Miksi alkoholistit (ainakin naiset) tunnistaa pöhöttyneestä naamasta?
Mikä alkoholin runsaassa käytössä aiheuttaa sen, että naama näyttää turvonneelta höttötaikinalta? Varsinkin suurkuluttajanaisen tunnistaa heti siitä, vaikka muuten kroppa olisi suht kuosissa ja normaalipainoinen. Eräästä tuttavastani näen heti naamasta, jos on viime aikoina ollut korkki auki, vaikkei edes ole mikään sellainen juoppo, mitä sanasta juoppo ekana tulee mieleen, vaan ihan töissäkäyvä perheenäiti.
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 19:52"]
nesteturvotus
[/quote]
Mutta miksi alkoholi aiheuttaa nesteturvotusta? Siis tiedän, että maksan vajaatoiminta aiheuttaa turvotuksia, mutta siis ihan sellaisellakin, joka ei vielä maksaansa ole pilalle juonut?
Mikään muuhan ei voi aiheuttaa turvotusta kuin liika alkoholin käyttö? Ihan kiva, kun tällaista tietoa totuutena täällä huudellaan. Aika moni varsinkin iäkkäämpi nainen (ja mieskin) joutuu käyttämään lääkkeitä, jotka aiheuttavat turvotusta. Lisäksi on sairauksia, joiden yksi oire on turvotus. Erilaiset kortisonit aiheuttavat turvotusta, monella diabeetikolla on kasvoissa turvotusta ja monet muut sairaudet.
Ei sillä kyllä moni nainen käyttää liikaankin alkoholia, mutta yleistämisessä on aina vaaransa.
Totta minusta että alkoholikin pöhöttää, mutta ennen kovin suuria oletuksia toisen juomisista, kannattaa muistaa että monet muutkin jutut turvottaa. Itse muutun pöhöttyneen näköiseksi jos syön viljaa tai liikaa suolaa.
No hitto, minä olen sellainen taikinanaamainen perheenäiti! Esim. kun matkustan Etelään auringon alle, iskee hirveä turvotus! Silmäpussit ovat silloin järkyttävät. Muutoinkin nyt kun ikä alkaa käydä neljääkymmentä jotakin on tapahtunut; aamuisin ja muutoinkin iskee välillä ihan järkyttävä turvotus! Tiedättekö; esim. näyttelijä Sari Siikander, hänellä selvästi tapahtunut samalla tavalla. Ja en todellakaan käytä alhoholia tmv. en edes tupakoi tai syö iltaisin mitään suolasta. Ihan oikeasti harmittaa suunnattomasti tämä yht'äkkinen muutos. :(
Tiedän kyllä mitä ap tarkoittaa, on tuttavapiirissä ollut tällaisia tapauksia - alkoholismi vaikuttaa myös hormonitoimintaan ja olen olettanut, että johtuu siitä. Mutta vähän off topic:ina: jos yhtäkkiä tulee naamaan turvotusta eikä syy ole itselle selvä, kannattaa tarkistuttaa munuaisten toiminta, kasvojen turvotus voi nimittäin olla oire munuaisten vajaatoiminnastakin. T: munuaistautinen
nesteturvotus