Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkea kolesteroli jo kolmekymppisenä

Vierailija
17.01.2014 |

Olen 34 v ja viimeksi kun kävin työterveystarkastuksessa niin hoitaja kysyi haluanko että otetaan myös verikoe. No kävin labrassa antamassa verinäytteen. Tuloksena oli silloin kokonais kolesteroli 7,1 ja nyt puoli vuotta myöhemmin 6,8. Työterveyshoitaja varasi mulle lääkäriajan. Miten muilla joilla on kolestero kohollaan. Saanko jo 34 vuotiaana kolesterolia alentavan lääkkeen reseptin:D

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arto kirjoitti:

Vuosi sitten kokonaiskolesterolini oli 7. Tänään 3.8. Aamukaurapuuro plus lusikallinen oliiviöljyä, Benecol juoma joka toinen päivä, tumma suklaa ja kovan rasvan vähentäminen taisi tehdä tehtävänsä. Pienellä vaivalla kolesteroli tuli kohdalleen.

Parissa kuukaudessa kolesteroli ei laske. Vähintään puolivuotta se vaatii.

Miksiköhän alapeukut?

Huolestuttavan alhainen kok. Kolesteroli?

Vierailija
62/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin kolmikymppinen kun aloitin kolesterolilääkkeen. Varmaan jo aiemmin olisi ollut tarvetta, oma-aloitteisesti olen seurannut kolesterolia jostain alle parikymppisestä asti.

Ei ikinä mitään sivuoireita lääkkeestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin noin kolmikymppinen kun aloitin kolesterolilääkkeen. Varmaan jo aiemmin olisi ollut tarvetta, oma-aloitteisesti olen seurannut kolesterolia jostain alle parikymppisestä asti.

Minkä vuoksi haluat alentaa kolesterolia keinotekoisesti?

Vierailija
64/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös! Ikää 31v, BMI 21, en tupakoi enkä juo, liikun paljon ja syön terveellisesti. Niin vaan on korkea.

Vierailija
65/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös! Ikää 31v, BMI 21, en tupakoi enkä juo, liikun paljon ja syön terveellisesti. Niin vaan on korkea.

Mikä on se sinun korkea?

Vierailija
66/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo nyt niin pahat ole. Kannattaa yrittää laihduttaa jos ylipainoa ja vaihtaa voi yms. hyviin rasvioihin. Mulla oli tuollaiset arvot..

17.8.2018 12:14fP-Kolesteroli16.5 mmol/l

Viitearvot: alle 5 - mmol/l

17.8.2018 12:14fP-kolesteroli, high density lipoproteiinitTutkimuksen tulos: Ei tehty mmol/l

17.8.2018 12:14fP-kolesteroli, low density lipoproteiinitTutkimuksen tulos: Ei tehty mmol/l

17.8.2018 12:14Triglyseridit plasmasta, paastotila26.78 mmol/l

Viitearvot: alle 2 - mmol/l

nyt

18.1.2019 12:24fP-kolesteroli, low density lipoproteiinit1.3 mmol/l

Viitearvot: alle 3.0 - mmol/l

mies53v

Vierailija
67/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se oma-aloitteinen seuranta tapahtuu?

Vierailija
68/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 vuotias 54 kiloinen kasvissyöjä. Harrastan juoksua ja kilpailen 5 ja 10km matkoilla. Harjoittelen sitä varten 6 päivänä viikossa.

Ensimmäisen kerran korkea kolestroli havaittiin koulun koe mittauksessa 16 vuotiaana. Silloin en vieä kilpaillut tai ollut kasvissyöjä.

Monessa mittauksessa olen käynyt siitä lähtien, kaikissa on rajat paukkuneet, mutta kun verenpaine on matala on todettu että korkeat arvot johtuvat perinnöllisistä tekiöistä eikä huolta ole jos paineet pysyvät alhaalla.

Vuonna 2019 kävin taas mittauksessa, minulle suositeltiin lääkettä, mistä kieltäydyin. Minkä seurauksena käskettiin ehdottamasti laihduttamaam ja lisäämään kasviksia ruokavalioon. Hyviä tuloksia saa kuulemma myös kävelyillä ja juoksulla. Ilmoitin tekevöni jo kaikkea tätä jolloin lääkäri käski tehdä enemmän.

Kävin myöhemmin toisella lääkärillä joka totesi arvot perinnöllisiksi ja ettei ole huolta niin kauan kun muut arvot pysyvät matalina.

Anteeksi virheet, inhoan kirjoittaa kännykällä.

Vierailija
69/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho tuottaa itse tarvitsemansa kolesterolit ja vanhemmiten enemmän. Miksi ihmeessä sitä pitäisi keinotekoisesti alentaa? Syyt "liian" korkeaan kolesteroliin ei sillä poistu.

Vierailija
70/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka jumalan kerta kun näitä karppien postaamia tutkimuksia lähtee ruotimaan löytyy jotain häikkää. Kerran vuosia sitten joku postasi tänne tutkimuslistan siitä miten hienosti karppaus sopii lapsille. Kävi ilmi että kaikki tutkimukset kesti muutaman viikon tai kuukauden, osallistujat oli useimmiten sairalloisen lihavia lapsia joiden vointi ja veriarvot parani - ylläri ylläri - kun ne laihtui, mikä olisi tapahtunut millä ruokavaliolla vaan. Muutama tutkimus koski epileptisiä lapsia, joihin sovellettiin tiukkaa ketoosidiettiä, ja vaikka se auttoi epilepsiaan, niin osalla häiritsi kasvua. Niin joo, ja olihan siinä se yksi tutkimus normaalipainoisilla terveillä lapsilla, joilla jo lyhyt aika karppausta huononsi veriarvoja. Että näin!

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

tarkoitatko tuota vai jotakin muuta?

Vierailija
71/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan Suomessa syödään "turhia" lääkkeitä?

Ainakin aikaisemmin on määrätty lääkkeet jos kolesteroli yli 5 ja aika moni ne on ottanut.

Ilmeisesti nykyään suositellaan ensin liikuntaa ja ruokavalion muutosta, sitten lääkkeitä.

Vierailija
72/75 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun kolestroliarvot oikenivat sillä yksinkertaisella keinolla, että vaihdoin kovat rasvat pehmeisiin (levitteet kolestrolia alentavia, juustot ja leikkekeet mahdollisimman vähän kovaa rasvaa sisältäviä ja ruuanlaittorasvana pääasiassa rypsi- ja oliiviöljy).

Vierailija
73/75 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinien haittavaikutusten vähättely on tyhmää, joskus lääke on tautia pahempi. Ihan heppoisin perustein noita ei kannata syödä, haittavaikutuksia ilmoitetaan paljon ja hyöty on kyseenalainen jos arvot ei ole kuin vähän koholla. Lähipiirissä kaksi kauhutarinaa, kumpaakaan ei tunnistettu statiinien aiheuttamiksi oireiksi vaan lääkittiin lisää.

Vierailija
74/75 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oli minullakin vaikka painoa 52kg. Perinnöllinen sairaus meillä.

Lukemat n 6, sama nyt 30v ja +20kg myöhemmin

Vierailija
75/75 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Statiinien haittavaikutusten vähättely on tyhmää, joskus lääke on tautia pahempi. Ihan heppoisin perustein noita ei kannata syödä, haittavaikutuksia ilmoitetaan paljon ja hyöty on kyseenalainen jos arvot ei ole kuin vähän koholla. Lähipiirissä kaksi kauhutarinaa, kumpaakaan ei tunnistettu statiinien aiheuttamiksi oireiksi vaan lääkittiin lisää.

Tästä täysin samaa mieltä. Olen muutaman vuoden kieltäytynyt niistä juuri tämän takia. Viimeksi lääkäri (oli eri lääkäri) sanoi että ei se ikäiselleni (61v) niin paha ole ja oltiin molemmat samaa mieltä. Melkein kaikissa lääkkeissä on sivuvaikutuksia.Mitä vähemmän eri lääkkeitä syö, sen parempi. Tällä mennään, nyt kohta 64v ja hyvin olen voinut, kohta nauttimaan eläkepäivistä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi