Tulihan se sieltä. Lääkäritkään ei mielellään tee abortteja
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1361591410746
Eniten jutusta jäi mieleen kohta "Vuonna 2011 tehtiin sosiaalisin perustein 174 aborttia 16. raskausviikon jälkeen". Minä olen ajatellut tähän asti ettei sosiaalinen syy käy niin myöhään.
Kommentit (106)
Veljeni vaimo sai täysin terveen tytön Roacuttan-kuurin aikana. Turha abortti olis ollut!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:12"]
Minusta olisi hyvä, jos enemmän ne jotka ei halua lasta antaisivat sen adoptioon. Monilla on tyhjä syli ja paljon rakkautta annettavana. Abortin pitäisi olla se vihoviimeinen ratkaisu, varsinkin jos kyse ei ole jostain lääkekuurista vaan "sosiaalisista syistä".
[/quote]
Että yli nelikymppisenä ehkäisystä huolimatta raskaaksi tulleena odottaisit vauvaa koko raskausajan, olisit huolissasi omasta ja vauvan terveydestä, synnyttäisit lapsen jolla on aika iso riski olla ei-terve. Ja antaisit sen pois? Älä tule neuvomaan muita ennen kuin itse kokeilet.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:15"]Ei ole abortit varmasti ainut asia mitä lääkärit eivät mielellään tee. Tuskin nuo ovat ainoa operaatio, joka "jonkun vaan on tehtävä", toisin kun tuo juttu nyt esitetään. Esim. joidenkin mätäpaiseiden hoito, jonkunhan sekin vaan on tehtävä vaikka siihen ei mitään tunnehömppää liitykään.
[/quote]
Hemikolektomiassa poistetaan puoli paksusuolta. Sit se suoli avataan ja käydään läpi, ettei siellä ole tuumoreita. Voitte vaan arvata mitä itseään se suoli on täynnä ja milta tuntuu upottaa sormet sinne ja etsiä niitä tuumoreita siinä hajussa. Tai madot, jotka on vallanneet sisäelimiä, niiden poisto.
Siinä mielessä toki eri asia, ettei tässä rikota mooseksen kymmentä käskyä tai hippokrateen valaa, tuo on vaan epämiellyttävää muttei epäeettistä.
Palastelu on pahinta. Joskus sen veren ja liman seassa on ihan erotettavissa pieni ihminen, jonka on juuri tappanut ja palastellut. On sormea ja kättä, nenää ja jalkaa, ja toimiva hermosto. Sitä yrittää kylmettää mielensä, ettei tuota pientä ihmistä haluttu, mutta vaikea se on perustella itselleen milloin kuolema on tosiaan parempi kuin sosiaalisesti huono tilanne.
Jooh, ei tule gynekologia minusta.
Turhaan tähän nyt laitetaan juttuja naisista, joilla on ehkäisy pettänyt. Suurin osa aborteista kuitenkin tehdään siksi, että ehkäisyä ei olla käytetty. Siis käytetään aborttia ehkäisynä. Ja kohta joku sanoo, että niin ja niin moni kertoo käyttäneensä ehkäisyä. Kertoahan voi mitä tahansa, mutta kyllä nykyajan ehkäisyt niin tehokkaita ovat, että eivät selitä suuria aborttilukuja.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:12"]
Minusta olisi hyvä, jos enemmän ne jotka ei halua lasta antaisivat sen adoptioon. Monilla on tyhjä syli ja paljon rakkautta annettavana. Abortin pitäisi olla se vihoviimeinen ratkaisu, varsinkin jos kyse ei ole jostain lääkekuurista vaan "sosiaalisista syistä".
[/quote]
Että yli nelikymppisenä ehkäisystä huolimatta raskaaksi tulleena odottaisit vauvaa koko raskausajan, olisit huolissasi omasta ja vauvan terveydestä, synnyttäisit lapsen jolla on aika iso riski olla ei-terve. Ja antaisit sen pois? Älä tule neuvomaan muita ennen kuin itse kokeilet.
[/quote]
Suurin osa aborteista tehdään nuoremmille kuin nelikymppisille. Muistaakseni vakiparisuhteessa oleville 24 - 30 vuotiaille. Eikä yli 40-vuotias synnyttäjä ole mikään down-automaatti, jos sitä mietit.
Terveydestä tulee olla huolissaan myös aborttia tehdessä. Se nimittäin saattaa olla viimeinen kerta, kun tulee raskaaksi.
Ymmärsin jotenkin, että sinusta siis sikiön tappaminen on helpompi asia äidille kuin vauvan
antaminen pois. Miksi näin, kerrotko hieman lisää?
Miltä tuntui?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:23"]
Tk-lääkärin ominaisuudessa tein tänään kahdet aborttipaperit. Toinen 17-v tyttö, toinen kolmekymppinen nainen. Kumpikaan ei ollut käyttänyt ehkäisyä, eikä kummallakaan ollut tietoa, koska edelliset kuukautiset oli olleet.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:12"]
[/quote]
[/quote]
Suurin osa aborteista tehdään nuoremmille kuin nelikymppisille. Muistaakseni vakiparisuhteessa oleville 24 - 30 vuotiaille. Eikä yli 40-vuotias synnyttäjä ole mikään down-automaatti, jos sitä mietit.
Terveydestä tulee olla huolissaan myös aborttia tehdessä. Se nimittäin saattaa olla viimeinen kerta, kun tulee raskaaksi.
Ymmärsin jotenkin, että sinusta siis sikiön tappaminen on helpompi asia äidille kuin vauvan
[/quote]
Tuli väärät iät, piti olla 20 - 24.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:23"]
Tk-lääkärin ominaisuudessa tein tänään kahdet aborttipaperit. Toinen 17-v tyttö, toinen kolmekymppinen nainen. Kumpikaan ei ollut käyttänyt ehkäisyä, eikä kummallakaan ollut tietoa, koska edelliset kuukautiset oli olleet.
[/quote]
Niin? Tarkoitat tällä mitä? Voisitko avata yleistystäsi hieman?
PS. Kukaan ei usko, että oikeasti olet lääkäri, joten hyvä yritys. Heh.
Onko pakko tehdä abortti jos tulee raskaaksi roacuttankuurin aikana?Olen kuullut että jos heti lopettaa lääkkeen on mahdollista synnyttää terve lapsi..Onko tietoa kellään asiasta?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2014 klo 18:37"]
Onko pakko tehdä abortti jos tulee raskaaksi roacuttankuurin aikana?Olen kuullut että jos heti lopettaa lääkkeen on mahdollista synnyttää terve lapsi..Onko tietoa kellään asiasta?
[/quote]Kukaan ei tiedä varmaksi, mitä tapahtuu, kuinka suuri riski on. Koskaan ei ole PAKKO tehdä aborttia.
Onko pakko tehdä abortti jos raskautuu roacuttan kuurin aikana ja huomaa sen heti?
Onko pakko tehdä abortti jos raskautuu roacuttan kuurin aikana ja huomaa sen heti?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerron lisää. Olen 45-vuotias, kahden lähes täysi-ikäisen "lapsen" äiti. Minulla on akateeminen koulutus, hyvä ja erittäin vaativa työ, mutta määrä-aikainen, kuten monilla meistä. Väitöskirja on kesken, asuntolainaa helvetisti, samoin muita menoja (kun olen kahden lähes täysi-ikäisen lapsen yh). Työ vaatii paljon (etenkin jos haluan sen säilyttää), väikkärinkin haluaisin saada valmiiksi, kun olen siihen jo 5 vuotta panostanut. Asuntolainaa on nimissäni 110 000 (koska jäin tähän asumaan eron jälkeen, jotta lapset voisivat elää omaa tuttua elämäänsä).
Minulla on miesystävä, olemme olleet yhdessä pari vuotta. Ja kas, kondomista ja iästäni huolimatta tein viime kesänä positiivisen testin.
Minulle ei ollut vaihtoehtoja.
Mikä olisi ollut sinun vaihtoehtosi tässä tapauksessa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerron lisää. Olen 45-vuotias, kahden lähes täysi-ikäisen "lapsen" äiti. Minulla on akateeminen koulutus, hyvä ja erittäin vaativa työ, mutta määrä-aikainen, kuten monilla meistä. Väitöskirja on kesken, asuntolainaa helvetisti, samoin muita menoja (kun olen kahden lähes täysi-ikäisen lapsen yh). Työ vaatii paljon (etenkin jos haluan sen säilyttää), väikkärinkin haluaisin saada valmiiksi, kun olen siihen jo 5 vuotta panostanut. Asuntolainaa on nimissäni 110 000 (koska jäin tähän asumaan eron jälkeen, jotta lapset voisivat elää omaa tuttua elämäänsä).
Minulla on miesystävä, olemme olleet yhdessä pari vuotta. Ja kas, kondomista ja iästäni huolimatta tein viime kesänä positiivisen testin.
Minulle ei ollut vaihtoehtoja.
Mikä olisi ollut sinun vaihtoehtosi tässä tapauksessa?
[/quote]
Miten niin ei ollut vaihtoehtoja?
lääkärit tasan tarkkaan tietävät miltä sikiö näyttää milläkin viikolla ja kuinka sydän sykkii jo viikolla 6. turha kenenkään av-mamman puhua mistään solumöykystä tai kuvitella että abortti ei ole murha.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:54"]Niin ja jos ei halua tehdä niin silloin kannattaa valita muu ammatti. Niin siellä sanottiin, kun nyt vaan kuuluu hommiin ja piste.
[/quote]
Siis pitää valita muu ammatti kuin gynekologi, olen lääkäri ja en voisi suorittaa aborttia joten en ole gynekologi. Vaikka abortin hyväksynkin joissakin tapauksissa niin en itse voisi sitä suorittaa.
Olisin 45-vuotiaan tapauksessa ottanut vauvan vastaan, suurella todennäköisyydellä en olisi enää koskaan tullut raskaaksi. Olen tähän 39 vuoden ikään asti oppinut että asiat järjestyvät tavalla tai toisella.