Muita, jotka ei pysy ryhmäliikuntatunneilla vauhdissa mukana? Apua!
Eli olen juuri aloittanut saliharrastuksen koska haluaisin päästä n. 10 ylimääräisestä kilosta eroon. En ole ihan täysin rapakuntoinen, jaksan esim. juosta puolisen tuntia reippaasti. Motivaatio on kova ja haluaisin kesäksi/alkusyksyksi olla hyvässä bikinikunnossa. Kokeilin siis salilla ryhmäliikuntatunteja useampaan otteeseen ja olin kaikissa ihan surkea- ainoa, joka ei pysy ryhmän vauhdissa ollenkaan. Hävettää kamalasti. Opin tekemään liikkeet oikein hitaasti ja siinä vaiheessa kun osaan niin ollaankin jo seuraavassa liikkeessä menossa. Esim. BodyAttackia olen yrittänyt jo viisi kertaa, mutta kun en osaa niin en osaa, ja hävettää niin paljon etten sinne uskalla enää mennä.
Eli miten saisin samantasoisen treenin itsenäisesti tehtyä kuin BodyPump, Bodyattack, vatsareisipepputunnit yms..? Pitäisikö opetella tekemään vapailla painoilla?
Kommentit (42)
Olet mielestäni aloittanut vaikeimmasta päästä. Pumppia suosittelen. Itse olin aikoinani steppi addikti ja kuviot ei ollu ylimaallisen vaikeita sisäistää. Kerran tunti oli peruttu ja koska kävin pitkästä matkasta menin combat tunnille. Virhe, iso virhe, olin ihan pihalla koko tunnin ja tunnin jälkeen paha mieli. Vuosien jälkeen annoin toisen mahdollisuuden attackille, muuta ei, ei oo mun juttu. Pitäydyn pumpissa, stepissä ja balancessa. Ja ohjaajissa on myös paljon eroja, kannattaa kokeilla myös toista ohjaajaa
Minä en ole koskaan kokeillut tuollaisia ryhmäliikuntatunteja enkä tämän ketjun luettuani kokeilekaan. Joskus vuosia sitten yritin tv-jumppaajien mukana jumpata eikä siitä mitään tullut. Heidänkään tahdissaan en pysynyt. Koko liikunnan ilo menee monimutkaisia askelkuvioita miettiessä. Taidan vain käydä kävelyllä tästä eteenpäinkin.
Joo en mene enää ryhmäliikuntatunneille minäkään, muutaman jumppaohjaajan takia jotka jatkuvasti huomautteli yksilöllisesti.
Kannattaa kyllä kokeilla pumppia jos et ole ennen kokeillut. Liikkeitä pystyy kyllä tekemään kyllä itsenäisesti salin puolella ja miksei kotonakin jos omistaa painot, mutta siitä tunnista saa paljon isomman hyödyn irti. Itse ainakin tulee siellä tunnilla vedettyä itseä ihan jaksamisen äärirajoille asti, yksikseen tehdessä tulee päästettyä itsensä paljon helpommalla. On tosiaan älyttömän yksinkertaisia mutta tehokkaita liikkeitä ja aina voi jättää pari toistoa välistä, jos tuntuu, ettei vaan yksinkertaisesti jaksa ja kukaan ei kyllä katso pahalla:)
Mullakin pumppi ainoa minne menen, spinningin lisäksi. Kyllä meitä löytyy paljon muitakin!
Bodypump ei oo vaikeeta seurata eikä ketään haittaa vaikka ei pysyisi rytmissä kun ei siellä voi törmätä kehenkään. Tsemppiä!
Minä olen kanssa alkanut käymään tänä vuonna ryhmäliikuntatunneilla monta kertaa viikossa, ihan pitääkseni vartalon siinä kunnossa kuin se on, ja liikkeissä kyllä pysyn mukana (harrastin ennen paria joukkuelajia), mutta pitkän liikuntatauon takia väsyn helposti, ja saan siitä kuulla joillain tunneilla. Viimeksi tänään aamulla ohjaaja huusi bodupumpissa että "sinä vihreäpaitainen siellä, nyt jaksaa!". Tunnin jälkeen takanani olevat miehet vähän naureskelivat kahdelle 2 kilon painolleni keskenään... Mutta takaisin menen, ei tästä pääse kuin ylös.
Hyvä 3 kun sulla on rohkeutta mennä silti takaisin! Mä olen niin yliherkkä etten enää uskalla.
ap
Täällä!! _o/ Siis en käy missään mainitsemissasi jumpissa, mutta kuitenkin ryhmäliikunnassa, jossa alkulämppäreinä on jotain vitun haastavia askelkuvioita ensin parikyt minuuttia. Ilmeisesti ne ei kuitenkaan ole erityisen haastavia, ainakin muut tekee ne ihan sujuvasti ohjaajan tahdissa, mutta tällä koordinaatiolla ja rytmitajulla - no chance. Ensin opetellaan yksi liike, joka jo sisältää monta muistettavaa liikettä (askel viereen takakautta ja perillä kädet ilmaan ja kaapataan ilmaa lonkkia kohti, sitten toiseen suuntaan...). Juuri kun ihan vähän pääsen tämän liikkeen kanssa sinuiksi, tehdään seuraava liike, joka pitää sisällään useamman nyanssin. Tahkon sitä - kun jo vaihdetaan ihan uudet kuviot. Olen koko ajan puolikkaan tai yhden askeleen jäljissä, enkä totta puhuen tee edes oikein, kunhan nostelen käsiä ilmaan samaan aikaan kuin muut ja pyrin liikkumaan edes oikeaan suuntaan (toinen vaihtoehto on, että teen askelkuviot enemmän oikein, mutta liikun sitten muiden kanssa eri suuntaan ahtaassa salissa, kun on jotenkin niin vaikea seurata ohjaajan liikkeitä peilistä...). Tässä pystyn vielä näyttelemään reipasta koordinaatiotajuista ryhmäliikkujaa, kunnes koittaa se hetki, kun ohjaaja sanoo: "JA SITTEN KAIKKI LIIKKEET ALUSTA!" :O Eli ei riitä, että pääsin kunkin liikkeen kohdalla kutakuinkin kärryille kerran, vielä pitäisi muistaa ne uudelleen (ilman erityisempaa ohjeistusta tällä kertaa, koska "nehän on jo opeteltu"), ja vieläpä useampi peräkkäin lennosta vaihtaen!! Jäätävää. Onneksi olen jo 40 enkä jaksa enää hävetä, liikun mitenkuten jengin mukana, tavoitteena lähinnä olla jäämättä jalkoihin ja olematta ihan kamalasti muiden tiellä, että edes muut saavat tehdä ne, tuleehan se lämmin siinäkin. =)
Minä oon samanlainen, käynkin salin lisäksi vaan bodypumpissa ja spinningissä. Onko sulle nämäkin siis vaikeita?!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:12"]Täällä!! _o/ Siis en käy missään mainitsemissasi jumpissa, mutta kuitenkin ryhmäliikunnassa, jossa alkulämppäreinä on jotain vitun haastavia askelkuvioita ensin parikyt minuuttia. Ilmeisesti ne ei kuitenkaan ole erityisen haastavia, ainakin muut tekee ne ihan sujuvasti ohjaajan tahdissa, mutta tällä koordinaatiolla ja rytmitajulla - no chance. Ensin opetellaan yksi liike, joka jo sisältää monta muistettavaa liikettä (askel viereen takakautta ja perillä kädet ilmaan ja kaapataan ilmaa lonkkia kohti, sitten toiseen suuntaan...). Juuri kun ihan vähän pääsen tämän liikkeen kanssa sinuiksi, tehdään seuraava liike, joka pitää sisällään useamman nyanssin. Tahkon sitä - kun jo vaihdetaan ihan uudet kuviot. Olen koko ajan puolikkaan tai yhden askeleen jäljissä, enkä totta puhuen tee edes oikein, kunhan nostelen käsiä ilmaan samaan aikaan kuin muut ja pyrin liikkumaan edes oikeaan suuntaan (toinen vaihtoehto on, että teen askelkuviot enemmän oikein, mutta liikun sitten muiden kanssa eri suuntaan ahtaassa salissa, kun on jotenkin niin vaikea seurata ohjaajan liikkeitä peilistä...). Tässä pystyn vielä näyttelemään reipasta koordinaatiotajuista ryhmäliikkujaa, kunnes koittaa se hetki, kun ohjaaja sanoo: "JA SITTEN KAIKKI LIIKKEET ALUSTA!" :O Eli ei riitä, että pääsin kunkin liikkeen kohdalla kutakuinkin kärryille kerran, vielä pitäisi muistaa ne uudelleen (ilman erityisempaa ohjeistusta tällä kertaa, koska "nehän on jo opeteltu"), ja vieläpä useampi peräkkäin lennosta vaihtaen!! Jäätävää. Onneksi olen jo 40 enkä jaksa enää hävetä, liikun mitenkuten jengin mukana, tavoitteena lähinnä olla jäämättä jalkoihin ja olematta ihan kamalasti muiden tiellä, että edes muut saavat tehdä ne, tuleehan se lämmin siinäkin. =)[/quote]
Tän takia mä käyn vaan bodypumpissa, koska siinä ei ole mitään haastavia askelsarjoja tms. Olen ihan koukussa siihen. :) Mä olen kokeillut jos jonkunlaista ryhmäliikuntaa, tanssia yms, mutta missään en ole koskaan ollut hyvä, en pysy perässä enkä opi niitä kuvioita, bodypump on ainoa jonka osaan. :) Kahvakuulaa tahtoisin käydä kokeilemassa.
Ihana lukea, ite samanlainen onneton. Putoan matkasta jo perfect bodyssa. Pump on ainoa minkä osaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:12"]Täällä!! _o/ Siis en käy missään mainitsemissasi jumpissa, mutta kuitenkin ryhmäliikunnassa, jossa alkulämppäreinä on jotain vitun haastavia askelkuvioita ensin parikyt minuuttia. Ilmeisesti ne ei kuitenkaan ole erityisen haastavia, ainakin muut tekee ne ihan sujuvasti ohjaajan tahdissa, mutta tällä koordinaatiolla ja rytmitajulla - no chance. Ensin opetellaan yksi liike, joka jo sisältää monta muistettavaa liikettä (askel viereen takakautta ja perillä kädet ilmaan ja kaapataan ilmaa lonkkia kohti, sitten toiseen suuntaan...). Juuri kun ihan vähän pääsen tämän liikkeen kanssa sinuiksi, tehdään seuraava liike, joka pitää sisällään useamman nyanssin. Tahkon sitä - kun jo vaihdetaan ihan uudet kuviot. Olen koko ajan puolikkaan tai yhden askeleen jäljissä, enkä totta puhuen tee edes oikein, kunhan nostelen käsiä ilmaan samaan aikaan kuin muut ja pyrin liikkumaan edes oikeaan suuntaan (toinen vaihtoehto on, että teen askelkuviot enemmän oikein, mutta liikun sitten muiden kanssa eri suuntaan ahtaassa salissa, kun on jotenkin niin vaikea seurata ohjaajan liikkeitä peilistä...). Tässä pystyn vielä näyttelemään reipasta koordinaatiotajuista ryhmäliikkujaa, kunnes koittaa se hetki, kun ohjaaja sanoo: "JA SITTEN KAIKKI LIIKKEET ALUSTA!" :O Eli ei riitä, että pääsin kunkin liikkeen kohdalla kutakuinkin kärryille kerran, vielä pitäisi muistaa ne uudelleen (ilman erityisempaa ohjeistusta tällä kertaa, koska "nehän on jo opeteltu"), ja vieläpä useampi peräkkäin lennosta vaihtaen!! Jäätävää. Onneksi olen jo 40 enkä jaksa enää hävetä, liikun mitenkuten jengin mukana, tavoitteena lähinnä olla jäämättä jalkoihin ja olematta ihan kamalasti muiden tiellä, että edes muut saavat tehdä ne, tuleehan se lämmin siinäkin. =)[/quote]
Tän takia mä käyn vaan bodypumpissa, koska siinä ei ole mitään haastavia askelsarjoja tms. Olen ihan koukussa siihen. :) Mä olen kokeillut jos jonkunlaista ryhmäliikuntaa, tanssia yms, mutta missään en ole koskaan ollut hyvä, en pysy perässä enkä opi niitä kuvioita, bodypump on ainoa jonka osaan. :) Kahvakuulaa tahtoisin käydä kokeilemassa.
[/quote]
Ai juu ja spinning myös sujuu, kun ei ole mitään askelkuvioita. :)
Olin tulossa kysymään että onko teillä kahvakuulaa tai toiminnallista treeniä salilla (mutta ilmeisesti kuulaa ainakin)? Menepä kokeilemaan, noissa treenataan omaan tahtiin, yleensä kelloa vastaan eli saat just itsesi mukaan tehdä liikkeet.
Spinningiä en oo ikinä kokeillut ja Bodypumpia katsellut vaan vierestä kun muut tekee. Sen sijaan bodystepit, attackit; combatit; balancet ja joitakin tanssitunteja olen kokeillut. Ne synnytti sellaisen kammon, etten enää haluaisi mennä sinne Pumppiinkaan. Ne liikkeet vois kumminkin tehdä itsenäisestikin vapailla painoilla? ap
Miten joku voi olla niin tyhmä, ettei pysy jossain bodyattackissa mukana? Hahaha, kunnon idiootteja!
Attackissä kannattaa ihan suosiolla jättää kädet tekemättä. Keskittyy vaan jalkoihin ja laskee rytmiä, ne on aina nelitahtisia ne liikkeet... samoin myös pumpissa. Ei ne ole vaikeita, vaikka ehkä ekoilla kerroilla niin tuntuukin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:42"]
Attackissä kannattaa ihan suosiolla jättää kädet tekemättä. Keskittyy vaan jalkoihin ja laskee rytmiä, ne on aina nelitahtisia ne liikkeet... samoin myös pumpissa. Ei ne ole vaikeita, vaikka ehkä ekoilla kerroilla niin tuntuukin.
[/quote]
Juu, täällä kans yks joka menee aina ihan sekaisin askelkuvioista. Aina kun alan päästä vähän jyvälle niin vaihtuu kuvio. Vaikeinta on jos pitää käsillä samaan aikaan tehdä jotain liikkeitä. Mä olen vasenkätinen ja tuntuu että aina teen liikkeet väärin päin.
Yritän olla ajoissa paikalle ja heti takariviin!
Minä menen aina sekaisin askelkuvioissa. Ei se ole kuitenkaan estänyt minua juoksemasta puolimaratoneja ja tekemästä kuntosaliliikkeitä vapailla painoilla. Bodypumpissa pärjään kohtuullisesti, mutta olen todennut, että kun harjoittelen itse vapailla painoilla, pystyn paljon paremmin optimoimaan harjoittelun omiin tarpeisiini.
Mä kävin aikaisemmin ahkerasti zumbassa ja muokkausjumpassa ja vaikka missä kaiken maailman rasvanpoltto- ja tehokiinteytysjutuissa. Olen harrastanut tanssia vuosia ja koordinaatiossa ei ole vikaa. En tavallisesti koikkelehdi tunneilla miten sattuu. Mutta tuollaisia "punapaitainen siellä takarivissä pääsee varmasti alemmas"-kommentteja on tullut muutamalta ohjaajalta eikä tee enää mieli mennä ryhmätunneille kytättäväksi. Olen miettinyt, että pitäisikö huutaa tunnin alussa kaikille, että olen polvivaivainen. Se tunne kun vieressä eläkeikäiset vetävät kepeästi askelkyykkyjä ja itse, 21-vuotiaana ja ei ylipainoisena, en pysty ensimmäiseenkään... Ahdistaa myös, että noilla tunneilla arvostelevalla sivusilmällä vilkuillaan, että mitä toiset tekevät.
Toki vikaa on myös omassa itsetunnossani, kun vaivaan päätäni tuollaisella. Jokaisen kun pitäisi tehdä omien voimavarojensa mukaan. Koen vain nivelongelmistani johtuvan liikkeiden skippailun nöyryyttävänä, kun siellä on muita näkemässä.