Ahdistaako muita se, että jouluna pitäisi antaa ja vastaanottaa lahjoja? Se tavaramäärä
Kun mitään ei tarvitse. Olisin mieluummin ilman mitään. Myös se ahdistaa, että joka vuosi pitää ostaa joku typerä joulukoriste lisää.
Kommentit (32)
Ahdistaa tosi paljon, mutta olen lakannut antamasta tavralahjoja ja kiellän muita ostamasta mulle. Äiti väkipakolla ostaa aina jotain ja lapsille on lahjoja, mutta ihan kaikki lasten roju ahdistaa myös.
Meillä vain lapsille annetaan lahjoja, aikuiset saavat ostettua omat roinansa ihan itse. Näin on ollut jo ainakin kymmenisen vuotta ja minä asiaa ehdotin suvulle. Tai oikeastaan en ehdottanut, vaan sanoin, että näin mennään tästä eteenpäin ja suvun lapsistakin minulta lahjan saavat ainoastaan kummilapset, sillä joku tolkku asiaan pitää tulla ja lapset ovat jo isoja, osa aikuisia.
En siis välttämättä anna lahjaa miehelleni ja hänellä ei ole minulle lahjoja, mutta muistamme toisiamme jollakin hyvällä tavalla joka ikinen päivä. Jos jotakin tarvitsee, niin ostamme sen ja joulua asiaan ei tarvitse. Tänäänkin ostin lähinnä mieheni käyttöön, mutta saatan niitä itsekin halutessani tietenkin käyttää, Sonyn vastamelukuulokkeet.
Vaikka silloin aikanaan asiaa muutama protestoi, niin parin vuoden päästä se oli kaikkien mielestä paras ratkaisu. Nyt ap siis sinäkin voit ilmoittaa jo hyvissä ajoin, että lahjomiset ovat nyt ohi ja uusi aika alkaa.
Kun vietetään joulua mun puolison perheen kanssa nii se joululahja kaikille on se että ei joululahjoja ja se on aika ihanaa! Kun ei mene tohon rahaa nii tykkään antaa lahjoja Jouluapua-alustan kautta perheille joilla esim. raha tiukassa ja lapsia.
Meillä on anoppi enää ainut joka ostaa vaikka sanottu ettei ostella enää aikuisille.
Vien yleensä kirpputorille ne lahjat mitä tulee, kun ei oikeasti tarvita
Ahdisti ennen, mutta onneksi se on taakse jäänyttä elämää. Emme ole vuosiin ostaneet lahjoja ja olen jopa oppinut nauttimaan joulun rauhasta ja hiljaisuudesta. Keskivertoihmisillä on todellakin kaikkea yllin kyllin, mieluummin annan rahaa jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle tarpeeseen, yleensä kyllä pitkin vuotta en tarvitse siihen joulua.
Hieman ahdistaa työtöntä ja lahjan saaja on sellainen joka erityisesti pitää lahjojen vaihdosta ja ostaa itselleen lahjoja kuusen alle 🤔
Mä ostan lahjoja ja tykkään niitä miettiä. Saajien määrä on vuosien varrella supistunut ja nyt "vain" 7 henkilöä muistan. Heistä yhtä 20 euron paketilla, lapseni lahjaan käytän noin 200 ja muut siltä väliltä. Annan vain toivottuja, harkittuja lahjoja. En mitään krääsää. Esim veljeni ja puolisonsa saavat untuvatyynyt, ei muuta. Äitini tahtoo ja toivoo jotain luontaistuotejuttuja..Semmoisia on kiva laittaa. En ahdistu. Joulu on vain kerran vuodessa.
Kaikki tietävät etten tykkää tavaroista, joten omista paketeista paljastuu aina mieluisia asioita.
Meidän perheessä ja suvussa joululahjat kuuluvat ilman muuta asiaan vaikka juhlijat ovat 16-78-vuotiaita. Toki ruoka se ykkönen mutta paketit myös tärkeä ohjelmanumero ja ilo.
"onneksi" ei kukaan välitä. Joulut kuin juhannukset tai sen puoleen maanantait menee kaikki aivan samalla tavalla: Yksikseen. Pääasiallinen sosiaalinen kontakti on kaupan kassa kerran viikossa. Silloin voi sanoa yhden sanan. Siinä se sosiaalinen elämä lahjoineen ja yhdessäoloineen.
Ahdistaa. Jos tarvitsen jotain, voin ostaa sen itse. Inhoan turhaa tavaraa ja luonnon tuhoamista sen takia.
Mä teen ruokia mutten oo koskaan antanut joululahjoja. niin pitkiä suhteitakaan oo ollu että olisin joululahjan kerinny antaa. Siis naisystävälle.
Aiemmin ahdisti, mutta ei enää. Ollaan tehty sopimus, että saa ostaa ja antaa ainoastaan kulutustavaroita: säilykkeitä, herkkuja yms ruokaa, saippuaa, suihkugeeliä, kynttilöitä, vaatteita sekä lahjakortteja.
Ei ahdista. Ollaan moinen höpsötys lopetettu jo monta vuotta sitten. Mitä järkeä on "vaihtaa" niitä lahjoja, ja itse saat kumminkin huonompaa kun annat.
Annan ja vastaanotan kuluvia ja katoavia lahjoja. Kynttilät, suklaa, viini, leivontapaketit tai leipomukset ja käyttöön tulevat käsityöt ovat mielestäni parhaita lahjoja. Kaikki mikä katoaa, tulee käytetyksi, eikä jää nurkkiin pyörimään syyllisyydentunnosta tai lahjojen hinnan takia.
Tänä vuonna virkkaan lahjoiksi kotitossuja ja vanulappupusseja (pyöreä läpällinen pikku pussi johon mahtuu joku 15-20 vanulappua). Tossut ovat lahjojensaajien lempiväreissä, jotka kysyin hienovaraisesti ja aikaisemmin tänä vuonna.
Oksettaisi jos kaikki lahjat pitäisi ostaa kaupasta uutena ja sitten kiemurrella että minne laitetaan Minnan antama 150 eur (kamalan ruma) posliinikissa ja minne Tuulan 80 eur kimaltava (ja hirveä) muovikristallinen ja valoefektinen kynttilänjalka ettei kukaan nyt loukkaannu.
Mekin on lopetettu lähisuvussa lahjojen antaminen, joulu sujuu helposti ja saa nauttia rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin ahdisti, mutta ei enää. Ollaan tehty sopimus, että saa ostaa ja antaa ainoastaan kulutustavaroita: säilykkeitä, herkkuja yms ruokaa, saippuaa, suihkugeeliä, kynttilöitä, vaatteita sekä lahjakortteja.
Olisi ihan karsea saada lahjaksi saippuaa, kynttilöitä, suihkugeeliä, vaatteita ja myös lahjakortteja! Miksi ihmeessä haluaisin joltakin yllä mainittuja juttuja? Ainoat mitä voisin huolia vaikka äidiltäni, ovat hänen kutomansa saapassukat, mutta kynttilät menisivät kiertoon tai lumilyhtyjen kynttilöiksi, saippuat yms. suoraan kiertoon ja lahjakortit olisivat noloja aikuisille ihmisille...
Tänä vuonna on hyvä syy olla menemättä kauppoihin. Lahjat voi jättää ostamatta. Hyvä tilaisuus muuttaa suvun perinteitä.
Ei ahdista. Se on oikeastaan mukavaa kun saa keksiä mitä toiselle antaisi jouluna. Sitten jouluna jokainen antaa jokaiselle yhden lahjan. Enemmän harmittaa se että jos joudunkin viettämään joulun yksin enkä pääse sukulaisten luokse kun tästä koronasta ei vielä tiedä. Joulu yksin olisi pahin painajaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen ruokia mutten oo koskaan antanut joululahjoja. niin pitkiä suhteitakaan oo ollu että olisin joululahjan kerinny antaa. Siis naisystävälle.
Kuulostat kivalta mieheltä. Toivon että löydät vielä rakkauden ja tulee yhteisiä jouluja, lahjoilla tai ilman.
Ei ahdista. Lopetettiin joulunja muiden juhlien vietto jo monta vuotta sitten ja samoin on tehnyt moni muukin sukulainen ja ystävä joilla on lapsia. Tavara juhla ei enää huvita kun ilmastonmuutos ja turha krääsä tuhoaa maan.
Onneksi minun ei pidä.