Toimittaja paikalla, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (46)
Oletko "haaskalintu" hyökkäät hetä kimppuun kun jollakin on suru, tragedia?
Vai kunnioitatko ihmisiä ja heidän suruaan?
Kyttäätkö puskissa "uhrejasi"
Minusta julkisuuden henkilöt antavat paljon itsestään.
Heillä myös oikeus yksityisyyteen.
Nuo jotka eivät HALUA antaa haastatteluja, heitäkö Seiskan porukka kyttää puskissa? "Kun et anna, otamme väkisin"-periaatteella?
Miten kuvailisit luonnettasi ja oletko mielestäsi luonteeltasi tyypillinen toimittaja?
Älkää nyt, seiskan toimittajia on vähän. Suurin osa tekee " kunniallista" työtä.
Nöyrästi. Toimittajan ei ole tarkoituskaan olla asiantuntija joka alalla, sitä varten juttuihin HAASTATELLAAN asiantuntijoita ja he myös usein lukevat jutut/ omat kommenttinsa läpi ennen julkaisua.
Asiantuntijat muuten usein sortuvat aikamoiseen kapulakieleen ja on ihan hyvä että ns. maallikko tekee lopulta itse uutisen. Niitä saa nimittäin editoida aika isolla kädellä ja "kysyä tyhmiä", jotta uutisen voi kirjoittaa selkokielelle.
Paljonko sinulle maksetaan?
Osaavatko toimittajat mielestäsi nykyään kirjoittaa kieliopillisesti korrektia suomea? Vaativatko toimittajat itseltään ja toisiltaan sellaista?
Voiko introvertti olla toimittaja?
Osaisitko selittää, millä perusteella lehdet valitsevat uutiset, joista revitään otsikoita? Olen useasti ihmetellyt tietämiäni traagisia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joista ei ole sanaakaan lehdissä. Voivatko omaiset estää uutisoinnin?
On myös paljon julkisuuden henkilöitä (nykäset,tutsut ym)
jotka tarvitsevat julkisuutta. Siltä ainakin tuntuu.
Eivät tunne olevana mitään ilman sitä.
Nauttivat huomiosta, siitä että heidät tunnistetaan.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:15"]
Oletko "haaskalintu" hyökkäät hetä kimppuun kun jollakin on suru, tragedia?
Vai kunnioitatko ihmisiä ja heidän suruaan?
Kyttäätkö puskissa "uhrejasi"
Minusta julkisuuden henkilöt antavat paljon itsestään.
Heillä myös oikeus yksityisyyteen.
Nuo jotka eivät HALUA antaa haastatteluja, heitäkö Seiskan porukka kyttää puskissa? "Kun et anna, otamme väkisin"-periaatteella?
[/quote]
En ole viihdetoimittaja, luojan kiitos. Olen kuitenkin vuosia seurannut heidän työtään ja ollut heidän kanssaan paljon esim. yhteisillä keikoilla. Pahin kaikista on ehdottomasti Rita Tainola, hän kohtelee sekä kollegoitaan että haastateltavia todella rumasti (paitsi jos sattuu olemaan esim. presidentti, voi sitä nuolemisen määrää).Seiskan ja iltapäivälehtien toimittajat ovat yhtä pahoja, heillä on oltava tietty luonne, jotta kykenevät tekemään työtään.
En ole haaskalintu, en kyttää kenenkään pusikossa jne. Kirjoitan pääasiassa kevyemmistä aiheista, eli ns. naistenlehtiaiheista.
Tuo surun kunnioittaminen on taitolaji, jonka vain harva osaa ja monessa toimituksessa näitä asioita pohditaan paljon. Totuus on kuitenkin se, että etenkin viihdetoimittajan on pakko olla aika kova ja on oltava pokkaa soittaa esim. miehensä menettäneelle leskelle. Työn varjopuolia, näistä tuskin kukaan tykkää.
Julkkiksilla on oikeus yksityisyyteen ja monet käyttävätkin sitä varsin taidokkaasti. Esim. Iina Kuustonen, Jasper Pääkkönen, Katri Helena jne. pitävät selkeän linjan siinä, millaisia haastatteluja antavat ja mitä itsestään kertovat ja heidän yksityisyyttään kunnioitetaankin enemmän. Jos esitellään vaatekaappia ym. lehtien palstoilla, on itsekin syyllinen yksityisyyden menetykseen. Tällaiset henkilöt pyrkivät hyötymään mediasta, joten mediakin heistä.
Tukiainen ja Nykänen ovat klassisia esimerkkejä ihmisistä, jotka Suomen kansa syö palalta. Kirjoitat heistä mitä tahansa, se myy aina ja lujaa - siksi heistä kirjoitetaan ja esim. Matti soittelee itse säännöllisesti omia kuulumisiaan. Näin tekee myös moni muu julkkis.
Olen hyvä ihmisten kanssa, aika pehmeä luonne ja yleensä hyvällä tuulella. Tutustun helposti ihmisiin jne.
Ei ole olemassa "tyypillistä toimittajaa", riippuu vähän millaisia juttuja hän kirjoittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:14"]
Oletko ollut freelancer? Millaista oli?
[/quote]
Jos sinulla on paljon suhteita, se on mukavaa ja palkitsevaa työtä, kun ei ole erityisiä työaikoja ja saat itse päättää keikkasi. Tosin se on erittäin raskasta ja epävarmaa suurimmalla osalla, mutta freelancerina onnistuminen on kyse tuurista ja taidosta (eli suomeksi: olet hyvä ja sinulla on suhteita).
Jos olet aloitteleva, kannattaa kirjoittaa valmiiksi juttuja ja tarjota niitä eri medioille (suoraan päätoimittajalle). Käy lehti tmvs. läpi, tutustu sisältöön ja seuraa millaisia "juttupaikkoja" heillä on - jokaiselle aukeamalle on suunniteltu oma sisältönsä, joka toistuu erilaisena joka lehdessä. Joudut näkemään vaivaa, mutta saat jalkaa oven väliin ja työllistyt.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:18"]
Paljonko sinulle maksetaan?
Osaavatko toimittajat mielestäsi nykyään kirjoittaa kieliopillisesti korrektia suomea? Vaativatko toimittajat itseltään ja toisiltaan sellaista?
[/quote]
Viiden vuoden kokemuksen jälkeen palkkani on 3 500 euroa kuukaudessa.
Mielestäni suomalaiset toimittajat kirjoittavat pääosin hyvää suomea, toki poikkeuksiakin löytyy. On muistettava että virheitä sattuu missä tahansa työssä ja lopulta toimitussihteeri vastaa lehden oikolukemisesta.
Oon kollegasi. Paljonko sä tienaat, kiinnostaisi?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:21"]
Voiko introvertti olla toimittaja?
[/quote]
Uskoisin, että introvertti voi olla aivan loistava toimittaja, sillä kysehän on ennen kaikkea kyvystä lukea ihmistä. Puheliaisuus on tietyllä tavalla plussaa, mutta myös rauhallisuus ja hiljaisuus on sitä, sillä juttua kirjoitettaessa haastateltava on pääosassa.
Esim. viihdetoimittajana voi olla haastavaa työskennellä, mutta vaikkapa Kuukausiliitteen toimittajalle se voisi olla iso plussa. Hyvä toimittajuus ei ole luonteesta kiinni, vaan kyvystä kuunnella toista ja osata asiansa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:21"]
Osaisitko selittää, millä perusteella lehdet valitsevat uutiset, joista revitään otsikoita? Olen useasti ihmetellyt tietämiäni traagisia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joista ei ole sanaakaan lehdissä. Voivatko omaiset estää uutisoinnin?
[/quote]
Hmmm... Kaikki ei tietenkään kantaudu median korviin. Uutisotsikot riippuvat pitkälti päivän tilanteesta, esimerkiksi hiljaisena päivänä tietty uutinen voi nousta herkemmin pääuutiseksi. Toimitukset seuraavat lukijamääriä tarkkaan niin netissä kuin printissäkin, aiheita valitaan myös paljon niiden perusteella, eli kansa saa sitä mitä se lukee ;).
Miksi Nykänen, Tukiainen ja "katso tissikuvat" ovat niin suosittuja juttuaiheita? No kuitenkin klikkaatte :D
Haluaisitko kirjoittaa mieluummin politiikasta, taloudesta ja muista "kovista" aiheista kuin naistenlehtiaiheista?
Voisitko auttaa seuraavassa? Tarvitsin yksinkertaisen kirjoituskoneen (tietokone siis nykypäivänä), jossa wps ja doc kirjoitusalustat tai mitä ne ovat sekä tämä mikä tässä nykyisessä koneessani on. Koneeni ovat rikkoutuneet ja kirjoittamani tekstit ovat tästä syystä nyt hujan hajan ties missä ihan korppuajoista. Oli virhe siirtää korpulta muille tallennusvälineille "tärkeitä" tekstejäni. Homma meni siis ihan kankkulan kaivoon. Nykyisessä koneessani ei ole edes kirjoitusalustaa ymmärtääkseni. Olen käyttänyt blogin kirjoitusalustaa ja sieltä ei nyt sitten tekstit tule enää selvinä teksteinä siirrettäessä minnekään.
Minulla on Windows7 enkä todella halua uudempaa mallia. Kun ostin tietokoneen niin myyjä sanoi, että kait sulla on joku tuttu joka osaa laittaa. Ei todellakaan ole. Ja mistä voisi löytyä joku joka auttaa tämmöisessä hommassa jos ei tietokoneiden myyntiliike? Kirjastoillakin pitäisi olla joku tämmöinen apupalvelu ja Leppävaarassa on jotakin erikoisapua kirjastossa. Voisitko selvittää tämmöisiä asioita ja kirjoittaa asiasta vaikka artikkeleita jonnekin. Jos pystyt vastaamaan minulle jotakin niin laita ainakin artikkeli Suomi24 kirjailijanalut sivustolle.
Nyt harkitsen, että kirjoittaisin tästä lähtien kaikki käsin ja olen aika kauhuissani siitä, että nk kauno poistetaan kouluista. Jos jotkut eivät halua opetella kaunoa tai eivät pysty niin vapauttakaa sellaiset sitten. Lapset tykkää kirjainten kirjoittamisesta ja se vastaa piirtämistä, grafittia, käsitöitä ja treenaa ratoja aivoihin. Ongelma on se että nämä nykykaunon kirjainten sitomiset ovat omituisia ja parempi malli oli se mikä oli voimassa ainakin joskus 1957. Nykypäivänä kirjaimia opetetaan päiväkodissa, niitä tikkukirjaimia, ja siellä lapset oppivat kirjoittamaan kirjaimet alhaalta ylös ja se on ihan pielessä. Numerotkin jotkut ovat oppineet kirjoittamaan alhaalta ylös 1, 7, 8 ja se on ihan kamalan näköistä. Kauno siis vapaaehtoiseksi, mutta ei pois. Jos ei itse osaa kirjoittaa niin kyllä se luetun ymmärtäminenkin menee aika hataralle pohjalle.
Kukaan ei myöskään puhu kymmensormijärjestelmästä, joka ehdottomasti pitäisi opettaa kaikille vai kirjoitetaanko täällä parilla sormella jatkossakin? Kirjoittamisesta muka käsi kipeytyy??? Moni pitää kynää väärin ja siitä se käsi kipeytyy. Entä sitten se, että kirjoitetaan puhelimella kahdella peukulla? Kyllä näistä tulee ihmisille vaivoja ennen kuin edes ehditään tajuta, että ollaan vaurioitettu itseämme eli tämän päivän nuorisoa.
Suurkiitos jos vaivaudut kirjoittamaan näistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:49"]
Haluaisitko kirjoittaa mieluummin politiikasta, taloudesta ja muista "kovista" aiheista kuin naistenlehtiaiheista?
[/quote]
En.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 13:51"]
Voisitko auttaa seuraavassa? Tarvitsin yksinkertaisen kirjoituskoneen (tietokone siis nykypäivänä), jossa wps ja doc kirjoitusalustat tai mitä ne ovat sekä tämä mikä tässä nykyisessä koneessani on. Koneeni ovat rikkoutuneet ja kirjoittamani tekstit ovat tästä syystä nyt hujan hajan ties missä ihan korppuajoista. Oli virhe siirtää korpulta muille tallennusvälineille "tärkeitä" tekstejäni. Homma meni siis ihan kankkulan kaivoon. Nykyisessä koneessani ei ole edes kirjoitusalustaa ymmärtääkseni. Olen käyttänyt blogin kirjoitusalustaa ja sieltä ei nyt sitten tekstit tule enää selvinä teksteinä siirrettäessä minnekään.
Minulla on Windows7 enkä todella halua uudempaa mallia. Kun ostin tietokoneen niin myyjä sanoi, että kait sulla on joku tuttu joka osaa laittaa. Ei todellakaan ole. Ja mistä voisi löytyä joku joka auttaa tämmöisessä hommassa jos ei tietokoneiden myyntiliike? Kirjastoillakin pitäisi olla joku tämmöinen apupalvelu ja Leppävaarassa on jotakin erikoisapua kirjastossa. Voisitko selvittää tämmöisiä asioita ja kirjoittaa asiasta vaikka artikkeleita jonnekin. Jos pystyt vastaamaan minulle jotakin niin laita ainakin artikkeli Suomi24 kirjailijanalut sivustolle.
Nyt harkitsen, että kirjoittaisin tästä lähtien kaikki käsin ja olen aika kauhuissani siitä, että nk kauno poistetaan kouluista. Jos jotkut eivät halua opetella kaunoa tai eivät pysty niin vapauttakaa sellaiset sitten. Lapset tykkää kirjainten kirjoittamisesta ja se vastaa piirtämistä, grafittia, käsitöitä ja treenaa ratoja aivoihin. Ongelma on se että nämä nykykaunon kirjainten sitomiset ovat omituisia ja parempi malli oli se mikä oli voimassa ainakin joskus 1957. Nykypäivänä kirjaimia opetetaan päiväkodissa, niitä tikkukirjaimia, ja siellä lapset oppivat kirjoittamaan kirjaimet alhaalta ylös ja se on ihan pielessä. Numerotkin jotkut ovat oppineet kirjoittamaan alhaalta ylös 1, 7, 8 ja se on ihan kamalan näköistä. Kauno siis vapaaehtoiseksi, mutta ei pois. Jos ei itse osaa kirjoittaa niin kyllä se luetun ymmärtäminenkin menee aika hataralle pohjalle.
Kukaan ei myöskään puhu kymmensormijärjestelmästä, joka ehdottomasti pitäisi opettaa kaikille vai kirjoitetaanko täällä parilla sormella jatkossakin? Kirjoittamisesta muka käsi kipeytyy??? Moni pitää kynää väärin ja siitä se käsi kipeytyy. Entä sitten se, että kirjoitetaan puhelimella kahdella peukulla? Kyllä näistä tulee ihmisille vaivoja ennen kuin edes ehditään tajuta, että ollaan vaurioitettu itseämme eli tämän päivän nuorisoa.
Suurkiitos jos vaivaudut kirjoittamaan näistä asioista.
[/quote]
Jäi vähän epäselväksi: Siis missä ne tekstit ovat? Netissä blogialustalla vai tietokoneella, jota et saa auki?
Blogialustalta voit kopioida tekstejä (ctrl+c, ctrl+v) word-dokkariin ja tallentaa sen. Jos taasen et saa konettasi enää esim. käyntiin, mutta tekstit ovat siellä, kannattaa mennä huoltoon, sillä he voivat vielä pelastaa tekstisi.
Oletko ollut freelancer? Millaista oli?