Etikettimokat
Listataanpa tähän etiketti- ja käytösmokia, joita ihmiset eivät tunnu osaavan.
Miehillä/pojilla pipo tai lippis päässä syödessä
Toinen käsi sylissä ruokaillessa, yököttävää!
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:27"]
Olen ollut hautajaisissa joissa vainajan pojanpojat (noin 18 v) olivat koko tilaisuuden ajan pipot syvällä päässään, kirkkoon saapumisesta muistotilaisuuden (jossa oli ruokailu) loppuun.
[/quote]
Ja sinä et tietenkään sanonut mitään? Onnea.
[/quote]En ole edellinen, mutta mitä olisi pitänyt tehdä? Mennä kovaan ääneen kommentoimaan asiaa? Muiden virheistä huomauttelu on pahin etikettivirhe.
[/quote] Eikö sitä voi vain ystävällisesti vaivihkaa huomauttaa, että ottaisitteko pipot pois päästä.
[/quote]Jos kyseessä aikuinen, ei voi. Jos kyseessä on lapsi/teini, se on vanhempien vastuulla.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:27"]
Olen ollut hautajaisissa joissa vainajan pojanpojat (noin 18 v) olivat koko tilaisuuden ajan pipot syvällä päässään, kirkkoon saapumisesta muistotilaisuuden (jossa oli ruokailu) loppuun.
[/quote]
Ja sinä et tietenkään sanonut mitään? Onnea.
[/quote]En ole edellinen, mutta mitä olisi pitänyt tehdä? Mennä kovaan ääneen kommentoimaan asiaa? Muiden virheistä huomauttelu on pahin etikettivirhe.
[/quote] Eikö sitä voi vain ystävällisesti vaivihkaa huomauttaa, että ottaisitteko pipot pois päästä.
[/quote]Jos kyseessä aikuinen, ei voi. Jos kyseessä on lapsi/teini, se on vanhempien vastuulla.
[/quote]Ok, olen sitten tehnyt etikettimokan, kun huomautin nuorelle miehelle, että olisi kohteliasta ottaa pipo pois päästä. Saatte paheksua, mutta en ole tuosta yhtään pahoillani, enkä tajua nolostella tekoani.
Mua ottaa päähän kun on tuotu maahan venäjän tai vironkielisillä etiketeillä vaikka curry-kastiketta, ja vaan teipattu päälle suomenkielinen etiketti. Melkein käy jo mokasta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:20"]
Olen aina miettinyt tuota että ei pitäisi ilmoittaa kun menee vessaan. Mitä sillon pitäisi sanoa? Että "öööö menen tuonne... sivummalle"? Ei tietenkään tarvitse koko pöydälle kailottaa vessaan menosta, mutta sekin on outoa että poistuu yhtäkkiä sanomatta sanaakaan.
[/quote] Englanniksi se on helppoa:"Would you excuse me, please". Ei siina tarvitse mitaan selitella vaikka olisi menossa eteiseen hakkaamaan seinaa kun on niin junttia porukkaa.
Tuosta viinilasin pitamisesta nyt on tulut Suomessa joku tapojen mitta kun terve jarkikin riittaisi. Joskus viinia tarjotaan sellaisista Desperate Housewife-kokoisista laseista etta ei sita jalasta pitamalla kukaan pida pystyssa. Cocktail kutsuilla lasia joutuu pitamaan kadessa niin kauan etta ei onnistu ja jollakin voi olla vaikka Parkinsonin tauti jolloin on paras pitaa pesasta kiinni ettei laiky vierustoverin vaatteille. Jotain jarkea taas tahan nenan nyrpistelyyn ja paheksuntaan, please.
Tuo käsi pöydän alla on minustakin jotenkin todeella junttia, vaikka en tiiä onko se varsinaisesti mikään etikettimoka.
Ruokailuvälineiden kolisuttaminen hampaisiin on kanssaruokailjoille tosi piinallista.
Hampaiden kaivaminen pöydässä hammastikuilla. Hampaiden kaivaminen sormin on vielä ällöttävämpää! Tupladippaaminen on myös tosi ällöä!
Hampaiden kaivaminen pöydässä hammastikuilla. Hampaiden kaivaminen sormin on vielä ällöttävämpää! Tupladippaaminen on myös tosi ällöä!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:30"]
Lautasliinan laitto likaiselle lautaselle ruokailun jälkeen on ällöä.
[/quote]
Mitä ällöä tuossa on?
Isämme hautajaisissa lähisukulaiset eivät kätelleet meitä hautajaisia järjestäneitä sisaruksia, kun otimme vieraat vastaan seurakuntakodilla, vaan ryykäsivät ohitsemme suoraan pöytään istumaan. Varasivat samalla parhaat istumapaikat, jotka olisivat kuuluneet meille lapsille sekä isän vanhemmille, jotka ovat vielä elossa. Muut vieraat järjestäytyivät jonoon ja kertoivat surunvalittelunsa ennen muistotilaisuuteen siirtymistä. Kaikilla ei myöskään ollut hallussa hautajaisten pukukoodi, että tullaan tummissa ulkovaatteita myöten, vaan joillakin oli vaaleita tai kirjavia vaatteita. Minusta todella mautonta.
Yleisesti ottaen ärsyttävät kaikenlaiset ryykääjät ja etuilijat, miehet jotka eivät anna tilaa tai istuinta naiselle. Tai kun ei auteta oven tai ostoskassien kanssa, vaikka näkee, että on vaikeuksia selvitä. Parhaimmillaan katsotaan vain vierestä tai mennään itse edeltä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:30"]
Lautasliinan laitto likaiselle lautaselle ruokailun jälkeen on ällöä.
[/quote]
Mitä ällöä tuossa on?
[/quote]
Itse en välttämättä sanoisi ällöä, mutta piittaamatonta vähintään: tuottaahan se liinan pesussa ihan tarpeetonta työtä isäntäväelle tai ravintolahenkilökunnalle.
Hyvän keskustelun pilaaminen tällä palstalla. Pöyristyttävää ja erittäin huolestuttavaa joiltakin ihmisiltä.
Suomalaisilla on muuten kumma harhakäsitys tuosta viinilasin pidosta. Punaviinilasia kuuluu pitää kämmenessä, koska nimenomaan viinin ilmastuminen ja lämpeneminen siinä kädessä laukaisee maun irtoamisen. Valkoviinin kanssakaan samasta ei ole haittaa. Lähinnä vain kuohuviiniä ja roseeta pitää pitää lasin jalasta.
Minä koen olevani aina vastuussa hyvän tunnelman ja keskustelun ylläpidosta, oli tilaisuuden isäntä tai emäntä kuka hyvänsä. Suomalaiset ei kerta kaikkiaan hallitse kevyttä seurustelukeskustelua. Kaikkien läsnolijoiden huomiointi ja mukaanotto keskusteluun on tärkeää, mutta yksin tämän huomiointi ja yrittäminen on raskasta. Usein päätän, että tällä kertaa vain olen ja annan muiden toimia "seremoniamestarina", mutta en vaan kestä sitä ainaista mollotusta ja hiljaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:32"]
puhuminen kännykkään kassalla. Tai yleensä yleisellä paikalla.
[/quote] No eipä se mikään etikettivirhe ole, vähän tyhmää toki.Vaikka sorrun siihen kyllä itsekin.
[/quote]
No kyllä kassalla puhuminen on ihan yhtä paha etikettivirhe kuin pipo päässä ruokaileminen. Hävettää näiden junttien puolesta, jotka ovat olevinaan niin tärkeitä ja korvaamattomia, etteivät edes kassalla asioinnin ajaksi voi työntää sitä puhelintaan sanonko minne!
[/quote]Olisi kyllä vielä juntimpaa alkaa siinä työntää sitä sinne mitä likaisesti ajattelit.
t. kassa
[/quote]
Joopa joo, taas näitä kaksimielisyyksiä. Itse ajattelin kyllä miehellä perstaskua ja naisella käsilaukkua. Ei kaikki aina ole sitä miltä tuntuu.
Toisten tapojen seuraaminen juhlissa tyyliin "puolet juhlaväestä piti kiinni viinilasisat pesästä, siis mä niin en kestä".
[/quote]
Mähän sanoin että yli puolet. Mua niin oksettaa nää kommentoijat, jotka eivät edes viitsi lukea näitä viestejä saati kirjoittaa suoltamaansa tekstiä oikein.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:32"]
puhuminen kännykkään kassalla. Tai yleensä yleisellä paikalla.
[/quote] No eipä se mikään etikettivirhe ole, vähän tyhmää toki.Vaikka sorrun siihen kyllä itsekin.
[/quote]
No kyllä kassalla puhuminen on ihan yhtä paha etikettivirhe kuin pipo päässä ruokaileminen. Hävettää näiden junttien puolesta, jotka ovat olevinaan niin tärkeitä ja korvaamattomia, etteivät edes kassalla asioinnin ajaksi voi työntää sitä puhelintaan sanonko minne!
[/quote]Olisi kyllä vielä juntimpaa alkaa siinä työntää sitä sinne mitä likaisesti ajattelit.
t. kassa
[/quote]
Joopa joo, taas näitä kaksimielisyyksiä. Itse ajattelin kyllä miehellä perstaskua ja naisella käsilaukkua. Ei kaikki aina ole sitä miltä tuntuu.
[/quote]
No viestin aggressiivisuudesta päätellen, oletin alatyylisiä ajatuksia. Pahoitteluni väärästä päätelmästä.
76: ole sitten hiljaa, taidat olla aika itserakas ja ajattelet vaan että sun tapasi on ainut oikea
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:55"]
Minä koen olevani aina vastuussa hyvän tunnelman ja keskustelun ylläpidosta, oli tilaisuuden isäntä tai emäntä kuka hyvänsä. Suomalaiset ei kerta kaikkiaan hallitse kevyttä seurustelukeskustelua. Kaikkien läsnolijoiden huomiointi ja mukaanotto keskusteluun on tärkeää, mutta yksin tämän huomiointi ja yrittäminen on raskasta. Usein päätän, että tällä kertaa vain olen ja annan muiden toimia "seremoniamestarina", mutta en vaan kestä sitä ainaista mollotusta ja hiljaisuutta.
[/quote] Ne varmaan odottaa etta tulisi joku "syvallinen" ajatus paahan etta kannattaa avata suuhunsa, muutenhan heita voidaan luulla pinnallisiksi kermaperseiksi jotka varmasti kohta alkavat jaella poskisuudelmia.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:41"]
Syömisen aloittaminen ennen kuin kaikki ovat saaneet ruokansa
[/quote]
Jos seurue on iso, etiketin mukaan voi aloittaa LÄMPIMÄN ruan ruokailun kun vierustovereilla on annokset.