Lapset kaupassa korona-aikana
Tänään Tokmannilla: olin suklaahyllyllä. Saman reitin varrella oli irtokarkkipuntari. Alakouluikäiset pojat ravasivat irtaripisteen ja puntarin väliä, koronasta ei tietoakaan heillä ilmeisesti. Lapsia ei tarvisi päästää keskenään kauppaan ollenkaan tällaisena tautisena aikana. Ihmettelen miksi irtareita myydään taas kun karkkipisteet laitettiin kiinni keväällä kaikissa käymissäni kaupoissa. Ja muutenkin kaupoissa pitäisi vaan asioida kohtuuajassa. Sinne ei menmä mesoamaan ja kuluttamaan aikaa.
Kommentit (97)
Kai sinne kauppaan voi mennä, jos vaan noudattaa niitä ohjeita ja opastaa myös lapsia (vauvat toki eri asia).
Ja jos ei aikuista ole isommilla lapsilla mukana / ohjeet unohtuu, voi ihan hyvin tähän vieraskin aikuinen tai kaupan henkilökuntakin puuttua.
Tilanne on nyt tämä ja kyse on kaikkien turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pistää vihaksi ja ihan pahaa tekee erityisesti viikonloppuisin, kun näkee alle kouluikäisiä, pieniä lapsia ja koululaisia isovanhempien mukana tavaratalossa ja ruokakaupoissa! Syyslomalla nämä vanhukset oikein parveilivat lastenlasten kanssa kaupoissa. En tajua, mikä äitejä ja isiä vaivaa, kun lapsia viedään koronaviruspandemiasta piittaamatta mummoloihin hoitoon! Vanhemmat jopa kehuskelevat, että saatiinpas lapset taas mummolaan pois jaloista! Meillä ei kyläillä missään eikä kutsuta vieraita kotiin.
Kyllä pistää vihaksi viranomaisten koronaohjeille naureskelevat ja täysin välinpitämättömät isovanhemmat! Nämä itsekkäät minä itse ensin-eläkeläiset kinuavat lapsenlapsia jopa kylään ja yökylään. Vanhukset raahaavat lapsenlapsia joka paikkaan - kauppaan, apteekkiin, pikaruokapaikkaan ja terveyskeskukseen. Korona-aikana ihmisten ei tulisi kyläillä sisätiloissa missään, ei myöskään mummoloissa! Yli 70-vuotiaat vanhukset ja perussairaat ihmiset tulisi velvoittaa heti kotikaranteeniin! Pysykää kotona!Meillä yksi perheenjäsen tekee ruokaostokset ja se on myös virallinen suositus. Kaupassa käydään vain 1-2 kertaa viikossa. Ihmiskontaktien ja väkijoukkojen välttäminen, asiointi ruuhka-aikojen ulkopuolella, hyvä käsihygienia, riittävät turvavälit ja tarvittaessa kasvomaski. Vaatteilla ja kengillä on yleensä 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Kannattaa kysyä ennen ostopäätöstä, onko kauppaliikkeellä käytössä vaihto- ja palautusoikeus. Jos sitä ei ole, niin asioi muualla! Esimerkiksi vanhusten ja perussairaitten ei tarvitse mennä kauppaaan ollenkaan, koska kauppaostokset saa tilattua kotiovelle!
Edelleenkään joka paikassa ei voi tilata ruokaa kotiin.
Tapelkaa tapelkaa!
Hyi mökkiläiset! Hyi vanhukset kun ei pysy koton! Hyi nuoret kun ne vaan bilettää koronasta huolimatta! Ja uusin hyi kun lapset tuodaan kauppaan!! Ketäs seuraavaksi moititaan?
Mua ärsyttää eniten se kun täällä teinit jää pienen ahtaan lähikaupan käytävälle oven viereen norkoilemaan, hyvä etteivät jopa siinä oviaukossa seiso. Menisivät kotiinsa stana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No annatko luvan että menen tänään päiväkoti-ikäiseni kanssa kauppaan vai jätänkö kotiin?
Miksi se pitäisi ottaa mukaan? Jätä toisen vanhemman hoitoon, pyhä yksinkertaisuus sentään. Jos olet totaaliyh, niin osta rumat kun lapsi on hoidossa, tai tilaa kotiin.
Mulla on mies mutta silti joudun ottamaan lapset kauppaan. Toisilla ne miehet käy töissä.
Ei kai ne miehetkään nyt ihan 24/7 ole joka päivä töissä...
Viime viikolla kaupassa käydessäni meinasi keittää ihan tosissaan kun perässäni käveli sinne 2 lasta ehkä 5 v ja 6 v sekä molemmat vanhemmat. Toinen lapsista yski aivan hirveästi limaista yskää eikä tietenkään edes maskia naamalla. Olen yksinhuoltaja ja ymmärrän, että pienen lapsen yksinhuoltajana muksu olisi otettava kauppaan jos ruokaa haluaa. Miltei kaikilla on kuitenkin joku tuttu jota voi pyytää tuomaan ruoat, jos lapsi on yskässä tai kipeä. Nyt vanhempia oli kuitenkin kaksi. Miksi yksi aikuinen ei voinut käydä kaupassa ja toiset vaikka odottaa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Minä menen nuhaisen 2 vuotiaan kanssa kauppaan, ei se yksinkään voi kotiin jäädä. Mukana on myös 4v ja 6v. Joskus 6v jää kotiin, jos nopeasti käydään lähi S-marketissa. Eikä muutenkaan hysterisoida. NIIN KAUAN, kun hallitus ei tee mtn muuta kun suosituksia, niin ne on vaan suosituksia. Jos yhteiskunta laitetaan kiinni niin ok, näin tehdään ja noudatan käskyä. (Eli lapset kotiin ja luultavasti itse palkattomalla). Mutta nyt mennään näin.
Oletko seurannut tätä asiaa yhtään. Suomen lainsäädäntö EI mahdollisia maskipakkoa ja siksi mennään suostuksilla. Hohhoijaa...
Mammutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No annatko luvan että menen tänään päiväkoti-ikäiseni kanssa kauppaan vai jätänkö kotiin?
Miksi se pitäisi ottaa mukaan? Jätä toisen vanhemman hoitoon, pyhä yksinkertaisuus sentään. Jos olet totaaliyh, niin osta rumat kun lapsi on hoidossa, tai tilaa kotiin.
Mulla on mies mutta silti joudun ottamaan lapset kauppaan. Toisilla ne miehet käy töissä.
No ton tyypin mies on. Tai ainakin väittää olevansa... Kauppakin on auki vain muutaman tunnin päivässä eikä ollenkaan viikonloppuisin, joten mammaraukan on vain Ihan Pakko ottaa lauma lapsia kauppaan mukaan just silloin kun se kauppa nyt sattuu olemaan auki. Mutta tätähän me laiskat kaupunkilaiset ei ollenkaan ymmärretä, lol.
En ole nähnyt teinejä häiriköimässä kaupoissa. Sen sijaan joutilaat eläkeläiset pyörivät kaupoissa eivätkä pysy kotonaan. Eläkeläiset hakkaavat rahaa Veikkauksen hedelmäpelikoneisiin, juoruilevat ja tukkivat ostoskärryillään kaupan käytävät, norkoilevat ja vetelehtivät kaupassa. Menisivät kotiinsa stana! Vanhukset voivat tilata ostokset kotiin. Kenenkään ei tarvitse mennä kauppaan viettämään aikaa! Kauppojen pitäisi puuttua turhaan maleksimiseen kaupoissa. Jos asiakas viettää tuntikausia kaupoissa ja maleksii, niin vartijoilla pitäisi olla oikeus poistaa asiakas kaupan sisätiloista.
Mammutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänytkään että 24/7. Mutta käyn mieluummin päivällä kaupassa kun ikinä ei tiedä ehtiikö mies tulla kotiin ennen kuin kauppa menee kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kissanruuat ja puutarhatuotteet on aika kaukana karkkihyllyistä, joten miten ne pikkujonnet niin ap:tä vaivaa.
Ne karkkihyllyt on useimmiten siinä kassan lähellä, ei voi välttyä näkemästä. Ja jos on kovasti jonoa kassoille, häiritsevät jonottajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mammutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänytkään että 24/7. Mutta käyn mieluummin päivällä kaupassa kun ikinä ei tiedä ehtiikö mies tulla kotiin ennen kuin kauppa menee kiinni.
Se mieskin kyllä osaa käydä kaupassa kotimatkallaan:)
Ap, jakaa lupalaput kauppaan. Ylennetty suomen ylimmäksi tuomariksi ja korona-kenraaliksi.
Toivottavasti ap:n kaltaiset ihmiset kuolevat koronaan mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Mammutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänytkään että 24/7. Mutta käyn mieluummin päivällä kaupassa kun ikinä ei tiedä ehtiikö mies tulla kotiin ennen kuin kauppa menee kiinni.[/quote
Eipä taida olla enää sellaista paikkakuntaa, josta ei saisi edes jotakin einestä myöhään illalla tai 24/7. Voin toki olla täysin väärässä enkä halunnut pahoittaa mieltäsi. :)
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, ja lapset eivät saisi taas käydä missään. Köytetään ihmeessä kaikki lapset tuolinjalkoihin kiinni koteihinsa. Miksi aikuisella olisi suurempi oikeus käydä siellä Tokmannilla kuin koululaisella. Jotain rajaa.
Sinä pönttö et näköjään ymmärrä että räkivät lapset voivat levittää kpronaa vaikka heillä ei muita oireita ole. Jotkut 10v jonnet ovat keskenään ulkona ja menevät kauppaan niin sille ei vanhemmat tietysti voi mitään.
Musta on ihan ok jos joku ottaa sen lapsen kauppaan vaikka juuri hoitopäivän jälkeen, helpoin se niin on, ettei tarvitse tehdä useampaa reissua.
Mutta sitä en vaan ymmärrä, että miksi niiden lasten annetaan lähmiä, juoksennella ja hypistellä kaikkea. Lapsi pitää kärrystä kiinni ja seisoo siinä. Tai pieni istuu. Ei juokse, ei huuda, ei lähmi, ei kanna kärryyn tavaraa hokien "mä haluun".
Teidän pitää opettaa lapsille niitä käytöstapoja niin osaavat sitten vanhanakin. Ja kun nämä kauppakäytöstavat voi opettaa jo ihan pienille.
Täällä aika moni on varmaan näitä pääkaupunkiseudun asukkeja, joiden asenteesta kyllä huomaa, miksi Helsingin tautitilanne on pahempi kuin muualla ja parempaa ei näytä olevan luvassa. Kauppaan pitää päästä, lasten ja aikuisten, vaikka sairaanakin, kaikki yhdessä, niin kuin ennenkin, minä minä minä. En itse ole ottanut keväällä pahimman korona-aallon aikana lapsia mukaan kauppaan, ovat olleet kotona tai autossa, tai haettu valmiiksi pakatut ostokset kaupalta. Nyt on käyty jo välillä, kun täällä ei uusia tautitapauksia ole. Mutta kukaan ei mene kauppaan sairaana, käsiä desinfioidaan mennessä ja tullessa, ja lapsetkin ovat oppineet, että kaupassa ei kosketa turhaan mihinkään.
Mammutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammutin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänytkään että 24/7. Mutta käyn mieluummin päivällä kaupassa kun ikinä ei tiedä ehtiikö mies tulla kotiin ennen kuin kauppa menee kiinni.[/quote
Eipä taida olla enää sellaista paikkakuntaa, josta ei saisi edes jotakin einestä myöhään illalla tai 24/7. Voin toki olla täysin väärässä enkä halunnut pahoittaa mieltäsi. :)
No täällä on 2 kauppaa ja ne menevät kiinni klo 21, vkl klo 19. Huoltoasema menee kiinni jo klo 17.
Minä menen nuhaisen 2 vuotiaan kanssa kauppaan, ei se yksinkään voi kotiin jäädä. Mukana on myös 4v ja 6v. Joskus 6v jää kotiin, jos nopeasti käydään lähi S-marketissa. Eikä muutenkaan hysterisoida. NIIN KAUAN, kun hallitus ei tee mtn muuta kun suosituksia, niin ne on vaan suosituksia. Jos yhteiskunta laitetaan kiinni niin ok, näin tehdään ja noudatan käskyä. (Eli lapset kotiin ja luultavasti itse palkattomalla). Mutta nyt mennään näin.