Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt perunamuusista rieskoja

Vierailija
18.01.2014 |

Miten kiinteää sen taikinan tulisi olla ja miten leipä kestää huomiseen, vai onko se syötävä heti?

Kiitos.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Hae vaikka pirkan sivuilta ohje, se taikina on tarttuvaa joten kannattaa taputella ne suoraan pellillä. Ovat hyviä tuoreina, ja säilyy huomiseenki.

Vierailija
2/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein. Kananmuna joukkoon ja sen verran jauhoja, että on helppo leipoa. Ei siis tarvii juurikaan paljoa, leipä pysyy kyllä koossa. Säilyy huomiseen mutta parasta heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säilytät, pane pakkaseen.

Perunamuusia, muna, suolaa, jauhoja (allergisille sitten omat versiot: munaton, vehnätön). Painele jauhotetulla kädellä pellille, pistele haarukalla, paista kuumassa uunissa.

Teen töissä aina, kun on muusipäivä.

t. suurtalouskokki

Vierailija
4/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, taikina on jo tuossa valmiina, laitan lisää jauhoa.

Pelkäsin, että olen tehnyt taas jonkin kirjoitusvirheen ja sitä pilkataan. 

Kiitos, että vastasit pian :-)

Vierailija
5/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lisään taikinaan myös kauraryynejä. Ja taputtelen sitten litteiksi pikkurieskoiksi pellille. Ehdottomasti parhaita tuoreina.

Vierailija
6/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrajauhoja, muna ja suolaa(jos ei oo jo). Aika löysää taikinaa, jauhojen avulla taputtelet. Säilyy kyllä pari päivää.

Vierailija
7/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jauhoja kannattaisi laittaa vehnäjauhojen tilalle? Meidän kuopuksella epäillään keliakiaa ja ollaan poistettu kotimaiset viljat ruokavaliosta.

Vierailija
8/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään ylimääräisestä kaurapuurostakin "rieskoja" ... ilman kananmunia kyllä, kun niitä ei aina ole...

Vierailija
9/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:41"]

Mitä jauhoja kannattaisi laittaa vehnäjauhojen tilalle? Meidän kuopuksella epäillään keliakiaa ja ollaan poistettu kotimaiset viljat ruokavaliosta.

[/quote]

Jos on keliakiaepäily, gluteeenitonta jauhoseosta (Semper) tai jotain muuta gluteenitonta: pofiber (perunakuitu), psylliumia, ksantaania (näitä riittää ruokalusikallinen), gluteenitonta kaurajauhoa, riisijauhoa tms. Vaihtoehtoja on paljon. Voit tehdä myös ilman jauhoja lisäämällä munan (siis jos se on sallittu).

Jos epäily on, pidä huoli, että lapsen ruokavalio on todella gluteeniton, esim. oma leipärasva, ettei leivänmuruja ole seassa.

t. se suurtalouskokki

Vierailija
10/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Korvaa tavalliset jauhot gluteenittomalla jauhoseoksella.

Vierailija
11/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

semper grovmix-jauhoja

Vierailija
12/14 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt maissijauhoista esikoiselle, jolla vehnäallergia, hän pitää niistä eniten. Riisijauhopohjaisia ostettiin kaupasta, ei tykännyt mausta. Ei allergisten leipiin laitan sämpylä- tai ohrajauhoa. Pari-kolme päivää säilyy jääkaapissa. On vähän makuasia, mutta itse teen sen verran kiinteän taikinan, että saan pyöriteltyä pallot ja sitten litistettyä. Sitten vielä reikiä tasaisesti haarukalla. 

Vierailija
13/14 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein niitä ja olipa hyvää!

Syötiin siltä istuimella koko pellillinen. 

Tästä lähin tiedän tehdä pottumuusia enemmän iltaherkutteluun.

Kannattaa kokeilla muidenkin!

Terv ap

Vierailija
14/14 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 09:46"]

Tein niitä ja olipa hyvää!

Syötiin siltä istuimella koko pellillinen. 

Tästä lähin tiedän tehdä pottumuusia enemmän iltaherkutteluun.

Kannattaa kokeilla muidenkin!

Terv ap

[/quote]

Jep, itse olen jo vuosia tehnyt reilun satsin pottumuusia. Meillä tykkää niistä kaikki. Jauhoiksi voi laittaa ei-allerginen melkein mitä kaapissa sattuu olemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi