Migreenin estolääkitys
Olisin kiinnostunut erilaisista kokemuksista koskien migreenin estolääkitystä.Onko auttanut? Mikä lääke ja millainen migreeni (aurallinen/auraton)? Onko haittavaikutuksia?
Minulla on sekä Propranololi 20 mg että Bisoprolol ratiopharm 5mg -reseptit. Toinen lääkäri vannoo ensimmäisen nimeen, voi ottaa vain silloin tällöin, toinen lääkäri taas vannoo jälkimmäisen nimeen ja pitäisi ottaa joka päivä.
Tällä hetkellä käytän aurallisen migreenin hoitoon Migard + Burana 800, kun ensimmäiset aurat tulevat.
Olen kärsinyt migreenistä jo yli 30 vuotta. Tällä hetkellä tuntuu, että pelkään jokaista kohtausta entistä enemmän (vaikeuttaa opiskelu+työkuvioita) ja haluaisin poistaa migreeniyllätykset.
Kommentit (22)
Vastauksista ilmenee, että lääkärit suhtautuvat/hoitavat migreeniä varsin eri tavalla eri paikoissa. Myös migreenikohtaukset ovat ihmisillä varsin erilaisia. Itselläni kestää auravaihe 15 min., sen jälkeen alkaa päässä kipu, joka tuntuu siltä kuin sahalla sahattaisiin aivokuorta. Tässä vaiheessa äänet ja valo tuntuvat pahalta. Vielä kaksi seuraavaa päivää olo on epävarma, muisti pätkii ja esim. kirjoittaminen on vaikeaa. Mutta ei kai auta kuin aloittaa se kannabiksen kasvatus, koska lääkärit eivät pidä migreeniäni kunnon lääkityksen arvoisena. Itse koen sen jokseenkin rajuna ja olen 2-3 päivää ihan työkyvytön.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 20:19"]
Minä kävin lääkärissä valittamassa migreenistä. Sanoi että voi ottaa tavallista Särkylääkettä kun alkaa näkyä niitä sahalaita kuvioita. Otan yleensä 3 särkylääkettä ja sitten myöhemmin pari lisää. siinä kyllä menee useampi tunti että menee ohi. :(
[/quote]
En ole minäkään ikänä saanut Buranaa kummempaa lääkäriltä migreeniin, vaikka auralliset kohtaukset ovat arkipäivää jo 25 vuotta. Nyt kun Panacodkin on luokiteltu terveyskeskuksissa huumeeksi, jota ei anneta, ettei ihmisistä tulisi väärinkäyttäjiä! Naurettavaa, kyllä holhoamismentaliteetti Suomessa on mennyt liiallisuuksiin. Lääkkeiden pitäisi olla ihmistä varten, onko se nyt niin vaarallista jos kovaan kipukohtaukseen saa apua aineesta, joka luokitellaan huumeeksi. Ihmettelin tässä taannoin, mihin tehokas ripulilääke Tannopon on hävinnyt apteekeista. Sain tietää että siinäkin oli jotain ainetta, jota voi käyttää väärin ja niin se otettiin pois myynnistä. HOHOIJAA, syökäämme siis tehottomia lääkkeitä ettei meistä vain tulisi väärinkäyttäjiä. Yksi vaihtoehto on, että minä 50 v., pistän takapihalle kannabista kasvamaan, olen kuullut että se on hyvä lääke migreeniin.