Asiakas pyytää kirjastonhoitajaa auttamaan verkkopankin käytössä - suuttuvat jos he eivät auta
Käyn lähes joka viikko tulostamassa ja skannaamassa lähikirjastossani, kun en itse omista tulostinta (olen opiskelija). Olen huomannut, että jotkut vanhemmat asiakkaat koittavat pyytää kirjaston henkilökuntaa auttamaan laskujen maksamisessa ja kun kirjastonhoitaja kieltäytyy, asiakas suuttuu ja haukkuu koko palvelun lyttyyn. Onhan se ilmiselvää mielestäni, että se ei kuulu kirjastonhoitajalle. Kävisivät siellä pankissa...
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Äitini asuu kylässä, jossa ei ole pankkia. Hänellä on muistisairaus, eikä pystynyt itse selviytymään laskujen maksusta. Kirjastossa auttoivat aina. Hän oli muutoinkin ollut kirjaston vakioasiakas vuosikymmenet. Nyt on edunvalvoja, joka hoitaa asiat, kun ei kykene enää kirjastoon kävelemään.
Kirjastossa kirjoittivat myös joulukortit hänen puolestaan. Inhimillisyys on sydäntä lämmittävä asia.
Onhan se reilua kyläkirjastossa, jossa kaikki tuntevat jokaisen eikä asiakasvirta ole suurta.
Kaupunginkirasjtossa, jossa voi käydä parikin tuhatta asiakasta päivässä, ei valitettavasti kovin henkilökohtaista palvelua voida työn puitteissa tehdä - ja pankkiasiat ovat juuri niitä, joissa ei sitä pankin sivua pidemmalle voida auttaa vaikka miten olisi hyvää tahtoa.
Ohjaamme paikallisten vapaaehtoisjärjestöjen pakeille. Pääkaupunkiseudulla toimii esim. Enter ry, joka antaa vertaistukea ja ihan ammattimaista sellaista atk-asioissa ja tekee yhteistyötä myös kirjastojen kanssa ja tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini asuu kylässä, jossa ei ole pankkia. Hänellä on muistisairaus, eikä pystynyt itse selviytymään laskujen maksusta. Kirjastossa auttoivat aina. Hän oli muutoinkin ollut kirjaston vakioasiakas vuosikymmenet. Nyt on edunvalvoja, joka hoitaa asiat, kun ei kykene enää kirjastoon kävelemään.
Kirjastossa kirjoittivat myös joulukortit hänen puolestaan. Inhimillisyys on sydäntä lämmittävä asia.
Ihan kiva, että äitisi sai apua, mutta kumpikaan noista ei kuulu kirjastohenkilökunnan tehtäviin.
Eihän kirjoittaja sanonut niiden kuuluvankaan. Puhui inhimillisyydestä. Kaikki ymmärtävät, ettei kuulu kirjaston työntekijöiden toimenkuvaan. Maaseudulla ihmiset usein tuntevat toisensa ja aikaa on eri tavalla, kuin isoissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä, missä kusessa on iäkkäämmät henkilöt, jotka eivät koskaan ole saaneet opetella tietotekniikkaa ja nyt kaikki asiointi pitäisi tehdä tietokoneella. Monella ei yksinkertaisesti ole rahaa tai taitoa hoitaa yksinkertaisempiaan asioita, mitä eläminen vaatii. Irvokkaan epäoikeudenmukaista.
Ketkä hiton iäkkäämmät henkilöt? Äitini (syntyi 30-luvulla) käytti nettiä ja pankin nettipalveluja jo 90-luvulla. Ihan perustyypit tekivät vastaavaa. Monta vuosikymmentä tätä samaa höpistään?
Aika moni käyttää. On kuitenkin ihmisiä jotka ovat tehneet sellaista työtä joissa ei tietokoneista ollut tietoakaan. Jos ei ole ketään joka opettaisi, se maailma on hyvin vieras monelle. Nuoremmatkin mokailevat joskus ja menevät solmuun koneidensa kansssa,
Miksi kieltäydyt? Eihän se ole kuin muutama klikkaus. Ja yhden kerran kun näytät asiakkaalle, miten se tapahtuu, niin se ei siihen sinua enää tarvitse.