Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulihan se sieltä. Lääkäritkään ei mielellään tee abortteja

Vierailija
18.01.2014 |

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1361591410746

Eniten jutusta jäi mieleen kohta "Vuonna 2011 tehtiin sosiaalisin perustein 174 aborttia 16. raskausviikon jälkeen". Minä olen ajatellut tähän asti ettei sosiaalinen syy käy niin myöhään.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:43"]

Jos jokainen seksiä harrastava käyttäisi ehkäisyä, aborttiluvut putoaisivat hurjasti. Ei ehkäisy niin kamalan usein petä kuitenkaan. 

[/quote]

Saattais siinä laskea kyllä syntyvyyskin...

Vierailija
82/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vauvan 45-vuotiaana. Kaksi aikuista lasta jo oli. Olin vailla vakinaista työtä. Miehelläkin työt loppumassa. Entäs sitten? Elämä jatkui ja vauva syntyi. Lainaa hankittiin sen jälkeen vielä lisääkin. Mieskin sai työpaikan. Itse olen työtön edelleen, mutta mitäs sitten? Ei tässä maassa kukaan nälkään kuole. Ei kai yksi väitöskirja niin maatakaatava asia ole, että sen takia pitäisi ihmiselämä lopettaa heti alkuunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:12"]

Minusta olisi hyvä, jos enemmän ne jotka ei halua lasta antaisivat sen adoptioon. Monilla on tyhjä syli ja paljon rakkautta annettavana. Abortin pitäisi olla se vihoviimeinen ratkaisu, varsinkin jos kyse ei ole jostain lääkekuurista vaan "sosiaalisista syistä".

[/quote]

Että yli nelikymppisenä ehkäisystä huolimatta raskaaksi tulleena odottaisit vauvaa koko raskausajan, olisit huolissasi omasta ja vauvan terveydestä, synnyttäisit lapsen jolla on aika iso riski olla ei-terve. Ja antaisit sen pois? Älä tule neuvomaan muita ennen kuin itse kokeilet.

[/quote]

Suurin osa aborteista tehdään nuoremmille kuin nelikymppisille. Muistaakseni vakiparisuhteessa oleville 24 - 30 vuotiaille. Eikä yli 40-vuotias synnyttäjä ole mikään down-automaatti, jos sitä mietit.

Terveydestä tulee olla huolissaan myös aborttia tehdessä. Se nimittäin saattaa olla viimeinen kerta, kun tulee raskaaksi.

Ymmärsin jotenkin, että sinusta siis sikiön tappaminen on helpompi asia äidille kuin vauvan

antaminen pois. Miksi näin, kerrotko hieman lisää?

[/quote]

Kerron lisää. Olen 45-vuotias, kahden lähes täysi-ikäisen "lapsen" äiti. Minulla on akateeminen koulutus, hyvä ja erittäin vaativa työ, mutta määrä-aikainen, kuten monilla meistä. Väitöskirja on kesken, asuntolainaa helvetisti, samoin muita menoja (kun olen kahden lähes täysi-ikäisen lapsen yh). Työ vaatii paljon (etenkin jos haluan sen säilyttää), väikkärinkin haluaisin saada valmiiksi, kun olen siihen jo 5 vuotta panostanut. Asuntolainaa on nimissäni 110 000 (koska jäin tähän asumaan eron jälkeen, jotta lapset voisivat elää omaa tuttua elämäänsä).
Minulla on miesystävä, olemme olleet yhdessä pari vuotta. Ja kas, kondomista ja iästäni huolimatta tein viime kesänä positiivisen testin.

Minulle ei ollut vaihtoehtoja.

Mikä olisi ollut sinun vaihtoehtosi tässä tapauksessa?

[/quote]

Miten niin ei ollut vaihtoehtoja?

[/quote]

Kerrotko minulle sinun vaihtoehtosi minun tilanteessani, kiitos. Kuinka hoitaa vaativa työ ja ulkomaan matkat? Kuinka säilyttää työpaikka (raskauden takia ei saa irtisanoa heh heh)?  Kuinka selittää tilanne sosiaalisesti? Olen vanha, olen raskaana, mutta minulle ei jää vauvaa. Ja kaikki taloudelliset kysymykset. Sinulla taitaa olla vastaukset näihin, eikö?

Vierailija
84/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:04"]

Minä sain vauvan 45-vuotiaana. Kaksi aikuista lasta jo oli. Olin vailla vakinaista työtä. Miehelläkin työt loppumassa. Entäs sitten? Elämä jatkui ja vauva syntyi. Lainaa hankittiin sen jälkeen vielä lisääkin. Mieskin sai työpaikan. Itse olen työtön edelleen, mutta mitäs sitten? Ei tässä maassa kukaan nälkään kuole. Ei kai yksi väitöskirja niin maatakaatava asia ole, että sen takia pitäisi ihmiselämä lopettaa heti alkuunsa.

[/quote]

Niin, sinä olet vailla koulutusta ja vakinaista työtä, ja sossu varmaan pitää huolen siitä, että ette kuole nälkään. Hyvähyvä. Luuletko, että tuo kuvio toimii kaikkien muiden elämässä? Ei se toimi. Väitöskirjasta ei kenenkään elämä ole kiinni.

Mutta ihan silmiä kirveltää, kun täällä tämän yhden kruunu kiiltää. Onnittelen täydellisestä ihmisyydestä! Toivon, ettei täydellisen ihmisyyden kuva koskaan kohdallasi himmenny.

Vierailija
85/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nuori äiti. Tiedän, että oman ikäluokkani aborttitilastot ovat suurimmat. Omassa tilanteessani en voinut edes kuvitella aborttia, juuri mennyt naimisiin, oma talo ja töissäkin ollut jo jonkin aikaa, miehellä vakityö. Nyt tuo ihana lapsonen (olkoonkin "vahinko", sittemmin erittäin haluttu) on vuoden ikäinen, enkä ole katunut päivääkään. No, mulla oli puitteet kunnossa. Vaikka olin juuri aloittanut työelämän, ei käynyt mielen vieressäkään ettenkö pitäisi lasta, mieskin tokaisi heti kun kysyin että haluaahan pitää pienen, että hulluko olet, tottakai. Eikä kuulema ollut olemassa muita vaihtoehtoja kuin pitää lapsi. :)

Kuvitellaanpa toinen tilanne. Ystäväni, samanikäinen, oli vuosi takaperin eroamassa yhtäkkiä (ihan viikonlopussa) väkivaltaiseksi muuttuneesta suhteesta. Samaan aikaan hänellä lli jokin lääkitys, jonka ei pitänyt vaikuttaa ehkäisypillereiden tehoon. Kappas vain, eron jälkeen huomasi olevansa raskaana. Opinnot juuri aloitettu, lääkitys pahasta sikiölle, tuore ero väkivaltaisesta kumppanista. Teki abortin. Olisin varmasti itsekin tuossa tilanteessa tehnyt.

Itse olen siis sitä mieltä, että jokaisella on oma harkintakyky sitä varten, pystyykö lapsestaam huolehtimaan ja saako lapsi hyvät lähtökohdat elämälleen. Kukaan ei ole oikeutettu tuomitsemaan toisen tekoja.

Vierailija
86/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:20"]

Kohdan sosiaaliset syyt, voisi poistaa laista. Tai ainakin tiukentaa sitä ja laatia siihen rajat.

[/quote]

JUURI NÄIN!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
87/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saathan sinä äitiysloman niin kuin kaikki muutkin. Sitten lapsi päiväkotiin tai lapsen isä jää kotiin hoitamaan. Sinullahan on miesystävä ja kyllä tuon ikäiset keksivät miten yhdistää työ, matkustelu ja lapsi. Kai tiesit että saat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa? Äitiysloman päättyessä lapsi on noin 10 kk ja moni menee hoitoon sen ikäisenä. Ja asuntolainaa voi pari vuotta lyhentää maksamalla pelkkiä korkoja.

Kerrotko minulle sinun vaihtoehtosi minun tilanteessani, kiitos. Kuinka hoitaa vaativa työ ja ulkomaan matkat? Kuinka säilyttää työpaikka (raskauden takia ei saa irtisanoa heh heh)?  Kuinka selittää tilanne sosiaalisesti? Olen vanha, olen raskaana, mutta minulle ei jää vauvaa. Ja kaikki taloudelliset kysymykset. Sinulla taitaa olla vastaukset näihin, eikö?

Vierailija
88/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:14"]

[/quote]

Niin, sinä olet vailla koulutusta ja vakinaista työtä, ja sossu varmaan pitää huolen siitä, että ette kuole nälkään. Hyvähyvä. Luuletko, että tuo kuvio toimii kaikkien muiden elämässä? Ei se toimi. Väitöskirjasta ei kenenkään elämä ole kiinni.

Mutta ihan silmiä kirveltää, kun täällä tämän yhden kruunu kiiltää. Onnittelen täydellisestä ihmisyydestä! Toivon, ettei täydellisen ihmisyyden kuva koskaan kohdallasi himmenny.

[/quote]

Mistä keksit tuon vailla koulutusta? Kyllä minulla koulutusta on. Sinulla vaikuttaa ulkokultaisuus olevan aika tärkeää. 

Vierailija
89/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä neuvoista! Kokeile itse kun olet 45-v.

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:18"]

No saathan sinä äitiysloman niin kuin kaikki muutkin. Sitten lapsi päiväkotiin tai lapsen isä jää kotiin hoitamaan. Sinullahan on miesystävä ja kyllä tuon ikäiset keksivät miten yhdistää työ, matkustelu ja lapsi. Kai tiesit että saat ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa? Äitiysloman päättyessä lapsi on noin 10 kk ja moni menee hoitoon sen ikäisenä. Ja asuntolainaa voi pari vuotta lyhentää maksamalla pelkkiä korkoja.

[/quote]

Vierailija
90/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:59"]

Missä on ne miehet joilla on asiassa osuus? Ai niin ei missään, hedelmöittymiseen tarvitaan vain yksi.

Missä on ne miehet joilla on asiassa vastuu? Ai niin, miehellä ei ole vastuuta.

Missä on ne miehet jotka vois kasvattaa sen lapsen ja kantaa vastuun abortin sijaan? Ai niin, se ei kuulu miehelle.

Missä on ne miehet joiden vastuulle kuuluu ehkäisy? Ai niin ei se kuulu kuin naiselle, se on vain ja ainoastaan naisen vastuuta.

Nainen on se joka tekee väärin koska miehellä ei ole asiassa mitään vastuuta.

[/quote]

Naisena vaan ihmettelen miten NAISET ITSE aina ruikuttavat, että heillä on oikeus omaan kehoonsa ja tehdä abortti jne. Kyllä varmaan on miehiä jotka ovat aborttia vastaan ja haluaisivat pitää lapsen (vaikka yksin) mutta kun nää NAISET ei anna siihen mahdollisuutta!!!!!!!!!!!!!!!!! Mielestäni pitäisikin ehdottomasti  olla molempien vanhenpien suostumus aborttiin (paitsi raiskaus tapauksissa) koska miksi sitä lasta ei voi antaa miehelle vaikm  sitä ei itse haluaisikaan? 9 kuukautta on sentää pieni juttu sen rinnalla että vaihtoehtona on tappo!

Vierailija
91/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan lääkärin täytyy se trhdä, heidän työtään. Tuskin katkovat jalkojakaan hyvillä mielin kun joutuu amputoimaan ja monta muuta asiaa. Naisella oikeus valita mitä tehdä jos pilleri pettää tai ei ole käyttänyt kiiman tuoksinassa ehkäisyä ja miestä taas inhottaa laittaa cumia.

Vierailija
92/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:12"]

Minusta olisi hyvä, jos enemmän ne jotka ei halua lasta antaisivat sen adoptioon. Monilla on tyhjä syli ja paljon rakkautta annettavana. Abortin pitäisi olla se vihoviimeinen ratkaisu, varsinkin jos kyse ei ole jostain lääkekuurista vaan "sosiaalisista syistä".

[/quote]

Mutta harva on niin epäitsekäs, että haluaa kestää sen raskauden. Raskaudesta on normaalisti palkintona vauva, mutta jos vauvaa ei halua, on aika vähän syitä käydä se läpi.

[/quote]

Niin, helponpi tappaa yksi pieni ihmisenalku kuin kestää pikkasen kärsimystä 9 kuukautta. Itsekäs on ihminen!

Vierailija
93/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:20"]

[/quote]

[/quote]

Mistä keksit tuon vailla koulutusta? Kyllä minulla koulutusta on. Sinulla vaikuttaa ulkokultaisuus olevan aika tärkeää. 

[/quote]

No otan uusiksi: Niin, sinä olet vailla vakinaista työtä, ja sossu varmaan pitää huolen siitä, että ette kuole nälkään. Hyvähyvä. Luuletko, että tuo kuvio toimii kaikkien muiden elämässä? Ei se toimi. Väitöskirjasta ei kenenkään elämä ole kiinni.

En tiedä ulkokultaisuudesta. Mutta oman elämäni selviytyminen on tärkeää. Oman työpaikan säilyttäminen, oman ammatti-identiteetin säilyttäminen. Tarvitsen palkkani, jotta voin maksaa kaikki kulut ja elättää kaksi lastani.

Lisäksi tunnistan rajattomuuteni, olen 45-v. Ei riitä rahkeet raskauteen eikä vauvaan enää.

Mutta onneksi täällä on näitä luomakunnan kruunuja, jotka hoitavat tilanteen, kun me heikot hyydymme.

Vierailija
94/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokeilen jos iltatähti ei sitä ennen tule. On se epäreilua kun jostain 35-vuotiaasta asti sitä yritetty ja ikää 39. Mutta toivosta en luovu, tulkoon lapsi vaikka sitten kun olen 45 tai vanhempi.

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:59"]

Missä on ne miehet joilla on asiassa osuus? Ai niin ei missään, hedelmöittymiseen tarvitaan vain yksi.

Missä on ne miehet joilla on asiassa vastuu? Ai niin, miehellä ei ole vastuuta.

Missä on ne miehet jotka vois kasvattaa sen lapsen ja kantaa vastuun abortin sijaan? Ai niin, se ei kuulu miehelle.

Missä on ne miehet joiden vastuulle kuuluu ehkäisy? Ai niin ei se kuulu kuin naiselle, se on vain ja ainoastaan naisen vastuuta.

Nainen on se joka tekee väärin koska miehellä ei ole asiassa mitään vastuuta.

[/quote]

Naisena vaan ihmettelen miten NAISET ITSE aina ruikuttavat, että heillä on oikeus omaan kehoonsa ja tehdä abortti jne. Kyllä varmaan on miehiä jotka ovat aborttia vastaan ja haluaisivat pitää lapsen (vaikka yksin) mutta kun nää NAISET ei anna siihen mahdollisuutta!!!!!!!!!!!!!!!!! Mielestäni pitäisikin ehdottomasti  olla molempien vanhenpien suostumus aborttiin (paitsi raiskaus tapauksissa) koska miksi sitä lasta ei voi antaa miehelle vaikm  sitä ei itse haluaisikaan? 9 kuukautta on sentää pieni juttu sen rinnalla että vaihtoehtona on tappo!

[/quote]

Vierailija
95/106 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt meni lainaus pieleen

Vierailija
96/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 45-vuotiaana vauvan saanut kommentoin vielä.Sossu ei meitä ole elättänyt. En ole koskaan hakenut sosiaalihuollosta rahaa. Minulla oli ollut vakityöpaikka, mutta ei ollut silloin kun vauvan sain. Turha sanoa, että ei ole vaihtoehtoja. Niitä on aina.

Vierailija
97/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:12"]

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1361591410746

Eniten jutusta jäi mieleen kohta "Vuonna 2011 tehtiin sosiaalisin perustein 174 aborttia 16. raskausviikon jälkeen". Minä olen ajatellut tähän asti ettei sosiaalinen syy käy niin myöhään.

[/quote]

Ei varmasti, mutta yhtälailla eivät varmasti mielellään ambutoi kenenkään jalkaa ja joksu se on kuitenkin pakko tehdä.

Ulkopuolinen ei voi tietää mitä abortin taustalla oikeasti on. Vaikka se on hirveää on lapsella taatutisti hirveämpää elää oloissa joissa hänestä ei huolehdiat eikä välitetä.

Vierailija
98/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm 75 + 76 kirjoittaja, 45v abortin tehnyt vaikutttaa (varsinkin noiden edellä mainittujen kommenttien perusteella) hyvin hyvin kylmältä ihmiseltä.

Vierailija
99/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 22:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No otan uusiksi: Niin, sinä olet vailla vakinaista työtä, ja sossu varmaan pitää huolen siitä, että ette kuole nälkään. Hyvähyvä. Luuletko, että tuo kuvio toimii kaikkien muiden elämässä? Ei se toimi. Väitöskirjasta ei kenenkään elämä ole kiinni.

En tiedä ulkokultaisuudesta. Mutta oman elämäni selviytyminen on tärkeää. Oman työpaikan säilyttäminen, oman ammatti-identiteetin säilyttäminen. Tarvitsen palkkani, jotta voin maksaa kaikki kulut ja elättää kaksi lastani.

Lisäksi tunnistan rajattomuuteni, olen 45-v. Ei riitä rahkeet raskauteen eikä vauvaan enää.

Mutta onneksi täällä on näitä luomakunnan kruunuja, jotka hoitavat tilanteen, kun me heikot hyydymme.

[/quote]

Joku muu kävi vastailemassa tässä välissä.

Niin, tuo muuttaa hieman tilannetta jos tosiaan koet, että et olisi jaksanut enää raskautta. Se on ihan hyväksyttävä syy. Minä aikaisemmin kai kirjoitin hieman hutiloiden, mutta paheksuntani koskee siis erityisesti näitä, jotka kyllä jaksaisivat raskauden ja olisi mieskin ja rahaa, mutta tuntuu että ei nyt. Että silloin on ok tappaa sikiö, koska itse ei sitä tarvitse juuri nyt. Ja niille kenellä ei ole miestä eikä rahaa, eikä halua, he voivat antaa lapsen pois. Elämässä on aina vaihtoehtoja, vaikka niitä itse ei aina huomaa. Joku kirjoitti että raskaus on aika rankka kestää, jos itse ei saa mitään. Minussa varmasti on pieni idealisti, mutta eikö uuden elämän tuominen maapallolle ole mitään? Vaikka lasta ei itse kasvattaisikaan?

Vierailija
100/106 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortin puolustajat  ajattelevat, että sikiö on naisen joku osa tms tai korkeintaan lapsenakin naisen (tai pariskunnan) "omaisuutta", jonka kohtalosta on oikeus päättää.

Me abortin vastustajat taas näemme asian toisin. Sikiö on ihminen, jolla on yhtä suuri oikeus elää kuin kaikilla muillakin tässä maailmassa.
Minä en ole oikeutettu tekemään lasteni puolesta päätöksiä, jotka ovta hänen edun vastaisia.Samalla tavalla minulla ei ole oikeutta antaa syntymättömälle lapselleni kuolemantuomiota.

Ihmetyttää todella kuinka monet ihmiset oikeesti uskovat, ettei kevytmielinen suhtautuminen abortteihin olisi muka yleistä? Onko teillä alan kokemusta? Veikkaisin että hyvin harva ammattilainen jakaa sen mielipiteen. Ainakin mitä minä olen ammattilaisten kanssa jutellut. Valitettavasti nykyään tehdään aivan liikaa "turhia" abortteja (eli ehkäisyä ei ole käytetty, tai sitten muuten vaan lapsi ei juuri nyt sopisi kuviin, mutta ehkä pienen irootteluvuoden jälkeen..)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä