Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autistisena ei pääse mitenkään läpi työhaastattelusta ilman valehtelua tai esittämistä

Vierailija
29.05.2025 |

Miksi haluat meille töihin?

Haluan elää itsenäisesti sekä maksaa ruokani ja vuokrani säntillisesti. Haluan tulla toimeen omillani.

Missä näet itsesä 3 vuoden kuluttua?

Työskentelemässä teillä.

Miten käsittelisitte hankalaa asiakasta?

Sanoisin ystävällisesti etten enää palvele teitä jos jatkatte häiriköintiä.

Esimiehesi piti lähteä yllättäen hoitamaan juoksevia menoja. Miten toimit?

Jatkan työntekoa normaalisti siihen asti kunnes työaika loppuu.

Mitä tiedät yrityksestämme?

Sen mitä nettisivuillanne, uutisartikkeleissa ja wikipediassa lukee. (Luettelen toimialan, historiaa ja liiketoimintalogiikan)

-------------------------------------------------------------

Ei yhtäkään työpaikkaa 8 vuoteen. Koulutuksena tuta-inssi. Haetut paikat joihin minut on evätty ovat jopa olleet hampurilaisravintoloita (minulla on hygieniapassi). Samaan aikaan siellä on töissä suukuolaavia neurotyypillisiä jotka tuskin edes tietävät milloin se firma on perustettu.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi jossain vaiheessa tiedostaa että kyseessä on teatteri. Sun pitää ylisanoin kehua työpaikkaa työnantajana ja käyttää superlatiiveja siitä millaista positiivista pöhinää ja hyvää fiilistä tuot taloon. Käytännössä asiaosaamista ei arvosteta yhtään vaan sitä että on ekstrovertti "normaali".

Vierailija
2/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta, autistiset miehet on vauva palstan vakio käyttäjäkuntaa ikäluokassa 30-70v, autistisia naisia 55-80 ikäluokassa täällä myös paljon, vauva palstan uusi nimi on AUTISTI KYSYY

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen oli kaltaisillesi paikka yhteiskunnassa. nykyisessä tiktok-maailmassa enää ei. ennen oli vain väliä sillä että oli tunnollinen ja hoiti työt kunnialla. nyt on paljon väliä sosiaalisilla asioilla, jopa ulkonäöllä ja sillä miten hyvin sulautuu saunaporukoihin ja aftereihin. jos ei ole kovin sosiaalinen niin jää 0% mahdollisuus saada töitä ellei ole joku avaramielinen vanhan liiton ukko työnantajana.

Vierailija
4/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuta-inssi? Et kai nyt tarkoita AMK?

Vierailija
5/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta, autistiset miehet on vauva palstan vakio käyttäjäkuntaa ikäluokassa 30-70v, autistisia naisia 55-80 ikäluokassa täällä myös paljon, vauva palstan uusi nimi on AUTISTI KYSYY

Suomalaisia nyt yleisesti kun katsoo niin valtavasti isommalla osalla kuin 2% (joka on hesarissa siteerattu luku) on merkittävän autistisia aivoiltaan vaikkei diagnoosia olisikaan. Oikeampi lukema olisi 20-30%. Ehkä enemmänkin.

Vierailija
6/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo muakin ärsyttää  noin työhaastattelut kun ne on yhtä teatteria. "Kerro meille itsestäsi". No etkö lukenut mun motivaatiokirjettä ja cv:tä?!!!! Miksi kutsut haastatteluun jos sulla on jo tiedossa ettet aio palkata?! Miksi olet mulle vihainen siitä, että tulen haastatteluun, enkä ole sitä mitä haet? Etkö sinä ole se henkilö joka käy hakemusket läpi etukäteen ja päättää ottaa haastatteluun? Miksi tuhlaat minun aikaa ja energiaa senkin sadisti?!

Voi pyhä yksinkertasuus näitä joskus.

Vierailija
7/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuta-inssi? Et kai nyt tarkoita AMK?

Eipä se dippainssiys ja neurotyypillisyyskään auta. Heitä on pitkäaikaistyöttömänä tällä hetkellä tuhansia.

https://akavaworks.fi/julkaisut/lomautuskatsaukset/tyottomyys-ja-lomaut…

Vierailija
8/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ihmiselämä on valehtelua tai esittämistä.

Vierailija
9/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muakin ärsyttää  noin työhaastattelut kun ne on yhtä teatteria. "Kerro meille itsestäsi". No etkö lukenut mun motivaatiokirjettä ja cv:tä?!!!! Miksi kutsut haastatteluun jos sulla on jo tiedossa ettet aio palkata?! Miksi olet mulle vihainen siitä, että tulen haastatteluun, enkä ole sitä mitä haet? Etkö sinä ole se henkilö joka käy hakemusket läpi etukäteen ja päättää ottaa haastatteluun? Miksi tuhlaat minun aikaa ja energiaa senkin sadisti?!

Siinä AP on oikeilla jäljillä että HR-kanat kyllä seulovat näillä "epänormaaleja" (eli niitä jotka eivät ole hyper-ekstrovertteja Love Island-tyyppisiä bilettäjiä) pois pilaamasta työpaikan ilmapiiriä. Sellaisen jäyhän asiallisen suorittajan työllisyysmahdollisuudet 2025 maailmassa ovat jotakuinkin olemattomat ellei pääse johonkin omaan perhefirmaan joka on aika harvoilla.

Vierailija
10/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nää jotka haastattelee on jotain 20 vuotta samassa työssä istuneita deespootteja, jotka ei ole kertaakaan käyneet edes välivuotta pitämässä ja katselemassa miltä muualla näyttää. Ja sitten niitä ihmetyttää miksi joku on tehnyt 100 pätkätyötä ja keikkaa.

Vierailija
11/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ihmiselämä on valehtelua tai esittämistä.

Tämä. Sinänsä käy sääliksi aloittajan tyyppisiä ihmisiä, kun heillä on tuollainen yltiörehellinen mielenlaatu jo syntyessä. Vaikea tuollaiselle on opettaa sulavaa valehtelua tai valkoisia valheita kun autisti ei keskimäärin ymmärrä miksi niin pitäisi toimia tai miksi se on moraalisesti oikein.

Itse kun olin kauan sitten kolmekymppinen, meillä oli töissä tuollainen autistihenkilö joka oli myös todella mukava ja tunnollinen. Se johti siihen että härskimmät tyypit ihan surutta käyttivät tätä hyväkseen ja dumppasivat tälle omia työtehtäviään jotta voivat itse ottaa lonkkaa. Mielestäni on ihan oikein jos tuolla diagnoosilla pääsee vain suoraan eläkkeelle, ellei itse erikseen halua ja pääse johonkin työhön.

Vierailija
12/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain koulutustani vastaavaa työtä asiantuntijana. Nyt on selvinnyt, että työpaikallani on hyvä yhteishenki, saamme yhdessä paljon aikaan, viihdymme ja meistä on autisteja vähintään 30%. Autismista puhutaan avoimesti. Tauoilla riittää keskusteltavaa.

Vierailija
13/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelualan yrittäjänä voin sanoa, että vastauksesi olivat poikkeavat ja en olisi todellakaan palkannut. Sorry 

Vierailija
14/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä AP on oikeilla jäljillä että HR-kanat kyllä seulovat näillä "epänormaaleja" (eli niitä jotka eivät ole hyper-ekstrovertteja Love Island-tyyppisiä bilettäjiä) pois pilaamasta työpaikan ilmapiiriä. Sellaisen jäyhän asiallisen suorittajan työllisyysmahdollisuudet 2025 maailmassa ovat jotakuinkin olemattomat ellei pääse johonkin omaan perhefirmaan j

perhefirmassa on se hyvä puoli, että ihan kuka vaan voi perustaa sellaisen. Sen perustettuaan toki joutuu pakosti ymmärtämään, että edelleen joutuu myymään itsensä ja tuotteensa asiakkaalle ja miettimään, mitä asiakas tästä hyötyy ja miksi sen pitäisi tämä palvelu ostaa. Eikä siihenkään riitä että minä haluan rahaa ruokaan ja sähkölaskuun.

Vierailija
15/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelualan yrittäjänä voin sanoa, että vastauksesi olivat poikkeavat ja en olisi todellakaan palkannut. Sorry 

Mitä valheita AP:n olisi pitänyt luritella että olisit palkannut sinne siivoamaan?

Vierailija
16/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätään vielä: kohdat 1,3 ja 4.

Vierailija
17/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

edelleen joutuu myymään itsensä ja tuotteensa asiakkaalle ja miettimään, mitä asiakas tästä hyötyy ja miksi sen pitäisi tämä palvelu ostaa. Eikä siihenkään riitä että minä haluan rahaa ruokaan ja sähkölaskuun.

Ei riitäkään, mutta kyllähän se jokaisella motiivina työnteolle on jos ei ole sattunut syntymään kultalusikka suussa isojen perintöjen kera. Autistiset henkilöt eivät vain ymmärrä ettei sitä saa tuoda noin suorasti esille.

Vierailija
18/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi jossain vaiheessa tiedostaa että kyseessä on teatteri. Sun pitää ylisanoin kehua työpaikkaa työnantajana ja käyttää superlatiiveja siitä millaista positiivista pöhinää ja hyvää fiilistä tuot taloon. Käytännössä asiaosaamista ei arvosteta yhtään vaan sitä että on ekstrovertti "normaali".

Juuri näin. Olin keväällä aivan totaalisen pöyristyttävän amatöörimaisessa firmassa hetken, asiaosaaminen ihan hukassa ja todella kovat luulot silti. Vertauksena, jotain kokkeja insinöörin töissä ja kielitaidottomia puheterapeutteina. Oikeasti.

Ennemmin lomailen tässä hetken, sitten taas hakkaamaan päätä seinään näiden kuolaavien "normaalien" kanssa. 

Vierailija
19/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itselläni autistisia piirteitä ja yritys. Kyllä vasn otan rehellisen tekijän mielummin kuin sen joka varastaa ja valehtelee. Ne on näitä " en mää tiennyt" "ei oo perehdetetty" kun jäävät kiini väärin tekemisistään.

Vierailija
20/71 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen ketjun aloittaja. Kuulisin mielelläni millaista rakettitieteilijää olisit halunnut minun sijastani sinne. Oletan että palkka alkaa kakkosella tai ehkä ykkösellä, niin mielestäni peruskohtelias, työnsä asiallisesti suorittava henkilö jolla on korkea stressinsietokyky on positioon sopiva.