Ammattikorkeakoulun opeja linjoilla?
Voisitko kertoa jotain rekryprosessista ja erityisesti opetusnäytteen pitämisestä? Mainitse myös, mitä alaa opetat.
Kommentit (8)
Mainitsen vielä, että olen viimeisen 1,5 aikana ollut arvioimassa omassa yliopistossani yli 50 opetusnäytettä. Tyypillisesti nämä opetusnäytteet ovat olleet noin 20 minuutin mittaisia.
2
Kiitos paljon vinkeistä! Tuota juuri mietinkin, että kuinka luentopohjaisesta opetusnäytteestä saisi oppijakeskeisemmän. Itselleni luento on melko vieras opetusmuoto, sillä yleensä vedän harkkoja joissa opiskelijat keskustelevat ryhmissä tehtävistä ja minä kierrän siellä luokassa vastailemassa kysymyksiin ja kuuntelemassa opiskelijoiden ajatuksia. Kuinka tällainen opetusmuoto toteutuu opetusnäytteessä, jonka arvioijat eivät sääntöjen mukaan saa olla vuorovaikutuksessa hakijan kanssa?
En tunne amk-käytäntöjä. Meillä ei ole mitään sellaista sääntöä, että arvioijat eivät saisi opetusnäytteessä olla vuorovaikutuksessa hakijan kanssa. Minusta sellainen vaikuttaa hölmöltä, mutta jos teillä on sellainen sääntö, niin pakkohan sitä on noudattaa. Onko siellä näytteessä ketään muita kuin hakijoita? Jos ei ole, niin ainahan voit kuitenkin panna opetusnäytteen "opiskelijat" keskustelemaan keskenään pareittain tai pienissä ryhmissä. Annat esim. jonkin tehtävän pähkäiltäväksi vähäksi aikaa. Tietysti olisi pähkäilyn jälkeen järkevää kysyä mielipiteitä, mutta jos se on oikeasti kiellettyä, niin aina voi sitten vain kertoa opettajan vastauksen.
Yhdessä näkemässäni opetusnäytteessä opettaja jakoi yleisölle erilaisia kortteja, joita nostelemalla piti sitten vastata opettajan kysymyksiin. Mutta ehkä sekin on sitten kiellettyä vuorovaikutusta.
2
Piti olla "ketään muita kuin arvioijia", ei hakijoita.
2/5
Minä olen amk:ssa liiketalouden ope, mutta en ole opetusnäytteestä kuullutkaan. Meille kai rekrytoidaan sen perusteella, että hakijalla on juuri se osaaminen mitä tarvitaan. Ja mielellään pedagoginen pätevyyskin.
amk-opettaja olen ollut 8 vuotta, kahdessa ei koulussa.
Täytyy vielä tarkemmin perehtyä noihin sääntöihin, toivottavasti olen ymmärtänyt väärin tuon yleisön roolin. Ajattelin nimittäin aloittaa ajatuksia herättelevällä pohdintatehtävällä, pitää sen jälkeen pienen alustuksen ja jakaa sitten sen pohjalta yleisölle soveltavia tehtäviä. Näin saisin ympättyä opetusnäytteeseen sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja myös opettajavetoista luennointia, vaikkaz e ei muodissa olemaan. Toisaalta 20 minuuttia on ihan pirun lyhyt aika tällaiselle kikkailulle. Saa nähdä kuinka paljon joudun karsimaan suunnitelmastani.
Kannattaa tosiaan miettiä ajankäyttö tarkasti ja ihan kokeilla kellon kanssa kuvitteellisen yleisön kanssa. Kaikista pahinta on se, kun opettaja huomaa ajan loppuvan ja hän yrittää kahlata kamalan määrä kalvoja läpi parissa minuutissa.
2
En opeta amk:ssa, vaan yliopistossa. Osallistun kuitenkin jatkuvasti omassa yliopistossani opetusnäytteiden arviointiin. Olennaisimpana neuvona sanoisin sen, että vaikka pitäisit kuinka loistavan luennon, niin sillä ei saada nykyisin kauhean korkeaa arvosanaa, jos puhut koko ajan itse ja opiskelijat istuvat passiivisena kuuntelemassa. Hyvässä opetusnäytteessä pitää olla mukana jotain, jolla opiskelijoita itseään aktivoidaan. Ei toki välttämättä koko aikaa, mutta ainakin jotain pientä.
Olennaista on myös se, että et näytteen alussa esitä (ainakaan pelkästään) jotain sisällysluetteloa, vaan kerrot opetustuokion oppimistavoitteet eli mitä opiskelijoiden on tarkoitus osata näytteen jälkeen. Myös lopussa on syytä olla vielä jonkinlainen olennaisten asioiden yhteenveto, "take a home message".
Tämä kaikki tietenkin sillä edellytyksellä, että opetusnäytettäsi on arvioimassa ihmisiä, joilla on jokin käsitys nykyisistä oppimiskäsityksistä. Jos yleisönä on vain vanhoja tyyppejä, joiden käsitykset hyvästä luennosta ovat 30 vuoden takaa, ei sanomani välttämättä päde.