Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalossa asuvat - ei huoltoyhtiötä

Vierailija
22.01.2014 |

Harkinnassa sellaisesta talosta asunto jossa asukkaat itse hoitavat huollot. Miten teillä homma toimii kenellä ei ole huoltoyhtiötä rivitalossa. Onko lumitöissä vuoroviikot vai kuka ehtii ensiksi. Aiheutuuko näistä naapurisuhteisiin skismaa? Kytätäänkö kuka tekee ja kuinka paljon jne..?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta asuttiin sellaisessa 8 perheen rivitaloyhtissä. Ei ollut mukava kokemus. Lumityöt tehtiin vuoroviikoin ja ei, kaikki ei todellakaan hoitanut osuuttaan reilusti. Ei ne lumivuorot tietenkään kovin usein osunut kohdalle. Joukossa oli 2 eläkeläispariskuntaa joiden rouvilla on todella, todella paljon aikaa pohtia muiden tekemisiä ja osallistumisia. 

Joukossa oli siis 1 perhe jolle tuotti todella paljon ongelmia hoitaa omaa osuuttaan ja 2 naista jotka sitten hoitivat muiden asioita liiankin innokkaasti. Muuten oltaisi viihdytty, muut naapurit olivat mukavia mutta todettiin että omakotitaloasuminen sopii meille paremmin.

Vierailija
2/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini asuu tällä hetkellä tuollaisessa yhtiössä. Siellä on listat, joiden mukaan mennään. Lumityöt ja ruohonleikkuu osuu omalle kohdalle muutaman viikon välein. Mun mielestä ei oo kovin kiva systeemi. Voit varmasti hyvin kuvitella, että tuohon liittyy monenlaista kyttäystä. Tietysti jos on kivat naapurit, voit esim. sopia vuorojen vaihtamisesta, jos itselläsi on menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12 asunnon yhtiö. Lumityöt hoidetaan vuoroviikoin. Jotkut tekee enemmän kuin toiset, mutta aika hyvin on lumenluonnit sujuneet. Ja jos on ollut hirveä pyry, yleensä aina tulee porukka jeesaamaan sitä "onnekasta" jonka vuoro on sillä viikolla. Todella naapureita suurin osa. Pari ikävääkin  tyyppiä on ollut vuosien varrella, mutta mitä sitten. Ei oo minun asumistani haitannut.

Vierailija
4/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:59"]

Meillä on 12 asunnon yhtiö. Lumityöt hoidetaan vuoroviikoin. Jotkut tekee enemmän kuin toiset, mutta aika hyvin on lumenluonnit sujuneet. Ja jos on ollut hirveä pyry, yleensä aina tulee porukka jeesaamaan sitä "onnekasta" jonka vuoro on sillä viikolla. Todella naapureita suurin osa. Pari ikävääkin  tyyppiä on ollut vuosien varrella, mutta mitä sitten. Ei oo minun asumistani haitannut.

[/quote]

siis todella MUKAVIA naapureita piti sanomani....

Vierailija
5/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulainen asuu tuollaisessa talossa. Ei toimi hommat ollenkaan. Talkoilla pitäisi siivota pihat keväisin ja syksyisin, kaikki eivät osallistu.Osa asunnoista vuokralla eikä omistajia näy koskaan talkoissa. Vuokralaisille ne eivät kuulu. Osa hoitaa lumityöt vain oman oven edestä jne.

Vierailija
6/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhdeksän asunnon yhtiö. Viikoittain aina vaihtuu vuoro. Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa. :)

Vierailija
7/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä roikkuu. JOs hommat sujuvat niin ne sujuvat.

Lumityöt on pieni riski, viimeistään juhannuksena ne sulavat tehdään lumityöt tai ei. Suurempi riski on, että näissä "osakkaat itse tekevät"- yhtiöissä on jäänyt ja jää tarpeelliset korjaukset tekemättä, kun mikään ei saa maksaa mitään.

Vierailija
8/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollainen joustavuutta vaatii ja lähes väistämättä jonkinlaisia ongelmia tulee, se sitten riippuu teistä ja naapureista, pystyykö niiden kanssa elämään vai ei...

Itsekin ollaan asuttu 6 asunnon yhtiössä eli lumenluonti- ja ruohonleikkausvuoro tuli kuuden viikon välein. Se on tietysti vähän ongelmana, että lunta ei tule tasaisesti, vaan jollakin saattaa olla kamala urakka joka päivä, mutta toisilla ei ollenkaan. Osa porukasta lähtee todella aikaisin aamulla töihin jne.

Eli sovittelua ja yhteenlaittoa vaatii. Sitten talossa saattaa olla sellaisia, jotka eivät esim kuntonsa vuoksi pysty lumitöihin ja silloin muut tekee enemmän. Nykyisessä kodissa on huoltoyhtiö lumitöihin, mikä on tosi hyvä. Ruohikot ajaa jokainen omalta pihaltaan ja vähän siitä ympäriltä yhteiseltä alueelta ja se toimii ihan hyvin, ei siis mitään vuoroja, vaan moni huolehtii vähän ekstrasta. Tosin tässäkin aika paljon vapaamatkustajia, jotka eivät koskaan tee mitään yhteisille alueille eivätkä tule talkoisiin.

Parhaat rivitalot olisi sellaisia, missä jokaisella autopaikka omassa pihassa ja niin, ettei niitä yhteisiä alueita juuri olisi. Varsinkin se lumenluonti tuntuu olevan hankalampaa, kun tarve on kuitenkin akuutti, ruohikoiden yhteishoito onnistuu paremmin, kun se ei ole niin tunneista tai päivistä kiinni.

Vierailija
9/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, meillä sujuu myös hyvin. Mitään vuorolistoja ei ole muista hommista kuin liputtamisesta (vuoro osuu kohdalle noin kerran vuodessa). Kevään talkoo-osuuden jokainen saa tehdä milloin itselle parhaiten sopii talkooviikon aikana. Lumityöt tehdään vapaassa marssijärjestyksessä. Taloyhtiömme muodostuu kolmesta talosta ja jokainen talo hoitaa "omat" alueensa ja parkkipaikat. Jos lunta tulee yli 10 senttiä, käy urakoitsija putsaamassa ne. Usein hän tosin myöhästyy, sillä ainakin meidän talossa miltei kilpaillaan siitä, kuka saa tehdä lumityöt.

Kesäisin hoidetaan ruohonleikkuu periaatteessa vuorotellen, mutta eläkkeelle jäänyt hallituksenpuheenjohtaja pitää siitä hommasta, eli harvoinpa meille muille sekään jää tehtäväksi. Eli toimii paremmin kuin hyvin.

Vierailija
10/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viiden talon yhtiö ja homma menee periaatteella "se tekee, joka kerkiää". Ei ongelmia. Välillä minä olen luonut koko pihan vapaaksi lumesta, välillä taas jotkut muut.

Vierailija
11/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttu 6 vuotta. Alussa täällä ei ollut mitään pihanhoitoa ostettuna. Lumityöt jokainen omalta kohdaltaan, samoin hiekoitus. Joo. 22 asuntoa, joista noin neljästä homma hoidettiin. Me hoidimme, minä raskaana ison vatsan kanssa hiekoitin koko pihaa jääkallokelillä, kun nuoret ja hyväkuntoiset sinkkumiehet kävelivät ohi (asukkaat!). Seuraavassa yhtiökokouksessa sanoin, että homma saa riittää! Ostettiin talveksi auraus/hiekoitusopalvelu ja homma toimii. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä. 

Kesällä ei ole pihanhoitoa ostettuna vieläkään. Olemme (me taas!) ajaneet yhtiön nurmia toisen perheen kanssa muutaman kesän, eipä ole muita osallistunut, vaikka tiedossa on, että olisi kiva, jos jokainen hoitaisi hommaa. Viime keväänä otin paperia ja kynän käteen ja kiersin ovelta ovelle kysymässä, että ajatteko ensi kesänä ruohon yhden kerran? 18 suostui (enempää en tavoittanut), joista 14 hoitikin homman vuorolistan mukaan. Itse olemme melko paljon kotoa poissa kesällä, joten ennen oli aina kiva tulla leikkaamaan noin 3 viikon nurmi... Aion taas kesän kynnyksellä uusia tämän ajovuorolistan laadinnan. Nyt toimii siis sekin. 

Vierailija
12/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sujuu hyvin :) Asumme 10 huoneiston rivarissa ja meillä on talonmiesviikot vuorotellen. Jokainen perhe/ asukas hoitaa kyllä tehtävänsä (liputus, lumityöt, ruohonleikkuu) ja mikäli omalle viikolle osuu esteitä, voi neuvotella vuoronvaihdosta naapurin kanssa. Keväisin ja syksyisin on ns. siivoustalkoot.

Lisäksi meillä on verrattain pieni hoito-/yhtiövastike ja velaton yhtiö.

Vierailija
13/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa...

Tässä yhtiössä kaikki tuntee toisensa hyvin. Toiset kyttää (eläkeläiset) toisten tekemisiä ja jaksaa raportoida niistä, mutta itse en viitsi semmoiseen aikaa kuluttaa.

Liputus hoidetaan listan mukaan: 4 asuntoa, jokaisella 3 kk putkeen. Tämä ollut jo muutaman vuoden samalla systeemillä. 

Talkoot keväällä ja syksyllä, noin 10 asunnosta osallistutaan, se vakiona ollut koko ajan. Ei aiheuta närää. Silloin siistitään pensaat, autokatokset, varastot jne. Lopuksi makkaraa ja kaljaa, niin johan jokaista hymyilyttää. 

Vierailija
14/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdeksan huoneiston rivitaloyhtiö. Kuudessa huoneistossa asuu pelkkiä huonokuntoisia eläkeläisiä, yhdessä asuu yhden lapsen perhe ja sitten tässä viimeisessä me, kiireinen ruuhkavuosia elävä lapsiperhe.

Ei toimi, ei. Lumitöitä nuo eläkeläiset eivät tee, puolet eivät edes pysty poistumaan kotoaan ollenkaan. Meillä ollaan kotona niin vähän töiden ja harrastusten takia, että kaikki kaatuu sille yhdelle yksilapsiselle perheelle. Silloin kun meillä olisi aikaa tehdä jotain, kaikki on jo tehty päivän aikana.

Meille otettiinkin käyttöön rahapalkka taloyhtiön töistä. Jos joku jotain tekee, taloyhtiö maksaa siitä tuntipalkan. Ei siis enää niin kaivele.

Vierailija
15/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7 huoneiston yhtiö.Olen hyväkuntoinen eläkeläinen ja teen kaikki lumityöt

ja kesällä leikkaan ruohikot,koska siinä saa hyvää liikuntaa.

Niin kauan kun kukaan ei vittuile,homma toimii:)

Vierailija
16/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan muuttaisi tuollaiseen yhtiöön, koska

1. Oletuksena on että "me ollaan kaikki niin mukavia ja tehdään koko ajan yhdessä" ja jos et sovi tuohon tai halua olla niin sosiaalinen olet vaikeuksissa.

2. Jossakin vaiheessa riidellään varmasti siitä kuinka paljon kukin on tehnyt tai tekeekö joku huonosti eri tavalla tai väärään aikaan hommat. Entä jos vaikka sairastut?

3. Lisäksi ko. syteemin kannattajat ovat todennäköisesti niin pihejä että se heijastuu kaikkeen muuhunkin kunnossapitoon, joten takoita on varmaan luvassa muutenkin ja ne mummot jotka eivät pysty tekemään teetättävät hommat kuitenkin naapureilla ja äänestävät sen puolesta että talkoilla tehdään.

Kerran vakavissaan mietittiin että ostettaisiin huoneisto yhtiöstä jossa ei ollut huoltoyhtiötä, mutta onneksi väittäjänä oli taloyhtiön hallityuksen puheenjohtaja joka kehui maastataivaisiin sen miten hyvin asiat on hoidettu ja sen jälkeen haukkui mm. edelliset asukkaat niin oli helppo päättää että tänne ei tulla :D

Vierailija
17/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia asuttu rivarissa (12 huoneistoa) missä ei ole huoltoyhtiötä. Talkkariviikko vuoroviikoin, jolloin nurmikon leikkuu tai lumityöt(parkkipaikka talkoilla).

Nurmikot leikataan kerran viikkoon/tarve. Lumityöt tarvepohjalla.

Kaikki ei tietenkään aina osallistu, ei niitä kolia kaikille riittäisikään.
Jotkut maksavat nuorille nurmikonleikkuusta, kun eivät halua/jaksa itse.

LVI-korjauksiin on tilattu ammattilainen korjaamaan.

Hyvin on homma toiminut.

Vierailija
18/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä toimii suht. hyvin. Vaikka jo aika monessa huoneistossa on iäkkäämpiä ihmisiä, he ovat perinteisesti nakittaneet ruohonleikkuun ja lumityöt nuorisolle palkkaa vastaan.

Pienessä taloyhtiössä ja itse tekemisessä on se hyvä puoli, että tutustuu naapureihin. Naapuriapu toimii. Ei tietystikään sovi jos on kovin epäsosiaalinen.

Itse henk.koht teen mieluummin itse 10 viikon välein lumityöt tai nurmikonleikkuun kun maksaisin joka kuukausi huoltoyhtiölle. Ne eivät ole mitään ilmaisia palveluita.

Taloyhtiön korjaustyöt on hoidettu ajallaan, ei olla niin pihejä kuin joku epäili.

Vierailija
19/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkotini (jossa vanhempani edelleen asuvat) oli kuuden huoneiston rivarissa, jossa ei ollut huoltoyhtiötä, eikä mitään ongelmia ole. Lumitöihin, nurmikon leikkaamiseen tai muuhun vastaavaan ei ole minkäänlaisia määrättyjä vuoroja, mutta silti niille löytyy aina tekijä. Kaipa akateemiset konttorirotat tykkäävät tylsän tietokonetyöskentelyn vastapainoksi harrastaa vapaa-ajalla hyötyliikuntaa. Liputushommat ovat periaatteessa yhden huoneiston vastuulla, mutta yleensä aikaisin liikkeellä oleva laittoi lipun salkoon aamulla. Talkoot on kahdesti vuodessa, ja niihin osallistutaan aktiivisesti.

Sen olen nyt vanhemmalla iällä huomannut, että näin hyvin toimivat taloyhtiöt ovat harvassa. Lapsuudenkotini naapurissa on samanlainen kuuden asunnon rivari, ja siellä vuoroista saadaan kuulemma koko ajan tapella, ja muutenkin välit ovat kireät.

Vierailija
20/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:23"]

Meillä viiden talon yhtiö ja homma menee periaatteella "se tekee, joka kerkiää". Ei ongelmia. Välillä minä olen luonut koko pihan vapaaksi lumesta, välillä taas jotkut muut.

[/quote]

Terve naapuri! :)

Asun kanssa pienessä yhtiössä ja meillä homma toimii hyvin. Meillä on useampi reipas asukas ja kohtuullisen vähän kolattavaa, joten lumityöt tulee hoidettua ilman mutinoita. Yhteisiä viheralueita ei ole, joten jokainen ajaa oman asuntonsa ympäriltä nurmikot. Kyseessä on sen verran uusi talo, ettei mitään isompia korjausjuttuja ole tullut, joten siihenkään ei huoltoyhtiötä tarvita, mutta isännöitsijän kautta saa sitten esim. putkimiehen jos sellaiseen on tarvetta. 

Eli ap:lle. Tuo saattaa olla hyvä tai huono. En oikein tiedä, että miten asian voisi selvittää etukäteen. Tietysti edelliseltä asukkaalta voi kysyä, mutta hän ei varmaan sano, että homma pissii ihan täysin. Isännöitsijä voisi tietää jotain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi