Morsiamet, kun suunnittelette hääpaikan pöytäkoristeita, pari neuvoa:
Valitse selkeä teema, ja teemaväri, valitse kaksi väriä jotka sopivat yhteen, yksi kirkas väri ja toinen neutraalimpi joka korostaa sitä ykkösväriä.
Jos haluat käyttää jotain kirjavaa, esim. kukkakimppuja joissa on eri värisiä kukkia, älä sirottele pöydälle mitään pikkusilppua ja tilpehööriä, kaikki muu sitten samaa väriä, korkeintaan pöytäliina joku yksivärinen joka sopii sekä kukkien väreihin että muuhun rekvisiittaan.
Harjoittele sitä pöydän koristelua etukäteen, astioiden kanssa. Kun saat pöydästä mielestäsi hyvän, ota siitä muutama kuva eri suunnista, läheltä ja kaukaa, ja katso kuvia koneelta, näet ne paremmin kokonaisuutena.
Nämä tuli mieleen eilisen Satuhäät ohjelmasta.
Ai niin, ja pieni vinkki vielä väreistä: sulhasen kravatti pitää sointua morsiamen pukuun, ei riidellä sen värin kanssa. Ja kirkossa ei olla lakki päässä, vaikka siinä lakissa olisi kivasti sama pinkkiä kuin kravatissa.
Kommentit (12)
Miksi helvetissä kukaan morsian itse suunnittelis häänsä! Saati sitten kävis hakemassa ohjeensa WT-AV-JUNTEILTA?
No suurin osa morsiamista tekee lähes kaiken itse, ja osa heistä vielä näyttää sen telkkarissa!
Neuvo sinä sitten paremmin, jos et ole WT-AV-JUNTTI (vaikka olet aaveella keskellä yötä)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 02:16"]
No suurin osa morsiamista tekee lähes kaiken itse, ja osa heistä vielä näyttää sen telkkarissa!
Neuvo sinä sitten paremmin, jos et ole WT-AV-JUNTTI (vaikka olet aaveella keskellä yötä)
[/quote]
Miksi neuvoisin, MUL-LA ON HEN-KI-LÖ-KUN-TAA SI-TÄ VAR-TEN. YM- MÄR-RÄT-KÖ?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 02:28"]
[/quote]
[/quote]
Miksi sulla ei ole sitten henkilökuntaa joka kirjottelis tänne, nii sun ei tarvis vaivautua???
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 02:28"]
[/quote]
[/quote]
Miksi sulla ei ole sitten henkilökuntaa joka kirjottelis tänne, nii sun ei tarvis vaivautua???
[/quote]
NIIN-PÄ!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 07:57"]
Värien valintaan oli joskus vinkkinä maaliosastoilta löytyvät (Tikkurilan?) värilastut, joissa on valmiiksi pohdittuna yhteen sointuva värimaailma. Väriliuskaan on isommalla laitettu perusväri ja siihen muutama tehosteväri. Ja valmiiksi painettu värimalli kulkee helposti mukana. Askarteluintoiset voivat vaikka ostaa maaleja kartan sävyjen mukaan ja maalata niillä koristeet :)
[/quote]
Hyvä vinkki!
No kyllä on taas jonkun elämä pilalla muiden hääkoristelun takia... Jos ne oli hääparin mielestä kivoja niin mitähän väliä?
Älkää laittako liikaa aikaa tai rahaa pöytäkoristeisiin, harva niitä muistaa jälkikäteen. Panostakaa mielummin hyvään ruokaan ja ohjelmaan.
Värien valintaan oli joskus vinkkinä maaliosastoilta löytyvät (Tikkurilan?) värilastut, joissa on valmiiksi pohdittuna yhteen sointuva värimaailma. Väriliuskaan on isommalla laitettu perusväri ja siihen muutama tehosteväri. Ja valmiiksi painettu värimalli kulkee helposti mukana. Askarteluintoiset voivat vaikka ostaa maaleja kartan sävyjen mukaan ja maalata niillä koristeet :)
Mulla on vain yksi vinkki: koristele hääpaikkasi ihan niin kuin sinä ja sulhanen haluatte. Jos ette halua nipottaa teemojen kanssa värisävysävyyn, ota sitten runsaampi ja leikkisämpi linja. Jos taas et halua leikkiä ja pelleillä, kontrolloi tiuukemmin. Teidän häät, teidän valinta. Muut järjestäköön omat bileensä.
Minulle on ihan sama miten joku muu tekee häänsä ja sen koristelut, mutta omalla kokemuksella ainakin ap:n neuvot värien valinnasta helpottavat. Lisää pari vinkkiä, jos haluaa päästä vähän helpommalla:
- Muutama perusväri, joista toinen/yksi soveltuu "pohjaväriksi" suurissakin määrin. Ainakin näin laiskemmalla auttaa, jos se on neutraali väri esim. valkoinen, vaalea harmaa, johon sopii "kaikki".
- Valitse väreiksi selkeät perusvärit ja niiden "perussävyt". On huomattavasti helpompi etsiä tavaroita ja koristeita, jos värinä on esim. puhdas tumman sininen, punainen kuin vaikka punertavan haalean violetti tms. (Tietenkin näissäkin on silti sata eri sävyä olemassa, mutta samaa tai riittävän lähelle samaa on helpompi löytää.) Tällöin myös osuus helpommin oikeaan, jos kiireessä joutuu ostamaan jotain ilman, että on värimalli mukana. (Meillä tuli kukat pöytiin suullisesti tilaamalla puhelimessa, ilman, että toinen pää edes näki minua saati väriä. Silti meni ihan nappiin.)
- Yksinkertaiset koristeet ja saman teeman säilyttäminen läpi jutun. En ole erityinen teemaihminen, mutta juuri laiskuuttani vedin samoilla väreillä ja ajatuksella läpi kaikki koristeet, opasteet, kukat yms. Ei tarvinnut miettiä ja pohtia saati kuvailla pöytää ja harjoitella kattauksia (*hrrr*), kun mentiin sen verran selkeällä peruslinjalla, että yleisilme oli helppo hahmottaa ilmankin.
Meillä juhlatilakin oli sellainen, että yksinkertainen ja selkeä linja ja valitsemamme perusvärit sopivat siihen, joten senkin puolesta oli helppo noudattaa sitä.
Omasta mielestäni talvihäät on helpompi koristella yksinkertaisesti ja niukasti kuin kesähäät: Kun luonto on hiljainen ja vähäeleinen, silloin ei sisällekään kaipaa niin paljon "röyhelöä". Toisekseen talvihäitä järjestäessä kirkon, juhlatilan ja pitopalvelun varaaminen onnistuu paljon helpommin haluamaansa aikaan. Toisaalta monet mukavat kesäpaikat eivät taas sovellu talvihäihin ja sisällä tilaa tarvitsee enemmän, kun vieraat eivät voi levittäytyä välillä ulos.
Nämä vinkkinä erityisesti niille morsiammille (ja sulhasille), jotka eivät ole niin innostuneita askartelemaan ja haluavat päästä pikkaisen helpommalla järjestelyissä niissä kohdissa, joissa on helppo "oikaista".
Joo, hyviä vinkkejä nuokin. Itselläni oli talvihäät, ja se mua vähän harmitti että kukkia ei saanut ulkoa käyttöön, vaan piti tyytyä siihen mitä sai kukkakaupasta siihen aikaan, mutta pärjättiin kyllä niilläkin.
Systerillä oli häät kesällä, ja tein itse hänelle kaikki asetelmat pöydille ym. vain hääkimpun jätin ammattilaiselle. Minä järjestin heille häät vanhempien paikkakunnalle, hääpari ei nähnyt oikeastaan mitään ennenkuin sitten kun niitä laitettiin paikoilleen, koska itse asuivat satojen kilometrien päässä hääpaikalta. Kaikki meni kuitenkin hyvin, koska tiesin minkälainen hääpuku siskolla on, ja laitoin kaikki niin että sopi siihen, ja tyyli oli melko yksinkertainen. Hääparilla oli pieni vauva, ja heidän ei tarvinnut oikeastaan tehdä mitään muuta kuin tulla paikalle, morsian tietysti kampaamon kautta.
Häissäkin pätee se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :)
Ja mun mielestä se että on tiimarin krääsää ei haittaa, kunhan ne sopii tyyliin ja toisiinsa, ostopaikasta viis.
Häitä on kyllä tosi kiva tehdä, systerikin on jo eronnut ja yhdessä uuden miehen kanssa, toivottavasti saan järjestää hänen toisetkin häänsä. Ja tyttäreni on alkanut seurustella vakavasti, toivon kyllä häitä hänellekin, mutta voi olla että tytär tekee kaiken itse. ap