Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kaverisi englantilaistunut, ruotsalaistunut, amerikkalaistunut tms

Vierailija
20.01.2014 |

En oikein tiedä, miten suhtautua enää ystävääni. Hän on vuosia ollut naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ja muuttunut oikeastaan ihan täysin. Hän dissaa "juuriaan" eli sitä, että on Suomesta ja koetaa kaikin tavoin häivyttää sen puolen itsessään. Joihinkin vanhoihin kavereihin kyllä pitää yhteyttä, mutta...

Jotenkin tulee mieleen ensimmäisen polven siirtolaiset, jotka koettavat kovasti olla olematta sitä, mitä oikeasti ovat. Hän on kuitenkin ihan ok integroitunut uuteen kotimaahansa, mutta joku siinä vissiin mättää, kun suomalaisuutta pitää koko ajan halveksia. Suomalaiset tavat, koulu, järjestelmä - kaikki on kauttaaltaan huonoa. Asiallinen kritiikki on totta kai paikallaan, mutta eihän tällä herran tähden kaikki voi päin mäntyä olla.

"Paraneekohan" tuo tuosta ollenkaan ajan mittaan vai olisiko syytä todelta, että vuodet vei eri suuntaan. Jopa se, että meillä on monipuoluejäjestelmä on suunnilleen saatanasta. Ja kuitenkin jotenkin koulutetusta ihmisestä on kyse.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmalta ja huonolta itsetunnolta kuulostaa...

Vierailija
2/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini turkulaistui. Katkaisin välit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän ei dissaakaan Suomea vaan sinua enemmän maailmaa nähneenä/näkökulmaa omaavana osaa laittaa asiat oikeaan mittakaavaan (vertaamaan Suomea muihin maihin oman elämänkokemuksen pohjalta)?

Suomalaiset kun yleensä tuntuvat ajattelevan, että kaikki on maailman parasta juuri Suomessa ja mitään muuhun viittavaa ei koskaan saisi sanoa.

Suomi on kuitenkin vain yksi pieni valtio maailmassa, älä anna ystävyyden kaatua siihen, että ystäväsi silmät ovat avautuneet.

Vierailija
4/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse myönnän ranskalaistuneeni jonkin verran, mutten kyllä dissaa Suomen järjestelmää... kaikilla valtioilla omat heikkoutensa

Vierailija
5/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

no vähän hassulta tuokin kuulostaa, koska me vähät jotka enää häneen pidämme yhteyttä olemme itse asiassa kaikki asuneet muuallakin maailmaa. Itse olen asunut muutaman vuoden Saksassa ja Amerikassa ja totta kai jokaisissa maissa on puolensa. Mutta ei se sitä poista, etteikö Suomessa todellakin olisi hyvät puolensa, minkä takia esimerkiksi kasvatan lapseni täällä.

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:04"]

Jospa hän ei dissaakaan Suomea vaan sinua enemmän maailmaa nähneenä/näkökulmaa omaavana osaa laittaa asiat oikeaan mittakaavaan (vertaamaan Suomea muihin maihin oman elämänkokemuksen pohjalta)?

Suomalaiset kun yleensä tuntuvat ajattelevan, että kaikki on maailman parasta juuri Suomessa ja mitään muuhun viittavaa ei koskaan saisi sanoa.

Suomi on kuitenkin vain yksi pieni valtio maailmassa, älä anna ystävyyden kaatua siihen, että ystäväsi silmät ovat avautuneet.

[/quote]

Vierailija
6/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu joka asui muutaman vuoden Lontoossa. Hän on nykyään täysin britti. Puhuu brittienglantia ja suomea puhuessaan käyttää englanninkielisiä ilmaisuja ja hokemia. Ei muista tai tiedä mitään vähän vanhempia juttuja Suomesta koska on ollut silloin briteissä, välillä tosin paljastuu että kyseessä on asiat jotka ovat tapahtuneet kun hän on ollut Suomessa, käyttää vain tätä tekosyytä aina jos ei tiedä tai muista jotain. Briteissä on hienommat kaupat, museot, ruuat ja kaikki.

Olenkin miettinyt että voiko joku ihminen olla syntynyt väärään maahan, vähän niinkuin transeksuaali on syntynyt väärään kroppaan? 

Vierailija
7/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla aivan sama juttu, toinen ystävä Ruotsissa toinen Norjassa. Kielikin unohtunut. Joopa, pitävät koko ajan kuitenkin Suomeen lähiomaisiinsa yhteyttä ja kaikki kesälomansa viettävät Suomessa. Kaikki on täällä päin peetä. Viime kesänä ystäväni oli viikon minun luona. Kummasti vaan kieli muistui mieleen kun sanoin että kuule en osaa norjankieltä. Alkoi arvostelemaan kaikkea täällä. sanoin, että minä olen suhteellisen tyytyväinen, toki kerroin myös täällä olevista asioista joissa olisi parantamisen varaa. Norja on hyvä. Käytiin keskusteluja puhelimessakin tämän jälkeen. Huomasin että hupsista hoijaa, alkoholiongelma hänellä. Huomasin kesällä jo, mutta silloin ajattelin että kun lomalla niin kai sitä nyt saa ottaa. Yritti salailla sitä.  Nyt en ole muutamaan kuukauteen olla oltu yhteydessä ja en aio ottaa yhteyttä. Haukkui myös meidän yhteiset ystävät siinä sivussa kesällä, jota ihmettelin kummasti. Eli heikko itsetunto ja kaikki ei nyt ehkä ole mennytkään kuten piti. Ollut siis tuolla 13 vuotta. No tulipa nyt sekavasti kirjoitettua. Yrittäkää saada joku tolkku tästä?

Vierailija
8/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa aika helppo juttu: jos tykkäät ystävästäsi säilytät ystävyyden. Jos ryhdyt kriitikoksi, keittiöpsykologiksi, vetelet johtopäätöksiä ja arvostelet ystävääsi - unohda koko juttu. 

Toki ystävä voi olla kriittinen, arvioida. Mutta aivan etenkin ystävä jakaa ja tukee. 

Jos itse et ole asunut ja elänyt toisessa kulttuurissa kannattaa jättää ehkä arviot sikseen. Olisit varmasti itsekin muuttunut.

Vierailija
9/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tapahtuu kun muuttaa maalta Helsinkiin

Vierailija
10/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: tämä on hänen ensimmäinen moku-suhteensa eikä ole pettynyt vielä nykyiseen mieheensä/hänen kulttuurinsa ja kotimaan ärsyttävimpiin piirteisiin?

Riippuu miehestä miten avoin hän on muille kulttuureille. Joidenkin kulttuurien edustajat pitävät omaa kulttuuriaan ylivoimaisena ja olettavat, että suomalainen nainen omaksuu sen, jos haluaa elää sovussa ja yhdessä miehen kanssa.

T. Eräs, jolla ollut useampi moku-suhde ja vuosien mittaan alkanut arvostaa suomalaisuuttaan

Vierailija
11/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ei suomalaisten tarvi ajatella mitään, asiaa vertaillaan riippumattomien tutkimuslaitosten puolesta vuosittain.

Vierailija
12/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse ulkomailla. Käyn joka vuosi suomessa tapaamassa omaisia ja tuttuja. Minua häiritsee uteleminen ja vertailu, suomen ja ***- maan välillä, jossa olen asunut jo pitkään.

Kaikki asiat ei ole suoraan verrannollisia. Pitäisi ottaa huomioon maiden kulttuuren erilaisuudet, asukasluku, sosiaaliset taustat, jne. Monissa asioissa ei ole parempaa tai huonompaa, on vain erilaisuutta. Erilainen tapa tehdä ja toimia, ajatusmaailma ja asenne.

En ole koppava, enkä ylimielinen. Olen vaan lopen kyllästynyt selittämään ja vastaamaan kysymyksiin. Rinnakkaisajattelun vertailu on aika mahdotonta.

Siksi mielelläni vaihdan nopeasti puheenaiheen kevyempiin aiheisiin.

Ai niin,.. puhun edelleenkin sujuvasti suomea ja olen pitänyt suomen kansalaisuuden. En näe tarpeelliseksi muuttaa toimivaa systeemiä.

Olen edelleenkin minä, enemmän nähneenä, kokeneenä ja oppineena, mutta kaikesta huolimatta olen oma itseni. ... Se joka silloin uskalsi lähteä, olen edelleenkin matkalla...

Vierailija
13/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa edellä kun mainittiin, että voiko joku tuntea syntyneensä väärään maahan pitää niin paikkaansa mun kohdallani. Aina kuun saavun Jenkkeikin niin tuntuu, että saapuisin kotiin ja olen myös asunut maassa pidemmän aikaa, joten kyse ei ole mistään alkuviehätyksestä. Nyt asun Lontoossa ja kyllä täälläkin viihdyn paremmin kuin Suomessa. Etenkin talvien leutous on ihanaa, upeat rakennukset, monikulttuurisuus, ostos -ja vapaa-ajan vieton lukemattomat mahdollisuudet. Mutta kyllä Suomessakin hyviä puolia on esim. koulutus, kesäinen luonto ja etenkin suomalaista ruokaa kaipaan täällä... 

Vierailija
14/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ulkosuomalaisena tunnustan joskus arvostelevana jotain systeemia Suomessa jos se puheeksi tulee, mutta mita et ehka tieda on se etta todennakoisesti han myos uudessa kotimaassaan kehuu suomea ja arvostelee uutta kotimaataan, ainakin itse nain teen. Se etta voin olla kriitinen molempia maita kohtaan ei poista rakkauttanani synnyinmaatani tai kotimaatani kohtaan. Olen asunut kohta yhta pitkaan taalla kuin suomessa mutta siltikin olen edelleen hyvin suomalainen, aksenttia myoten, mutta tietysti uudella kotimaalla on myos ollut suuri vaikutus enka tuskin enaa suomeen pysyvasti muuta.

Vierailija
15/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:40"]

Asun itse ulkomailla. Käyn joka vuosi suomessa tapaamassa omaisia ja tuttuja. Minua häiritsee uteleminen ja vertailu, suomen ja ***- maan välillä, jossa olen asunut jo pitkään.

Kaikki asiat ei ole suoraan verrannollisia. Pitäisi ottaa huomioon maiden kulttuuren erilaisuudet, asukasluku, sosiaaliset taustat, jne. Monissa asioissa ei ole parempaa tai huonompaa, on vain erilaisuutta. Erilainen tapa tehdä ja toimia, ajatusmaailma ja asenne.

En ole koppava, enkä ylimielinen. Olen vaan lopen kyllästynyt selittämään ja vastaamaan kysymyksiin. Rinnakkaisajattelun vertailu on aika mahdotonta.

Siksi mielelläni vaihdan nopeasti puheenaiheen kevyempiin aiheisiin.

Ai niin,.. puhun edelleenkin sujuvasti suomea ja olen pitänyt suomen kansalaisuuden. En näe tarpeelliseksi muuttaa toimivaa systeemiä.

Olen edelleenkin minä, enemmän nähneenä, kokeneenä ja oppineena, mutta kaikesta huolimatta olen oma itseni. ... Se joka silloin uskalsi lähteä, olen edelleenkin matkalla...

[/quote]Eli jos sun kulttuurissa ihmisten kärsimyksellä ei ole väliä niin sen voi ikäänkuin skipata eikä kiinnittää siihen huomiota että puoli kansaa etsii ruokaa kaatopaikalla?

Vierailija
16/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:29"]

[/quote]Ei suomalaisten tarvi ajatella mitään, asiaa vertaillaan riippumattomien tutkimuslaitosten puolesta vuosittain.

[/quote] Ei se nyt ihan noinkaan mene, tutkimuksia tehdaan ja joissakin Suomi parjaa ihan hyvin joissakin asioissa mutta ne negatiiviset kommentit jatetaan Suomessa julkaisematta. On ihan mustaa valkoisella tutkimuksesta jota hehkutettiin Suomessa siihen asti kunnes tuli eteen MUTTA, siita lahtien ei  sanaakaan.

Suomalaisilla on myos ikava tapa rankata kansakuntien alykkyyta sen mukaan mita tiedetaan Suomesta. Ihan sama jos amerikkalaiset ilkkuisivat suomalaisia vajakeiksi kun eivat tieda Rhode Islandin paakaupunkia.

Asun USAssa ja minulle on useampikin sanonut etta en enaa parjaisi Suomessa kun olen niin amerikkalaistunut mutta eivat kuitenkaan osaa selittaa miten. Mielestani puhun ja kirjoitan ihan kaypaa suomea enka koskaan puhu pahaa Suomesta. Ainakin kuulemma lahestyn muita ihmisia liikaa (?).

Vierailija
17/17 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuherruskuukausi (vuosi) meneillään? Ulkomaille muuttaessa tää maa vaan jotenki kolahti, rakastuin paikkaan. Kai mä olin ärsyttävä, kun koko ajan hehkutin uutta kotia. Pari vuotta siinä meni rakkauden huumassa ja sen jälkeen tuli vähän realistisemmat mielipiteet. Hehkutin sekä uutta kotia että suomea. Kummassakin puolensa.

Ole armollinen kaverilles, se nyt on vaan vähän innostunut. Itse ainakin olin TOSI ärsyttävä siinä alkuhuumassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän