Onko siskollani oikeutta kieltää ottamasta yhteyttä?
Syystä että hän luulee että mustamaalaan häntä hänen lapsilleen. yritän olla vain tukena lapsille koska heidän äitinsä ei juurikaan välitä lapsista ( lapset itse lähettää minulle viestejä kuinka äiti on öitä pois eikä ilmoita missä milloinkin on) Olen vain pari kertaa vastannut viesteihin, eikä niitä montaa ole edes tullut. Mutta toinen siskoni on sitäkin enemmänkin kuittaillut.
Haluankin tietää onko joku laki joka kieltää minua pitämästä yhtyettä heihin? lapset ovat 14v. ja 17v.
Kommentit (15)
2) joo tuo ei taida pitää paikkaansa. Tunkeilua ei ole rikosnimike.
Onko jollakin oikeasti tietoa asiasta?
ap
Lähestymiskieltokaan ei saane parin tekstarin peruteella. Lapset haluavat pitää yhteyttä.
Äitinsä vaan pelkää että juorutaan.
ap
Lähestymiskiellon kyllä saa parin tekstarin perusteella, jos on kielletty ottamasta yhteyttä.
Siis voinko mitä itse vaikka kieltää mun siskoa suullisesti ottamasta minuun yhteyttä???
jos vaikka laittaisin viestin että "mitä kuuluu?ja saisko hän sitten lähestymiskiellon jos ei tottelisi?
en jaksa uskoa tuota..
Kai tuon ikäisiä jo kuunnellaan asiassa. Siis jos siskosi menisi tekemään ilmoitusta kotirauhanhäirinnästä, johon puhelimitse tapahtuva häirintä nykyään lasketaan. Eli tuskin voi estää, jos lapsensa ovat itse halukkaita yhteyttä pitämään ja sen ovat valmiita kertomaan myös poliisille.
Ja ihan mutua tämäkin.
Minä epäilen myös ettei hön voi noin vaan kieltää sellaista missä nyt ei ole mitään väärää.
Hän ei vaan halua että minä tidän mitä hän touhuaa.
ap
Lapsen vanhemmalla on oikeus kieltää yhteydenotto. Ton ikäisillä vaan sitä on vaikea valvoo, joten sanoisin, että mikäli lapset viestittelee sulle, vastaa toki. Ja hei, tee lastensuojeluilmoitus, jos äiti kerran jättää lapset yksin kertomatta missä on.
Eilen hän oli paras ystäväsi ja lapsilla ikää 11v. ja 16v...
En halua tehdä mitään lastensuojeluilmoitusta,
Mikä on alaikäraja näissä asioissa? Mutta tässä taitaa nyt olla vaan näitä mutu-juttuja,
kukaan ei tiedä mitä laki oikeasti tässä sanoo.
Se olisi nyt se tärkein seikka, en halua laki rikkoa.
ap
Jos lapset lähettävät ensin viestin sinulle, se et ole sinä, joka 'ottaa yhteyttä' jos vain vastaat heidän viestiinsä.
12. joo ymmärrän kyllä, mutta pointti ei ole se.
Vaan siis se voiko hän kieltää suullisesti siten että minun on noudattava lain mukaan sitä kieltoa.
ap
Kun lapset on jo Ton ikäisiä niin äiti ei voi kyllä kieltää ottamasta heihin yhteyttä:D
Taitaa olla niin että alle 18-vuotiaan puolesta voi kyllä tälläisiä rajotuksia laittaa.
Voi nyt hyvää päivää, "en halua lakia rikkoa"..
Ihme ininää jos et ole valmis tekemään ilmoitusta, kun lapset kerta jätetään yksin, mitä oikein meinasit tehdä? Lähetellä kivoja tekstareita "voivoi, kyllä teidän äiti varmasti kohta tulee kotiin"
Kvg ja finlex ihan ite, uusavutonta taas..
On oikeus kieltää yhteydenotto. Jos taas yrität ottaa yhteyttä kiellosta huolimatta, se voidaan katsoa tunkeiluksi. Tätä vähän kun liioittelee, niin lähestymiskiellon voi saada. Tämä siis ihan mutua, ei faktatietoa.