Oletko sä ap oikeesti noin yksinkertainen vai leikitkö vaan?
1. Lapsettoman puoliso esim opettaja = loma koulujen lomaviikolla. Yhteinen loma puolison kanssa.
2. Lapsettomalla puoliso jolla lapsia = loma koulujen lomaviikolla. Yhteinen loma perheen kesken.
3. Lapsettomalla ystäviä/tuttuja/sukulaisia joilla lapsia = loma koulujen lomaviikolla. Haluaa porukalla reissuun tai muuten lomailla.
Olen itse lapseton enkä ole koskaan pitänyt tai halunnutkaan pitää lomaa koulujen talvilomaviikoilla mutta osaan ajatella että muilla voi olla eri tilanne.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:34"]
On jotenkin naurettavaa käyttää syynä sukulaisten tapaamista. Mietipä meitä lapsellisia, joiden pitää sovittaa yhteen äidin, isän, eri ikäisten lasten ja niiden sukulaisten menot! Kyllä voi lapseton ihminen olla itsekäs ja tyhmä.
[/quote]
Huomaatko miten kumoat parilla rivillä omat perusteesi. Jos kerran lapsen loma-ajat määrittelevät sinun menemiset, niin eihän silloin ole mitään väliä sillä, miten sukulaisesi lomailevat. Kyllä sillä sinkulla on ihan yhtä suuri oikeus olla itsekäs ja miettiä itselleen sopivat loma-ajat kuin sinullakin. Miksi sinkun pitäisi olla heittopussi ja jäädä pois sukulaisten tapaamisista työkaverinsa vuoksi? Lomista pitää sopia tasapuolisesti ja jos et saakaan lomaa tälle hiihtolomaviikolle, niin ensi vuonna sitten. Kyllä ne lapsettomat joustaa muutenkin aika paljon, et vain ehkä huomaa sitä.
[/quote]
Höpö höpö. Alkaa jo pikkasen kyllästyttää nää lapsettomien marttyroinnit.
Enkä kyllä ole ikinä kuullut töissä enkä siviilielämässä yhdenkään sukulaistätösen hoitavan kokonaista ( ja ainoaa) talvilomaviikkoa jotain sisaruksen lapsilaumaa.
Joku yksittäinen vapaapäivä kummilapsen kanssa olisi sovittavissa ihan minne tahansa, ja nämä sukutapaamisetkin on taas sellaista kakkapötköä että oksat pois.
Eli tästä pääsemme takaisin siihen: itsekkäitä kusipäitä siis.
Kesäloman mä vielä ymmärrän, onhan heinäkuu usein se paras kuukausi lomailla. Ja perheellisilläkin on sitä hoitoa järjestettävänä kymmenelle viikolle, joten sen loman ei tarvinne olla just siinä heinäkuussa. Mutta talviloman kohdalla tuo natina on kyllä ihan silkkaa paskaa.
Lapseton ei oo sama asia ku perheetön. Mulla esimerkiksi ei ole lapsia, mutta haluan silti viettää loman perheeni kanssa. Lähden sisaruksieni kanssa laskettelemaan tai mitä nyt keksinkään, ja siksi haluan että lomani on samaan aikaan kuin miehelläni ja muulla perheelläni.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:07"]
En todellakaan huomaa! Perustelen: tyydyn järjestämään oman perheen lomat, en oleta että voin niitä omassa työpaikassani järjestää niin, että se Pirkko-tätikin olisi silloin lomalla. Jos lomat joskus osuvat yksiin, niin jihuu, sitten juhlitaan onnekasta sattumaa.
On mulla asiaan toinenkin näkökanta, nimittäin ne lapset. Voisiko joku teistä itsekkäistä akoista kuvitella, miltä siitä työkaverin lapsesta tuntuisi, jos saisi lomailla koko perheen voimin? Voisi tuntua pikkuvesasta aika kivalta?:)
On varmaan ihan liikaa vaadittu, että aikuiset laittaisivat lapsen edun aina ensimmäiseksi vaikka kyseessä ei olisi edes oma lapsi. Ajatella, että niinkin jalosti voi ajatella jos pystyy tulemaan sieltä omalta napareiältä hetkeksi pois. Toivon, että teitäkin olisi joku ajatellut yhtä paljon kun olitte lapsia, ehkä olisitte empaattisempia nyt![/quote]
Kun on tarpeeksi monet lomat joustanut, niin jossain kohtaa lakkaa se yksipuolisuus kiinnostamasta. Kaikki pitäisi olla aina varattuna lapsellisille: talvilomat, kesälomat, joulunpyhät, ne arkipäivät jotka sattuvat arkipyhän ja viikonlopun välille...