Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan vaitiolovelvollisuudesta

Vierailija
19.01.2014 |

Olen tässä pohdiskellut, että saako opettaja kertoa opettamalleen luokalle minun (vanhemapana)  ja hänen välisestä keskustelusta tai minun ja rehtorin välisestä keskustelusta (käytiin suljettujen ovien takana), josta rehtori oli puhunut ko. opettajan kanssa? Varsinaisesti keskusteluissa ei puhuttu lain mukaan  salassa pidettäviä asioita (lukuunottamatta keskustelussa rehtorin kanssa), mutta muuten keskustelut olivat hyvinkin negatiivissävyitteisiä ja aihe ikävä. Lisäksi keskustelu ei mitenkään koskenut luokkaa.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:45"]

Ohhoh. Mun kamut, jotka on maikkoja, kertoilee aika laveastikin välillä oppilaistaan. No names, mutta luonnehtii usein vanhempia jotenkin esim. sanoo, että isä on proffana tai mutsi julkkis tms.

Jutuista voi päätellä, että mitä näkyvämmässä asemassa tai korkeammassa statuksessa vanhemmat on, sitä hullumpia muksut. Ja noi statusvanhemmathan ei yleensä päästä pentujaan erityisopetukseen tai -luokalle, niin siellä ovat sitten yleisopetuksen luokissa riesana ja häiriönä.

Menee eihkä vähän aiheesta sivuun, mutta suomalaisen koulun suurin ongelma ovat kyllä noi minä-minä-vanhemmat.

[/quote]

Ja tää kyllä näkyy mm. Pisa-tuloksissa.

Vierailija
2/31 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja saa kertoa keskustelun sisällöstä toisille opettjille, jos se on välttämätöntä oppilaan opetuksen ja kasvatuksen takia. Sama pätee muihin viranomaisiin päin, jotka tietenkin myös ovat samalla tavalla salassapitovelvollisia kuin opettaja.

Opettaja ei saa tässä keskustelussa esiin tulleiden tietojen perusteella kertoa keskustelusta tai sen sisällöstä luokalle. Ja vaikka opettaja ei lakia tuntisikaan, luulisi hänen ihan maalaisjärjellä ymmärtävän, ettei vanhempien kanssa käydyistä keskusteluista avauduta oppilaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt aloitusta, että mistä oli kyse. Luultavasti ei kuitenkaan saa puhua luokalle.

Vierailija
4/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettaja saa puhua luokalle sun asioista.

Vierailija
5/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Not.Rehtoriin nyt yhteys.

Vierailija
6/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puhuin opettajan kanssa hänen menettelystään tietyssä tilanteessa. Jouduin asiasta keskustemaan myös koulun rehtorin kanssa, koska opettaja ei suostunut asiasta asiallisesti keskustelemaan kanssani (haukkui minut koulun käytävällä).Seuraavana päivänä opettaja oli kertonut näistä molemmista keskusteluista koko luokalle, jonka yhteydessä oli vielä "mustamaalannut" minua.

ap

Vierailija
7/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko siis nimenomaan siitä teidän käymästä keskustelusta luokalle vai puhui luokalleen vaan siitä samasta asiasta ja mainitsi samalla että tästä on keskusteltu jonkun vanhemmankin kanssa? Jos asia on kuitenkin jotenkin vaikka yleistä kouluilmapiiriä koskeva, niin kai siitä voi luokalle puhua, vaikkei varsinaisesti heidän kanssaan olisikaan ongelmaa ko. aiheesta.

Vierailija
8/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä asiaa, mistä on puhunut? Jos esim. olisit ottanut minuun opettajana yhteyttä ja sanonut, että sinua ärsyttää, että opetuksessa käytetään liikaa esim. ryhmätöitä niin voisin sanoa oppilaille, että osa vanhemmista on sitä mieltä, että täällä tehdään liikaa ryhmätöitä ilman, että olisin rikkonut mitenkään vaitiololupausta eli siis riippuu hyvin paljon siitä mitä on puhunut, miten on puhunut ja kenen nimissä.

Vierailija
9/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Lapsesi on taas kerran värittänyt ja kertonut äitylille luokan tapahtumista sen, mitä äityli on halunnut kuulla.

Voisitteko nyt kuitenkin jutella asioista aikuisten kesken eikä lasten välityksellä.

Vierailija
10/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä tiedoilla on mahdoton vastata varmasti.

Vierailija
11/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi ei. Ammattitaito vähän hukassa opella. Onko lapsesi jotenkin hankala tapaus vai miksi ope käyttää tätäkin asiaa lyömäaseena?

Vierailija
12/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaitiolovelvollisuuden perusperiaate on se, että ei saa puhua asioita, joista voi tunnistaa asianomaisen ihmisen. Koskee opettajien lisäksi kaikkia muitakin vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia, esim. hoitohenklökuntaa. Ei saa esim. puhua nimellä, mutta tuo "osa vanhemmista on sitä mieltä että..." on ihan hyväksyttävä juttu. Näillä taustatiedoilla ei tietty voi sanoa, että oliko asia ylipäänsä sellainen, mistä luokalle on tarvis puhua.

Vierailija
13/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty tästä kovin yksityiskohtaisesti teille kertomaan, mutta oppilaan toiminta ja siitä seuranut toimenpide sinänsä ovat täysin oikeita, enkä mitenkään niihin ole puuttunutkaan.

Opettajan kanssa olisin halunnut keskustella asiallisesti menettelystä (mm. ilmoittamisvelvollisuus ja kirjaamisvelvollisuus), mutta se ei hänelle sopinut. Aiemmin meillä ei ole ollut mitään ongelmia yhteistyössä, vaan olemme hyvinkin sopuisasti voineet asiat hoitaa.

Luokalle kertoessaan opettaja oli käyttänyt suoraan nimiä kertoessaan keskusteluista. Hän oli jopa toistanut sanojani sanatarkasti.

Vierailija
14/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi siis tiesi, että olet keskustellut opettajan ja myös rehtorin kanssa jostain tietystä asiasta. Seuraavana päivänä öpettaja on yleisellä tasolla maininnut asiasta, mutta koska lapsesi tiesi keskusteluistanne ja sinun asenteestasi asiaan, hän osasi lukea opettajan puheen rivien välistä, mitä asiaa tuntemattomat muut oppilaat eivät tietenkään osanneet tehdä. Sitten kotona lapsi ei kertonutkaan pelkästään sitä, mitä opettaja oli sanonut, vaan esitti oman tulkintansa asiasta, sellaisen, jonka tiesi olevan äidin mieleen. Oletko kysynyt muilta oppilailta ja heidän vanhemmiltaan, miten he ovat tulkinneet opettajan puheet ja onko opettaja todellakin mustamaalannut sinua, kuten väität.

Joskus aikaisemmin tällaista saattoi tapahtuakin. Joillakin opettajilla "siivilä" ei aina toiminut niin kuin pitäisi, mutta harvinaista se on aina ollut. Usein tällaiseen ovat syyllistyneet ammattiin koulumattomat sijaiset, joille opettajan vaitiolovelvollisuus ei ollut kirkastunut. Nykyisin kyllä pitempiaikaiset sijaisetkin saavat monipuolisen opastuksen työhön, oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

Vierailija
15/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni tiesi, että olin asiasta keskustellut heidän kanssaan, mutta en ollut kertonut hänelle keskustelujen sisällöstä yhtään mitään.  Hän kuitenkin pystyi hyvin toistamaan seuraavana päivänä hyvinkin yksityiskohtaisesti mitä olin rehtorille kertonut.

Mutta täytyypä tehdä soittelukierros toisten oppilaiden vanhemmille, miten heillä on asiasta puhuttu, jos ylipäätään on puhuttu.

ap

Vierailija
16/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkat on säännöt vaitiolovelvollisuudesta, esim. opettajat eivät saisi keskenäänkään puhua oppilaasta x, elleivät molemmat opettajat opeta tätä oppilasta. En tiedä tehdäänkö näin käytännössä kuitenkaan.

Vierailija
17/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas hei, opettajilla ei ole mitään salassapitovelvollisuutta! Oletteko ihan uunoja?

Mitä sellaisesta tulisi? Opettajat räjähtäisivät kuin painekattilat, jos eivät pääsisi kertomaan, mitä dorkia joutuvat päivittäin kohtaamaan. Oletteko ihan vieraantuneet todellisuudesta? Tsiisus!

Eri asia sitten kuraattorit ym. jotka joutuvat arkaluontoisten asioiden äärelle sekä ne keskustelut, jotka käydään oppilashuoltoryhmässä. Ne on salassapidettäviä juttuja - LAPSEN takia. Ei siellä tarvitse aikuisia suojella.

Herätkää! Ja hävetkää!

Itsekin täällä kuljette vain mustamaalaamassa maikkoja. Se on ikävää. Itse en ole maikka mutta tunnen monia, ja jos eivät voisi keventää sydäntään koulun tapahtumista ja hulluista jutuista, niin en uskalla edes ajatella, miten enää jaksaisisvat tuota duunia. Respektiä opettajille!

Vierailija
18/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tosiaan huomaa, että et ole maikka, koska et tiedä, että opettajalla on laaja juridinen vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
19/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:54"]

Joo, kyllä tosiaan huomaa, että et ole maikka, koska et tiedä, että opettajalla on laaja juridinen vaitiolovelvollisuus.

[/quote]

Höpöhöpö, mun tuntemat maikat eivät ole ikinä sellaista joutuneet allekirjoittamaan.

Vierailija
20/31 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:18"]

Lapseni tiesi, että olin asiasta keskustellut heidän kanssaan, mutta en ollut kertonut hänelle keskustelujen sisällöstä yhtään mitään.  Hän kuitenkin pystyi hyvin toistamaan seuraavana päivänä hyvinkin yksityiskohtaisesti mitä olin rehtorille kertonut.

Mutta täytyypä tehdä soittelukierros toisten oppilaiden vanhemmille, miten heillä on asiasta puhuttu, jos ylipäätään on puhuttu.

ap

[/quote] Ja sanoi, että sinut mainittiin, niinkuin aiemmin kirjoitit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi