Miten teidän perheessänne jakautuu kotityöt?
Onko jokin homma selkeästi enemmän sinun/puolisosi vastuulla?
Iät kiinnostavat myös, omanne ja mahdollisesti lasten.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 11:48"]
M45 vastaa.
No kolahtihen se johonkin. Näitä en laske kotitöiksi, koska mielestäni tietyt asiat kuuluvat automaattisesti molemmille; Ruoan laitto. Siihen kuuluu ap koneen tyhjennys ja täyttö, sekä omien jälkien korjaus, eli kattiloiden, pannujen yms. pesu, kuten jo ensimmäisessä postissa kerroin. Ei niistä pidä erikseen tehdä Kotitöitä. Kaappieja ei pidä erikseen järjestellä, ne tavarathan laitetaan samoihin paikkoihin, mistä ne otetaan! Lasten vaatteet käyn myös ostamassa, samalla kun käyn kaupassa, joten en pidä sitä kotityönä. Vaipanvaihto ja lasten ruokkiminen kuuluu mielestäni molemmille, eikä ole kotityö. Ostoslistat hoidan tietenkin, koska käyn myös kaupaassa, samoin vessapaperit, talouspaperit, hygienia tarvikkeet. Eli edelliset ei ole kotitöitä. Pudonneen napin ompelen, muita vaatekorjauksia meillä ei tehdä. Yleinen järjestely? Kaikki palauttaa tavarat nille kuuluville paikoille!
Olet oikeassa, lakanoiden vaihdon, jääkaapin tyhjennyksen, pakastimen sulatuksen, mattojen tamppauksen, ikkunoiden pesun kanssa, ne todella ovat kotitöitä.
Kuten sanoin, teette naiset itsellenne kotitöitä ihan turhan takia, korjatkaa jälkenne heti.
[/quote]
Eli kotityöt eivät ole kotitöitä jos ne tehdään yhdessä? No, minusta ovat. Kaappien järjestelyllä tarkoitin niiden läpikäymistä esimerkiksi vanhentuneiden tuotteiden tai liian pienten vaatteiden löytämiseksi. Sitäpaitsi mikään kaappi ei pysy vuosia hyvässä järjestyksessä, vaikka kuinka tavarat pyrittäisiin laittamaan takaisin samoille paikoille. Yleinen järjestely on myös aina tarpeellista, vaikka tapana olisikin siivota heti omat jälkensä. Jo pelkästään lasten jäljiltä kamaa jää koko ajan hujan hajan.
Ja jos noin kätevästi kuittaat nuo listaamani niin miten se polkupyörien, urheiluvarusteiden, tietokoneiden ja tablettien osto sitten on niin hankalaa, samalla kauppareissulla ne tulee kuin vaatteetkin (niitä vain täytyy ostaa harvemmin). Laskut ja kilpailutukset menee surffauksen ohella itsestään ja risujen ja huonekalujen kuskaus hoituu myös kauppareissulla.
Listaan voisi muuten lisätä vielä ainakin vessan ja kylpyhuoneen pesun, roskien viennin ja uunin puhdistuksen. Lisäksi esim. itse pesin tänään roskiskaapin ja pesukoneen tiivisteet, tämänkaltaisia hommiakin joskus täytyy tehdä.
PS. Jos haluat keskustella asiallisesti älä käytä alentuvia ilmaisuja kuten "taisi kolahtaa".
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 11:48"]
M45 vastaa.
No kolahtihen se johonkin. Näitä en laske kotitöiksi, koska mielestäni tietyt asiat kuuluvat automaattisesti molemmille; Ruoan laitto. Siihen kuuluu ap koneen tyhjennys ja täyttö, sekä omien jälkien korjaus, eli kattiloiden, pannujen yms. pesu, kuten jo ensimmäisessä postissa kerroin. Ei niistä pidä erikseen tehdä Kotitöitä. Kaappieja ei pidä erikseen järjestellä, ne tavarathan laitetaan samoihin paikkoihin, mistä ne otetaan! Lasten vaatteet käyn myös ostamassa, samalla kun käyn kaupassa, joten en pidä sitä kotityönä. Vaipanvaihto ja lasten ruokkiminen kuuluu mielestäni molemmille, eikä ole kotityö. Ostoslistat hoidan tietenkin, koska käyn myös kaupaassa, samoin vessapaperit, talouspaperit, hygienia tarvikkeet. Eli edelliset ei ole kotitöitä. Pudonneen napin ompelen, muita vaatekorjauksia meillä ei tehdä. Yleinen järjestely? Kaikki palauttaa tavarat nille kuuluville paikoille!
Olet oikeassa, lakanoiden vaihdon, jääkaapin tyhjennyksen, pakastimen sulatuksen, mattojen tamppauksen, ikkunoiden pesun kanssa, ne todella ovat kotitöitä.
Kuten sanoin, teette naiset itsellenne kotitöitä ihan turhan takia, korjatkaa jälkenne heti.
[/quote]
Eli kotityöt eivät ole kotitöitä jos ne tehdään yhdessä? No, minusta ovat. Kaappien järjestelyllä tarkoitin niiden läpikäymistä esimerkiksi vanhentuneiden tuotteiden tai liian pienten vaatteiden löytämiseksi. Sitäpaitsi mikään kaappi ei pysy vuosia hyvässä järjestyksessä, vaikka kuinka tavarat pyrittäisiin laittamaan takaisin samoille paikoille. Yleinen järjestely on myös aina tarpeellista, vaikka tapana olisikin siivota heti omat jälkensä. Jo pelkästään lasten jäljiltä kamaa jää koko ajan hujan hajan.
Ja jos noin kätevästi kuittaat nuo listaamani niin miten se polkupyörien, urheiluvarusteiden, tietokoneiden ja tablettien osto sitten on niin hankalaa, samalla kauppareissulla ne tulee kuin vaatteetkin (niitä vain täytyy ostaa harvemmin). Laskut ja kilpailutukset menee surffauksen ohella itsestään ja risujen ja huonekalujen kuskaus hoituu myös kauppareissulla.
Listaan voisi muuten lisätä vielä ainakin vessan ja kylpyhuoneen pesun, roskien viennin ja uunin puhdistuksen. Lisäksi esim. itse pesin tänään roskiskaapin ja pesukoneen tiivisteet, tämänkaltaisia hommiakin joskus täytyy tehdä.
PS. Jos haluat keskustella asiallisesti älä käytä alentuvia ilmaisuja kuten "taisi kolahtaa".
[/quote]
Niitähän on turha laskea, mitkä yhdessä tehdään? Meillä ei kaappiin takaisin laiteta vanhentuneita tuotteita ja liian pienet vaateet myös lähtevät muualle kun kaappiin. Ei tarvitse sitteen jälkeenpäin niitä sieltä etsiskellä.
Mikä kuittauksista jäi vaivaamaan?
No lasten vaatteet saan kyllä "ruokakaupasta", mutta pyörät, urheiluvarusteet ja tabletit yms. minun pitää kyllä hakea erikoisliikkeistä, voihan olla, että nekin "ruokakaupasta" saisi hankittua, ei vaan ole tullut mieleen:)
Vessan ja kylppärin pesu, todellakin todellisia kotitöitä, samaa mieltä! Roskat vien aina ulos mennessäni, ja katson että kyseinen kaappi on siisti. Pesukoneen tiivisteet, nukkasihdit, viemärien puhdistukset ovat myös ok, kuuluvat automaattisesti minulle, mielestäni miesten töitä.
Ps. Asiallinen keskustelun sävy mielestäni jo kärsii sinun edellisellä aloituksella; "tekstisi asenteellista paskaa", taidan olla herkkänahkainen...
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:33"]
Niitähän on turha laskea, mitkä yhdessä tehdään? Meillä ei kaappiin takaisin laiteta vanhentuneita tuotteita ja liian pienet vaateet myös lähtevät muualle kun kaappiin. Ei tarvitse sitteen jälkeenpäin niitä sieltä etsiskellä.
Mikä kuittauksista jäi vaivaamaan?
No lasten vaatteet saan kyllä "ruokakaupasta", mutta pyörät, urheiluvarusteet ja tabletit yms. minun pitää kyllä hakea erikoisliikkeistä, voihan olla, että nekin "ruokakaupasta" saisi hankittua, ei vaan ole tullut mieleen:)
Vessan ja kylppärin pesu, todellakin todellisia kotitöitä, samaa mieltä! Roskat vien aina ulos mennessäni, ja katson että kyseinen kaappi on siisti. Pesukoneen tiivisteet, nukkasihdit, viemärien puhdistukset ovat myös ok, kuuluvat automaattisesti minulle, mielestäni miesten töitä.
Ps. Asiallinen keskustelun sävy mielestäni jo kärsii sinun edellisellä aloituksella; "tekstisi asenteellista paskaa", taidan olla herkkänahkainen...
[/quote]
Ei ollut puhe kotitöiden laskemisesta, vaan ylipäänsä siitä, mitä niitä on. Ensimmäisestä viestistäsi saa sen kuvan että jos toinen hoitaa ainoastaan ne sinun itsellesi listaamat kotityöt se on ok, koska muita kotitöitä on niin kamalan vähän. Tähän tartuin.
Minusta lasten vaatteet saa yhtä huonosti "ruokakaupasta" kuin ne tabletit ja polkupyörätkin, mutta makuasia. Yleensähän kauppakeskuksissa on kaupat vieri vieressä, joten ruokakauppareissulla voi hakea kaikki. Tai netistä ollaan tilattu esim läppärit ja muut. Ja kyllä ne riisit ja jauhot vaan siellä kaapissa joskus vanhenee, vaikka kovasti toki yritetään käyttää kaikki pois..
Myönnän että oma heittonikaan ei ollut täysin asiallinen, näen vain punaista joka kerta kun joku tällä palstalla kirjoittaa tuon "taisi kolahtaa", johon riittää siis se että vastaa jonkun provosoivasti heittämiin letkautuksiin. Tai sitten on kateellinen vanha lehmä, jos on eri mieltä jostain.
Mutta mitä tästä sen enempää vääntämään, jos teillä toimii noin niin hyvä, meillä taas sitten toisella tavalla!
Minä saatan kerran kuussa tehdä suursiivouksen eli kuurata kaikki paikat, mies hoitaa muuten aikalailla siivouksen. Minä hoidan ruoanlaiton yleensä, mutta mieskin tykkää kokata. Pyykkiä pestään lähes aina, että minä konetan ja mies ottaa kuivumaan. Tiskaus miehellä, saatan itsekin joskus astiakoneen täyttää tai tyhjentää. Kaupassa käydään se kumpi haluaa/jaksaa/ehtii, aikalailla puoliksi. Minä en pi siivouksesta enkä häpeä sitä myöntää, joskus tosin tulee näitä hormonisiivouspuuskia, mutta muuten sitä välttelen. Onneksi mies ei pahitteeksivpistä, jos joutuu siivoamaan, mutta mielummin kuulemma siivoaa kun esim. Minä olen töissä, että saa rauhassa siivota enkä napise vieressä. Lapsia yksi. Ikää +25
Mies käy kaupassa useammin. Tekee myös ruokaa toisinaan, muttei koskaan siivoa jälkiään sen jälkeen. Mies ei myöskään puheistaan huolimatta koskaan imuroi (okei, on imuroinut 2 kertaa 5 vuoden aikana), ei ole IKINÄ pessyt vessaa, saati lattioita, saati kylpyhuonetta. On 2 kertaa ripustanut pyykit, kun jätin ne tahallani koneeseen, kun lähdin töihin. Ei pyyhi pölyjä ikinä. Ei myöskään siivoa autoa, ei osaa vaihtaa lamppua autoon (minä vaihdan) yms. Vie auton kyllä huoltoon, onko se nyt sitten kotityö? Leikkaa nurmikon ja haravoi lähinnä pyydettäessä (tämän jälkeen leikkaan nurmikon yleensä perässä itse, koska jälki on järkyttävän huonoa). Minä vaihdan myös lamput ja nikkaroin tarvittaessa. En tiedä mihin tarvitsen miestä kotona tällä hetkellä... Ehkä seksiin.
Mies tekee kaikki ruokaostokset ja laittaa kaikki ruuat. Siivous tasan. Mies tekee kaiken autoon liittyvän. Mies käy päivätöissä.
Mä tiskaan käsin, hoidan pyykit. Pölyjen pyyhkiminen tasan. Mä en käy töissä.
Poika, 15 v. silittää lakanat.
Minä yleensä siivoilen pitkin päivää, vähän niin kuin "ohi mennen". Mies ripustaa pyykkiä ja laittaa tiskejä omatoimisesti ja aina kun pyydän. Ja minulle lankeaa imuroiminen, lattioiden ja vessan pesu kerran viikossa, kun mies tuskin edes tajuaisi noita tehdä ennen kun oikeesti alkaisi näyttää likaiselta:)
Työt on helppo jakaa, koska teemme melkein koko ajan jotain. Molemmat tekevät kaikkea mahdollista. En jaksa tarkemmin edes miettiä, kuka mitäkin tekee.
Laiskat töitään luettelevat.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:56"]
Olen hymyssäsuin seurannut niitä naisten kotitöiden hoitamisia. Kohkataan ja puhistaan kuinka hommaa riittää. Puolet siitä koko työmäärästä on naisen itse aiheuttamaa. Kokataan ja jätetään koko päivän pannut, kattilat, kipot, kauhat yms.yms. kaikki röykkiöiksi tasoille, illalla siivotaan omat jäljet ja tehdään Kaikki kotityöt! Pelataan ja leikitään pienten lasten kanssa oh:n lattialla kuutta eri juttua, kaikki jää lattialle, ei viedä sitämukaan vanhoja pois, kun uuttaa tuodaan, Illalla korjataan kamat pois, minä siivoan Kaikkien jäljet!
Ainoat todelliset duunit on pölyjen pyyhkiminen, lattioiden siivoaminen ja pyykin pesu.
Pyykkiä joutuu pesemään jokapäivä, pölyt ja lattiat kerran pari viikossa, ottaa 1,5h/siivouspäivä.
Miehelle kuuluu, remontit, autoista huolehtiminen, nurtsin leikkuu ja lumityöt. Koko perheen polkupyörien, huolto ja hankinta. Kolmen lapsen harrastuksiin kuljetukset(ei pääse bussilla), koulujen ja harrastusten vanhempain illat yms. Tietokoneiden, puhelinten, tablettien, koko perheen urheiluvarusteiden ylläpito, huolto ja hankinta. Kaupassakäynnit ja kaikki autolla ajaminen, kun koko perhe tai vain joku perheestä liikkuu. Laskujen maksut, puhelin-,sähkö- ja vesiliittymien kilpailuttaminen, mittarien lukeminen yms. Kierrätysmateriaalien, uusien huonekalujen, vanhojen huonekalujen, risujen kuljetukset.
Ennen oli selvää, kun oli miesten ja naisten työt. Nyt on miesten ja yhteiset työt.
Yrittäkää nyt Naiset oikeasti nähdä ne asiat oikein ja lopettakaa se "tunteella" näkeminen.
M45
[/quote]
Hei te alapeukuttajat, laittakaa nyt vähän "factaa" tukemaan näkemystänne.
[/quote]
Ehkä teillä on noin, meillä ei. Molemmat laitamme ruokaa mutta hieman useammin minä olen se joka laitan ne kipot ja kupit tiskiin. Mies inhoaa kattiloiden ja paistovatien pesua joten ne jää aina mulle, hellan tason pesua sekä työtasojen puhdistusta (siellä ne on eilisiltaisetkin murut vielä kun en aamulla ennen töihinlähtöä niitä pyyhkinyt, ukko söi vielä mun nukkumaanmenon jälkeen). Eli molempien jälkiä korjataan.
Lapset korjaa itse omat jälkensä varmaan kerran viikossa siivouspäivänä. Talo on n 250m2 joten siivottavaa riittää molemmille - minä hoidan yläkerran ja mies alakerran imuroinnit ja pesut. Vessojen siivous 51/52 vuodessa mun vastuulla, 3 vessaa. Pyykkiä pesen 3-4 koneellista viikonloppuna, mies silloin kun minä olen työmatkoilla.
Talo on rakennettu yhdessä ja sitä huolletaan yhdessä. Toki on ollut jotain raskaampia tehtäviä joihin en ole voinut osallistua mutta uskoisin että kuitenkin tehnyt keskivertoa enemmän raksahommia. Lumet luo se joka on kotona, nurtsinleikkuu vie meillä 10 min muutaman kerran kesässä (metsätontti)
Harrastuksiin viedään ja haetaan puoliksi, paitsi viimeviikolla kun mies oli työmatkalla mulle osui 2 treenit, 1 turnaus, 10 sämpylää ja buffavuoro yksin hoidettavaks kaiken muun lisäksi. Urheiluvälineitä kävin ostamassa lapsen kanssa kaksin, ei siinä miestä tarvita!?
Kuluneiden 18 vuoden aikana mies ei ole maksanut yhtään laskua, edes talojen rakennusvaiheessa (rahaa kuitenkin liikkunut lähemmäs 1 M€ taloissa yhteensä). Puhelimen ja tabin asennukset joo on hänen vastuulla, mua ei kiinnosta - mä vain käytän.
Meillä on periaatteena se ettei töitä erotella - se tekee joka ehtii, viitsii ja osaa. Arkisin mies käy ruokakaupat jos on kotosalla, viikonloppuna mennään ihan vapaaehtoisesti yhdessä:) Koskaan ei ole tarvinnut "vaatia" tai pyytää tekemään mitään, kumpikin kyllä tekee osuutensa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:56"]
Olen hymyssäsuin seurannut niitä naisten kotitöiden hoitamisia. Kohkataan ja puhistaan kuinka hommaa riittää. Puolet siitä koko työmäärästä on naisen itse aiheuttamaa. Kokataan ja jätetään koko päivän pannut, kattilat, kipot, kauhat yms.yms. kaikki röykkiöiksi tasoille, illalla siivotaan omat jäljet ja tehdään Kaikki kotityöt! Pelataan ja leikitään pienten lasten kanssa oh:n lattialla kuutta eri juttua, kaikki jää lattialle, ei viedä sitämukaan vanhoja pois, kun uuttaa tuodaan, Illalla korjataan kamat pois, minä siivoan Kaikkien jäljet!
Ainoat todelliset duunit on pölyjen pyyhkiminen, lattioiden siivoaminen ja pyykin pesu.
Pyykkiä joutuu pesemään jokapäivä, pölyt ja lattiat kerran pari viikossa, ottaa 1,5h/siivouspäivä.
Miehelle kuuluu, remontit, autoista huolehtiminen, nurtsin leikkuu ja lumityöt. Koko perheen polkupyörien, huolto ja hankinta. Kolmen lapsen harrastuksiin kuljetukset(ei pääse bussilla), koulujen ja harrastusten vanhempain illat yms. Tietokoneiden, puhelinten, tablettien, koko perheen urheiluvarusteiden ylläpito, huolto ja hankinta. Kaupassakäynnit ja kaikki autolla ajaminen, kun koko perhe tai vain joku perheestä liikkuu. Laskujen maksut, puhelin-,sähkö- ja vesiliittymien kilpailuttaminen, mittarien lukeminen yms. Kierrätysmateriaalien, uusien huonekalujen, vanhojen huonekalujen, risujen kuljetukset.
Ennen oli selvää, kun oli miesten ja naisten työt. Nyt on miesten ja yhteiset työt.
Yrittäkää nyt Naiset oikeasti nähdä ne asiat oikein ja lopettakaa se "tunteella" näkeminen.
M45
[/quote]
Joopa joo. Eihän sitä tiskiä synny, jos ei kokkaa. No itse olen yleensä tehnyt ns naisten töiden lisäksi listasi miesten töistä ainakin lumityöt pääosin, lasten harrastuksiin viennit, kaupassa käynnit, laskujen maksut. Lasten vanhempainilloissa yms. mies ei ole ollut koskaan.Lisäksi olen osittain lasten avustuksella hoitanut nurmikon leikkuun ja muut pihatyöt, pieniä korjaushommia, oman autoni ja sisäsiivouksen miehen autosta.
Nyt olen työttömänä ja on luonnollista, että lähes kaikki (ed. lisäksi myös nuo kilpailutukset, vakuutusasiat ym.) kuuluu minulle, mutta töissä ollessa tuollaisesta työnjaosta seuraa, että asiat ovat helposti vähän rempallaan ja esim. siivous saattaa olla aika suurpiirteistä...
Noh, kaikki on tietysti "itse aiheutettua". Mitäs olet ollut työttömänä, mitäs olet niin ruma, että se on korvattava ahkeruudella.
Helvetin mobiili-av!!!
Olin näpytellyt kännykällä jo pitkät pätkät, kunnes tekstini katosi. Jipii... Yritän huomenna uudestaan.
Aika lailla menee tasan kotihommat. Miehen vastuulla on ruuanlaitto koska vihaan sitä ja minä taasen huolehdin pyykkihuollosta (mies onnistuu aina laittamaan väärän värisiä samaan aikaa koneeseen ja lopputuloksena on värjäytyneitä vaatteita). Loput hommat menee tosiaan aika lailla tasan ja meiningillä kuka jaksaa/ehtii/viitsii. Asutaan kerrostalossa joten mitään pihahommia tms. ei ole.
Lapset 8v. ja 4v.
Minä 29v. ja mies 36v.
up