Miten teidän perheessänne jakautuu kotityöt?
Onko jokin homma selkeästi enemmän sinun/puolisosi vastuulla?
Iät kiinnostavat myös, omanne ja mahdollisesti lasten.
Kommentit (53)
Minä hoidan nyt kaiken. Mies keskittyy yritykseensä. Jäin kotiin, koska muuten ei enää saatu hommaa toimimaan.
Olen hymyssäsuin seurannut niitä naisten kotitöiden hoitamisia. Kohkataan ja puhistaan kuinka hommaa riittää. Puolet siitä koko työmäärästä on naisen itse aiheuttamaa. Kokataan ja jätetään koko päivän pannut, kattilat, kipot, kauhat yms.yms. kaikki röykkiöiksi tasoille, illalla siivotaan omat jäljet ja tehdään Kaikki kotityöt! Pelataan ja leikitään pienten lasten kanssa oh:n lattialla kuutta eri juttua, kaikki jää lattialle, ei viedä sitämukaan vanhoja pois, kun uuttaa tuodaan, Illalla korjataan kamat pois, minä siivoan Kaikkien jäljet!
Ainoat todelliset duunit on pölyjen pyyhkiminen, lattioiden siivoaminen ja pyykin pesu.
Pyykkiä joutuu pesemään jokapäivä, pölyt ja lattiat kerran pari viikossa, ottaa 1,5h/siivouspäivä.
Miehelle kuuluu, remontit, autoista huolehtiminen, nurtsin leikkuu ja lumityöt. Koko perheen polkupyörien, huolto ja hankinta. Kolmen lapsen harrastuksiin kuljetukset(ei pääse bussilla), koulujen ja harrastusten vanhempain illat yms. Tietokoneiden, puhelinten, tablettien, koko perheen urheiluvarusteiden ylläpito, huolto ja hankinta. Kaupassakäynnit ja kaikki autolla ajaminen, kun koko perhe tai vain joku perheestä liikkuu. Laskujen maksut, puhelin-,sähkö- ja vesiliittymien kilpailuttaminen, mittarien lukeminen yms. Kierrätysmateriaalien, uusien huonekalujen, vanhojen huonekalujen, risujen kuljetukset.
Ennen oli selvää, kun oli miesten ja naisten työt. Nyt on miesten ja yhteiset työt.
Yrittäkää nyt Naiset oikeasti nähdä ne asiat oikein ja lopettakaa se "tunteella" näkeminen.
M45
Laitan ruuat/ kauppa reissut, tiskaan ja käyn töissä ja hoidan vauvaa töitten jälkeenkin...(Työ raskasta)
nainen pitää aakkos järjestystä kodissa ja nalkuttaa
Ja hoitaa vauvaa öisin + työ olo ajan täysi yksin..
Mä hoidan ruokahuollon oikeastaan kokonaan. Mulla on päävastuu tiskeistä, pyykeistä ja siivoamisesta, mutta mies auttaa. Hoidan koko perheen vaatehankinnat ja muun vaatteista huolehtimisen.
Mies hoitaa lämmityksen, isoimmat pihatyöt (ruohonleikkuu, jyrsintä), puuhommat, auton ja moottoripyörät (minä pesen ja siivoan), remontit ja korjailun.
Meillä on selkeesti naisten- ja miestentyöt vanhanaikaisesti. Olemme alle 50v ja lapset ovat 17v-30v.
Meillä menee aika tasan (myös autojen ja pyörien huollut, pihatyöt, rakennus hommat lasten harrastuksiin kuskaamiset, uudet kodin hankinnat) paitsi että minä pyykkään enemmän ja mies pesee usein ikkunat ja pesee vessat useammin.
Olen vajaan vuoden vielä kotona ja sitten menen töihin ja mies on kotona.
Toki se joka on lasten kanssa päivät kotona tekee kotitöitä vähän enemmän.
N32 M34 lapsia 5, 8kk-12v
Perheessä neljä jäsentä: kaksi tytärtä, poika ja äiti. Yksi tytär pesee pyykin, toinen tiskaa. Poika käy kaupassa ja hoitaa koiran. Äiti tekee ruuan, imuroi ja muuta sellaista. Lapset teinejä eli pystyvät hyvin tekemään oman osansa. Toiminut hyvin näin jo pari vuotta. Teinit saavat tietysti taskurahaa. Välillä paikotaan toisten osuuksia jos toisella on kiire.
Mies hoitaa pihaa, luo lumet, leikkaa nurmikon, tekee tarvittavat remontit, huoltaa autot, pilkkoo puut... Minä hoidan lapset, teen ruokaa, siivoan, pyylkään, tiskaan, hoidan kasvimaan, hoidan koiran. Meillä siis hyvin paljon jakautuu "miesten" ja "naisten" hommiin. Molemmat käydään töissä, ja kyllä täytyy sanoa että itselleni jää vähemmän vapaa-aikaa, mutta jotenkin hävettäisi jos mieheni joutuisi ruveta vaikka imuroimaan.. ollaan 25 molemmin puolin.
Ihan yllätyin kuinka monta vastannut ettei ole mitään tiettyjä jakoja hommien suhteen. Hyvä että teillä toimii noin :)
Kolmekymppisiä ollaan, lapsia 4. Kotityöt teen pääosin minä koska olen nyt kotona.
Mieskin on ollut työttömänä jolloin hän on tehnyt kotitöitä.
Kun molemmat on töissä niin kotityöt tehdään kumpikin. Välillä voi toinen lähteä kauppaan ja toinen siivoaa tai toinen laittaa pyykkiä ja toinen imuroi.
Lapsetkin tekee kotitöitä. Jokainen voi laittaa astiansa tiskikoneeseen syömisen jälkeen yms.
Nyt kun olen kotona niin pakkaan lapsien harkkakasseja, laitan ruuat valmiiksi yms. koska sillä säästää aikaa illalla, kivempi olla illalla yhdessä kuin patistella työssä käynyt siivoamaan tai laittamaan ruokaa. Tätä ei välttämättä edes kotona oleva äiti edes huomaa: päivä menee äkkiä vaikka istuu koneella/katselee telkkaa/käy puistossa lapsen kanssa mutta jos ruuan tekee valmiiksi koko perheelle kun mies tulee niin aikaa säästyy heti ruuanteon verran (plus tiskikoneen tyhjennyksen + täytön) ja kenties koko ruokapöydän tahman pesemisen verran!
Ja mitä siellä teillä nyt sitten yhdessä siivotaankaan.. Imurointi, pyykki?
Jos näitä tekisi nainen kun mies tekee töitä niin voisi illan olla yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:38"]
Molemmat käydään töissä, ja kyllä täytyy sanoa että itselleni jää vähemmän vapaa-aikaa, mutta jotenkin hävettäisi jos mieheni joutuisi ruveta vaikka imuroimaan..
[/quote]
Auts.
Meillä näin.
Mies: ruokahuolto lähes kokonaan, auttelen joskus. Kaikki autoon liittyvä eli vie huoltoon, katsastukseen ja renkaanvaihtoon, lisäilee pissapojan nestettä ym. Ajaakin sillä kyllä enemmän, mm. työmatkansa. Hoitaa ja fiksaa talouden elektroniset ja sähkölaitteet, vaihtaa lamput jne. Ripustaa jouluvalot ja taulut pyynnöstäni. Joskus täyttää ja tyhjentää tiskikonetta, minä enemmän.
Minä: pesen pyykit, imuroin, pesen lattiat, vessat jne. Näissä mies joskus auttaa, pääosin ei. Teen kaiken sen harvemmin vastaan tulevan kuten jääkaapin siivous, kaappien järjestely, kierrätystavaroiden lajittelu, suihkukaapin jynssäys jne. Ompelen pudonneet napit ja paikkaan revenneet farkut.
Yhdessä tehdään ostoslistat, käydään kaupassa ja huolletaan polkupyörät.
Periaatteessa jakautuu ihan jees, mutta joskus harmittaa juuri nuo kaikki harvemmin tehtävät asiat, kuten ikkunanpesut ja muut, ne jäävät aina tehtäväkseni, mies ei edes ikipäivänä huomaisi tarvetta moiselle. Se myös harmittaa että joudun korjailemaan miehen jälkiä, esim. likaiset astiat jäävät lojumaan keittiön pöydälle vaikka tiskikone vieressä ja sukat makaavat lattialla pari päivää ennenkuin herra huomaa kiikuttaa ne pyykkikoriin.
Mutta siis kokonaisuudessaan ok, yritän kaikin tavoin välttää nalkuttamista mutta hieman ystävällisesti yritän vihjailla tuosta omien jälkien siivoamisesta. Tehoaa vaihtelevasti. :) Yhdessä 4v, ei lapsia.
Minä laitan ruuat, siivoan vessan, vaihdan lakanat, pesen pyykit, pyyhin pölyt, hoidan puutarhaa, vaihdan verhot/tekstiilit, pakkaan pois talvi-/kesävaatteet ja -varusteet, sekä lasten liian pienet vaatteet.
Mies imuroi, pesee lattian, leikkaa nurmikot/tekee lumityöt ja muut omakotitalomme rempat ja kunnossapitotoimet, pesee saunan.
Yhdessä (näihin osallistuu myös lapset 8v ja 3v) järjestellään paikkoja, tyhjennetään/täytetään tiskikonetta ja siivotaan keittiö syönnin jälkeen, haetaan puita/lämmitetään, laitetaan pyykit kuivumaan/viikataan puhtaat kaappeihin jne.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 08:56"]
Olen hymyssäsuin seurannut niitä naisten kotitöiden hoitamisia. Kohkataan ja puhistaan kuinka hommaa riittää. Puolet siitä koko työmäärästä on naisen itse aiheuttamaa. Kokataan ja jätetään koko päivän pannut, kattilat, kipot, kauhat yms.yms. kaikki röykkiöiksi tasoille, illalla siivotaan omat jäljet ja tehdään Kaikki kotityöt! Pelataan ja leikitään pienten lasten kanssa oh:n lattialla kuutta eri juttua, kaikki jää lattialle, ei viedä sitämukaan vanhoja pois, kun uuttaa tuodaan, Illalla korjataan kamat pois, minä siivoan Kaikkien jäljet!
Ainoat todelliset duunit on pölyjen pyyhkiminen, lattioiden siivoaminen ja pyykin pesu.
Pyykkiä joutuu pesemään jokapäivä, pölyt ja lattiat kerran pari viikossa, ottaa 1,5h/siivouspäivä.
Miehelle kuuluu, remontit, autoista huolehtiminen, nurtsin leikkuu ja lumityöt. Koko perheen polkupyörien, huolto ja hankinta. Kolmen lapsen harrastuksiin kuljetukset(ei pääse bussilla), koulujen ja harrastusten vanhempain illat yms. Tietokoneiden, puhelinten, tablettien, koko perheen urheiluvarusteiden ylläpito, huolto ja hankinta. Kaupassakäynnit ja kaikki autolla ajaminen, kun koko perhe tai vain joku perheestä liikkuu. Laskujen maksut, puhelin-,sähkö- ja vesiliittymien kilpailuttaminen, mittarien lukeminen yms. Kierrätysmateriaalien, uusien huonekalujen, vanhojen huonekalujen, risujen kuljetukset.
Ennen oli selvää, kun oli miesten ja naisten työt. Nyt on miesten ja yhteiset työt.
Yrittäkää nyt Naiset oikeasti nähdä ne asiat oikein ja lopettakaa se "tunteella" näkeminen.
M45
[/quote]
Hei te alapeukuttajat, laittakaa nyt vähän "factaa" tukemaan näkemystänne.
Minä olen 48, mies on 31.
Lapset ovat 16, 8 ja 7.
Ruoka tehdään yhdessä, mutta minä olen se, joka hoitaa leipomiset.
Lapset tyhjentävät ruokapöydän, täyttävät tiskikoneen ja siivoavat ruokailun jäljet.
Mies hoitaa useimmat kauppareissut.
Minä petaan sängyt (16 petaa omansa itse) , mies pesee pyykin.
Minä viikkaan ja silitän pyykin. Lapset vievät vatteet oikeisiin kaappeihin.
16-vuotias tekee kaikki ompelu, vaatekorjaus yms työt sekä ompelee kodintekstiilit ja osan perheen käyttövaatteista.
Minä huolehdin pääsääntöisesti lasten vaatteet (sen osuuden mitä 16-vuotias ei tee) ja kouluasiat.
Mies huolehtii lääkärikäynnit ja kuskaa harrastuksiin.
Viikkosiivous (imurointi. petivaatteiden tuuletus, mattojen tuuletus, lattioiden ja vaakapintojen pesu yms) tehdään porukalla. Kaikki osallistuvat ellei satu olemana jotain tärkeää menoa.
Minä "järjestelen", teen kukka-asetelmat, sytytän kynttilät jne.
Lapset osallistuvat sen mukaan , mitä hoksaavat.
Mies hoitaa auton.
Jotenkin noin se menee. Kukin tekee sitä, mikä parhaiten itseltä sujuu...
En ole alapeukuttanut sulle M45, mut voisin. Sähän kuvailet miesten toimintaa tolla kuvauksellasi, et naisten! Varmaan on niitä poikkeuksiakin, mut yleensä miehet jättää kaiken leväälleen, nehänonjo hommansa hoitaneet (lei kokanneet tai leikkineet lasten kanssa hetken, joku muu voi siis siivota jäljet!).
Sit toi sun osio "miehelle kuuluu"...huoh, kun kuuluiskin. Minä kuskaan harrastuksiin, maksan laskut, käyn koulun ja haraastusten vanhempainillat, käyn kaupassa jnejne. Noi muut on ihan marginaalia, montako kertaa vuodessa viet risuja tai oikien huollat urheiluvälineitä? Just tollasta miehen logiikkaa "mähän katon kerran vuodessa et xxx:n luistimet on teräkunnossa ja et on teippiä mailna lavassa, mitä sä oikein jankkaat?" Siinä välissä nainen on jo miljoona kertaa peesyt ja kuivattanut sen saman xxx urheilukamoja, niin jja keräillyt pitkin kämppää. Tai toi tietotekniikka ylläpito...jepjep. Pitää varmaan myös sisällään noin sata tuntia netissä selailua, kun täytyy vähän vertailla minkä sit kaupasta hakee. Siinä välissä taas on se perheen äiti kokannut, siivonnut jne jne.
Suurin osa miehistä vaan on mukavuudenhaluisia ja laiskoja, ja miks mitään muuta ollakkaan jos joku muu kerran kaikien tekee. Jos mä olisin mies niin voisin käyttäytyä ihan samalla lailla.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:00"]
En ole alapeukuttanut sulle M45, mut voisin. Sähän kuvailet miesten toimintaa tolla kuvauksellasi, et naisten! Varmaan on niitä poikkeuksiakin, mut yleensä miehet jättää kaiken leväälleen, nehänonjo hommansa hoitaneet (lei kokanneet tai leikkineet lasten kanssa hetken, joku muu voi siis siivota jäljet!).
Sit toi sun osio "miehelle kuuluu"...huoh, kun kuuluiskin. Minä kuskaan harrastuksiin, maksan laskut, käyn koulun ja haraastusten vanhempainillat, käyn kaupassa jnejne. Noi muut on ihan marginaalia, montako kertaa vuodessa viet risuja tai oikien huollat urheiluvälineitä? Just tollasta miehen logiikkaa "mähän katon kerran vuodessa et xxx:n luistimet on teräkunnossa ja et on teippiä mailna lavassa, mitä sä oikein jankkaat?" Siinä välissä nainen on jo miljoona kertaa peesyt ja kuivattanut sen saman xxx urheilukamoja, niin jja keräillyt pitkin kämppää. Tai toi tietotekniikka ylläpito...jepjep. Pitää varmaan myös sisällään noin sata tuntia netissä selailua, kun täytyy vähän vertailla minkä sit kaupasta hakee. Siinä välissä taas on se perheen äiti kokannut, siivonnut jne jne.
Suurin osa miehistä vaan on mukavuudenhaluisia ja laiskoja, ja miks mitään muuta ollakkaan jos joku muu kerran kaikien tekee. Jos mä olisin mies niin voisin käyttäytyä ihan samalla lailla.
[/quote]
Kaikki miehet eivät ole samanlaisia itsekkäitä vässyköitä kuin tämä M45.
Ona paljon myös perhettään ja vaimoaan oikeasti rakastavia ja arvostavia tosimiehiä, jotka eivät pelkää osallistua kotinsa hoitoon siinä missä muutkin perheenjäsenet.
Yhden tuollaisen surkean tapauksen vuoksi on turha tuomita koko sukupuolta.
Molemmat olemme kolmekymppisiä ja meillä on kaksi pientä lasta. Äitinä teen kyllä suurimman osan kaikista kotitöistä. Ei ota päähän, koska mies käy töissä kodin ulkopuolella. Epäilen kyllä vähän, että jos itsekin kävisin päivätöissä luultavasti silti tekisin suurimman osan kotitöistä. Miehellä ja mulla kun on aivan eri käsitys siitä mikä on siistiä... miehelle tarpeeksi siistiä on kun korjaa astiat tiskipöydälle. Mulle taas tarpeeksi siistiä on kun laittaa ne likaiset astiat koneeseen ja kuivaa sen tiskipöydän. Ehkä siis on parempi, että itse hoidan ettei tarvitae kahteen kertaan joutua töitä tekemään.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Paitsi että tekstisi oli asenteellista paskaa niin kätevästi luettelit ne kaikki pienimmätkin asiat joista "miehet" (ilmeisesti siis sinä itse) hoidat kotona, mutta unohdit kaikki ne kymmenet asiat joita ilmeisesti naisesi joutuu hoitamaan noiden mainitsemiesi lisäksi. Sinusta siis kotitöitä eivät ole esimerkiksi ruoanlaitto, leivonta, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, käsin tiskaaminen (esim ne pannut), keittiön siistiminen, kaappien järjestely, jääkaapin tyhjennys ja putsaus, pakastimen sulatus, kukkien kastelu, seinien ja ovien pesu, ikkunoiden pesu, mattojen tamppaus ja tuuletus, vuodevaatteiden tuuletus ja imurointi, lasten vaatteiden hankkiminen, vanhojen lajittelu ja pois laittaminen, muut lapsen hoitoon liittyvät asiat kuten vaipanvaihto, silitys, lakanoiden vaihto, rikkinäisten vaatteiden korjaaminen, pudonneiden nappien ompelu, yleinen järjestely, ruoka- ja ostoslistojen laatiminen, lasten ja sukulaisten synttäri- ja joululahjojen hankkiminen, joulu- ja muiden korttien kirjoittaminen, kodin tekstiilien huolto, siitä huolehtiminen että kaapissa on aina vessapaperia ja hammastahnaa kun edellinen loppuu. Ja mitähän vielä.
Sitäpaitsi ainakaan meillä ei ole pihaa joten sen kautta nuo mainitsemasi ulkotyöt jäävät pois, lisäksi osaan vallan hyvin ajaa autoa ja kuljettaa tavaroita paikasta toiseen itsekin. Laskut maksan minä, kaupassa käydään molemmat. Lapsiakaan ei ole. Listastasi "miesten hommia" oma mieheni hoitaa oikeastaan vain elektronisten laitteiden hankinnan (tai yhdessä hankitaan, mutta mies ottaa etukäteen selvää ja googlettee parasta vaihtoehtoa), kun on ammattinsa puolesta kiinnostunut. Toisaalta tehdään molemmat sitten noita sinun mielestäsi naisten hommia. Jos siis teillä jakautuu noin, niin kaikkialla muualla ei.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Paitsi että tekstisi oli asenteellista paskaa niin kätevästi luettelit ne kaikki pienimmätkin asiat joista "miehet" (ilmeisesti siis sinä itse) hoidat kotona, mutta unohdit kaikki ne kymmenet asiat joita ilmeisesti naisesi joutuu hoitamaan noiden mainitsemiesi lisäksi. Sinusta siis kotitöitä eivät ole esimerkiksi ruoanlaitto, leivonta, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, käsin tiskaaminen (esim ne pannut), keittiön siistiminen, kaappien järjestely, jääkaapin tyhjennys ja putsaus, pakastimen sulatus, kukkien kastelu, seinien ja ovien pesu, ikkunoiden pesu, mattojen tamppaus ja tuuletus, vuodevaatteiden tuuletus ja imurointi, lasten vaatteiden hankkiminen, vanhojen lajittelu ja pois laittaminen, muut lapsen hoitoon liittyvät asiat kuten vaipanvaihto, silitys, lakanoiden vaihto, rikkinäisten vaatteiden korjaaminen, pudonneiden nappien ompelu, yleinen järjestely, ruoka- ja ostoslistojen laatiminen, lasten ja sukulaisten synttäri- ja joululahjojen hankkiminen, joulu- ja muiden korttien kirjoittaminen, kodin tekstiilien huolto, siitä huolehtiminen että kaapissa on aina vessapaperia ja hammastahnaa kun edellinen loppuu. Ja mitähän vielä.
Sitäpaitsi ainakaan meillä ei ole pihaa joten sen kautta nuo mainitsemasi ulkotyöt jäävät pois, lisäksi osaan vallan hyvin ajaa autoa ja kuljettaa tavaroita paikasta toiseen itsekin. Laskut maksan minä, kaupassa käydään molemmat. Lapsiakaan ei ole. Listastasi "miesten hommia" oma mieheni hoitaa oikeastaan vain elektronisten laitteiden hankinnan (tai yhdessä hankitaan, mutta mies ottaa etukäteen selvää ja googlettee parasta vaihtoehtoa), kun on ammattinsa puolesta kiinnostunut. Toisaalta tehdään molemmat sitten noita sinun mielestäsi naisten hommia. Jos siis teillä jakautuu noin, niin kaikkialla muualla ei.
[/quote]
M45 vastaa.
No kolahtihen se johonkin. Näitä en laske kotitöiksi, koska mielestäni tietyt asiat kuuluvat automaattisesti molemmille; Ruoan laitto. Siihen kuuluu ap koneen tyhjennys ja täyttö, sekä omien jälkien korjaus, eli kattiloiden, pannujen yms. pesu, kuten jo ensimmäisessä postissa kerroin. Ei niistä pidä erikseen tehdä Kotitöitä. Kaappieja ei pidä erikseen järjestellä, ne tavarathan laitetaan samoihin paikkoihin, mistä ne otetaan! Lasten vaatteet käyn myös ostamassa, samalla kun käyn kaupassa, joten en pidä sitä kotityönä. Vaipanvaihto ja lasten ruokkiminen kuuluu mielestäni molemmille, eikä ole kotityö. Ostoslistat hoidan tietenkin, koska käyn myös kaupaassa, samoin vessapaperit, talouspaperit, hygienia tarvikkeet. Eli edelliset ei ole kotitöitä. Pudonneen napin ompelen, muita vaatekorjauksia meillä ei tehdä. Yleinen järjestely? Kaikki palauttaa tavarat nille kuuluville paikoille!
Olet oikeassa, lakanoiden vaihdon, jääkaapin tyhjennyksen, pakastimen sulatuksen, mattojen tamppauksen, ikkunoiden pesun kanssa, ne todella ovat kotitöitä.
Kuten sanoin, teette naiset itsellenne kotitöitä ihan turhan takia, korjatkaa jälkenne heti.
Se tekee joka ehtii.
On sitten kyse siivouksesta, kauppareissuista, roskien viennistä, asianpesukoneen käytöstä, lasten harrastuksista/kyydeistä tai ruuanlaitosta. Mies hoitaa autoihin liittyvät jutut ja minä useinmiten olen se joka laitan pyykit koneeseen ja sieltä kuivumaan. Jokainen hoitaa oman pinonsa kaappiin. Rahaliikenteen hoidan minä.