Millaiset häät: isot juhlat vai pienet pidot?
Olen puolisoni kanssa menossa naimisiin, ja haluaisin kuulla ajatuksianne siitä, millaiset häät olisivat sopivimmat.
Olemme vähän ujoja ja introverttejä. Tästä syystä tuntuisi vieraalta ja kiusalliseltakin järjestää isot ja näyttävät juhlat. Toisaalta olisi ihanaa juhlia perheen, suvun ja ystävien kera. En vain tiedä, jaksaisinko tai haluaisinko kaikkea sitä hössötystä, mikä isoihin juhliin kuuluu.
Toisaalta taas meille sopisi hyvin pienimuotoinen maistraattivihkiminen, jonka jälkeen mentäisi vain lähimpien kanssa syömään. Tämä olisi myös edullisempaa kuin isojen juhlien järjestäminen, kun emme keskituloisena varsinaisesti kieriskele rahassa, ja haluamme sijoittaa rahamme viisaasti esim. isompaan asuntoon.
Haluaisin kuulla kokemuksia: millaiset häät teillä oli? Plussat ja miinukset?
Kommentit (33)
Itselläni on samanlaiset mietinnät menossa. Tod.näk. me pidämme vain pienet pippalot; molempien perheet ja yksi ystäväpariskunta. Silti tahtoisin kirkkovihkimisen. Eikös sekin onnistu vaikka porukkaa olisi max. 15 henkilöä, tietääkö joku? Usein kuulee nimittäin sanottavan, että "jos haluaa pienen vihkimisen, niin menköön maistraattiin vaan..." Eikö kirkossa voida vihkiä pienimuotoisesti?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:51"]
Itselläni on samanlaiset mietinnät menossa. Tod.näk. me pidämme vain pienet pippalot; molempien perheet ja yksi ystäväpariskunta. Silti tahtoisin kirkkovihkimisen. Eikös sekin onnistu vaikka porukkaa olisi max. 15 henkilöä, tietääkö joku? Usein kuulee nimittäin sanottavan, että "jos haluaa pienen vihkimisen, niin menköön maistraattiin vaan..." Eikö kirkossa voida vihkiä pienimuotoisesti?
[/quote]
Tottakai kirkkovihkiminen onnistuu, vaikkei vieraita olisi yhtään. Ei se pappi kysy vieraslistaa ;-)
Onko teillä pohdinnan syy sama kuin itselläni, nro 2? Eli että ei vaan jaksais sitä härdelliä? Ap
Mun ja jo nykyisen ex-miehen häissä oli paikalla vain lähimmät sukulaiset ja lapsuudesta asti mukana olleet ystävät. Vieraita oli kaikkiaan n. 50 ja kirkossa mentiin naimisiin. Oli ihan hyvät häät.
Ystäväni vihittiin kirkossa myös, heillä oli paikalla yhteiset lapset, miehen äiti (naisen vanhemmat olivat jo kuolleet) ja naisen sisko.
Mä olen sitä mieltä, että menette naimisiin juuri niin kuin itse koette luonnollisemmaksi; on kamalaa jos yhtenä elämän tärkeistä päivistä tuntee vain halua lähteä joukosta pois.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:08"]
Onko teillä pohdinnan syy sama kuin itselläni, nro 2? Eli että ei vaan jaksais sitä härdelliä? Ap
[/quote]
Kyllä on joo, ei viittis mitään sellasta. On oltu jo 15 vuotta yhdessäkin, siksikin tuntuisi vähän... no, hassulta. Tärkeintä olisi siis viimeinkin se naimisiin meno, ei juhlat. Kirkon haluaisin kuitenkin, ja perheet paikalle. Rahakysymys se on kyllä myös.
Mutta ne ystävät ja serkut, joiden häissä olemme olleet juhlimassa? Pahoin pelkään, että muutamat loukkantuvat...
No vihkiminenhän ei maksa tekee sen kirkossa tai maistraatissa. Oleellista on minusta usko, tahtooko liitolle siunauksen? Vihkimisen voi pitää myös juhlapaikalla. Me kun mentiin naimisiin niin varattiin kirkko joka on minulle tärkeä. Mutta jos se ei olisi ollut niin oleellinen asia (siis tuo että minulla on lempikirkko) niin löydettiin romanttinen juhlapaikka jossa olisi voinut myös häät pitää tai lähistöllä olisi ollut myös pieni suloinen kirkko.
Minusta kannattaa aloittaa siitä että minkä tyyliset juhlat tahdotte. Romantiikkaa vai sitten virallista ja ihan vaan joku ruoka. Minusta ravintolaan menokin on melkoinen juttu koska siellä ravintolassa on muitakin ihmisiä. Meneekö siinä taas osa intiimiyttä? Senhän päätätte te.
Jos meillä olisi erilainen piha niin minusta yksi jännä (ja meidn tapainen) olisi ollut jos olisi järjestänyt häät kotona. Vihkimiset voisi hoitaa kotonakin, vaikka pihassa mutta myös niin että pyytäisi äitiä tekemään hänen laittamaa karjalanpaistia. Itse tekisi kattilallisen muusia ja anoppi tekisi kakun ja laittaisi siihen oman pihansa punaherukoita. Kummitädiltä voisi pyytää raparperimehua maljan nostamiseen?
Rajaaminen on vaikean tuntuista ensin mutta meillä vaikutti paljon sekin missä juhlimme. Paikka imi reilu sata vierasta mutta karsimme pöytiä niin saatiin vähän enempi tilaa ja näin kaikki mahtui. Me sitten rajattiin sen mukaan ketä pyydetään. Ja pyydettiin aidosti niitä jotka ovat olleet osa elämäämme. Muitakin olisi voinut kutsua mutta näin siellä ei tarvinut pokkuroida.
Me suunniteltiin pääpiirteet mitä leikitään, milloin puheita ja kaasot teki kuitenkin pari yllärileikkiä ja ihmisillä oli hauskaa. Minusta häät kannattaa aloittaa niin että jos mahdollista niin jotain rikkomaan jää ja ihmiset hyvälle päälle. Me tehtiin heti alkuun syömällä ja perään ryöstö, vieraat mukaan tyylillä se mukaan joka haluaa. Ruualla ihmiset oli ottaneet lasin tai kolme viiniä yms niin jokkut innostui ja se oli ihan mukavaa.
Bändi on vaan mukava. Me maksettiin alle tonni ja oli ilmiömäisiä! Ruoka ja juoma on tärkeät minulle, musiikki ja paikka. Koristelut on melko epäoleellinen asia vaikka itse tykkäänkin kauneudesta niin juhlapaikka jo itsessään on sellainen ettei paljon tarvita koristeluja.
Kaasolle ja bestmanille tiedoksi mitä tekee ja mukaan paikalla niin osaavat löytää harjan jos lasi menee rikki. Siis käytäntö vaan kuntoon. Joku tietää mikä on paikan osoite niin vieraat saa tilata taksin. ;)
Pönötys on asia joka pelottaa eniten ja minusta pitää ottaa vaan vieraat hyvin niin sitä ei tule. Pienelläkin porukalla on kumma fiilis jos juttu ei vaan kulje. Pienelle väkimäärälle voisin ajatella jotain tosi pienimuotoista ohjelmaa joka tulee miltei iholle, vaikka napatanssija. Eikä tila saa olla liian iso! Yksi iso sali muttei mikään 200 hengen tila. Vaan sellainen jossa pienen porukan on hyvä viettää iltaa.
Ja bändin sijasta hommaisin vaikka hanuristin. Asioita joilla saa intiimiä ilmaa.
Niin paljon riippuu tilasta jossa olette: Satuhäitä kun katselee niin iso väentalo ei toimi jos vieraita on hyppysellinen, siitä tulee jotenkin kylmä ja eloton tilaisuus ja tuntuu ettei vieraita tullut vaikka pyydettiin.
Itse ajattelen häitten pitämistä niin että kutsut sinne ihmisen juhlimaan ja tahdot tarjota hänelle mukavan illan. Jos teette asioita joista pidätte, vieraat tuntee sen ja näkee, kuulee. Kaikilla on olo että olette onnellisia ja teistä on mukava juhlia heidän kanssa.
Valikoimaa voi tahtoessaan ottaa paljon, mutta sekin riittää että otatte vaan teille tärkeitä elementtejä. Jos sitten jollain tahtoo vähän jotain lisää niin mieti muutama yksityiskohta, vaikka juomat esille mukavasti tai unohda vessakori jos se ei ole sinun juttu.
Jos teet asioita jotka pitäisi olla niin se ei ole sinun juttu eikä sitä välttämättä kuulu tehdä. Esiintyä ei tarvitse itse, jos ei tahdo mutta ne on kuitenkin teidän häät. Ja ne voi pilkkoa vähän kuin pieniin osiin: missä vihkiminen (se on se päivän juttu) ja miten kuljette juhlapaikalle. Mitä elementtejä sitten ohjelmaan? Ruokailuun menee pari tuntia, ehkä tanssia? Mitä muuta vai tahdotteko mitä. Ohjelma voi olla muutakin kuin perinteet tai niitä voi ostaa, vaikka vatsatanssijan jos siinä pysytään ja sitten jonkun ohjelman voisi tehdä vaikka tulella. Voi vaikka pari yhdessä sytyttää vaikka kynttilän hään kunniaksi (jätkänkynttilän ulkona) tai voisi olla vaikka grillituli loimuamassa ja muuta mistä saatte jonkun tunnelman. Sellainen mikä sopii teille ja mistä nautitte. Se voi olla mitä vaan!
Kakkonen kysyi että voiko kirkko olla vaikka vieraita tulee vaan muutama, niin kyllä. Mutta onko Tuomiokirkko oikea paikka vai olisiko joku pienempi sopiva? Ja tosiaan: pappi siunaa liittonne vaikka metsässä, rannalla tai juhlapaikalla. Ja ymmärtääkseni tämä on papin omasta innostuksesta kiinni eli pappiakin voi jututtaa ja etsiä sopivaa. ;)
Mutta minusta todella tärkeää on että ei isoa kirkkoa jos on pieni juhla ja sama juhlapaikalle. Tällä saatte tunnelmaa ihan alusta saakka kun olette oikean kokoisessa tilassa.
Ekoissa häissä 90-luvun tyyliin 80 vierasta, koristelut ym viimeisen päälle. Jos vielä menen naimisiin tämän nykyisen ehdokkaan kanssa, niin maistraatissa lasten ja vanhempien läsnäollessa, erään ravintolan kabinetissa ruokailu ja sit kahdestaan Malediiveille, Balille, Jamaicalle tmv.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:21"]
[/quote]
Kyllä on joo, ei viittis mitään sellasta. On oltu jo 15 vuotta yhdessäkin, siksikin tuntuisi vähän... no, hassulta. Tärkeintä olisi siis viimeinkin se naimisiin meno, ei juhlat. Kirkon haluaisin kuitenkin, ja perheet paikalle. Rahakysymys se on kyllä myös.
Mutta ne ystävät ja serkut, joiden häissä olemme olleet juhlimassa? Pahoin pelkään, että muutamat loukkantuvat...
[/quote]
Loukkaantuu jos loukkaantuu. Ei toisien tunteita voi ajatella. Ihan sama vaikka kutsuisit 150 vierasta ja joudut vetämään rajan kun ei tilaan mahdu enempää ja joku loukkaantuu. Sille ei vaan mahda mitään! Jou rajaveto on tärkeä: tila kertoo lopulliset määrät mutta voi sitä itse vielä miettiä jääkö pois Ruusa ja Roosa- vanhat serkut joita ei ole nähnyt 20 vuoteen.
Minusta se on yksi tärkeä viihtymisen elementti; siellä on ne jotka tahdotte, ei niitä joita ette oikein tiedä miksi kutsuisitte heitä.. Aina on olemassa juhlia joihin kaikki ei pääse vaikka kutsuttaisiin ja sitten kaikkia ei vaan pysty kutsumaan.
Mainitset rahan: Annatko mielelläsi vieraille hyvää ja panostat siihen kuin kutsut paljon porukkaa, ja säästät tarjottavista koska mieti mikä maksu siitä tulee että maksat kaikille hyvää?
PS. mekin mentiin naimisiin 10 vuoden tuntemisen jälkeen: kirkossa, suku ja ystävät kestittiin. Oli valkoinen puku vaikka olen äiti, enkä kovin neitseellinen hunnussani. ;) Mutta ne oli minun häät, täynnä tunnetta ja kaikki oli hyvin syötettyjä ja hymyilivät.
7
Kiitos nro 7 mainioista ja lämpimistä ajatuksista. En halua kirkkoon, koska emme usko. Jokin muu paikka varmasti vastaa tarpeitamme paremmin.
Ihanasti kuvasit myös vieraiden valitsemista ja kestitsemistä. Alkaa taas isot häät houkuttaa :) ap
Tottakai voi mennä kirkossa naimisiin vaikka olisi pienetkin häät. Me ollaan ajateltu mennä naimisiin pienimuotoisesti, vieraita max 20 eli vain kaikista lähimmät ja vihkiminen mahdollisesti kirkossa tai sitten juhlapaikalla. Maistraattiin mä en halua koska se on tosi kolkko paikka. Voidaan panostaa vieraisiin kaikin puolin enemmän kun heitä on vähän ja ovat oikeesti läheisiä. Panostaa sekä rahallisesti että antaa heille aikaa häissä. Monesti hääpari ei ehdi edes jutella kaikkien kanssa jos vieraita on paljon.
Meillä oli pienet häät eli 20 vierasta...lähisuku ja parit ystävät.
Vihkiminen oli pienessä kappelissa joka oli koristeltu kukkasin.
Juhlapaikkana oli "hienon" ravintolan kabinetti ja meillä oli ruokahäät.
Pari opiskelijaa soitti elävää musaa tunnelman vuoksi.
Ja illalla menimme vielä pyörähtämään yökerhoon.
Hääyö oli hotellin sviitissä.
Häämatka kyprokselle.
Juuri sopivan kokoiset, helpot, stressivapaat ja hyvän tunnelman häät meille ja ehdimme seurustella kaikkien vieraiden kanssa mitä ei isoissa häissä ehdi tehdä.
Kakkonen täällä vielä... Olemme ajatelleet, että kertoisimme etukäteen vain "pitävämme pippalot". Mieheni on alkamassa yrittäjäksi ja minäkin valmistun kohtapuoliin. Sanoisimme vaan, että haluamme viedä porukan syömään ja nostamaan maljat näiden kunniaksi. Se olisi sellainen "yleinen juhlapäivä", perheiden ja tämän yhden ystäväpariskunnan kanssa muutenkin tavatessamme aina "otamme sille", jos ei muuta ole niin sille että olemme taas yhdessä.
Yllätyksenä sitten menisimmekin ensin kirkkoon, jonka jälkeen syömään ja juhlimaan. Apua, näin kirjoitettuna se ei kuulosta yhtään hyvältä! Olimme ajatelleet, että se turha stressi niin meiltä kuin vierailtakin jäisi pois, ei tarvitsisi ajatella mitään häälahjoja tai muita... Nyt rupesi kyllä epäilyttämään...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:21"]
[/quote]
[/quote]
Usko tai älä, ei ne oikeasti loukkaannu. On vain onnellisia, kun ei tarvi lähteä yksiin massahäihin.
Ja kysymykseen. Me menimme naimisiin kahden todistajan läsnäollessa. En ole juhlaihmisiä ja kun meille kummallekin oli tärkeintä vain "saada toisemme", päädyimme tähän ratkaisuun.
Nuorena ei rahaakaan ollut, joten emme lähteneet sen kummemmalle häämatkalle, kuin menimme kylpylään ja vietimme siellä viikonlopun.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:12"]
Kakkonen täällä vielä... Olemme ajatelleet, että kertoisimme etukäteen vain "pitävämme pippalot". Mieheni on alkamassa yrittäjäksi ja minäkin valmistun kohtapuoliin. Sanoisimme vaan, että haluamme viedä porukan syömään ja nostamaan maljat näiden kunniaksi. Se olisi sellainen "yleinen juhlapäivä", perheiden ja tämän yhden ystäväpariskunnan kanssa muutenkin tavatessamme aina "otamme sille", jos ei muuta ole niin sille että olemme taas yhdessä.
Yllätyksenä sitten menisimmekin ensin kirkkoon, jonka jälkeen syömään ja juhlimaan. Apua, näin kirjoitettuna se ei kuulosta yhtään hyvältä! Olimme ajatelleet, että se turha stressi niin meiltä kuin vierailtakin jäisi pois, ei tarvitsisi ajatella mitään häälahjoja tai muita... Nyt rupesi kyllä epäilyttämään...
[/quote]
Olen ollut pari kertaa vieraana tuollaisissa häissä ja ne on kyllä tuntuneet tosi äklöiltä. Tuli tunne, että meidät on jotenkin petetty, kummallakaan kerralla ei ollut vierailla kivaa vaan enemmänkin kyräiltiin, että "tiesitkö sinä". Toinen pariskunta lempattiin pois tuttavapiiristä aika pian, ei haluttu olla pilansa kohteina enempää.
No huhhuh, saa olla aika ahdasmielinen jos pitää yllätyshäitä pilana.
En ymmärrä ollenkaan.
Mä tosin tekisin ton niin että kutsuisin porukan juhliin ja siellä selviäisi että meidät onkin vihitty, en siis vieraita veisi kirkkoon vaan vihkiminen olisi tehty aikaisemmin salaa kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:45"]
En ymmärrä ollenkaan.
Mä tosin tekisin ton niin että kutsuisin porukan juhliin ja siellä selviäisi että meidät onkin vihitty, en siis vieraita veisi kirkkoon vaan vihkiminen olisi tehty aikaisemmin salaa kaikilta.
[/quote]
Samaa mieltä.
Kiitos ideasta, ihan miettimisen arvoinen asia tuo. Voisitko vielä antaa lisää ideoita, miksi sinä et veisi vieraita kirkkoon...? Tämän ei ole tarkoitus kuulostaa tylyltä, haluaisin vaan lisää niitä näkökulmia, jotta voisin mahdoollisimman monelta kantilta miettiä... :-) - se joka tätä on vähän suunnitellut -
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:45"]
En ymmärrä ollenkaan.
[/quote]
Samaa mieltä.
Kiitos ideasta, ihan miettimisen arvoinen asia tuo. Voisitko vielä antaa lisää ideoita, miksi sinä et veisi vieraita kirkkoon...? Tämän ei ole tarkoitus kuulostaa tylyltä, haluaisin vaan lisää niitä näkökulmia, jotta voisin mahdoollisimman monelta kantilta miettiä... :-) - se joka tätä on vähän suunnitellut -
[/quote]
En ole aiemmin vastannut, mutta meilläkin mietteissä vastaavanlaista. Suunnitelmissa kertoa vihkimisestä jälkikäteen, koska ajattelimme että tilanne olisi todella hämmentävä jos vietäisiin yhtäkkiä kirkkoon. Jotenkin helpompaa ja selkeämpää, kun ajattelimme pitää juhlat kotona, että ihmiset tulevat meille ja kuulevat sitten paikanpäällä eikä mihinkään tarvitse välissä lähteä. Mutta ihan vasta suunnitteilla. Mahdollista ettei edes pidetä minkäänlaisia juhlia.
Meillä jää juhlat pois, koska tuntuu jotenkin hassulta pitää isoja häitä, kun on jo kaksi lasta. Lisäksi en yhtään kaipaa häästressiä. Olemme niin pikkutarkkoja, että suunnittelussa tulisi stressiä todella paljon. Molempien äidit ovat todella rasittavia hössöttäjiä ja se, että heidät saisi lopettamaan vaatisi aikamoiset sanomiset ja suuttumiset. Jotenkin ajatus naimisiin menosta, ihan kahdestaan ilman stressiä ja toisten miellyttämistä houkuttaa.
Jotain tällaiset pienet juhlat haluaisin itsekin järjestää. Paikalla olisi vain mieheni ja minä sekä molempien vanhemmat ja sisarukset. Sitten käytäisiin porukalla syömässä hienosti :) Ja valkouvia haluaisin kanssa!
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 15:40"]
Jotain tällaiset pienet juhlat haluaisin itsekin järjestää. Paikalla olisi vain mieheni ja minä sekä molempien vanhemmat ja sisarukset. Sitten käytäisiin porukalla syömässä hienosti :) Ja valkouvia haluaisin kanssa!
[/quote]
Me tullaan järjestämään just tällaiset häät. Ei jaksa mitään hössötystä..
Kylä hääparille kuuluu lahja laittaa, vaikka olisi yllätyshäät.
Ja jos on palstamamma, se kirjoittaa heti palstalle, että meidät vihittiin ja ei saatu kuppaisilta paskavierailta jälkeen päin mitään lahjaa.