Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö? Ennen keinotekoista valoa ihmiset nukkuivat kahdessa pätkässä

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt.

Vierailija
2/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin tämän jo pari vuotta sitten ulkomaisesta lehdestä ja katosi muuten uniongelmat aika lailla sen myötä. Ei ole normaalia pakottaa itseään nukkumaan kahdeksaa tuntia putkeen. Saa käydä vessassa ja pöllöillä ympäri kotia hetken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Uni on 90min sykleissä. Nukun yleensä 4,5 tuntia. Valvon ärsyttävät lähes 2 tuntia ja sitten nukun puolitoista tai 3 tuntia. 

Vierailija
4/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista.

Voisi sopia monelle, jos yhteiskunta olisi joustavampi.

Vierailija
5/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuivat Putinissa ja Medvedevissä?

Vierailija
6/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen ei myöskään ole mikään ihmiselle luontainen ateria. Se on Kelloggs murofirman keksintö ja markkinointia. Esimerkiksi muinaiset roomalaiset söivät usein vain yhden aterian päivässä. 

Vierailija
7/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yön levottomina tunteina ihmiset turisivat ja keksivät tarinoita. Näin syntyivät maahiset, tontut ja jumalat.

Vierailija
8/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös päivätirsat kuuluvat ihmisen luontaiseen unirytmiin. Unen aikana aivot puhdistuvat kuona-aineista. Ei ole terveellistä kukkua 16 tuntia hereillä yhteen menoon.

Vierailija
9/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt. Mutta miksiköhän tuollainen kahden unen rytmi oli ihmiselle muodostunut. Kai siihenkin joku syy luulisi olevan.

Vierailija
10/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mielenkiintoinen artikkeli AP.

Kiitos, että jaoit sen tänne. Mä olen pitkään ihmetellyt kun en haluaisi ja/tai pysty nukkumaan 8 tuntia putkeen

Vierailija
11/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt. Mutta miksiköhän tuollainen kahden unen rytmi oli ihmiselle muodostunut. Kai siihenkin joku syy luulisi olevan.

Jumalten tiet ovat mystiset. Tallokaamme taivaltamme ja ihmetelkäämme.

Vierailija
12/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historialliset lähteet eri puolilta maailmaa kertovat, että perheet menivät nukkumaan auringonlaskun jälkeen ja heräsivät keskiyön aikaan ennen kuin palasivat lepäämään aamunkoitteeseen saakka.

Voisikohan tuo selittää puolen yön aikoihin (23-01) tapahtuvan piristymisen? Alkuillasta väsyttää ja sitten piristyn, kun pitäisi käydä nukkumaan. Hmm.

Vierailija
13/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli minulle uusi tieto.

Ennen artikkelin lukemista luulin kaksijaksoisen unen viittaavaan päiväuniin, joka on ihmiselle luonnollista ja olen siitä lukenut "Miksi nukumme" tietokirjasta. Suosittelen niille, keitä uni kiinnostaa enemmän.

Vierailija
14/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas mielenkiintoinen artikkeli AP.

Kiitos, että jaoit sen tänne. Mä olen pitkään ihmetellyt kun en haluaisi ja/tai pysty nukkumaan 8 tuntia putkeen

Tämä tieto voi vähentää nukkumisesta stressaamista ja alat nnukkua 8 tuntia putkeen :)

Vierailija
15/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun 9-11 tuntia päivittäin.

Vierailija
16/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vuorotyöläiset nukkuvat kahdessa pätkässä ja sitä on kritisoitu epäterveellisenä tapana. Ehkä se ei olekaan niin paha tapa?

Vierailija
17/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla oli sellanen tapa, että otettiin aina päivänokoset, päivällisen jälkeen, siinä n. klo. 10-13 välillä. Päivän kuumin hetki, jolloin ei jaksanut (helteillä) olla pellolla. Se "Savanni nukahtaa iltapäivän kuumuuteen".

Töissä olin ja teki mieli mennä "päiviksille", ei vaan voinut. Sillälailla väsähtänyt olo sen muutaman tunnin. Oudosti sitten ilttapäivällä se työnteko oli ... no ei nyt ihan huipussaan, mutta hyv,,, kohtalainen.

Niin, nyt "vanhana" nukun vain 2-4 tuntia yössä. Joskus vessahätä/kipu herättää, joskus joku muu syy (en tiedä mikä). Vetelen sitten toiset 1-3 tuntia aamupäivästä. Nukun tuolloin kyllä oikeasti, kun näen unia (ja herään siihen, et heppi 'stondaa' ...:)))

Mulla ilmeisesti (eturauhas-) lääkityksen takia unirytmi muuttunut ihan kokonaan tai sitten vaan musta on tullut vanha :(

Vierailija
18/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun joka yön kahdessa jaksossa. Tämä alkoi muutama vuosi sitten. Olen nyt 68 v. En keksi mitään selitystä, miksi herään yöllä, valvon jonkin aikaa ja nukahdan sitten uudelleen.

Kokonaisia öitä en ole kyllä muutenkaan nukkunut 40 vuoteen, eli sen jälkeen, kun esikoinen syntyi. 

Nyt saisi nukkua yhtä pötköä, eikä aamulla tarvi lähteä töihin, mutta ei enää osaa. 🤷🏼

Vierailija
19/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuosta, mutta en ikinä ole ymmärtänyt sen perustelua. Tai tuossakin sanottiin, että ennen sähkö- ja muita valoja ihmiset menivät auringon laskiessa nukkumaan. Ja valojen ansiosta ihmiset valvovat pidempään. Mutta jos se valon puutteen takia piti mennä aikaisin nukkumaan, niin mitä se uneton väli keskellä yötä auttoi? Keskellä yötä on myös pimeä, joten miten mitkään puuhat onnistuu sen helpommin keskellä yötä kuin juuri auringonlaskun jälkeen?

Vierailija
20/27 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen nyt tuota, kun joka yö tulee katsottua joku änäri-matsi.