Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin uskomattomalta tuntuu, että vuonna 2020 Suomessa on laillista sitoa lapsi kiinni jos äiti/isä niin haluaa

Vierailija
18.10.2020 |

Lasta ei saa lyödä eikä eristää, sen sanoo normaalin ihmisen moraali, mutta sitoa kiinni kyllä saa. Eikä ilmekään vanhemmilla värähdä, kun oman lapsensa sitovat kiinni esim. ruokapöydän tuoliin tai laittavat liekaan. Aikuiselle ei ikipäivänä tekisi niin, mutta puolustuskyvytön pieni lapsi, se on eri asia.

Ihmeellinen on tämä maailma.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän valjaita kun käyn lasteni kanssa ravintoloissa, koska olen yksinhuoltaja. Näin voin hyvin käydä vessassa tai hakemassa drinkin baaritiskiltä kun tiedän etteivät lapseni juoksentele ympäri ravintolaa loukkaamassa itseään. Loukkaantumisriski on todella suuri vieraassa ympäristössä, varsinkin kun tarjoilijoilla on kiire eivätkä nämä välttämättä huomaa pieniä lapsia juostessaan ympäri ravintolaa.

Vierailija
22/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän valjaiden käyttökään ole kiellettyä. Paheksuvia katseita tietysti saa, mutta jos sen kestää, niin valjaiden käyttö on ok.

Kuvitteellinen lainaus 80-luvulta: "Eihän tukkapöllykään ole kiellettyä. Paheksuvia katseita tietysti saa, mutta jos sen kestää, niin tullapöllyn anto on ok."

Huomaatko analogian ja oman asenteesi?

Mitä pahaa on valjaiden käyttämisessä?

Miltä sinusta tuntuisi olla sidottu?

Sidottu? Sulla taitaa nyt olla mielessä ihan jotkut muut leikit.

Itse olen lapsena käyttänyt pientareettoman tien reunaa kuljettaessa valjaita muistaakseni 5-6-vuotiaana vielä.

Kerropa mitä muuta sen on kuin sitomista, jos köytetään kiinni?

Miten valjaat voi sen kamalammat olla kuin esim. heijastinliivi? Ainoa ero, että toisesta lähtee naru. Hui kamalaa.

Heijastinliivin tarkoitus on parantaa näkyvyyttä. Narun tarkoitus on rajoittaa liikkumisvapautta. Eivät ne ole rinnasteisia keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän valjaiden käyttökään ole kiellettyä. Paheksuvia katseita tietysti saa, mutta jos sen kestää, niin valjaiden käyttö on ok.

Kuvitteellinen lainaus 80-luvulta: "Eihän tukkapöllykään ole kiellettyä. Paheksuvia katseita tietysti saa, mutta jos sen kestää, niin tullapöllyn anto on ok."

Huomaatko analogian ja oman asenteesi?

Mitä pahaa on valjaiden käyttämisessä?

Miltä sinusta tuntuisi olla sidottu?

Sidottu? Sulla taitaa nyt olla mielessä ihan jotkut muut leikit.

Itse olen lapsena käyttänyt pientareettoman tien reunaa kuljettaessa valjaita muistaakseni 5-6-vuotiaana vielä.

Kerropa mitä muuta sen on kuin sitomista, jos köytetään kiinni?

Miten valjaat voi sen kamalammat olla kuin esim. heijastinliivi? Ainoa ero, että toisesta lähtee naru. Hui kamalaa.

Heijastinliivin tarkoitus on parantaa näkyvyyttä. Narun tarkoitus on rajoittaa liikkumisvapautta. Eivät ne ole rinnasteisia keskenään.

Valjaiden avullahan lapsi saa vapauden liikkua vrt. pidetään koko ajan kädestä kiinni.

Vierailija
24/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli sellainen salama että jos ei olisi ollut valjalla kiinni syöttötuolissa olisi ehtinyt sieltä tippumaan sillä aikaa kun vaikka haen lasin vettä tai lusikan lattialle tippuneen tilalle. Todellakin oli lapsen turvallisuudesta kyse. Vähän järkeä nyt taas näihin juttuihin.

Vierailija
25/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin.... on ap kaksi eri asiaa panna vaikkapa ylivilkas ja mitään kehonhallintaa vielä omaamaton vuoden ikäinen valjailla ruokaillessa kiinni syöttötuoliin, kun siitä sitten pääsee tahtoessaan ja ruokahalun loputtua pois heti.

Ja se, jos vaikkapa ennakoimattomasti säntäilevää vaikeavammaista lasta kuljetetaan kadulla valjaissa, koska hän ei halua kädestäkään pitää.

Tai sitten se, että väkisin syötettäisiin tai pidettäisiin sidottuna.

Ensinmainitut kaksi esimerkkiä ovat lapsen turvallisuudelle ja hengissäpysymiselle tärkeitä, kolmas taas kontrolloimista ja väkivaltaa.

Jopa siellä Porvoossa luulisi sakin ymmärtävän eron noiden välillä.

Mistä luulet sen johtuvan, etteivät ammattikasvattajat valjaita käytä? Porvoossa koulutettuja hekin?

Kyllä muuten. Käytetään. Viimeksi tällä viikolla näin ryhmän kehitysvammaisia avustajineen menossa helsinkiläiseen taidemuseoon, ja teini-ikäisillä kehitysvammaisilla oli osalla sellainen valjaskahva yllä, josta avustaja saattoi ohjata liikkumista.

Päiväkodeissa on paljon muutakin, mikä poikkeaa kotihoidosta, esimerkiksi pakolliset päiväunet alle kolmevuotiaiden ryhmässä. Eli että vähän nyt toopea vetää siitä johtopäätöksiä. Siellä voi helposti olla yhdellä hoitajalla pöydällinen alle kolmevuotiaita valvottavana ruokaillessa, joten sellainen nopea reagointi, jos lapsi alkaa vaatia poiuspääsyä on hankalampaa kuin kotona, jossa äidillä on yksi tai kaksi taaperoa syötettävänä.

Enkä ole ainakaan tässä ketjussa edes nähnyt vielä linkkiä mihinkään lähteeseen, jossa todistettaisiin, että syöttötuolin valjaat on päiväkodeissa ehdottomasti kielletty. Uskon, jos näen. Muuten menee sinun mutusi piikkiin.

Ja siis joka tapauksessa tilanne on eri ja taustalla voi olla pelko siitä, että joissain tilanteissa lasta voitaisiin päiväkodissa syöttää väkisin. Mikä tietysti on ehdottoman väärin, muttei riipu millään tavalla turvavaljaista.

Vierailija
26/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän valjaita kun käyn lasteni kanssa ravintoloissa, koska olen yksinhuoltaja. Näin voin hyvin käydä vessassa tai hakemassa drinkin baaritiskiltä kun tiedän etteivät lapseni juoksentele ympäri ravintolaa loukkaamassa itseään. Loukkaantumisriski on todella suuri vieraassa ympäristössä, varsinkin kun tarjoilijoilla on kiire eivätkä nämä välttämättä huomaa pieniä lapsia juostessaan ympäri ravintolaa.

Joo ja sitten kun on sammunut niin lapsi pysyy valjaiden avulla turvassa vaikka äiti itse ei pystyisikään häntä valvomaan ennen aamua. :D

Vierailija
27/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no ennemmin lapsi valjaissa kuin auton alle. Ei kannata välittää ihmisten katseista tai kommenteista. Joskus oon vastannut aika napakasti takaisin. Huomaa ettei kommentoijilla ole omia lapsia.

Vierailija
28/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollaat.

Vierailija
29/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä päiväkodissa käytetään tarvittaessa syöttötuolissa vöitä. Meillä on 14 lasta, ja pienimmät ovat 10kk, suurin osa 2v ja muutama 3v. Hoitajia on kyllä kolme, mutta ei koko ajan - iltapäivällä välipala-aikana meitä on usein vain kaksi, joista toinen voi olla hakemassa ruokakärryä / vessattamassa / puhumassa päivästä vanhemman kanssa. Eli silloin yhdellä hoitajalla on siellä välipalalla 13 todella pientä lasta. On todella suuri turvallisuusriski, jos ne yksivuotiaat pääsee nousemaan syöttötuolissa ja putoamaan pää edellä lattialle. 

Ja kyllä, niitä lapsia myös opetetaan asiassa, ja sen myötä ne 1,5-2vuotiaat usein istuvatkin oikein kauniisti tavallisilla tuoleilla. 

Vierailija
30/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on sidottu pienenä kaulahuivilla potkukelkkaan.

Vierailija
31/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä päiväkodissa käytetään tarvittaessa syöttötuolissa vöitä. Meillä on 14 lasta, ja pienimmät ovat 10kk, suurin osa 2v ja muutama 3v. Hoitajia on kyllä kolme, mutta ei koko ajan - iltapäivällä välipala-aikana meitä on usein vain kaksi, joista toinen voi olla hakemassa ruokakärryä / vessattamassa / puhumassa päivästä vanhemman kanssa. Eli silloin yhdellä hoitajalla on siellä välipalalla 13 todella pientä lasta. On todella suuri turvallisuusriski, jos ne yksivuotiaat pääsee nousemaan syöttötuolissa ja putoamaan pää edellä lattialle. 

Ja kyllä, niitä lapsia myös opetetaan asiassa, ja sen myötä ne 1,5-2vuotiaat usein istuvatkin oikein kauniisti tavallisilla tuoleilla. 

Taitaa olla kuntakohtainen asia, että saako valjaita käyttää vai ei.

Vierailija
32/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti mikä surkea provo. Meillähän on laissa esim. turvavyöpakko. Suojaa meitä hengenmenolta kolaritilanteessa. Ja lapsia ei saisi varjella pahalta putoamiselta/kaatumiselta?

Vierailija
33/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti mikä surkea provo. Meillähän on laissa esim. turvavyöpakko. Suojaa meitä hengenmenolta kolaritilanteessa. Ja lapsia ei saisi varjella pahalta putoamiselta/kaatumiselta?

Turvavyö ei ole vapaudenrajoittamisväline.

Vierailija
34/34 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no ennemmin lapsi valjaissa kuin auton alle. Ei kannata välittää ihmisten katseista tai kommenteista. Joskus oon vastannut aika napakasti takaisin. Huomaa ettei kommentoijilla ole omia lapsia.

Itse en ole ikinä nähnyt lasta kävelemässä valjaissa vaikka paljon liikun kaupungilla ja kauppakeskuksissa. Eli eivät taida niin yleisiä olla saatika sitten välttämättömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi