Ennen eroa, mielipiteitä
Eli. Meillä on avopuolisoni kanssa mennyt asiat siihen pisteeseen, että joudun miettimään eroa lähes päivittäin. Kynnys on kuitenkin suuri, sillä ostimme viime kesänä yhteisen asunnon ja meillä on myös 8kk ikäinen poika.
Olen yrittänyt olla aina vaan parempi ja parempi ja tehdä elämästämme kaikinkeinoin onnellista, mutta mitä enemmän panostan, sitä enemmän mies pilaa. Tuntuu, etten vain jaksa enää olla suhteen ainoa osapuoli, joka yrittää.
Ystävättäreni asunto on tyhjillään pian n. kolme viikkoa, hänen ollessa matkoilla. Sovittiin, että minä ja poika muutamme kaksin sinne asumaan reissun ajaksi. Tunnustelemaan, millaista olisi elämämme eron jälkeen. Kahdestaan vuokra-asunnossa. Mielestäni tämä on järkevä ratkaisu ja olen iloinen, että meillä on tähän mahdollisuus ennen lopullista päätöstä. Uskon sen antavan uutta perspektiiviä tilanteeseen, sekä minulle että puolisolleni. (Ja kyllä mä salaa toivon, että se mies huomaisi tahtovansa meidät takaisin. Vaikka en siihen voikaan tuudittautua.)
Onko tällainen "välitauko" muiden mielestä hyvä ratkaisu? Mielelläni kuulisin mielipiteitä. Ja jos jollain sattuisi olemaan vaikka kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (23)
Kai mies on myös kahdestaan lapsen kanssa tänä aikana sinä saat olla yksin?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:35"]Kai mies on myös kahdestaan lapsen kanssa tänä aikana sinä saat olla yksin?
[/quote]
Se riippuu miehestäni. Jos hän itse ottaa yhteyttä halutakseen viettää aikaa/nähdä poikaa niin tottakai sen sallin. Ja sitä oikeastaan toivonkin. Mutta en aio enää ottaa vastuuta hänen käytöksestään tai patistaa tekemään asioita joita kuuluisi. Jos hän ei itse tee asian eteen mitään, siis poikansa näkemisen, niin en aio asiasta enää myöskään toitottaa. :(
Ap
Ihan hyvä idea jos todella sitten kestät sen ettei mies ehkä halua teitä takaisin kotiin. Ja mihin sitten menet lapsen kanssa kun ystävä tulee taas reissusta kotiinsa?
Ja jos mies näiden 3 viikon aikana ei halua edes lastansa nähdä/ikävöi niin se jo kertoo kaiken tarpeellisen.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:26"]Ihan hyvä idea jos todella sitten kestät sen ettei mies ehkä halua teitä takaisin kotiin. Ja mihin sitten menet lapsen kanssa kun ystävä tulee taas reissusta kotiinsa?
Ja jos mies näiden 3 viikon aikana ei halua edes lastansa nähdä/ikävöi niin se jo kertoo kaiken tarpeellisen.
[/quote]
Totta. Pakko se on kestää. Koska jos se on todellisuus, niin se tulee lyömään vastaan jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Ja kuten sanoitkin, saan ainakin tarpeellisia vastauksia tärkeisiin kysymyksiin, tuon kolmen viikon aikana. Toimiiko hän pelastaakseen perheensä vai onko lähtömme yhdentekevää.
Ap
Miten olette päätyneet tuohon tilanteeseen? Miksi suhteenne ei voi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:26"]Ihan hyvä idea jos todella sitten kestät sen ettei mies ehkä halua teitä takaisin kotiin. Ja mihin sitten menet lapsen kanssa kun ystävä tulee taas reissusta kotiinsa?
[/quote]
Kolmen viikon jälkeen, palaamme jokatapauksessa kotiin. Ja jos silloin olen edelleen eron kannalla, pistän oman osuuteni asunnosta myyntiin ja haen vuokra-asunnon. Toivottavasti onnistumme hoitamaan eron sovussa, jolloin loppu yhteiselo aikamme ei myöskään tarvitse olla liian vaivalloista ja muuttomme sujuisi ilman turhaa draamaa. Ja ennenkaikkea, kumpa tämä ei menisi siihen. :(
Ap
Kokeile ihmeessä. Valmistaudu kuitenkin palaamaan takaisin kotiin kolmen viikon päästä ja silloin teidän tilanne voi olla nykyistäkin hankalampi. Mutta menkää lapsen kanssa ja katsokaa mitä tulee. Kotonasi saat käydä ja kulkea miten haluat sen aikana, mutta miestä en teidän kolmen viikon kotiin ulko-ovea sisemmäksi päästäisi. Jos mies ottaa lapsen välillä,itselleen, älä tee kaikkea valmiiksi ja älä hoida miehen puolesta mitään, mitä hänkään ei tekisi sinun puolestasi. Älä siis laita kuin muutama vaippa mukaan, hankkikoon mies ne ihan itse, älä kerro
ja opasta rytmeistä kovin paljoa, mies miettiköön itse jne.
Kolmen viikon aikana voit iltaisin rauhassa miettiä tulevia järjestelyjä, ehkä pistää asuntohakemukset alkuun (tai mies voi myös), mietit mahdollisia tavaroiden jakamisia sun muita. Ota vaikka ennen lähtöä kuvia kaappien sisällöistä ja muualtakin, niin muistat mitä missäkin on. Kirjoittele tänne myös mitä kuuluu, ollaan juonessa mukana. :)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:34"]Miten olette päätyneet tuohon tilanteeseen? Miksi suhteenne ei voi hyvin.
[/quote]
Tiedän, että tämä aiheuttaa myös kommentteja "en ymmärrä naisia, jotka pariutuvat tuollaisten miesten kanssa. Olette itse tyhmiä."-tyylisiä kommentteja, mutta..
Mies siis juo, nykyään, päivittäin. Sikailee kotona humalassa, ei pidä sanaansa, örveltää kaupungilla. On öitä pois kotoa juomisen takia jne. Oikeastaan kaikki ongelmamme juontavat juurensa vain alkoholista. Ja uskokaa tai älkää, en voinut aavistaa tätä tulevaisuutta kun mieheni kanssa pääton perheen perustaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:45"]Kokeile ihmeessä. Valmistaudu kuitenkin palaamaan takaisin kotiin kolmen viikon päästä ja silloin teidän tilanne voi olla nykyistäkin hankalampi. Mutta menkää lapsen kanssa ja katsokaa mitä tulee. Kotonasi saat käydä ja kulkea miten haluat sen aikana, mutta miestä en teidän kolmen viikon kotiin ulko-ovea sisemmäksi päästäisi. Jos mies ottaa lapsen välillä,itselleen, älä tee kaikkea valmiiksi ja älä hoida miehen puolesta mitään, mitä hänkään ei tekisi sinun puolestasi. Älä siis laita kuin muutama vaippa mukaan, hankkikoon mies ne ihan itse, älä kerro
ja opasta rytmeistä kovin paljoa, mies miettiköön itse jne.
Kolmen viikon aikana voit iltaisin rauhassa miettiä tulevia järjestelyjä, ehkä pistää asuntohakemukset alkuun (tai mies voi myös), mietit mahdollisia tavaroiden jakamisia sun muita. Ota vaikka ennen lähtöä kuvia kaappien sisällöistä ja muualtakin, niin muistat mitä missäkin on. Kirjoittele tänne myös mitä kuuluu, ollaan juonessa mukana. :)
[/quote]
Olet oikeassa. Minun täytyy lakata petaamasta kaikkea valmiiksi hänelle. Tiedän sen olevan vain karhunpalvelus.
Olen todella kiitollinen tästä mahdollisuudesta ottaa aikalisä. Aion nimenomaan käyttää sen pohtiakseni käytännön asioita ja keinoja eheytyä jälleen omaksi vahvaksi itsekseni. Tajusin vihdoin, ettei toista voi muuttaa. Voin vaikuttaa vain omiin valintoihini. Siksi en lähdekään tässä kostoretkelle, vaan ennenkaikkea selkiyttämään omat ajatukseni ja tekemään valintani.
Kiitos tuesta! Tulen kertomaan kuinka tilanne etenee. :)
Ap
Mitä tuo oikeasti muka auttaa? Erohan teille tulee jokatapauksessa, ja hyvä niin, alkkisten kanssa ei kannata antaa liikaa siimaa.
Etsi vaan se oma asunto jostain ja muutat sitten.
ps. jos teillä nyt on yhteinen asunto, et voi kyllä laittaa siitä myyntiin vain omaa osuuttasi, jota ylhäällä sanoit, vai menikö mulla jotain ohi.
Olisiko mies valmis menemään AA-han? Hän on alkoholisti ja vaikkei tilanne olisi jatkunutkaan kovin kauaa, se kannattaisi korjata mahdollisimman pian.
Mieshellä on selvästi stessiä, jonka kohtaa alkoholilla....
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:34"]Miten olette päätyneet tuohon tilanteeseen? Miksi suhteenne ei voi hyvin.
[/quote]
Tiedän, että tämä aiheuttaa myös kommentteja "en ymmärrä naisia, jotka pariutuvat tuollaisten miesten kanssa. Olette itse tyhmiä."-tyylisiä kommentteja, mutta..
Mies siis juo, nykyään, päivittäin. Sikailee kotona humalassa, ei pidä sanaansa, örveltää kaupungilla. On öitä pois kotoa juomisen takia jne. Oikeastaan kaikki ongelmamme juontavat juurensa vain alkoholista. Ja uskokaa tai älkää, en voinut aavistaa tätä tulevaisuutta kun mieheni kanssa pääton perheen perustaa.
Ap
[/quote]
Miksi miehesi on alkanut yhtäkkiä juomaan?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:03"]Mitä tuo oikeasti muka auttaa? Erohan teille tulee jokatapauksessa, ja hyvä niin, alkkisten kanssa ei kannata antaa liikaa siimaa.
ps. jos teillä nyt on yhteinen asunto, et voi kyllä laittaa siitä myyntiin vain omaa osuuttasi, jota ylhäällä sanoit, vai menikö mulla jotain ohi.
[/quote]
Ymmärtääkseni, pankki voi lunastaa minun osuuteni asunnosta ja silloin mieheni täytyy joko ostaa koko asunto itselleen tai sitten myydä myös oma osuutensa pankille. Ja molemmille jää tottakai myös vielä lainasta jäljelle jotain maksettavaa. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:09"]Olisiko mies valmis menemään AA-han? Hän on alkoholisti ja vaikkei tilanne olisi jatkunutkaan kovin kauaa, se kannattaisi korjata mahdollisimman pian.
Mieshellä on selvästi stessiä, jonka kohtaa alkoholilla....
[/quote]
Olen yrittänyt sitäkin, mutta viimehetkellä hän kieltäytyi ja nykyään kieltää koko ongelman olemassa olon. Ei suostu kuuntelemaan puheitakaan mistään tuki-/apuryhmistä.
Miksi mies alkoi yhtäkkiä juomaan?
En tiedä. Hän joi ennenkin, mutta ei lainkaan näin huolestuttavissa määrin. Ehkä alkoholisti isänsä merkkiä seuraten, ehkä stressiin tai elämänmuutokseen. En tiedä. Olen miettinyt pääni puhki, miksi? Miksi hän tekee meille näin? Miksi hän ei välitä? Miksi hän ei vain lopeta? En vaan tiedä.
Jestas! Ero vireille välittömästi ja vuokrakämpän hommaat sen 3 viikon aikana, jottei tarvitse muuttaa enää kotiin. Ja juopole älä vauvaa annan hetkeksikään kahden kesken. Ajattele nyt vähän aivoillasi!
Oma mieheni "sekosi" myös ennen kuin lapsi täytti 1v. Älä tee samaa virhettä, kuin minä että jät odottaaman muutosta. Jos mies muuttuu myöhemmin, harkitse yhteenpaluuta sitten vasta, kun muutos on myös kestänyt.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:22"]Jestas! Ero vireille välittömästi ja vuokrakämpän hommaat sen 3 viikon aikana, jottei tarvitse muuttaa enää kotiin. Ja juopole älä vauvaa annan hetkeksikään kahden kesken. Ajattele nyt vähän aivoillasi!
Oma mieheni "sekosi" myös ennen kuin lapsi täytti 1v. Älä tee samaa virhettä, kuin minä että jät odottaaman muutosta. Jos mies muuttuu myöhemmin, harkitse yhteenpaluuta sitten vasta, kun muutos on myös kestänyt.
[/quote]
Millä tavalla hän "sekosi"? Jos voit, niin kerro tarkemmin, kuulisin mielelläni kokemuksestasi.
Humalaiselle miehelleni en tietenkään aio lasta antaa, en missään tapauksessa! Mutta jos selvänä haluaa poikaa tavata noiden kolmen viikon aikana niin sitten.
Ap
Tsemppiä ap! Tiesi on raskas, mutta sun täytyy pelastaa itsesi ja poikasi henkiseltä riutumiselta ja musertumiselta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:03"]Mitä tuo oikeasti muka auttaa? Erohan teille tulee jokatapauksessa, ja hyvä niin, alkkisten kanssa ei kannata antaa liikaa siimaa.
[/quote]
Ymmärtääkseni, pankki voi lunastaa minun osuuteni asunnosta ja silloin mieheni täytyy joko ostaa koko asunto itselleen tai sitten myydä myös oma osuutensa pankille. Ja molemmille jää tottakai myös vielä lainasta jäljelle jotain maksettavaa. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Ap
[/quote]
Ei todellakaan näin. Joko mies ostaa sun osuuden tai myytte asunnon ulkopuoliselle. Tai sinä ostat miehen osuuden. Ei pankit lunasta asunnon puolikkaita.
Voi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka toisaalta kolme viikkoa onkin hyvin lyhyt aika, ettei mies ehkä tajua vielä yhtään mitään, kunhan saa kolmen viikon vapaan kaikesta, tavallaan... Mutta sulle se voi olla hyvä asia, saat vähän tuntumaa, mitä se on olla yksin ja ainoana lapsen elämässä tyyliin koko ajan.