Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakas pyytää kirjastonhoitajaa auttamaan verkkopankin käytössä - suuttuvat jos he eivät auta

Vierailija
18.10.2020 |

Käyn lähes joka viikko tulostamassa ja skannaamassa lähikirjastossani, kun en itse omista tulostinta (olen opiskelija). Olen huomannut, että jotkut vanhemmat asiakkaat koittavat pyytää kirjaston henkilökuntaa auttamaan laskujen maksamisessa ja kun kirjastonhoitaja kieltäytyy, asiakas suuttuu ja haukkuu koko palvelun lyttyyn. Onhan se ilmiselvää mielestäni, että se ei kuulu kirjastonhoitajalle. Kävisivät siellä pankissa...

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun se pankki on naapuripitäjässä, jonne ei kulje linja-auto eikä ole ketään omaista eikä tuttavaa, joka kuskaisi. Tai auttaisi ja opastaisi sen verkkopankin käytössä.

Ei ole syy suuttua täysin ulkopuoliselle jolle asia ei kuulu.

Vierailija
22/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden ison kaupungin kirjastossa kirjaston työntekijät on velvoitettu auttamaan mm. asuntoasioissa ja pankkiasioissa. Tuttavani oli velvoitetyöllistettynä ja kieltäytyi auttamasta vetoamalla siihen, ettei osaa.

En ole koskaan kuullutkaan, mutta voi kyseessä olla kai erikoiskirjastovirkailija. Tunnen yhden tämmöisen joka järjestää digitukea ajanvarauksella juuri henkilökohtaisten tietojen takia. Siellä on helpompi auttaa kuin julkisessa tilassa, missä kuka tahansa voi mennä asiakkaan selän taakse ja vakoilla pankkiasiointia,

En usko että erikoiskirjastovirkailijakaan olisi velvoitettu pankkiasioinnin auttamisessa. He voivat auttaa kyllä digiasioissa, mutta ei ihan kaikessa ja antaa kai infoa, että mitä pitää huomioida verkkopankkiasioinnissa ilman että pitäisi asiakkaan tilille mennä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sossu ole juuri paikka jossa tälläistä apua voisi pyytää? Luulisi ainakin että ovat sitä varten että auttavat hädänalaisia kansalaisia käytännön asioissa jos kansalainen ei itse siihen kykene.

Vierailija
24/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei se minun asiani ole, pankkiasiointi kirjastossa on riskialtista muiden epäluotettavien asiakkaiden takia. Kerran yksi asiakas itse asiassa syytti kirjastoa siitä, että oli unohtanut kirjautua ulos pankista ja joku oli katsomassa hänen verkkopankkiaan hetken aikaa. Mitään ei ehtinyt tapahtua onneksi: asiakas oli mennyt tulostimelle eli parin metrin päähän ja toinen asiakas oli mennyt koneelle katselemaan toisen tilitietoja. Kirjasto ei voi vahtia kaikkia, kun pitäisi tehdä omia töitä. Kirjastossa myös lukee kyltissä, että jos hoitaa pankkiasioita, se on omalla vastuulla ja että kirjaston henkilökuntaan työtehtäviin ei kuulu auttaa verkkomaksamisessa. 

Vierailija
25/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitajat voivat auttaa vaikkapa veroilmoituksen kanssa, Nousjoki havainnollistaa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006673501.html

Sinne vaan oodiin viihtymään ja täyttämään veroilmoitusta.

Vierailija
26/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden ison kaupungin kirjastossa kirjaston työntekijät on velvoitettu auttamaan mm. asuntoasioissa ja pankkiasioissa. Tuttavani oli velvoitetyöllistettynä ja kieltäytyi auttamasta vetoamalla siihen, ettei osaa.

Ei todellakaan ole. Ison kaupungin kirjastoissa henkilökunnalla on kädet täynnä muutakin työtä, eikä missään nimessä ole aikaa eikä velvollisuutta auttaa missään pankkiasioissa. Haloo nyt, vähän järkeä näihin väitteisiin. Kuka siitä olisi vastuussa jos pankki- tai asuntoasioissa tapahtuisi joku virhe? Siinähän pitäisi ensin pyytää asiakkailta kirjallinen suostumus todistajien läsnäollessa siihen, että virkailija saa mennä kenenkään henkilökohtaisiin tietoihin. Eihän hyvä ihminen tuollaista ole mahdollista tehdä.

Vierailija
27/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjastossa töissä ja näitä on tullut eteen usein.

Ainoa asia, missä olen auttanut, on oikean verkkopankkisivuston löytäminen, mutta kirjautumisessa en voi auttaa enempää.

Se on liian henkilökohtaista tuo pankkiasiointi, vaikka työhöni kuuluu vaitiolovelvollisuus henkilötietosyistä.

Minua ei ole vielä kyllä haukuttu, mutta petytty on ja oltu että kai mä nyt voin, suhun mä luotan. Se on vaan niin, ettei tuo kuulu työnkuvaani vaan se on asiakkaan oma asia.

Syynä on kai pankin heikko opastus tai asiakkaan kokemattomuus verkkopankin käyttämisessä. 

Laittakaa tästä selkeä tieto näkyville, esim

"Pankkiasioissa kääntykää pankkinne puoleen,

niihin liittyvissä asioissa kirjaston henkilökunnalla ei ole valtuuksia opastaa."

Tulostakaa näitä ja jakakaa tarvittaessa.

Vierailija
28/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kirjastossa lukee kyltissä, että jos hoitaa pankkiasioita, se on omalla vastuulla,

ja että kirjaston henkilökuntaan työtehtäviin ei kuulu auttaa verkkomaksamisessa. "

Juuri näin.

Kirjaston palveluihin toki voisi ottaa tulevaisuudessa myös pankkivirkailijan siihen oheen omaan looshiin.

Vierailija
29/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia, missä olen auttanut, on oikean verkkopankkisivuston löytäminen, mutta kirjautumisessa en voi auttaa enempää.

Se on liian henkilökohtaista tuo pankkiasiointi, vaikka työhöni kuuluu vaitiolovelvollisuus henkilötietosyistä.

Minua ei ole vielä kyllä haukuttu, mutta petytty on ja oltu että kai mä nyt voin, suhun mä luotan. Se on vaan niin, ettei tuo kuulu työnkuvaani vaan se on asiakkaan oma asia.

Syynä on kai pankin heikko opastus tai asiakkaan kokemattomuus verkkopankin käyttämisessä. 

niihin liittyvissä asioissa kirjaston henkilökunnalla ei ole valtuuksia opastaa."

0/5.

Vierailija
30/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt näitä lähes jokaisessa kirjastossa, silti olen kuullut asiakkaiden pyytävän pankkiasioissa apua, vaikka asiasta on tieto ihan tietokoneiden VIERESSÄ ja ihan selkeällä tekstillä. Myös englanniksi ja ruotsiksi. Jos ei osaa lukea, ei kannattaisi edes käyttää koko verkkopankkiakaan.

Vierailija
31/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä, missä kusessa on iäkkäämmät henkilöt, jotka eivät koskaan ole saaneet opetella tietotekniikkaa ja nyt kaikki asiointi pitäisi tehdä tietokoneella. Monella ei yksinkertaisesti ole rahaa tai taitoa hoitaa yksinkertaisempiaan asioita, mitä eläminen vaatii. Irvokkaan epäoikeudenmukaista. 

Eniten tuossa himmelissä kyllä huolestuttaa tietoturva. Ovatko tietokoneen päivitykset kunnossa? Onko virustentorjunta asetettu troijalaisten havaitsemiseksi?

Eivät iäkkäät noista tiedä tuon taivaallista, ja seitsemänkymppisiä on myös turha siihen kouluttaa. Tietoliikenneratkaisut, kuten wifin asettaminen, IP:t, kunnon salasanat ja ohjelmistojen asennus tuottaa sekin harmaita hiuksia. Näitä senioreita on yli miljoona.

Uuden koneen, tietoturvan, tietoliikenneyhteyksien ja ohjelmistojen ostaminen ei ole sekään ilmaista. Siinä tulee "helpolle" ja "vaivattomalle" pankkiasioinnille hintaa. Asiakas maksaa, ei pankki. Asiakas myös maksaa omasta pussistaan höperehtimiset ja virheensä, jos tulee huijatuksi.

Lisäksi, emme oikeasti tiedä, millainen tilanne on kentällä. Ei pankkien ei ole tarvis julkaista, monelta asiakkaalta on viety rahat tai huijattu. Voi olla tuhansia eläkeläisiä, joilta on viety rahoja. Niistä ei julkaista tilastoja, mikä taas toimisi yhteiskunnallisen keskustelun käynnistäjänä, eli onko tämä pakkodigitalisaatio sittenkään järkevä päätös.

Vierailija
32/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt näitä lähes jokaisessa kirjastossa, silti olen kuullut asiakkaiden pyytävän pankkiasioissa apua, vaikka asiasta on tieto ihan tietokoneiden VIERESSÄ ja ihan selkeällä tekstillä. Myös englanniksi ja ruotsiksi. Jos ei osaa lukea, ei kannattaisi edes käyttää koko verkkopankkiakaan.

Tai sitten verkkopankin käyttöliittymä on ns. "hanurista". Pankeilla ei ole enää fyysisiä tiloja suurempien kaupunkien ulkopuolella, joten puhe siitä, että älä käytä verkkopankkia, on huono heitto. Verkkopankin käyttö kirjaston koneilla lienee siis monelle ainoa mahdollisuus. Törkeää käytöstä yhteiskunnalta.

Vierailija
33/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, millä tavalla opiskelu liittyy siihen, ettet omista tulostinta? :D Jos talous kaatuu yhden kerran ostettavaan 38,90 euron Canoniin (esimerkki), niin jossain on vikaa... Opintolaina on 650 € kuukaudessa ja siihen päälle tulee opintoraha ja asumistuki.

Vierailija
34/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luulisi olevan aikaa neuvoa jos  muutaman kerran viikossa tulee tilanne , joka ei ole työnkuvauksessa. 

Vierailija
35/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tuo iänikuinen kitinä, että kuljen 10 v vanhoissa rytkyissä ja syön viidesti viikossa nuudeleita ja 2 päivää olen syömättä, koska olen opiskelija. En omista tulostinta, koska olen opiskelija. Nukun lattialla, koska olen opiskelija. En juo kaffia, koska olen opiskelija ja kaffipaketti maksaa järkyttävän paljon, eli 5 euroa. Siinä menee kahden viikon ruokarahat!! 1!1! Olenhan opiskelija.

Vierailija
36/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Ison kaupungin kirjastoissa henkilökunnalla on kädet täynnä muutakin työtä, eikä missään nimessä ole aikaa eikä velvollisuutta auttaa missään pankkiasioissa. Haloo nyt, vähän järkeä näihin väitteisiin. Kuka siitä olisi vastuussa jos pankki- tai asuntoasioissa tapahtuisi joku virhe? Siinähän pitäisi ensin pyytää asiakkailta kirjallinen suostumus todistajien läsnäollessa siihen, että virkailija saa mennä kenenkään henkilökohtaisiin tietoihin. Eihän hyvä ihminen tuollaista ole mahdollista tehdä.

Espoossa on kyllä kaiken maailman digihelppiä ja muuta apua, varsinkin Ison Omenan kirjastossa, joka sijaitsee ns. palvelutorilla, eli siinä on samassa tilassa kirjastoa, KELA, kaupungin asiointipiste, neuvola, perheneuvontaa ja kaikkia muitakin palveluja. Siellä auttavat kädestä pitäen. Sen on katsottu olevan kannattava palvelu, koska sen avulla esim. vähennetään väärin täytettyjen hakemusten määrää, mikä taas vähentää työmäärää jossain toisessa kohdassa prosessia.

Vierailija
37/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pyytävät apua tiliotteiden tulostamiseen yms myös tavallisilta kirjaston asiakkailta. Oon kieltäytynyt joka kerta, todella kiusallista. Saavat halutessaan vapaasti ajatella, että olen itsekäs ja tyly.

Vierailija
38/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh, millä tavalla opiskelu liittyy siihen, ettet omista tulostinta? :D Jos talous kaatuu yhden kerran ostettavaan 38,90 euron Canoniin (esimerkki), niin jossain on vikaa... Opintolaina on 650 € kuukaudessa ja siihen päälle tulee opintoraha ja asumistuki.

Kyllä kuule minun talouteni kannalta on kannattavampaa käyttää kirjaston tulostuspalvelua, varsinkin skanneria. Tulostin voi yksinään vielä mennä, mutta toimiva skanneri lisää hintaa. Juuri tästäkin syystä kirjastot tarjoavat onneksi tulostus- ja skannauspalveluita. Skannaaminen ei maksa mitään, mutta tulostaminen alle euron per sivu. Plus minun solukämppääni ei mahdu kunnolla tulostinta. Puhumattakaan musteen ostamisesta ja siihen liittyvästä säätämisestä. Riippuu myös kunnasta, mikä määrittää tukien määrän.

Vierailija
39/44 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo iänikuinen kitinä, että kuljen 10 v vanhoissa rytkyissä ja syön viidesti viikossa nuudeleita ja 2 päivää olen syömättä, koska olen opiskelija. En omista tulostinta, koska olen opiskelija. Nukun lattialla, koska olen opiskelija. En juo kaffia, koska olen opiskelija ja kaffipaketti maksaa järkyttävän paljon, eli 5 euroa. Siinä menee kahden viikon ruokarahat!! 1!1! Olenhan opiskelija.

Sinä et ole tainnut käydä mitään kouluja kun tuollaisia kitiset :DD 

Vierailija
40/44 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiin on mahdotonta mennä "käymään," jos lähin konttori on esim. 80 kilometrin päässä, niin kuin minun tapauksessani on.  Ja sinne pitää sitten varata aika ja pystyä menemään sinne sitten jollakin kulkuneuvolla, olla varma siitä, että osaa sinne vieraan kaupungin konttoriin ja että lähellä on parkkitilaa jne.  No jos menee bussilla, on sitten oltava sopiva bussiaikataulu ja pystyttävä kävelemään sieltä bussiasemalta sitten oikeaan osoitteeseen kenties hyvinkin tuntemattomassa kaupungissa.  Vanhalle ihmiselle (esim. äidilleni, 98 v.) täysin mahdoton ehdotus.  Ei helppoa minullekaan.

Minä neuvoisin soittamaan oman kunnan palveluohjaajalle, joka ainakin osaisi neuvoa, mitä tehdä ja kuka auttaa.

Olen kirjastossa töissä ja meillä on ollut tietokoneopetusta kaiken ikäisille, juuri noita sähköpostin käyttöopastuksia jne.  Kaksi virkailijaa oli aikoinaan ihan sitä varten, he opasti muita virkailijoitakin, kun asia oli uusi itse asiassa meille kaikille.  Kyllä meillä on yksinkertaisia opastuksia ja neuvontaa annettu edelleen.  On varmasti maksettu laskujakin, jos asiakas on itse sitä pyytänyt.  Minä olen lukemattomat kerrat neuvonut, miten sähköpostia käytetään, ei kaikki osaa esim. liitteitä lähettää vieläkään ja sen sellaista.  Oman kunnan laskujahan asiakkaat voi maksaa pankkikortillaan kirjastossa, koska meillähän on kunnan kassapääte.

Otin tässä hiljakkoin käyttöön Nordean mobiililaitteen ja täytyy sanoa, että se ei kyllä ole millään lailla vanhusystävällinen.  Se näyttökin siinä läpyskässä on niin olematon, että saa tosissaan tiirata, mitä siinä on.  Onhan se turvallisempi kuin joku kännykän käyttö samaan tarkoitukseen, mutta paljon monimutkaisempi.  En voisi kuvitella, että äitini osaisi ja pystyisi huonoilla silmillään ja koppuraisilla sormillaan sitä laitetta käyttämään.  Saati että hän ymmärtäisi sen päälle mitään.

Kyllä meille kirjaston henkilökunnalle on sälytetty jo monenkinlaisia tehtäviä ihan virankin puolesta.  Tiedän yhden kirjaston, joka toimii asiamiespostina ja kirjaston virkailijat sitä hommaa hoitavat muun työnsä ohella.  Hoidetaan varauskirjoja, myydään pääsylippuja, ja kyllä meillä on ihan velvollisuus toimia neuvontatehtävissä kunnallisten palveluiden suhteen.