Auto ja lämpötolppa
Onko normaalia, että joutuu skrapaamaan jäät auton ikkunoista, vaikka auto on ollut pari tuntia kiinni lämpötolpassa? Vai onko autossa vika? Tolpasta tulee sähköä, testasin. Ensimmäinen auto, ensimmäinen talvi...
Kommentit (53)
Meillä oli yhdessä vanhassa autossa se lohkolämmittimen pistoke auton etupään rekkarin kohdilla/takana jemmassa, ei siis näkynyt auton puskurissa mitään vaikka lämmitin olikin.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:29"]
Erikoisia taloyhtiöitä teillä, jos kieltävät sisätilalämmittimen käytön. Itse huudatan sisätilalämppäriä aivan surutta yön yli, koska muuten joutuisin kömpimään ennen kuutta laittamaan sen erikseen päälle, että ikkunat ehtivät sulaa ennen töihin lähtöä. Tolpissa ei siis ole ajastinta, ja tolppapaikat maksavat yhtä paljon kuin autotallipaikat. Otan siis ilon irti koko rahalla!
[/quote]
Kannattaa hommata ajastin, joka laittaa lämmöt päälle tunnin-pari ennen lähtöä. Tulee kalliiksi taloyhtiölle, eli vastike korkea, jos lämppärit ovat päällä koko yön.
[/quote]
Mulla sama homma että meidän taloyhtiössä on vanhat tolpat jossa ei ole ajastinta. Mä olen ainut joka käyttää ajastinta! :O
[/quote]
En osta, koska tolppa on taloyhtiön. Jos yhtiö katsoo, ettei ajastimia tarvita, niin en minä osakkaanakaan sellaista hanki. Tolppia ei saa edes lukkoon (!), joten en jätä ajastinta mahdollisen ohikulkijan kähvellettäväksi.
[/quote]
No onneksi osakkaana sinäkin ääliö sitten maksat sen sähkön.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:32"]
Onko normaalia, että joutuu skrapaamaan jäät auton ikkunoista, vaikka auto on ollut pari tuntia kiinni lämpötolpassa? Vai onko autossa vika? Tolpasta tulee sähköä, testasin. Ensimmäinen auto, ensimmäinen talvi...
[/quote]
Onko autossa sisätilan lämmitin? Kuulostaa siltä että ei ole tai sitten se ei ole toiminnassa. Jos autossa on pelkkä lohkolämmitin (moottoritilan läämmitin) ikkunat joutuu putsaamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:26"]
Ehhehhe, vai muka merkin kertomalla saa selville mikä johto autossa on :D :D
Onneks sentään jotkut täällä tietää oikeasti asioista eikä yritä päteä puolihultaisesti :D
[/quote] No jospa sen Audin omistaja kävisi katsomassa onko puskurissa pienen vai ison pistokkeen mentävä reikä niin katsotaan kuka sitten nauraa? :) t.Se tietäjä
[/quote] Jäi häiritsemään että kumpi se nyt oli?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:34"]
Ei pahalla heitä kohtaan, mutta jos on niin pihalla autonsa varusteista kannattaisi kaikki muut paitsi tankkaus jättää muiden huoleksi... ehkä sekin, että tulee oikeasta pistoolista kun ei sitä aina voi tietää onko tämä bensiini vai diesel auto..
[/quote]Mitenkäs sitä oppisi, jos ei tekemällä, lukemalla ja pyytämällä apua tietäväisiltä.
[/quote]
Auto asioissa mielellään kysymällä ei tekemällä, ainakaan jos ei tiedä mitä tekee. Niissä usein voi tulla aika kallista vahinkoa, kun survstaan tuulilasinpesunesteet tai jäähdytinnesteet moottorin öljytilan korkista sisään tai öljyt syyläriin. Näitä on tapahtunut kun "mammat" on hieman huoltanut autoaan..
Eli tämäkin tapaus olisi voinut kysyä onko minulla tässä autossa lämmitin eikä mennä ostamaan johtoa, vaikka tässä nyt ei vahinkoa tapahtunutkaan.
Erikoisia taloyhtiöitä teillä, jos kieltävät sisätilalämmittimen käytön. Itse huudatan sisätilalämppäriä aivan surutta yön yli, koska muuten joutuisin kömpimään ennen kuutta laittamaan sen erikseen päälle, että ikkunat ehtivät sulaa ennen töihin lähtöä. Tolpissa ei siis ole ajastinta, ja tolppapaikat maksavat yhtä paljon kuin autotallipaikat. Otan siis ilon irti koko rahalla!
[/quote]
Kannattaa hommata ajastin, joka laittaa lämmöt päälle tunnin-pari ennen lähtöä. Tulee kalliiksi taloyhtiölle, eli vastike korkea, jos lämppärit ovat päällä koko yön.
[/quote]
[/quote]
Mulla sama homma että meidän taloyhtiössä on vanhat tolpat jossa ei ole ajastinta. Mä olen ainut joka käyttää ajastinta! :O
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 11:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En osta, koska tolppa on taloyhtiön. Jos yhtiö katsoo, ettei ajastimia tarvita, niin en minä osakkaanakaan sellaista hanki. Tolppia ei saa edes lukkoon (!), joten en jätä ajastinta mahdollisen ohikulkijan kähvellettäväksi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:10"]
Ok, kiitos, täytyy yrittää selvittää minkä merkkinen se on... Kiitos!
[/quote]
Merkki lukee yleensä sen pistokkeen kannessa. Jos on vanhanmallinen "isopää", piuhaa ei välttämättä saa kaupasta, mutta romuttamolta todennäköisesti löytyy.
Biltemalla on (ainakin ollut) yhdistelmäjohto jossa on sopiva pää sekä Defan että Calixin lämmittimiin. Hinta noin puolet Defan alkuperäisen hinnasta. Hankin itse sellasen kun oli tarve vakiojohtoa pidemmälle. Isopäisiä ei välttämättä enää löydy liikkeistä. Kysy tutuilta tai romuttamolta tms.
[/quote]
[/quote]
Kyse ei ole pelkäästään taloyhtiön rahoista vaan myös omista. Jatkuva lämmitys kuluttaa/rikkoo lohkon vastuksia. Myös nesteet kuluu ja niiden ominaisuudet muuttu, eikä se auton moottori sitten enää lämpeä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:47"]
Ja joka tolpassa on oma sulake joten tuo, että kaikki tolpat pimenee yhden tolpan takia on ihan potaskaa.
[/quote]
Niiden lisäksi sähköpääkeskuksessa on sulake, josta sähkö tulee tolppariville. Siellä voi olla esim. 64 ampeerin sulake / 10 tolppaa, eli 6,4 ampeeria / tolppa => 736 wattia / auto.