Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rivitalossa asuvat - ei huoltoyhtiötä

Vierailija
22.01.2014 |

Harkinnassa sellaisesta talosta asunto jossa asukkaat itse hoitavat huollot. Miten teillä homma toimii kenellä ei ole huoltoyhtiötä rivitalossa. Onko lumitöissä vuoroviikot vai kuka ehtii ensiksi. Aiheutuuko näistä naapurisuhteisiin skismaa? Kytätäänkö kuka tekee ja kuinka paljon jne..?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen verran, että aika ratkaisevaa on teidän oma valmius tehdä hommia ja laskea kuinka paljon itse tekee ja paljonko naapuri tekee. Elämä on helpompaa jos ei laske vaan tekee. Jos olet itse tarkka siitä, että kaikki tekee saman verran, niin tulet aiheuttamaan hankaluuksia kaikille. Jos taas sinusta on kiva kolata, haravoida ja leikata nurmikkoa, niin sitten tuossa ei ole mitään ongelmaa. Tuskin joudut kuitenkaan kaikkea itse tekemään. 

Vierailija
22/38 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:30"]

Meillä 7 huoneiston yhtiö.Olen hyväkuntoinen eläkeläinen ja teen kaikki lumityöt

ja kesällä leikkaan ruohikot,koska siinä saa hyvää liikuntaa.

Niin kauan kun kukaan ei vittuile,homma toimii:)

[/quote]

Juuri näin. Meidän yhtiössä on myös yksi hyväkuntoinen eläkeläispariskunta ja sieltä mies on aina ennen kukonpieremää kolaamassa parkkipaikkaa. Meidän mies yrittää aina välillä ehtiä väliin tekemään omaa osuuttaan, mutta tuo papparainen tykkää puuhailla, joten hän hoitaa varmaan 80% koko yhtiön lumitöistä. Ei valiteta, mutta olisi kiva tehdä oma osuuskin joskus :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönhoidolliset työt eivät ole asukkaille pakollisia. Viimekädessä yhtiöllä on vastuu, esim. lumienpudotuksesta, hiekoituksesta , aurauksesta jne. Yhteisöllisestä näkökulmasta on tietysti mukavaa että asukkaat osallistuvat yhtiön hoitoon kaikkien hyväksi.

Vierailija
24/38 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa asuin rivarissa, jossa kaikki osallistuivat talkoisiin ja hoitivat osuutensa yhteisten alueiden lumitöistä. Se oli mukava paikka asua.

Joskus myöhemmin asuin vuokralla isommassa rivariyhtiössä. Siellä sai osakseen pelkkää rääkymistä. Kesken työpäivän lähteä tekemään lumitöitä, vaikka sade ei olisi vielä loppunut. Muuten vinguttiin, että lumityövuoroista on laiminlyöty. Töistä tulin kuitenkin ihan normaali ihmisten aikoihin neljän jälkeen. En viihtynyt vuottakaan.

Vierailija
25/38 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tomii julkinen ruohonleikkuulista ja lumityöt oman asunnon edestä mutta hiekoitus on ongelmallista hiekkaa ei osata hakea laatikosta joten siihen tulee varmaankin nyt talveksi huoltoyhtiö

Vierailija
26/38 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistönhoidolliset työt eivät ole asukkaille pakollisia. Viimekädessä yhtiöllä on vastuu, esim. lumienpudotuksesta, hiekoituksesta , aurauksesta jne. Yhteisöllisestä näkökulmasta on tietysti mukavaa että asukkaat osallistuvat yhtiön hoitoon kaikkien hyväksi.

No jos ostat osakkeen tuollaisesta yhtiöstä niin sinähän käytännössä sitten olet osa sitä yhtiötä, että ei toi nyt paljon auta.. Viime kädessä vastuu tietysti hallituksen puheenjohtajan, mutta vaikea varmaan saada puheenjohtajaa, jos kukaan ei hoida hommiaan tai ole kiinnostunut mistään..

Vierailija
27/38 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut kymmeniä vuosia rivarissa ja kaikki palvelut ostetaan huoltoyhtiöltä.

Oikeastaan lumitöitä ei tee kukaan, jokainen kaivaa itselleen aukon kadulle, jota hoitaa kaupunki. Tämä järjestelmä on toiminut erittäin hyvin.

Vierailija
28/38 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jokin hätäpäivystys jonne soittaa jos vaikka sattuu vesivahinko?

Vierailija
29/38 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin oman osuuteni tuollaisessa taloyhtiössä. Raaputin jopa sammaleita katukivien väleistä, kitkin rikkaruohoja, kolasin, haravoin. Rikkaruohot ja sammalleet ihan omaksi iloksi, tykkäsin.

Meidän talon edusta oli hyvin kolattu, myös pari naapuria olivat ahkeria. Pari muuta talon edustaa olivat polvia myöten korkeita kinoksia täynnä ja pelkät kinttupolut.

Vierailija
30/38 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä muuttaisi tuollaiseen taloyhtiöön

Vierailija
31/38 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski. Voi hiertää naapurisopua aikalailla eikä kaikki todellakaan osaa tehdä huolto- ja ylläpitotöitä oikein esim. leikata jotain pensasaitoja. Ja miten teet lumitöitä ja hiekoituksia, jos ei ole fysiikka ja terveys kunnossa?

Vierailija
32/38 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä viiden talon yhtiö ja homma menee periaatteella "se tekee, joka kerkiää". Ei ongelmia. Välillä minä olen luonut koko pihan vapaaksi lumesta, välillä taas jotkut muut.

Meillä sama. Saatan olla välillä jopa vuoden ulkomaan työkomennuksella joten on kiva ettei tarvitse itse tapella työvuoroista kun innokkaita vapaaehtoisia riittää.

Vierailija
33/38 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin tai myöhemmin noissa tulee riitaa. Kun eivät ne talkoilut koskaan tasan mene.

Vierailija
34/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5 huoneiston asuntoyhtiö ja meillä on aina ollut ongelmia yhden naapurin kanssa eli ei ole pätkääkään kiinnostunut talonmiesvuoroista eikä halua maksaa ulkoistamisesta, kun on niin kallista. Naapurit jotka muistuttavat vuoroista ovat "kyttääjiä" joten tehtiin päätös, että emme tee mekään vuoroja... joten se siitä. Säälin niitä nuoria osakkeenomistajia jotka nyt joutuvat tekemään tämän vanhan pariskunnan ja meidän  työt vielä omien töitten lisäksi ettei kiinteistöyhtiötä palkata yhtiöön. Kova kovaa vastaan!

Vierailija
35/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan vuokralla 10 osakehuoneiston yhtiössä. Puolet on eläkeläisiä ja puolet työikäisiä. Vuorot menee 2 viikon sykleissä. Jokainen hoitaa oman talon edustan lumityöt ja yleisesti kun enemmän tulee lunta, käy aura-auto. Yleisesti ottaen homma kai toimii jotenkin. Itsellä on ranteet ja olkapäät tulehtuneet, teki tiukkaa lapioda lunta oven eestä tänään. Kattelin naapuritaloa aamulla, siellä yks ja sama eläkeläismies kolaa lunta aina pihassa. Hän vaikuttaa toimeliaalta ja hyväkuntoiselta, ei varmaan osaa olla paikoillaan. Onhan se hyvää hyötyliikuntaa. Jos olisin terve, voisin hyvin ottaa itselleni vastaavan roolin, pitääkseni kunnostani huolta.

Vierailija
36/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi lumityöt yms. talkoot hyvin. Mutta kaikki kilpailutukset, remonttien koordinoinnit, hajonneiden laitteiden vaihdatukset jouduin hoitamaan kun olin puheenjohtaja. Vuodessa tuli toistasataa tuntia palkatatonta työtä taloyhtiön eteen. Halusin pois pj:n paikalta, tai korvausta tehdystä työstä. Ei käynyt muille, joten myin osakkeen ja ostin omakotitalon. Paljon vähemmän työtä! Nyt taloyhtiö vissiin on ongelmissa kun kukaan ei koordinoi ja motään ri tapahdu.

Vierailija
37/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kymmenen asunnon rivitaloyhtiössä ja meillä homma toimii oikein hyvin. Kahdesti vuodessa on pihatalkoot, jolloin perusparannetaan ja siivotaan pihaa. Koska kyseessä on meidän kaikkien oma piha, niin haluamme, että se näyttää mahdollisimman hyvältä. Ruohonleikkuuvuoro tulee korkeintaan kaksi kertaa kesässä. Meillä on tosi paljon leikattavaa, mutta itse otan sen kuntoilun kannalta ja teen sen ihan mielelläni. Muutamassa asunnossa asuu tosi vanhaa väkeä, ja yleensä aina on löytynyt joku, joka leikkaa heidän vuorollaan, ei ole ollut ongelmia.

Lumityöt on vähän rasittavia, mutta tämänkokoiseen taloyhtiöön jos ottaisi huoltoyhtiön, siitä tuskin olisi mitään apua arkeen. Hehän eivät tule joka ikiseen taloon aamulla, vaan valikoivat kuulemma ensin isoja kerrostaloalueita jne. Joutuisimme kuitenkin kolaamaan. Nyt kun on ollut etätyöaikaa, niin meiltä on löytynyt kolaajia aamuisin ihan reippaasti. Kaikki osallistuvat tähän lumityöhön, siihen ei ole mitään vuoroja, koska kaikki eivät ehdi ja jaksa samalla tavalla. Vanhukset esim. raapivat vähän oman ovensa edestä, ja me kaikki ymmärrämme sen. Ne jotka ehtivät, tekevät enemmän. Meillä on kai sitten poikkeuksellinen taloyhtiö. Vaikka emme muuten tekemisissä keskenämme oikeastaan olekaan, mutta nämä hommat hoituvat yhteistyöllä kyllä.

Vierailija
38/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimi lumityöt yms. talkoot hyvin. Mutta kaikki kilpailutukset, remonttien koordinoinnit, hajonneiden laitteiden vaihdatukset jouduin hoitamaan kun olin puheenjohtaja. Vuodessa tuli toistasataa tuntia palkatatonta työtä taloyhtiön eteen. Halusin pois pj:n paikalta, tai korvausta tehdystä työstä. Ei käynyt muille, joten myin osakkeen ja ostin omakotitalon. Paljon vähemmän työtä! Nyt taloyhtiö vissiin on ongelmissa kun kukaan ei koordinoi ja motään ri tapahdu.

Jokaisessa taloyhtiössä on kuitenkin oltava hallitus ja hallituksella puheenjohtaja. Siihen työhön liittyy myös vastuu, hehän vastaavat siitä, että asiat hoituvat. Silloin kun on joku isompi remontti tiedossa, puheenjohtajalla on sellaisena vuonna tietenkin eniten hommaa, mutta silloinkin sitä kannattaa hallituksessa jakaa.