Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viilin teko itse. Onnistuuko varmasti, vai onko koko kööri infektio-osastolla?

Vierailija
20.01.2014 |

Ostin ihan tavallista Viilis- viiliä, vadelmamansikan makuista.

Otin viilistä ruokalusikallisen isompaan vuokaan ja litran maitoa päälle. Se vuorokaudeksi huoneenlämpöön ja sen jälkeen jääkaappiin kylmenemään ja syötäväksi.

Tämä ohje on tullut vastaan monilla foorumeilla maku.fi:stä kotikokki.netin kautta valio.fi sivuille.

Ei kai tämä VOI olla täysin mahatautiohje??

Onko kukaan tehnyt viiliä itse, ja onko ollut hyvää? Miten viilin maku eroaa ostetusta? Voiko omatekemästä viilistä taas ottaa sen juuren ja tehdä siitä uuden?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En joisi vuorokauden huoneenlämmössä ollutta maitoakaan, miksi sitten maitoa, johon laitoin rkl viiliä?

t. ap

Vierailija
2/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litran tölkki maitoa patterin taakse pariksi viikoksi.

Tarjoile kylmänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty viili on just parasta! Tosin mielellään tankkimaidosta tehty... Pennusta saakka itsetehtyä syönyt ja vielä hengissä. Ei ees yhtään mahankipristystä :D

Miten kuvittelitte viilin valmistuksen etenevän tehtaassa? Ei sitä maitoa sielläkään jääkaapissa voi pidellä... 

Vierailija
4/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kakkonen täällä vielä. Ensimmäisen kerran kun tein viiliä, mietin tuota samaa, että uskaltaako syödä pöydällä seisonutta maitotuotetta. Järkeilin kuitenkin, että kyllähän ainakin vanha maito tekee hajulla ja maulla tiettäväksi pilaantumisensa. Eli sitten kokeilemaan ja varovasti haistelemaan ja maistelemaan viilikokeilua! Eikä kertaakaan ole vielä ollut ongelmia. "Tieteellisestä" näkökulmasta kuvittelisin, että viilibakteerikasvusto (jota suhteessa suuri määrä) todennäköisesti jyrää alleen sekalaiset astiaan eksyneet, mahd. haitalliset bakteerit.

Vierailija
5/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös teen viiliä täällä kotona, rkl kaupan punaista maustamatonta viiliä kulhoon ja pari-kolme desiä maitoa (meillä myös tankkimaitoa) päälle, vrk pöydällä ja sitten jääkaappiin. Otan uuden juuren aina edellisestä viilistä. Muutaman kerran kun on tehnyt, niin juuri on parempi ja viilikin paranee. Välillä, olisko ehkä kerran vuodessa, otan uuden juuren, ihan vaan huvin vuoksi, mitään aihetta sille ei ole vielä ilmaantunut. Joskus jos syön viilin, mutten jaksa tehdä uutta heti, otan juuren erilleen puhtaaseen lasipurkkiin (vauvanruokapurkki tms) ja pistän jääkaappiin odottamaan toista päivää.

Vierailija
6/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joisi vuorokauden huoneenlämmössä ollutta maitoa, mutta siinä ei tavallisesti olekaan riittävästi maitohappobakteereja = probiootteja, jotka nitistävät muut pilaantumista aiheuttavat mikrobit.

Paras viili tulee näin:

teelusikallinen maustamaton 'punaista' viiliä kupin pohjalla, sitten pari desiä homogenoimatonta luomumaitoa.

Päälliskerrosta pitää myös olla, muuten ei tule viiliä vaan pelkkää piimää, ja homogenoimattomassa maidossa kerma nousee sopivasti pintaa. Maito saa olla huonelämmintä, valmistuu nopeammin. Käsittelemätön tilamaito olisi parasta, mutta mistäpä sitä saisi.

Ei pöydälle valoon vaan pimeään kaappiin, sillä maito ei tykkää valosta.

Vierailija
7/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikallinen viiliä litraan maitoa on kyllä aika vähän, ja vielä maustettua. Mutta jos sellainen ohje jossain on ja sillä onnistuu, niin mikäpä siinä.

Vierailija
8/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 07:18"]Et joisi vuorokauden huoneenlämmössä ollutta maitoa, mutta siinä ei tavallisesti olekaan riittävästi maitohappobakteereja = probiootteja, jotka nitistävät muut pilaantumista aiheuttavat mikrobit.

Paras viili tulee näin:

teelusikallinen maustamaton 'punaista' viiliä kupin pohjalla, sitten pari desiä homogenoimatonta luomumaitoa.

Päälliskerrosta pitää myös olla, muuten ei tule viiliä vaan pelkkää piimää, ja homogenoimattomassa maidossa kerma nousee sopivasti pintaa. Maito saa olla huonelämmintä, valmistuu nopeammin. Käsittelemätön tilamaito olisi parasta, mutta mistäpä sitä saisi.

Ei pöydälle valoon vaan pimeään kaappiin, sillä maito ei tykkää valosta.

[/quote]

ei saa juoda käsittelemätöntä maitoa, täytyy kiehauttaa ainakin 10 minuuttia, voi tietysti riskeerata mutta terveen näköinenkin lehmä voi kantaa sellaisen viruksen, nyt en muista sen viruksen nimeä, mutta yksi ulkomaalainen näyttelijätar on mennyt lomalle maalle ja juonut naapurin lehmän maitoa, sairastui, lopetti näyttelemisen ja kärsi kovista lihas ja hermostokivuista.

Vierailija
9/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee viiliä, mutta jugurtin teen aina  itse. Sekoitan 8,5 dl täysmaitoa (luomua mielellään), yhden purkin Bulgarian jugurttia ja 2 rkl maitojauhetta. Seoksen kaadan seitsemään annostölkkiin, jotka ladon jugurttikoneeseen (Severin). Noin 8-9 tunnin lämmityksen jälkeen siirrän tölkit jääkaappiin. Säästän vuodessa toista sataa euroa rahaa, ja satoja muovipakkauksia jää käyttämättä.

Vierailija
10/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon joka päivä kefiiriä, joka tehdään niin, että "kefiirinjyvä" eli kasa hiivoja, bakteereita jne. laitetaan maitoon, jätetään vuorokaudeksi huoneenlämpöön ja laitetaan sitten jääkaappiin kylmentymään. Tuo on ihan superterveellistä ja hyvää. Teen sen vielä raakamaidosta. Kefiirin aloittamisen jälkeen olen ollut terveempi, ihoni on voinut paremmin, ruuansulatus toimii paremmin jne. Mutta kefiiriä ei saa Suomessa kaupoista, jos haluaa tuollaisen kefiirinjyvän, täytyy se pyytää joltain toiselta kefiiriharrastajalta.

Vierailija
11/14 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja joku mietti mistä saa käsittelemätöntä tilamaitoa, eli raakamaitoa. Minä haen Vantaalta Bisan tilalta, 1,20e/l. Ja varmasti monelta tilalta saa, jos vaan alkaa soittelemaan lähitienoiden maatiloja läpi. Raakamaitoa saa myös esim. Ruohonjuuresta, M-Marketista ja monista isoista kaupoista (Prisma, CM), mutta kaupassa on tosi kallista, >4e/l.

Vierailija
12/14 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran tehnyt itse viiliä. Ruokalusikallinen maustamatonta viiliä sekoitettuna kulholliseen (reilu pari desiä?) maitoa, tuorekelmu päälle ja sitten yöksi/vajaaksi vuorokaudeksi keittiön pöydälle kasvamaan. Rasvaton maito toimii hyvin, vaikka jossain ohjeessa sitä epäiltiinkin. (Saattaa vaatia hieman pidemmän seisotuksen.) Jääkaapissa viilennyt viili maistuu ihan samalta kuin kaupasta ostettu "oikeakin". Tosi hyvää vadelmahillon kanssa!

Olen miettinyt kanssa tuota, että onnistuisiko maustetusta Viiliksestä. Muistaakseni googlaukseni tulos oli, että sen sisältämät lisäaineet saattaisivat häiritä prosessia, mutta omaa kokemusta asiasta ei ole. Itsetehdyn viiliä voi teoriassa käyttää uuden juurena, mutta oman mielenrauhan vuoksi en samaa juurta kierrättäisi montaa kertaa. (Todennäköisyys sille, että juuren joukkoon pääsee muhimaan joku sinne kuulumaton bakteeri, kasvaa.)

Onnea viilinviljelykokeiluihin!

Vierailija
13/14 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siitä tuu vadelmamansikkaa.

Vierailija
14/14 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 23:35"]