Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
22.01.2014 |

Hei! Toivottavasti joku osaisi hieman neuvoa mitä kannattaa tehdä tilanteessani. Olen 20v-opiskelija, kävin marraskuussa YTHS:n verikokeissa ja sieltä selvisi että TSH oli koholla, arvo n. 7 (viitearvo alle 4). T4-V oli 13, eli normaali. (viitearvo 10-20)

Sen jälkeen kävin toisissa verikokeissa, joista tulokset tuli tänään.

Kilpirauhasen vastaaineet STPOab: 545 (Viitearvo alle 35!!!)

TSH: 6

T4-V: 14

Nyt kehotettiin menemään kuukauden päästä uusiin verikokeisiin ja vasta kahden kkn päästä vastaanotolle.. Minulla on oireita (väsymys, masennus, kuivat hiukset ja kynnet, huono aineenvaihdunta jnejne), mutta enpä niistä ole päässyt edes kertomaan vielä. Samoin suvussa vajaatoimintaa.

Mietin tässä että pitäisikö mennä vaan tulosten kanssa suoraan yksityiselle, vai nopeuttaako se lääkkeitten saamista yhtään? Edessäni on raskas pääsykoekevät ja haluaisin saada lääkityksen mahdollisimman nopeasti.. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, kävin lääkärillä. Eipä tosin mehiläisen yleislääkärikään (erikoislääkärillä ei ollut aikoja) juuri mitään tiennyt sairaudesta. Ensin totesi vain että kerta vapaa tyroksiiniarvo on normaali (14) niin ei mitään ongelmaa.

Sittenkun kerroin oireistani ja tiedoista mitä olen netistä lukenut (tyroksiinin tarve yksilöllistä jne.)  + perinnöllisyydestä, hän itse alkoi googlailla tietoa :D Lopulta antoi tyroksiinia 2x25mg/pvä  kokeiluun ja arvot seurantaan. Ajattelin YTHS:llä käydä labroissa jatkossakin, toivottavasti heille ok että hain lääkityksen yksityiseltä... 

Vierailija
2/15 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän. Varsinkin, jos nuo lääkkeet vaikuttaa. Mä huomasin jo vajaassa viikossa muutoksen. Nyt syönyt kohta 2 kk lääkettä ja menty takapakkia. Toivon, että lääkäri nostaa annostusta.

Toivottavasti saat apua vaivoihisi.

Kai olet muuten huomioinut, että suosittelevat lääkkeen ottamista aamuisin tyhjään vatsaan eikä sen jälkeenkään suositella syömistä ainakaan 15 minuuttiin.

Ps. Kyllä google tietää. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään aiheesta tietävää linjoilla?

Vierailija
4/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on selkeä kilpirauhasen vajaatoiminta. Tilaa aika yksityiselle endokrinologille, niin saat lääkkeet heti.

Vierailija
5/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kesti 1,5 vuotta kunnallisella puolella ennen kuin oireet otettiin tosissaan ja kappas multa löytyikin kyhmystruuma ja vajaatoiminta. Jos olisin tiennyt että noin kauan menee niin olisin ilomielin maksanut sen yksityisen maksun.. Tsemppiä! Lääkityksen kun saat ja vielä hyvälle hoitotasolle niin olo paranee hurjasti :)

Vierailija
6/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin menemään yksityiselle. Itsekin menin ja lääkitys aloitettiin samantien vaikkei oma vajaatoimintani ollut läheskään tuota luokkaa kuin sinulla. Yleislääkärikin käy. Tsemppiä! Kyllä se olo siitä äkkiä kohenee kun saat lääkityksen. Itsekin olen kuin uusi ihminen.

Vierailija
7/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala! Mene nyt heti yksityiselle lääkärille, tuo vastaaine on todella korkea, itselläni oli lähelle 500 kun viime kesällä löydettiin vajaatoiminta ja olin todella huonossa kunnossa. En voi ymmärtää mikä idiootti sulla on lääkärinä. Pahassa vajaatoiminnassa elämänlaatu on huono ja se rasittaa myös elimistöä hirveästi Sopivan lääkeannoksen löytymiseenkin menee kuukausia aikaa. Mene noiden tulosten kanssa erikoisllääkärille, niin saat avun.

Vierailija
8/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä noista arvoista mitään, mutta samat oireet mullakin ja olen hetki sitten aloittanut lääkityksen ja äärimmäisen ihmeissäni miten ne muuttivatkaan mun elämää. Nyt toivon, että olisin aikaisemmin tajunnut mennä lääkäriin. Olen kuullut paljon juttuja terkkarilääkäreistä, jotka eivät noteeraa tai halua antaa jostain syystä hoitoa kilppariongelmiin. Itselleni osui hyvä lääkäri ja sain heti hoidon. Sinuna varaisin heti ajan yksityiseltä.

Vierailija
9/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!! 

Taidan tosiaan varata ajan yksityiselle. Osaisiko joku arvioida että pitääkö siellä käydä monta kertaa, kun on kuitenkin nämä labratulokset jo olemassa? Ei ole hirveästi ylimääräistä rahaa käytössä opiskelijana.. 

Vierailija
10/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaa toiminta. Nuo sinun arvosi ovat todella korkeita. mene yksityiselle sen kallista mutta itse sain sieltä avun. Minulle määrättiin kyllä tk. lasten annos Thyroxinia mutta menin yksityiselle vatsavaivojen takia ja sieltä sain Thyroxin o.1 mg nelinkertainen annos. Arvoni olivat nyt S-ths 0.64 ja s-t4-v 17 voin kaikinpuolin hyvin. Pidä puolesi äläkä turhaan kärsi siksihän lääkkeet ovat.

Vierailija
11/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jo tulokset, saat lääkityksen heti, jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Mä olen käsittänyt, että niitä arvoja pitää vahtia suht usein. Mä alotin lääkityksen kk sitten ja kuukauden päästä menen verikokeisiin. En tiedä kuinka usein siellä ravataan, mutta varmasti voit käydä jatkossa terkkarissa. Jos yksityinen on katsonut sulla olevan kilpirauhasen vajaatoiminta, niin tuskin terkkari sitä kieltää. Voithan otattaa testit kunnallisella ja sitten menet yksityiselle kuulemaan tulokset, jos terkkarilääkäri ei kiinnostu sun jutusta.

Vierailija
12/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo vasta-aine sama kuin kilpirauhastulehdusta mittaava arvo?

Mulla oli yli 1000 kun normi on alle 10.

Vierailija
13/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä että liki samoilla arvoilla (vähän korkeammat 7,8 ja se 13) syön nyt lähes joka päivä 2 tbl 0,1 mg:sta eli aikast paljon.

t: 11

Vierailija
14/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:28"]

Onko tuo vasta-aine sama kuin kilpirauhastulehdusta mittaava arvo?

Mulla oli yli 1000 kun normi on alle 10.

[/quote]

Ilmeisesti, ainakin lääkärin sähköpostivastauksessa luki että arvo viittaa kilpirauhasen tulehdukseen ja että nyt parasta vaan seurailla näitä arvoja.

Sain heti huomiselle ajan yksityiselle. Toivottavasti siellä on vastasssa hyvä lääkäri. 

Vierailija
15/15 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että sait lääkäriajan! Tyroksiini on halpaa, muutaman euron purkki. Kokeita otetaan ensin useammin, kun katsotaan miten arvot muuttuvat, myöhemmin jos kaikki ok, kerran vuodessa. Joillakin lääkäriasemilla saat lähetteen jolla voit käydä kokeissa julkisella puolella, se maksaa, muttei niin paljon kuin ykstyisen lääkäriaseman labrat. Luulisi lääkärin ymmärtävän että opiskelijana sulla ei ole ylimääristä rahaa. Ja onneski löydettiin nyt, mä ehdin sairastaa varmaan 10v ja toipuminen kesti kauan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi