Lapset kaupassa korona-aikana
Tänään Tokmannilla: olin suklaahyllyllä. Saman reitin varrella oli irtokarkkipuntari. Alakouluikäiset pojat ravasivat irtaripisteen ja puntarin väliä, koronasta ei tietoakaan heillä ilmeisesti. Lapsia ei tarvisi päästää keskenään kauppaan ollenkaan tällaisena tautisena aikana. Ihmettelen miksi irtareita myydään taas kun karkkipisteet laitettiin kiinni keväällä kaikissa käymissäni kaupoissa. Ja muutenkin kaupoissa pitäisi vaan asioida kohtuuajassa. Sinne ei menmä mesoamaan ja kuluttamaan aikaa.
Kommentit (97)
Jospa nämä hysteerikot vaan jäisivät ihan itse kotiin. Siltä neuvoja, jos eivät kuitenkaan jää:
- Pese kädet enne ja jälkeen kaupan ja aina ennen kuin aloitat syömään tai valmistamaan ruokaa.
- Käy kaupassa ruuhka-aikojen ulkopuolella
- Älä käy kaupassa ollenkaan
- Pidä vähintään 2 m väliä toisiin
- Älä osta irtokarkkeja tai karkkeja muutenkaan. Ne vain lihottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No annatko luvan että menen tänään päiväkoti-ikäiseni kanssa kauppaan vai jätänkö kotiin?
Miksi se pitäisi ottaa mukaan? Jätä toisen vanhemman hoitoon, pyhä yksinkertaisuus sentään. Jos olet totaaliyh, niin osta rumat kun lapsi on hoidossa, tai tilaa kotiin.
Mulla on mies mutta silti joudun ottamaan lapset kauppaan. Toisilla ne miehet käy töissä.
Vink! Mies käy kaupassa työmatkalla. Nekin osaa, kun niitä opettaaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, ja lapset eivät saisi taas käydä missään. Köytetään ihmeessä kaikki lapset tuolinjalkoihin kiinni koteihinsa. Miksi aikuisella olisi suurempi oikeus käydä siellä Tokmannilla kuin koululaisella. Jotain rajaa.
Sinä pönttö et näköjään ymmärrä että räkivät lapset voivat levittää kpronaa vaikka heillä ei muita oireita ole. Jotkut 10v jonnet ovat keskenään ulkona ja menevät kauppaan niin sille ei vanhemmat tietysti voi mitään.
Ja vaikka ne lapset ei koronaa levittäisikään, niin ne yskivät ja räkäiset lapset voi levittää ihan tavallista flunssaa. Flunssaan sairastuva aikuinen joutuu sitten kuitenkin menemään testiin ja testiin pääsyä ja testitulosta odotellessaan olemaan karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut ihan hulluja. Ja mä kun keväällä luulin olevani koronahysteerikko.
Lapset ovat päiväkodissa ja koulussa. Aikuiset ihmiset käyvät töissä. Lapsi voi saada tartunnan vanhemmiltaan ja vanhemmat lapsiltaan. Vanhemmat voivat saada tartunnan työkavereiltaan ja lapset toisilta lapsilta. Jostain syystä kaupat ovatkin nyt juuri niitä paikkoja, joissa koronavirus leviää ? Millä perusteella?
Voi toki saada tartunnan kotona tai töissä. Mutta kun suositus on välttää YLIMÄÄRÄISIÄ kontakteja, niin helppoa tapa niitä kontakteja vähentää on se, että vain yksi ihminen käy kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No annatko luvan että menen tänään päiväkoti-ikäiseni kanssa kauppaan vai jätänkö kotiin?
Miksi se pitäisi ottaa mukaan? Jätä toisen vanhemman hoitoon, pyhä yksinkertaisuus sentään. Jos olet totaaliyh, niin osta rumat kun lapsi on hoidossa, tai tilaa kotiin.
Mulla on mies mutta silti joudun ottamaan lapset kauppaan. Toisilla ne miehet käy töissä.
Vink! Mies käy kaupassa työmatkalla. Nekin osaa, kun niitä opettaaa.
Niin ja sitten saa lukea valituksia kun ihmiset käy paskalta haisevina kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut ihan hulluja. Ja mä kun keväällä luulin olevani koronahysteerikko.
Lapset ovat päiväkodissa ja koulussa. Aikuiset ihmiset käyvät töissä. Lapsi voi saada tartunnan vanhemmiltaan ja vanhemmat lapsiltaan. Vanhemmat voivat saada tartunnan työkavereiltaan ja lapset toisilta lapsilta. Jostain syystä kaupat ovatkin nyt juuri niitä paikkoja, joissa koronavirus leviää ? Millä perusteella?
Voi toki saada tartunnan kotona tai töissä. Mutta kun suositus on välttää YLIMÄÄRÄISIÄ kontakteja, niin helppoa tapa niitä kontakteja vähentää on se, että vain yksi ihminen käy kaupassa.
Mun mielestä kannattaa kuitenkin käyttää maalaisjärkeä. Kauanko sä olet saman ihmisen lähellä kaupassa ja kauanko kotona, töissä tai vaikka bussissa? Ja miksi kaupassa on ravattava niin usein, että kunnollisen kertakäyttöisen hengityssuojaimen (5-10 €) hankkiminen kauppareissua varten tulisi liian kalliiksi? Silmäsuojukset maksavat noin kympin ja ne eivät ole kertakäyttöisiä. Eikö kannattaisi mieluummin käydä kerran viikossa kaupassa ja investoida tuo raha jo oman mielenterveytensä vuoksi?
Meilläpäin (Helsinki) ihmiset käyttäytyvät kyllä aika kivasti kaupassa, yritetään pitää väliä ja monella on maskikin. Lapset enimmäkseen käyttäytyvät myös kunnolla, toki joskus joku pieni riehaantuu. Jonnetkin putsaavat kätensä kaupasta lähtiessään.
Ei syntipukkijahdilla mitään saavuteta. Ihan varmasti joka ryhmään mahtuu henkilöitä jotka käyttäytyvät huonosti, ihan samalla tavalla kuin mahtuu paljon niitä jotka yrittävät parhaansa. Jonain päivinä tajuaa vasta jälkeenpäin että noinhan tuossa olisi kannattanut toimia, mutta enpä tullut ajatelleeksi.
Ja muuten ne irtokarkit, niistä laareista en ole enää vuosiin ostanut mitään sen jälkeen kun näin kuinka teiniryhmä napsi karkit pusseihin käsin. Paistopisteen ohitan samasta syystä, siellä mummot nostelivat pullia pusseihin käsin. Helpommalla vain pääsen kun unohdan tuotteet joissa hygiena voi olla huono. Siihenkään ei tarvita kuin se yksi huonot tavat omaava...
Meillä on 3v esikoinen ja nyt odotan toista viimeisillään raskaana. Lapsi ei ole kevään jälkeen ollut mukana ruokakaupassa kun ihan pari kolme kertaa. On ollut uhmaa, saattaisi hyvinkin pyöriä kaupan likaisella lattialla, kosketella tavaroita, kaivaa nenäänsä ja tunkea sormia suuhun. Siksi ei ole otettu mukaan, helpommalla päästään näin. Isomman lapsen kanssa varmaan voisi käydäkin kaupassa, joka ymmärtää jo varoa ja huolehtia käsihygieniasta.
Ymmärrän kyllä täysin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta jättää lasta kotiin. On yh, työmatkoja tms. Välillä kyllä ihmettelin esim. keväällä miten osa kävi koko perheen voimin kaupassa, vauvat ja kaikki mukana. Eikö toinen olisi voinut hoitaa asioinnin? Kotiinkuljetustakin hyödynnettiin kerran syksyllä kun jouduttiin karanteeniin flunssan ja koronatestin takia. Toimi hyvin ja lähiaikoina varmaan käytetään tätä lisää. Raskauden takia olen vältellyt suuria ihmisjoukkoja viime viikot. Lapsi on hoidossa ollut parina päivänä viikossa. Siellähän ne taudit yleensä leviää, mutta ainakin lapsen päikyssä on kiinnitetty enemmän huomiota hygieniaan verrattuna aikaan ennen kotimaa ja lapset ovat myös herkemmällä kynnyksellä olleet pois nuhasta tms.
aloittaja kirjoitti:
Ihan kissan ruoan ja puutarhatuotteiden takia menin sinne kun meidän kyläkaupasta ei saa kaikkea. Harvoin käyn isoissa kaupoissa mutta nyt oli pakko. Yleensä tilaan kotiin tavaraa ja mitä enenevissä määrin jatkossa. Ruoka täytyy vielä mennä itse paikan päälle kaupasta hakemaan. Puoli vuotta mökillä metsän keskellä ja ollaan vältytty sairauksilta. Toivotaan että pysytään jatkossakin terveinä 👍
Tuskin tuota menoa pysytte. Elimistönne käy tylsyyksissään omiensa kimppuun ja sairastutte autoimmuunitauteihin.
Sehän oli naurettavaa ylireagointia kun keväällä suljettiin irtokarkkipisteet :D
Meillä muksut on 1-4 kertaa kuussa mukana. Pakko niitä on sosiaalistaa, korona on jatkunut jo 10kk ja lapset ovat poissa hoidosta. Niillä on ihan samat kontaktit kuin aikuisilla. Alueella ei ole koronaa juurikaan vielä. En tunne huonoa omaatuntoa.
Kauppaan vain maskin kanssa ja vain 1 per talous. EI LAPSIA. Kumma ettei Suomessa tunnu menevän jakeluun!
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan vain maskin kanssa ja vain 1 per talous. EI LAPSIA. Kumma ettei Suomessa tunnu menevän jakeluun!
Tai mitä? Heittääkö vartijat lapset ulos?
No kyllähän ne lapset yskii ja räkii ihan jatkuvasti, se on selvä juttu. Sitä ei kukaan tiedä, onko käytetty koronatestissä vai eikö, kun nythän ei ole pakko käyttää.
T: Lastenhoitaja.
Mä otan lapset mukaan kauppaan. Ainoita sisätiloja missä näinä päivinä voi käydä ja lapset siinä iässä että unohtaisivat pian millainen paikka kauppa on ja miten siellä käyttäydytään. Yksi tärkeä osa lapsiperheen arkea on kauppareissut. Siinä missä päivittäiset ulkoilut, askartelut, kirjastokäynnit ja isovanhempien tapaaminen.
aloittaja kirjoitti:
Ihan kissan ruoan ja puutarhatuotteiden takia menin sinne kun meidän kyläkaupasta ei saa kaikkea. Harvoin käyn isoissa kaupoissa mutta nyt oli pakko. Yleensä tilaan kotiin tavaraa ja mitä enenevissä määrin jatkossa. Ruoka täytyy vielä mennä itse paikan päälle kaupasta hakemaan. Puoli vuotta mökillä metsän keskellä ja ollaan vältytty sairauksilta. Toivotaan että pysytään jatkossakin terveinä 👍
Ovatko nämä lasten ostokset jotenkin vähäpätöisempiä kuin sinun?
He sentään pitävät markkinatalouden rattaat pyörimässä, turvaavat työpaikkoja. Toisin kuin sinä metsän keskellä.
Lapset pois kaupoista muutenkin ja kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus. Kaksi n.13-vuotiasta poikaa ilman maskeja iski lähes selkäreppuuni kiinni. Turvavälistä ei tietoakaan. Meinasin sanoa asiasta, mutta ajattelin ettei se ole minun tehtäväni. Ei haluaisi loukata näitä nuoria mutta jonkuhan heille pitäisi sanoa että turvaväli olisi suotavaa. Mitä itse tekisitte?
Kenrn tehtävä sitten on sanoa, jos ei sinun?
Ei se loukkaa, jos asiallisesti sanoo.
Niinhän sitä pidetään säännöistä kiinni muutenkin.
Kyllä voi oikein hyvin sanoa. Ja oikeastaan pitää sanoa. Lapset ja nuoret ei vaan omassa touhotuksessaan aina muista.
En minäkään sina muista.
Hyvä, jos joku muistuttaa.
Itse en ota lapsia turhaan kauppaan mukaan, mutta toki silloin jos vaikka ostetaan lapselle vaatteita ym.
Itse toivoisin Korona aikaan että lapsia ei otettaisiin mukaan eikö ainakaan ruuhka aikoina. Mutta ei ne Muiden lapset minua häiritsekään Ellei
- lapsi ole räkäinen, yski ym ole sairaan oloinen. Sairasta lasta ei tosiaankaan tuoda Korona aikana kauppaan.
- lapsi käyttäytyy järkevästi eli ei juoksentele, ei koske turhaan tuotteisiin joita ei osteta jne vaan kulkee vanhempien mukana rauhallisesti
- vanhemmat huolehtivat ja katsovat lastensa perään
- lapsi ei ole ostoskärryissä kengät jalassa (tätäkin näkee edelleen kotona aikana eli pihan yskösetja lenkillä tarttuneet koiranpaskat levitetään ruokakaupan ostoskärryihin!
Ja nuo tietty pienillä lapsilla.
Isommilta lapsilta toivoisin käsihygienian, turvavälin pitämistä ja yleisesti muutkin huomioivaa käytöstä (ei tukita ovensuita jäämällä siihen hengaamaan tai heittämällä polkupyöriä muiden kulkuväylille jne.
Mutta hyvin käyttäytyviä lapsia ja nuoria on vaan kiva nähdä kaupassakäynti