Miksi jotkut lapsia hoitavat "ammattilaiset" (päiväkodeissa tms.)
Laittavat talvisin hanskat siihen hihan PÄÄLLE? Eikö toi oo ihan muinainen tapa? Meillä ainakin on opetettu, että hanskat aina hihan alle, mikä menee ihan sekaisin kun lapsi käy jossain hoidossa kun siellä laitetaan päälle.
Ärsyttää.
Kommentit (26)
Meneekö lapsi sekaisin? Hanskat sekaisin? Äiti sekaisin?
Tervetuloa todellisuuteen. Kaikkialla ei tehdä asioita niinkuin äiti tekee. Ikävää, mutta totta.
Ne on huomattavasti helpompi vetää siihen hihan päälle ja lisäksi helpommin estyy se, että hihan sisälle menisi lunta tai vettä.
Enkä muuten ole päivähoidon ammattilainen, ja näin on meillä omakin lapsi ulkoilulle puettu. Hiha hanskan päälle sitten kun pitää pukeutua muuten siistimmästi.
Lapsilla menee sekaisin, että miten ne hanskat nyt laitetaan, kun hoidossa plikat laittaa hanskat hihan päälle, mutta äiti alle.
Kun niiden lasten täytyy laittaa itse ensin kengät jalkaan. Ja se on hankalaa jos on rukkaset kädessä. Rukkaset siis autetaan käteen kun lapsi on ensin pukenut kaikki muut vaatteet päälle.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:07"]
Lapsilla menee sekaisin, että miten ne hanskat nyt laitetaan, kun hoidossa plikat laittaa hanskat hihan päälle, mutta äiti alle.
[/quote]
Lapsihan nimenomaan oppii, että ne voidaan laittaa ihan kummin vaan. Molemmissa tavoissa on puolensa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:08"]
Kun niiden lasten täytyy laittaa itse ensin kengät jalkaan. Ja se on hankalaa jos on rukkaset kädessä. Rukkaset siis autetaan käteen kun lapsi on ensin pukenut kaikki muut vaatteet päälle.
[/quote]
Miksi teette näin?? Onko hoitajalle helpompaa?!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:08"]Kun niiden lasten täytyy laittaa itse ensin kengät jalkaan. Ja se on hankalaa jos on rukkaset kädessä. Rukkaset siis autetaan käteen kun lapsi on ensin pukenut kaikki muut vaatteet päälle.
[/quote]
Just näin. Sä taidat pukea lapset alusta loppuun? Pienestä menee teillä kyllä pasmat sekaisin. Mitä, jos kokeilisit itsekin tätä toista tapaa? Jos onkin yllättävän kätevä?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:08"]
[/quote]
[/quote]
Mitä luulisit? Onko helpompaa, että 20 lasta pukee itse vai hoitaja pukee 20 lasta alusta loppuunn???
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:08"]
[/quote]
[/quote]
Voi hyvää päivää... Että lastesi ei sitten vissiin tarvitse opetella missään vaiheessa itse?!? Ja minun mielestäni hoitajalle olisi jopa helpompaa pukea ne kaikki vaatteet vaan kullanmurujen päälle ja näin välttää se iänkaiken vitkuttelu ja kitinä, mutta onhan lasten itsekin yritettävä, jotta joskus oppivat! Terv. Päivähoitaja
On helpompaa, koska kun se hansaka kuitenkin lähetee pois ulkona leikeissä, ei tarvitse ottaa koko takkia pois, vaan voi korjata pelkän hanskan.
Kamalaa sanoa, mutta juuri näiden tällaisten vanhempien takia lopetin työskentelyn päiväkodissa.
14 jatkaa,
Tässä myös huomaa sen hyvin alhaisen arvostuksen päiväkodin henkilökuntaa kohtaan, kun lukaisee otsikon; "ammattilaiset"
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]
Mitä olen aikoinani omaa lasta päiväkodista hakenut siihen aikaan, kun ulkoilulle puetaan, niin on tullut huomattua, että se on aika liukuhihnatoimintaa.
Lapset pukevat ensin naulakoilla mahdolliset välivaatteet, kypärämyssyt, kaulurit, pipot ja haalarit. Niitä autetaan, jotka eivät itse saa jotain puettua. Pukeneet lapset sitten ovensuuhun pukemaan kenkiä, jonka jälkeen autetaan hanskat käteen ja lahkeet kengän päälle ja renksut kengän alle. Vähintään yksi hoitaja siis auttamassa haalareiden jne. kanssa, yksi hanskojen ja lahkeiden.
Muuten ulkoiluun pukemisessa menisi niin pitkään, että ulkona ei ehdittäisi olla. Ja jos ne hanskat puettaisiin hihojen alle, lapset eivät itse saisi kenkiä jalkaan.
[/quote]
[/quote]
Itseasiassa kannattaa aina ajatella sitä, mikä on hoitajalle helpompaa ja tehdä päinvastoin. Eli vaatia hoitjia tekemään kaikkensa esim. pukeutumistilanteissa: tässä vinkkejä:
Lapselle mahdolisimman hankalat sisävaatteet. nappeja selässä, tiukkoja nappeja vatsassa, tiukkoja nappeja olkapäillä. Nämä kaikki tietekin pitää aukaista ja sulkea, kun 6-vuotiaskin menee vessaan. Näin saa näpärästi hoitajan huolenpidon siihen omaan lapseen näiden nappien takia.
Ulkovaatteet: villahaalari, joka napitetaan selästä. Näitäkin löytyy. nauhakengät ja ehdottomasti sellaista nauhamateriaalia, joka aukenee vartin välein. Älä missään tpauksessa opeta lapsellesi rusettia, vaikka olisi eskarilainen.
Liian tiukka haalari, Hankala vetoketju, sormikkaat jo 2-vuotiailla, joten hanskojen laittoon menee näillä pikkuisilla monta minuuttia, kun eivät osaa niitä sormiaan laittaa oikeisiin kohtiin. Haalarissa ei missään tapauksessa kumilenkkejä, vaan niitä sitten joutuu hoitja korjaamaan ulkona 5 minuutin välein ja palelluttamaan omat sormensa. Erityisesti eläkeikäälähestyvän nivelreumaa sairastavan hoijanan päivän saa tuollaisella tehtyä oikein ihanaksi. Kipujen takia menettää sitten yöunensakin.
Lakki: hankalasti somittava eikö totta.
Kurahousut kokoa liian pienet. Ja ne kumilenkit tietenkin ovat poissa.
Jos kaikki noudattaisivat vaatteiden hankinnassa näitä vinkkejä, niin lapsen pukemiseen menee noin 3-6 minuuttia. Riisumiseen tietenkin samanmoinen. Kun tämän kertoo 20, niin siinähän on sitä puuhaa mukavasti. Sitten voikin alkaa valittaa, että miksi meidän päiväkodissa ei ole askartelua, musisointia, miksi eivät hitajat opeta lapsia pukemaan itse, miksi lapsi ei pääse vessaan ulkoilun aikana, miksi sitä ja miksi tätä...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:39"]
[/quote]
[/quote]
Itseasiassa kannattaa aina ajatella sitä, mikä on hoitajalle helpompaa ja tehdä päinvastoin. Eli vaatia hoitjia tekemään kaikkensa esim. pukeutumistilanteissa: tässä vinkkejä:
Lapselle mahdolisimman hankalat sisävaatteet. nappeja selässä, tiukkoja nappeja vatsassa, tiukkoja nappeja olkapäillä. Nämä kaikki tietekin pitää aukaista ja sulkea, kun 6-vuotiaskin menee vessaan. Näin saa näpärästi hoitajan huolenpidon siihen omaan lapseen näiden nappien takia.
Ulkovaatteet: villahaalari, joka napitetaan selästä. Näitäkin löytyy. nauhakengät ja ehdottomasti sellaista nauhamateriaalia, joka aukenee vartin välein. Älä missään tpauksessa opeta lapsellesi rusettia, vaikka olisi eskarilainen.
Liian tiukka haalari, Hankala vetoketju, sormikkaat jo 2-vuotiailla, joten hanskojen laittoon menee näillä pikkuisilla monta minuuttia, kun eivät osaa niitä sormiaan laittaa oikeisiin kohtiin. Haalarissa ei missään tapauksessa kumilenkkejä, vaan niitä sitten joutuu hoitja korjaamaan ulkona 5 minuutin välein ja palelluttamaan omat sormensa. Erityisesti eläkeikäälähestyvän nivelreumaa sairastavan hoijanan päivän saa tuollaisella tehtyä oikein ihanaksi. Kipujen takia menettää sitten yöunensakin.
Lakki: hankalasti somittava eikö totta.
Kurahousut kokoa liian pienet. Ja ne kumilenkit tietenkin ovat poissa.
Jos kaikki noudattaisivat vaatteiden hankinnassa näitä vinkkejä, niin lapsen pukemiseen menee noin 3-6 minuuttia. Riisumiseen tietenkin samanmoinen. Kun tämän kertoo 20, niin siinähän on sitä puuhaa mukavasti. Sitten voikin alkaa valittaa, että miksi meidän päiväkodissa ei ole askartelua, musisointia, miksi eivät hitajat opeta lapsia pukemaan itse, miksi lapsi ei pääse vessaan ulkoilun aikana, miksi sitä ja miksi tätä...
[/quote]
:D
Mikset hoida ja pue itse lastasi?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 08:33"]
[/quote]
[/quote]
Mitä olen aikoinani omaa lasta päiväkodista hakenut siihen aikaan, kun ulkoilulle puetaan, niin on tullut huomattua, että se on aika liukuhihnatoimintaa.
Lapset pukevat ensin naulakoilla mahdolliset välivaatteet, kypärämyssyt, kaulurit, pipot ja haalarit. Niitä autetaan, jotka eivät itse saa jotain puettua. Pukeneet lapset sitten ovensuuhun pukemaan kenkiä, jonka jälkeen autetaan hanskat käteen ja lahkeet kengän päälle ja renksut kengän alle. Vähintään yksi hoitaja siis auttamassa haalareiden jne. kanssa, yksi hanskojen ja lahkeiden.
Muuten ulkoiluun pukemisessa menisi niin pitkään, että ulkona ei ehdittäisi olla. Ja jos ne hanskat puettaisiin hihojen alle, lapset eivät itse saisi kenkiä jalkaan.
[/quote]
Ja tähän vielä mukaan tietysti se, että kun lapsia alkaa olla riittävästi valmiina, yksi hoitajista menee pukemaan omia vaatteita ja ottaa sitten valmiita lapsia ulos --> yksi aikuinen vähemmän auttamassa pukemisessa (mutta toisaalta vähemmän autettavia lapsia, kun he ovat jo ulkona).
-16
Siis mikä menee sekaisin?