Migreenin estolääkitys
Olisin kiinnostunut erilaisista kokemuksista koskien migreenin estolääkitystä.Onko auttanut? Mikä lääke ja millainen migreeni (aurallinen/auraton)? Onko haittavaikutuksia?
Minulla on sekä Propranololi 20 mg että Bisoprolol ratiopharm 5mg -reseptit. Toinen lääkäri vannoo ensimmäisen nimeen, voi ottaa vain silloin tällöin, toinen lääkäri taas vannoo jälkimmäisen nimeen ja pitäisi ottaa joka päivä.
Tällä hetkellä käytän aurallisen migreenin hoitoon Migard + Burana 800, kun ensimmäiset aurat tulevat.
Olen kärsinyt migreenistä jo yli 30 vuotta. Tällä hetkellä tuntuu, että pelkään jokaista kohtausta entistä enemmän (vaikeuttaa opiskelu+työkuvioita) ja haluaisin poistaa migreeniyllätykset.
Kommentit (22)
Vähän aiheen vierestä.. Mulla aurallinen migreeni ja migreeniä oli ihan jatkuvalla syötöllä siihen asti, kun ehkäisy vaihdettiin hormonittomaan. Eli jos käytössä on hormonaalinen ehkäisy, niin kannattaa miettiä vaihtoa, usein niitä ei edes suositella varsinkaan, jos aurallinen migreeni. Mulla kohtaukset väheni niin merkittävästi, etten enää edes osaa pelätä kohtauksia, niin harvoin niitä tulee.
Mulla on estolääkkeenä triptyl 20mg iltaisin, kohtaukseen sumatriptan 50-100mg ja jos pitkittyy niin sitten migard joka alkaa vaikuttaa hitaammin mutta kestää kauemmin. Auraton migreeni on mulla.
Kokeilin vähän aikaa sitten myös propralia mutta se vei yöunet täysin niin se kokeilu jäi lyhyeen. Lisäksi pulssi laski niin matalaksi että liikunta ei kunnolla enää onnistunut.
Aurallinen migreeni lapsesta saakka, auratonta ja särkylääkepäänsärkyä yli vuosikymmen. Lähinnä jälkimmäiseen käytössä triptaanit ja tietysti puhdistautumisjaksot pelkällä Panadol Poreella. Auralliset välillä äityneet tosi tiheiksi. Propral ei minulle auttanut. Triptyliin olen tyytyväinen, vähentää selvästi kipua ja lyhentää kohtauksia, ei kyllä harvenna niitä. Kannattaa katsoa, mikä kohtauksia tihentää. Minulla e-pillerit, stressi, huono nukkuminen ja huono syöminen, punaviini.
Mulla kokeiltiin kans ensin triptyliä kohtauslääkkeenä... pää aivan sekaisin, puhuin ihan höperöitä ja seuraavana päivänä oli ihan kamala pöhnä olo.
Estolääkkeenä oli ennen atacandia joku muu, minkä nimeä en muista, se nukutti. Työpäivän aikana piti laittaa ovi lukkoon ja nukkua, en yksinkertaisesti pysynyt hereillä.
Mulla vaikuttaa kanssa stressi ja huono nukkuminen ja syöminen. Voin juoda punaviiniä mikä ei ole kovin tanniinista, mutta valkoviini ei oikein sovi.
5
Mulla kokeiltiin kans ensin triptyliä kohtauslääkkeenä... pää aivan sekaisin, puhuin ihan höperöitä ja seuraavana päivänä oli ihan kamala pöhnä olo.
Estolääkkeenä oli ennen atacandia joku muu, minkä nimeä en muista, se nukutti. Työpäivän aikana piti laittaa ovi lukkoon ja nukkua, en yksinkertaisesti pysynyt hereillä.
Mulla vaikuttaa kanssa stressi ja huono nukkuminen ja syöminen. Voin juoda punaviiniä mikä ei ole kovin tanniinista, mutta valkoviini ei oikein sovi.
5
Asian vierestä..itselläni on aurallinen migreeni johon en ole hakenut resptilääkkeitä vaan jos alkaa oireita olla nappaan buranaa ja yleensä sillä menee ohi Jos vaan ottaa ajoissa! Viime vuosina on tullut lisääntyviä oireita..aina on ollut näkökentän sumua ja kuvioita..viime vuoden aikana kaksi kertaa lähti näkökyky toisesta silmästä. On ollut myös tasapainohäiriöitä..onko muilla ollut? Tai tajuttomuuskohtauksia??
Tuntuu ettei enää mitään voi tehdä..jos urheilee, tulee kohtaus. Jos nukkuu liian vähän, sama. Jos syö liian vähän, sama. Alkoholi, sama.ylipäätänsä elää...
Pitää varmaan taas lähteä tutkimuksiin.
Mulla kokeiltiinn ensin betasalpaajaa (ei vaikutusta), amitriptyliiniä (pahensi kohtauksia ja väsytti koko ajan) ja sitten lopulta topiramaattia (epilepsialääke), joka auttoi todella hyvin mutta lääkkeeseen sopeutumisvaiheessa oli inhottavia oireita (mm. omituisia tuntohäiriöitä, yllättäen tuntui että kädet ja hampaat ovat kasvaneet valtaviksi ym HYVIN erikoista). Nyt kun olen pidempään käyttänyt niin noita ei enää ole, mutta ruokahalun kanssa on ongelmia eli nälkä ei oikein tule - pitää erikseen muistaa syödä. ja se takia kai rauta-arvot alhaalla. Mutta nämä oireet paljon mielummin kuin migreeni, joka mulla loppui siis melkein kokonaan! Aiemmin oli 3-4 päivää viikossa...
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 00:25"]
Menetän täysin toimintakyvyn ja kipu on paljon pahempi kun synnytys! V
[/quote]
Mulla muuten aivan sama kokemus! Synnytyksessä en käyttänyt edes kivunlievitystä (kun en sitä saanut ajoissa), eikä oikeasti ollut mitään verrattuna migreenikohtauksiin.
t. nro 12
triptyliä mulla. hyvä aine, mutta paljon unta tarvitsee sen kanssa!
Minä kävin lääkärissä valittamassa migreenistä. Sanoi että voi ottaa tavallista Särkylääkettä kun alkaa näkyä niitä sahalaita kuvioita. Otan yleensä 3 särkylääkettä ja sitten myöhemmin pari lisää. siinä kyllä menee useampi tunti että menee ohi. :(
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:19"]
Minä kävin lääkärissä valittamassa migreenistä. Sanoi että voi ottaa tavallista Särkylääkettä kun alkaa näkyä niitä sahalaita kuvioita. Otan yleensä 3 särkylääkettä ja sitten myöhemmin pari lisää. siinä kyllä menee useampi tunti että menee ohi. :(
[/quote]
mene uudelleen lääk'riin! tarvitset täsmälääkkeen, sillä menee migreeni oikeasti ohi!
Mulla auraton migreeni. Estolääkkeenä metoprololi 95 mg x1. On vähentänyt kohtauksia merkittävästi. Joskus kuitenkin migreeni iskee, silloin lääkkeenä Miranax.
Aurallinen migreeni lääkkeenä triptyl ja bisoprolol, kohtauslääkkeenä sumaptritan. Tilanne nykyään hyvin paljon siedettävämpi kuin ennen lääkitystä.
kokeilkaa akupunktiota, auttanut monelle ystävälle !
Aurattomaan migreeniin minulla on nyt käytössä estolääkkeenä Bisoprolol Ratiopharm ja auttaa kyllä. Välillä yritän jättää pois, mutta kohtauksia tulee sitten useasti ja voimakkaina.
Nyt kohtauslääkkeinä on panadol 1g, Migard ja Imigran nenäsuihke. Jälkimmäinen auttaa hetkessä, mutta on varsin tyyristä, joten kokeilen panadolia ja lepoa ensin.
Mulla aurattomaan oli Triptyl ja Bisoprolor.
Aluksi vaikutusta ei tuntunut olevan, ja jossain vaiheessa (ehkä vuoden tai kahden käytön jälkeen) jätin triptylit pois.
Bisoplrolia olen syönyt koko ajan, 5mg aamuisin. Migreenien määrä on ollut huomattavan vähäinen verrattuna vuosien takaiseen. Ehkä se siis toimii.
Joskus 2009, jolloin sain estolääkkeet, migreeniä oli vähintään kerran viikossa ja toisinaan oli pakko hakea injektio päivystyksestä.
Ehkä siinä vuoden, puolentoista kuluttua määrä oli jo huomattavasti vähentynyt.
Minulla auralliseen migreeniin estohoitona Propral 40mg kolme kertaa päivässä. Sen lisäksi käytän kosteuttavia silmätippoja ja niistä on ollut hyvä apu minulle. :)
Mitä kostutustippoja käytät?
Ohis
Kärsin hyvinhyvin pahasta esioireettomasta migreenistä. Lääkityksenä menee jatkuvana atacand 4mg ja tarvittaessa migard+panacod+burana. Alotin estolääkityksen hetki sitten, kun viimesin kohtaus vei sairaalaan ja helpotti vasta todella kovilla särkylääkkeillä jotka laitettiin lihakseen Kun suonia ei löytyny tippaa varten.. RR huima 199/100 kun normaalisti 124/74. Kivut oli niin kovat, että luulin kuolevani.
Pelkään, että kohtaus tulee kun olen lapsen kanssa kaksin kotona. Menetän täysin toimintakyvyn ja kipu on paljon pahempi kun synnytys! Varsinkaan kun pahimmat kohtaukset ei anna mitään merkkejä :/
Mulla auraton migreeni, estolääkkeenä atacand 8mg kerran päivässä ja tarvittaessa migard. Mun migreeni on siis jatkuvaa jos lopetan estolääkityksen ja estolääkityksestä huolimatta se sillointällöin pääsee tulemaan. Jos en ehdi ottamaan migardia ajoissa niin sitten ei auta muu kuin hakea kipupiikki tk:sta. Mulla on astma ja siksi on haastavaa löytää sopiva lääkitys. Tuo atacand on verenpaine lääke ja sen vuoksi verenpaine tahtoo laskea ja aiheuttaa huimausta en oikein tykkää käydä enää saunassa kun tulee huono olo ja nopea ylös nouseminenkin huimaa.