Sähkömies paikalla. Kysy mitä vain!
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Meinasin vetää voimavirtarasian tallin ulkopuolelle. Sisältä sellainen jo löytyy. Voiko tuon tallissa olevan syöttöjohdon (varmaan 5x2,5) haaroittaa jossain rasiassa ja näin samojen sulakkeiden takana olisi kaksi 3x16A voimvirtarasiaa, vai pitääkö ulkorasialle vetää ihan oma kaapeli omien sulakkeiden taakse?
Voi haaroittaa. Mutta älä tee itse ellet ole sähkömies.
Vierailija kirjoitti:
Katossa on kaksi valaisinpistorasiaa ja katkasijoista toinen on himmennettävä (kiekko) ja toinen tavallinen (on-off). Mistä tiedän kumpi katossa olevista valaisinpistorasioista on se himmennettävä?
Laittamalla valaisin kiinni ja toteamalla. Tai mittarilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi sähkömies, voitko auttaa ekaan asuntoon muuttavaa nuorta naista? Asunnossa on mittarikaappi eteisessä, ja siitä seinän toisella puolella keittiö. Haluan asentaa keittiöön tuohon samalle seinälle lisää hyllytilaa ja pienen seinään kiinnitetyn baaritiskin/sivutason. Onko tuossa jotain riskiä että voin porata kaapeliin asentaessa hyllyjä? Miten kaapelit levittäytyy seinän sisässä mittarikaapista lähtien, meneekö ne lattian tai katon viertä vai voiko olla keskellä betoniseinää? Kiitos!
En uakalla ottaa kantaa näkemättä. Keskuksen lähellä aina riski porata kaapeleihin jos uppoasennus.
Kiitos sähkömies! Pitänee katsoa varovaisesti miten kaapelit oikein menee kunhan vain pääsen muuttamaan asuntoon. Ostin rautakaupasta jo pienen kojeen joka piipittää jos se havaitsee piuhan seinän sisällä, toivottavasti sillä pääsee jo alkuun. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin vetää voimavirtarasian tallin ulkopuolelle. Sisältä sellainen jo löytyy. Voiko tuon tallissa olevan syöttöjohdon (varmaan 5x2,5) haaroittaa jossain rasiassa ja näin samojen sulakkeiden takana olisi kaksi 3x16A voimvirtarasiaa, vai pitääkö ulkorasialle vetää ihan oma kaapeli omien sulakkeiden taakse?
Voi haaroittaa. Mutta älä tee itse ellet ole sähkömies.
Sähkömiehen meinasin tuota kytkentää pyytää tekemään. Toisaalta minä ymmärrän pientalon kolmivaihesähkötsydeemit melkoisen hyvin, enkä yhtään epäile, ettenkö saisi kytkennät tehtyä vähintään yhtä hyvin kuin joku random-sähkäri. Mikä siinä ylipäätään voisi mennä vikaan? Hyvillä liittimillä ja huolellisesti kytkennät tekee, niin aika vähän siinä on paikkoja sählätä. Toki, jos oikein poropeukalo on ja sotkee vaiheet, nollat ja maadoitukset keskenään, niin silloin ollaan vaarallisilla vesillä.
Saunasta paloi lamppu,mitäs nyt? Sellainen vanha ritiläkuorinen seinässä oleva(asunto vuokra-asunto).
Salarakkaani on sähkömies. Onko välillämme tuntuva sähkö vaarallista?
Mieheni työnsi töpselinsä minun reikääni toistuvasti ja nyt reikä on löysä. Voiko töpseliä vielä käyttää reiässä, vai onko liitosresistanssi jo liian suuri?
Vierailija kirjoitti:
Voiko sähkölaskua pienentää loistehon kompensoinnilla?
Voi
Saako normaali sähkömies tavallista paremmin naisia tollasissa juhlissa?
Muutaman tonnin